Westhouse Cup 2013
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Westhouse Cup 2013
Jossain oli keskustelua luokkajaosta vuodelle 2013.
Pyytäisin ettei rikota toimivaa konseptia.
Ensi kaudelle on pikkuluokkaan tulossa veneitä lisää, toivoisin järjestäjiltä malttia tässä asiassa. Hyvää kilpailuryhmää ei rakenneta kaudessa, eikä edes parissa. Tässä asiassa pitää olla kärsivällisyytta, ja odottaa luokan kypsymistä. Minä olen odottanut 10 vuotta FEne-luokan kypsymistä ja nyt se alkaa kantamaan hedelmää. Jos nyt lähdetään muuttamaan luokkajakoa vain tilaston takia ollaan mielestäni väärillä raiteilla. Tuo 1.14 jako on osoittautunut olevan sellainen joka jakaa nykyisen venekannan juuri siinä rajalla missä H-veneet, Expressit ja me voimme joskus purjehtia taktisesti toisiamme ja luokan nopeimpia vastaan. Tämä on se WHC:n suola, jota ei saa maistella esim. naapurisaaren tiistaikisoissa.
Nyt kun meillä on todella hyvä runko pikkuluokassa olisi kiva jos saisimme signaalin että tämä malli jatkuu.
En lähtisi muuttamaan tuota 1.14 jakoa ainakaan ennen kuin AMP-puolella päätetään rukata LYS-rankingin suosittelemaa luokkajakoa. Jos WHC on harjoitusluontoinen kisa-sarja <köhköh> niin olisi hyvä että siinä harjoitellaan niitä samoja veneitä vastaan joita kohtaa LYS-radoillakin.
edit: linkki vielä pikkuluokan veneisiin josta ilmenee että yhtä poikkeusta lukuun ottamatta niin aika samanlaisia ne ovat;
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=225
Jos kuitenkin pidetään järkevänä siirtää Albin Novat ja Maxi 999:it pikkuluokkaan niin so be it, mutta kannustaisin kuitenkin kuuntelemaan tai vaikuttamaan AMP:n suuntaan LYS-rankingin vaikutuksiin ennen päätöstä.
Pyytäisin ettei rikota toimivaa konseptia.
Ensi kaudelle on pikkuluokkaan tulossa veneitä lisää, toivoisin järjestäjiltä malttia tässä asiassa. Hyvää kilpailuryhmää ei rakenneta kaudessa, eikä edes parissa. Tässä asiassa pitää olla kärsivällisyytta, ja odottaa luokan kypsymistä. Minä olen odottanut 10 vuotta FEne-luokan kypsymistä ja nyt se alkaa kantamaan hedelmää. Jos nyt lähdetään muuttamaan luokkajakoa vain tilaston takia ollaan mielestäni väärillä raiteilla. Tuo 1.14 jako on osoittautunut olevan sellainen joka jakaa nykyisen venekannan juuri siinä rajalla missä H-veneet, Expressit ja me voimme joskus purjehtia taktisesti toisiamme ja luokan nopeimpia vastaan. Tämä on se WHC:n suola, jota ei saa maistella esim. naapurisaaren tiistaikisoissa.
Nyt kun meillä on todella hyvä runko pikkuluokassa olisi kiva jos saisimme signaalin että tämä malli jatkuu.
En lähtisi muuttamaan tuota 1.14 jakoa ainakaan ennen kuin AMP-puolella päätetään rukata LYS-rankingin suosittelemaa luokkajakoa. Jos WHC on harjoitusluontoinen kisa-sarja <köhköh> niin olisi hyvä että siinä harjoitellaan niitä samoja veneitä vastaan joita kohtaa LYS-radoillakin.
edit: linkki vielä pikkuluokan veneisiin josta ilmenee että yhtä poikkeusta lukuun ottamatta niin aika samanlaisia ne ovat;
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=225
Jos kuitenkin pidetään järkevänä siirtää Albin Novat ja Maxi 999:it pikkuluokkaan niin so be it, mutta kannustaisin kuitenkin kuuntelemaan tai vaikuttamaan AMP:n suuntaan LYS-rankingin vaikutuksiin ennen päätöstä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Westhouse Cup 2013
Järjestäjien pitää valitettavasti kyllä ajatella muutakin kuin FE-luokan etuaharald wrote: Ensi kaudelle on pikkuluokkaan tulossa veneitä lisää, toivoisin järjestäjiltä malttia tässä asiassa. Hyvää kilpailuryhmää ei rakenneta kaudessa, eikä edes parissa. Tässä asiassa pitää olla kärsivällisyytta, ja odottaa luokan kypsymistä. Minä olen odottanut 10 vuotta FEne-luokan kypsymistä ja nyt se alkaa kantamaan hedelmää. Jos nyt lähdetään muuttamaan luokkajakoa vain tilaston takia ollaan mielestäni väärillä raiteilla. Tuo 1.14 jako on osoittautunut olevan sellainen joka jakaa nykyisen venekannan juuri siinä rajalla missä H-veneet, Expressit ja me voimme joskus purjehtia taktisesti toisiamme ja luokan nopeimpia vastaan. Tämä on se WHC:n suola, jota ei saa maistella esim. naapurisaaren tiistaikisoissa.

Nyt kun tilanne on se että nuo 1.15 veneet ovat armottomasti väärässä sarjassa Kahvilaivojen ja muitten seassa ja trendi on vain nousevaan suuntaan, noita 1.30 tienoilla olevia veneitä on jo monta kun taas pienessä luokassa ns. "hitaitten" veneitten määrä on tasan 1. Yhdistettynä myöhempään lähtöaikaan ja esim. kakkosradalla pidempään rataan, päästään todella huonoihin yhdistelmiin purjehdusajan kannalta tyyntyvissä kesäilloissa. Purjehtimalla pienessä luokassa ko. veneet purjehtivat reilummin samoissa olosuhteissa kuin muu luokka.
Kun luokkia on vain kaksi, niin jakoraja pitää suhteuttaa veneitten nopeuksiin, jokainen voi piirtää histogrammin tämänhetkisistä veneistä ja tehdä siitä oman jakonsa, 1.14:lle ei vain ole oikein kunnollista perustetta enää nykyhetkessä.
Ei vaan WHC:ssa on juuri hyvä harjoitella erilaisia rajoja niin niistä saadaan kokemuksia ja sitten AMP voi tehdä omat päätelmänsä siitä, perässähiihtäminen on niin last milleniumiaEn lähtisi muuttamaan tuota 1.14 jakoa ainakaan ennen kuin AMP-puolella päätetään rukata LYS-rankingin suosittelemaa luokkajakoa. Jos WHC on harjoitusluontoinen kisa-sarja <köhköh> niin olisi hyvä että siinä harjoitellaan niitä samoja veneitä vastaan joita kohtaa LYS-radoillakin.

Vastatuulilähtöjen määrää pitää yrittää lisätä, samoin olen pyöritellyt mielessä yksittäistä rata-WHC:ta (Miessaaren selkä mahdollistaa hyvin sen tuolle n. 25-30 veneelle), se ei varmastikaan kaikkia miellytä mutta näillä osallistumismäärillä en oikein usko että esim. pienestäkään luokasta yksikään vene lopettaisi kisaamista yhden rataosakilpailun takia joten eipä ole paljoa menetettävääkään.
Re: Westhouse Cup 2013
Tässä on juuri se ongelman ydin. Useimmiten keli tyyntyy iltaa kohden ja siinä tilanteessa meillä ison luokan hitailla veneillä on kilpakumppanit on vähissä. Meidän kryssiessä loppusuoraa ison luokan kärkiveneet ovat jo pakkailemassa kamoja satamassa.Petri wrote:Nyt kun tilanne on se että nuo 1.15 veneet ovat armottomasti väärässä sarjassa Kahvilaivojen ja muitten seassa ja trendi on vain nousevaan suuntaan, noita 1.30 tienoilla olevia veneitä on jo monta kun taas pienessä luokassa ns. "hitaitten" veneitten määrä on tasan 1. Yhdistettynä myöhempään lähtöaikaan ja esim. kakkosradalla pidempään rataan, päästään todella huonoihin yhdistelmiin purjehdusajan kannalta tyyntyvissä kesäilloissa. Purjehtimalla pienessä luokassa ko. veneet purjehtivat reilummin samoissa olosuhteissa kuin muu luokka.
Ymmärrän toki myös Haraldin pointin. Nykyiselläkin luokkajaolla me vertaamme omaa vauhtia (tai sen puutetta:)) suhteessa muihin suunnilleen saman LYSin veneisiin, jolloin pystyy näkemään myös eri taktiikoiden merkityksen.
Mutta silti olisi mielestäni mukavaa, että koko fleetti pysyisi edes jollain tapaa kasassa ja sen kummemmin histogrammeja tutkimatta olettaisin että se venevauhti on välillä 1.00 - 1.15 paljon lähempänä toisiaan kuin välillä 1.15 - 1.30.
Mikko Hakala
s/y Aurora
Albin Nova
Re: Westhouse Cup 2013
+1 from herska!Petri wrote:samoin olen pyöritellyt mielessä yksittäistä rata-WHC:ta
Tämä olisi hienoa ja suorastaan pioneerimaista!
No en nyt pioneerimaiseksi sanoisi kun johan HTPS on järjestänyt omien tiistaikisojensa yhteydessä ratakisoja vuosia ja HSS taitaa järjestäen järkätä keskiviikkokisansa ratakisana.
Ongelma on kyllä sitten venemäärä ja sopiva tuulensuunta, vähän ad hoccina tuo pitäisi organisoida ja vaikka nyt ~20 Melgesiä mahtuukin hyvin Miessaarenselälle niin en tiedä onnistuuko sama sitten ison luokan veneiltä+pieni luokka samalla rata-alueella. Ehkä, ei pidä turhaan jäädä poteroihin makaamaan vaan yrittää aina kehittää toimintaa mutta pääpaino varmasti WHC:ssa on ja tulee olemaan juuri matalan osallistumiskynnyksen saaristokisat.
Ongelma on kyllä sitten venemäärä ja sopiva tuulensuunta, vähän ad hoccina tuo pitäisi organisoida ja vaikka nyt ~20 Melgesiä mahtuukin hyvin Miessaarenselälle niin en tiedä onnistuuko sama sitten ison luokan veneiltä+pieni luokka samalla rata-alueella. Ehkä, ei pidä turhaan jäädä poteroihin makaamaan vaan yrittää aina kehittää toimintaa mutta pääpaino varmasti WHC:ssa on ja tulee olemaan juuri matalan osallistumiskynnyksen saaristokisat.
Www.westhousecup.fi on nyt päivitetty uusilla ordereilla ja ilmoittautuminen on avoinna. Sivustolla olevat linkit ovat tosin vahingossa vähän pielessä ja päivityskoneisto tekee asialle jotain kun kerkiää, mutta niitten päivittymistä odotellessa ilmoittautumiset pieneen luokkaan (LYS <1,17)
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=107
Ja isoon (LYS 1,17 tai isompi)
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=109
Orderitkin löytyvät pdf:nä tästä
http://www.kilpapurjehtijat.com/whc/Wes ... verkko.pdf
Tervetuloa taas uuteen kauteen, kipparikokous on 8.5 klo 18:00 alkaen ja ensimmäinen starttihan tietenkin 15.5.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=107
Ja isoon (LYS 1,17 tai isompi)
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=109
Orderitkin löytyvät pdf:nä tästä
http://www.kilpapurjehtijat.com/whc/Wes ... verkko.pdf
Tervetuloa taas uuteen kauteen, kipparikokous on 8.5 klo 18:00 alkaen ja ensimmäinen starttihan tietenkin 15.5.
Tällä kaudella hieman nopeampaa tiedotusta tullaan toteuttamaan twitterin kautta (esim. puuttuvat lähtöpoijut, vastatuulilähdöt yms.)
https://twitter.com/WesthouseCup
https://twitter.com/WesthouseCup
Voikohan kisaan osallistua, vaikkei vene olisi minkään veneseuran rekisterissä? Meillä on kaupungin venepaikka, joten tarvetta seuralle ei oikeastaan ole. Kippari on kuitenkin erään seuran ja siten myös SPV:n jäsen.
Kisaohjeen mukaanhan veneen tulee olla "katsastustodistuksensa mukaisessa kunnossa". Paatti on viime vuonna katsastettu 3 luokkaan ja varustus on sama edelleen. Eli tulkitsisin osallistumisen olevan mahdollista?
Kovasti tekisi mieli radalle
Kisaohjeen mukaanhan veneen tulee olla "katsastustodistuksensa mukaisessa kunnossa". Paatti on viime vuonna katsastettu 3 luokkaan ja varustus on sama edelleen. Eli tulkitsisin osallistumisen olevan mahdollista?
Kovasti tekisi mieli radalle

- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tervetuloa palstalle!
Tuo jäsenyys menee niin, että nuo kilpailusäännöt on ISAF-in säännöt ja jotta ne koskisi sinua olisi sinun oltava jäsen seurassa, joka on jäsen suomen liitossa joka on ISAF-in jäsen. Noin karkeasti.
Kyllähän noita seuroja on olemassa joihin voi liittyä niin että saa osallistua. Oliko YP eli Yhdistyneet Purjehtijat ry. sellainen, mutta domaini on vissiin vanhentunut. Onkohan toimintaa enää?
Sinänsä harva tulee tällaisessa "harjoitusluontoisessa iltakisassa" (köh köh) tarkastamaan oletko jonkun seuran jäsen vai ei, ja minkä seuran jäsenrekisterissä tuo veneesi on kirjattuna mutta noin periaatteessa pitäisi kyllä olla.
Tuo veneen katsastaminen on yleensä myös määritelty vakuutusehdoissa, tarkasta omista ehdoistasi mitä ne sanovat katsastamisesta vai ei. Voi hyvin olla että uuden rekisteröintipakon myötä tulee myös jotain vaatimuksia katsastaa. Tuota katsastusta ei pitäisi tarvita pelätä, vaan siinä on joku ulkopuolinen käymässä venettäsi läpi sun kanssa sillä usein käy niin että itse en näe metsää puilta.
Tuo jäsenyys menee niin, että nuo kilpailusäännöt on ISAF-in säännöt ja jotta ne koskisi sinua olisi sinun oltava jäsen seurassa, joka on jäsen suomen liitossa joka on ISAF-in jäsen. Noin karkeasti.
Kyllähän noita seuroja on olemassa joihin voi liittyä niin että saa osallistua. Oliko YP eli Yhdistyneet Purjehtijat ry. sellainen, mutta domaini on vissiin vanhentunut. Onkohan toimintaa enää?
Sinänsä harva tulee tällaisessa "harjoitusluontoisessa iltakisassa" (köh köh) tarkastamaan oletko jonkun seuran jäsen vai ei, ja minkä seuran jäsenrekisterissä tuo veneesi on kirjattuna mutta noin periaatteessa pitäisi kyllä olla.
Tuo veneen katsastaminen on yleensä myös määritelty vakuutusehdoissa, tarkasta omista ehdoistasi mitä ne sanovat katsastamisesta vai ei. Voi hyvin olla että uuden rekisteröintipakon myötä tulee myös jotain vaatimuksia katsastaa. Tuota katsastusta ei pitäisi tarvita pelätä, vaan siinä on joku ulkopuolinen käymässä venettäsi läpi sun kanssa sillä usein käy niin että itse en näe metsää puilta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Eli jos käsitin oikein, WHC:n kilpailusääntöjen suhteen riittänee, että kippari on jonkin seuran jäsen. Eli vene voisi olla "seuraton"? Noin niinkuin teoriassa.
Katsastus on toki asia erikseen, ja oikeuttaa meidänkin vakuutusehdoissamme nimelliseen alennukseen vakuutusmaksusta. Lisäksi siitä olisi varmasti jonkin verran hyötyä veneen turva- yms. varustelun läpikäymisessä. Veneen liittäminen seuran rekisteriin maksaa silti melko paljon, mikäli ainoa hyödynnettävä seuran palvelu on katsastus. Tosin tähän aiheeseen lienee turha mennä tässä keskustelussa.
Eli jos käsitin oikein, WHC:n kilpailusääntöjen suhteen riittänee, että kippari on jonkin seuran jäsen. Eli vene voisi olla "seuraton"? Noin niinkuin teoriassa.
Katsastus on toki asia erikseen, ja oikeuttaa meidänkin vakuutusehdoissamme nimelliseen alennukseen vakuutusmaksusta. Lisäksi siitä olisi varmasti jonkin verran hyötyä veneen turva- yms. varustelun läpikäymisessä. Veneen liittäminen seuran rekisteriin maksaa silti melko paljon, mikäli ainoa hyödynnettävä seuran palvelu on katsastus. Tosin tähän aiheeseen lienee turha mennä tässä keskustelussa.
Moi
Noinhan se käytännössä menee, että jotta kilpailuun osallistuminen on ok, olisi ainakin jonkun veneessä oltava SPV:n jäsenseuran jäsen ja sitten ongelmatilanteessa hänen on samalla otettava kipparin vastuu. Sikäli niin kauan kuin mitään ei tapahtu, järjestäjän kannalta on ehkä vähän harmaata aluetta onko nyt se veneen varsinainen kippari seuran jäsen vai ei, mutta vastuukysymysten takia jonkun täytyy olla SE kippari jos tulee tötöiltyä.
Katsastusvarustukset liittyvät paljolti turvallisuuteen, vaikka nyt iltakisa saaristossa onkin kysessä voi sielläkin sattua vaikka mitä ja järjestäjänä on edellytettävä että osallistuvat veneet omaisivat riittävät turvallisuusvarusteet ko. purjehdusalueen kannalta (ts. 3 luokka). Taaskaan, ei kukaan noita varusteita tule tarkastamaan mutta onnettomuuksien sattuessa sitten syyttelykierroksessa kisajärjestäjät voivat olla hankalassa välikädessä jos joku vaikka kuolee ja vene ei ole voinut kutsua asianmukaisesti apua hätärakettien puutteen vuoksi. Teoriassa kisajärjestäjällä on jonkinlainen vastuu mutta en tiedä miten tuo tarkemmin menisi, Ville?
Eli aina sitä voi sanoa vaikka miten tiukasti mitä tahansa, mutta ei ole eka kerta kun joku osallistuu kisaan vailla mitään muodollisia pätevyyksiä
Kyllä ainakin itsekin tiedän erään ahkeran WHC-kisaajan jonka nimeä ei löydy seuran jäsenluettelosta
Em. siis yleisenä pohdintona, jos asiasta haluaa virallisen WHC-järjsestelytoimikunnan vastauksen, lähesty asiassa sähköpostilla vaikka allekirjoittanutta, yhteystiedot löytyvät WHC:n sivuilta.
Noinhan se käytännössä menee, että jotta kilpailuun osallistuminen on ok, olisi ainakin jonkun veneessä oltava SPV:n jäsenseuran jäsen ja sitten ongelmatilanteessa hänen on samalla otettava kipparin vastuu. Sikäli niin kauan kuin mitään ei tapahtu, järjestäjän kannalta on ehkä vähän harmaata aluetta onko nyt se veneen varsinainen kippari seuran jäsen vai ei, mutta vastuukysymysten takia jonkun täytyy olla SE kippari jos tulee tötöiltyä.
Katsastusvarustukset liittyvät paljolti turvallisuuteen, vaikka nyt iltakisa saaristossa onkin kysessä voi sielläkin sattua vaikka mitä ja järjestäjänä on edellytettävä että osallistuvat veneet omaisivat riittävät turvallisuusvarusteet ko. purjehdusalueen kannalta (ts. 3 luokka). Taaskaan, ei kukaan noita varusteita tule tarkastamaan mutta onnettomuuksien sattuessa sitten syyttelykierroksessa kisajärjestäjät voivat olla hankalassa välikädessä jos joku vaikka kuolee ja vene ei ole voinut kutsua asianmukaisesti apua hätärakettien puutteen vuoksi. Teoriassa kisajärjestäjällä on jonkinlainen vastuu mutta en tiedä miten tuo tarkemmin menisi, Ville?
Eli aina sitä voi sanoa vaikka miten tiukasti mitä tahansa, mutta ei ole eka kerta kun joku osallistuu kisaan vailla mitään muodollisia pätevyyksiä

Kyllä ainakin itsekin tiedän erään ahkeran WHC-kisaajan jonka nimeä ei löydy seuran jäsenluettelosta

Em. siis yleisenä pohdintona, jos asiasta haluaa virallisen WHC-järjsestelytoimikunnan vastauksen, lähesty asiassa sähköpostilla vaikka allekirjoittanutta, yhteystiedot löytyvät WHC:n sivuilta.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Oliko näissä merkittäviä muutoksia viimevuotisiin verrattuna?Petri wrote: Orderitkin löytyvät pdf:nä tästä
http://www.kilpapurjehtijat.com/whc/Wes ... verkko.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kivasti on FEneitä taas mukana. Kuten etusivullammekin kerron niin 7, ja tästä puuttuu muutama viime vuoden vene ja tiedän että pari uutta on tulossa. Miten on muuten mm. s/y Irene, onko se tulossa mukaan?
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=107
Viime vuonna oli 9 FEnettä sarjassa ilmoittautuneena, arvaan että tänä vuonna voisi tulla tusina täyteen!
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... p?form=107
Code: Select all
1 Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga FE83 1,08
2 Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta FE-83 1.08
3 Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth FE83 1,08
4 Klas Linderborg ESF FIN 5341 Freja Albin Nova 1,15
5 Jan Bergbom VaVk FIN-5521 Valpuri FE83 1,08
6 Antti Salovuori MP FIN2545 Merelli FE83 1,08
7 Tauno Hakala EM FIN-11248 Aurora Albin Nova 1.15
8 Jukka Salminen EPS FIN-6330 Ariel Maxi 999 1,15
9 Kaarlo Vennervirta EMK FIN7231(sp.307) Tyyne+ NF30 1,10
10 Max Mäkisalo ME FIN-3578 Bajan Fe-83 1,08
11 Ville Hankalin EPS FIN-2583 Lilié FE 83 1,08
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020