Orci luokkajako 2013

Moderators: Petri, harald

jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Orci luokkajako 2013

Post by jori »

Kausi yhtä kisaa vajaa valmis ja voisi vähän ajatella jo seuraavaa jäidenlähtöä. Käytiin turkisregatassa, Artun ja Sakken kanssa keskustelua noista orci luokkarajoista. No vaikka ei oltaisi niin paljoa seurusteltu niin ehkä Joku fene olisi kisan voittanut.

Ampissa keskustellaan siitä riittäisikö kaksi luokkaa kolmen sijasta kun ykkösluokassa on liian vähän veneitä. Itse aikaisemmin juuri kahta luokkaa kannattaneena olen kääntynyt kannattamaan kolmea luokkaa vähän toisilla luokkajaoilla. Tavallaan mallia jossa olisi orc1, 2 ja 4. Eli tuo pienimmän luokan gph raja olisi 675-680 jolloin luokkaan menisi ehkä first 31.7 ja sitten luokan varsinaisen runbgon muodostaisivat vanhemmat konstruktiot kuten Finnfire, Infernot, feneet yms. Minusta tämä foorumi olisi ainakin oikea paikka keskustella asiasta ja ampua se alas jos aihetta on.

Tavallaan AMPPI haluaisi mahdollisimman monelta tietynlaisen sitoumuksen siitä, että jos tälläiseen luokkajakoon mennään niin moniko on osallistumassa? Koska kyseessä on harrastustoiminta niin eihän noilla ilmottautumisilla mitään muuta merkitystä ole kuin mielipiteen ilmaisu, vasta kisa-aamulla nähdään kuinka moni baanalla on. Mittakirjamaksut varmaan kannattaisi käsitellä od luokkana nämä kiulut tai ajaa club mittakirjalla tai keksiä jotain luovaa, helppoa ja edullista.

Muutenkin Ampin tavoitteena on järjestää enemmän ratakisaa kuin saaristoajelua ja pyrkiä kutsumaan kisoihin yksityyppiluokkia kuten first 36.7, first 31.7, feneitä yms kilpailemaan od kisat orci kisojen sisällä. Löytyykö tälle kannatusta tältä foorumilta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin, Feneperspektiivistä kaksi luokkaa olisi aika ikävä juttu koska ORCi-kilpaileminen tuolla uppotukilla ei ole kauhean mielekästä jos luokan nopeimmat olisivat luokkaa X-34:ia tai jopa First 36.7:ja.

Toisaalta taas kokonaisuudessaan isommat lähdöt ovat plussaa, mutta sikäli tuntuisi vähän tyhmältä tappaa kaksi toimivaa luokkaa vain sen takia että isojen veneitten omistajat eivät tahdo leikkiä keskenään.
Todnäk uusjako missä X-332:t yms. siirretään kakkoseen ja Salona37:t yms. siirretään ykköseen olisi paras ratkaisu ja takaisi sitten häntäpäähänkin mielekkäitä kilpailumahdollisuuksia jos Feneet, Albinit tms. innostuisivat käymään ORCi(rata)-kisoissa enemmänkin.

Lisäluokat olemassaolevien kisojen sisälle on haaste järjestelyitten kannalta, mutta toisaalta viikonloppujakin on rajallinen määrä jos jokaikinen kesän viikonloppu täyttyy kisoista niin väistämättä veneet/luokat alkavat tehdä vapaa-aikaoptimointia ja yksityyppiluokkien kohdalla tämä todnäk tarkoittaisi sitä että luokat katoavat tasoituskisoista kokonaan.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Orci luokkajako 2013

Post by Panu »

jori wrote: Muutenkin Ampin tavoitteena on järjestää enemmän ratakisaa kuin saaristoajelua ja pyrkiä kutsumaan kisoihin yksityyppiluokkia kuten first 36.7, first 31.7, feneitä yms kilpailemaan od kisat orci kisojen sisällä. Löytyykö tälle kannatusta tältä foorumilta.
Tervehdys

Tuo voisi olla hyväkin asia. OD-kisat orcin kisan sisällä samalla radalla, kun opettaisi ajamaa isommassa fliitissä, mikä ei ole yhtään huonompi tavoite. Tämä tietysti sillä varauksella, ettei OD luokilta kyseltäisi mittakirjaa, vaan ne arvostettaisiin omana luokkamaan OD hengessä.

Hyviä ratakisoja ei liikaa järjestetä ja tällä tavalla saataisiin "käyttöastetta" parannettua melkoisesti. Olisi parhaimmillaan suuren urheilujuhlan tuntua.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minua vähän epäilyttää ajaa luokkana luokan sisällä sillä tasoituspurjehduksessa käytetään eri strategiaa kuin OD-kisailussa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olemme meidän kisoissa valinneet vendan "väärään" suuntaan noin radan kiertämisen mahdollisimman nopeasti-kannalta, mutta valinta on taktisesti kuitenkin oikea jos haluasi pysyä vastusta.. eiku kanssakilpailijan ja merkin välissä.

Onhan se WHC:ssäkin nähty että ne ovat nykyään taktisesti melko erilaisia kun puolet veneistä on FEneitä.

Minun on myös vaikea nähdä mitä järjestelyllä saavutettaisiin meidän osalta. Okei, saisimme lähteä monen muun veneen kanssa mutta se ainainen miksi jää vastaamatta. Lähden ennemmin kuuden FEneen kanssa kuin neljän FEneen, kahden First 31.7, yhden Inferno 31:en ja yhden Swan 37:an kanssa samalle radalle. Nyt en dissaa noita muita, mutta itse saan vaan irti enemmän tuosta OD-kisaamisesta ilman taktiikkaa ja strategiaa oleellisesti vaikuttavia muita muuttujia.

Aikaerot maalissa on tietyllä tavalla mielenkiintoisia, ainakin jos haluaa seuraa omaa kehitystä mutta jos me jatkamme tätä todella aktiivista trackien keräämistä joka kisasta saa niistä vielä paljon enemmän irti kuin pelkästä maaliintuloajasta saa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei siinä imo paljoa järkeä olisi että ajettaisiin ns. luokan sisällä, toki ei se nyt paljoa eroa siitä että lähdössä on vaikkapa EGP-tyyliin Albinit seassa, mutta nyt puhutaan veneitten nopeuseroista jotka ovat varsin rajuja. Itse ymmärsin Jorin viestin siltäosin väärin että oletin puhuttavan siitä mitä First367:t tekivät syysseilauksessa eli oma lähtö ja oma luokka samalla kun ORCi-veneet kisaavat omia lähtöjään.

Kyllä tuossa lähinnä on jonkinlaista epätoivoa ilmassa siitä että tasoituskilpailu vähenee kun veneluokat siirtyvät yksityyppipurjehdukseen, mutta se että yksityyppipurjehdusta pitäisi tehdä sitten ORCi-fleetin sisällä on vähän eräänlainen kärsimyksen jakamisen ratkaisu.

Ja tosiaan jos nyt sitten se vielä vaatisi ORCi-mittakirjan niin aika turhaksi koko homma jäisi niin kauan kuin omia yksityyppikisojakin kuitenkin olisi. Eri asia jos yksinkertaisesti kaikki muut ratakisat jotenkin vain katoaisivat kalenterista niin kyllä silloin paremman puutteessa ORCi-kisatkin kelpaisivat etenkin jos OD-Clubikirjalla voisi osallistua jolloin "mittauskustannukset" olisivat aika maltilliset lue olemattomat.
jori
alokas
Posts: 12
Joined: Tue Jul 29, 2008 16:14 pm

Post by jori »

Petri wrote:Kyllä tuossa lähinnä on jonkinlaista epätoivoa ilmassa siitä että tasoituskilpailu vähenee kun veneluokat siirtyvät yksityyppipurjehdukseen, mutta se että yksityyppipurjehdusta pitäisi tehdä sitten ORCi-fleetin sisällä on vähän eräänlainen kärsimyksen jakamisen ratkaisu.
Tässä olisi yksi tapa järjestää ratakisoja Suomenlahdella, ei kaikintavoin optimi, mutta tapa.

Nyt luokkarajoja siis viilataan ja kyse on yksinkertaistetusti pienten veneiden kohdalla siitä tuleeko orci kolmos luokkaa ja mihin kolmosen yläraja laitetaan jos sellainen on. Tähän gph ehdotuksia.

Ampin toimikunta käyttää oletettavasti vuonna 2012 kisanneiden ja mittakirjan hankkineiden veneiden määrää kriteerinä jos ei muuta viestiä tule. Nyt on siis aika näissä vielä muutamissa hengissä olevissa luokissa päättää siitä ajaako pelkästään luokkaliiton järkkäämiä puhtaita od kisoja vai ampin "sekametelikeittoa". Anteeksi jos unohdan jonkun luokan mutta erilaisissa kisoissa. On kuitenkin nähty veneitä: albineista, feneistä ja 31.7sta. Enemmän kuin kaksi.

Keskustelut, selvät kannanotot auttavat tuota ampin päätöstä luokkien lukumäärästä ja rajoista. Kukaan ei pienten veneiden puolta siellä nyt pidä jos eivät pienemmät itse. Hieman off topicina asiaan vielä voi maustaa mielipiteellä triple numberin käytöstä, jonka suosimista myös ensivuodelle harkitaan. Oma mielipiteeni on siinä selvä tuo helpottaa ja selkeyttää niin paljon tuloslaskentaa, että kannatan ehdottomasti.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11139
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

LYS < = 1.14 on sopiva luokkaraja :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:LYS < = 1.14 on sopiva luokkaraja :)
Se riippuu vähän venejakaumasta, nyt kun veneet ovat nopeutuneet ja pienet hitaat veneet kadonneet kilparadoilta niin lienee pakko tarkistaa noita rajoja. Todnäk eräässäkin viikkokilpailusarjassa raja nousee 1.16:een jotta nopeuserot molemmissa luokissa pysyvät samoissa skaaloissa.
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

harald wrote:LYS < = 1.14 on sopiva luokkaraja :)
herliini ostaa tämän ajatuksen. :)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tervehdys,
Minulle on periaateessa aivan sama miten ORC luokkajako on rakennettu kunhan luokkia on vähintään kolme.
Ajatuksena, että luokkajakoa muutetaan siihen suuntaan, että nopeimmat kolmosen veneet nousevat ORC2 luokkaan kuulostaa hyvältä. Itselläni on joka tapauksessa tarkoitus ajaa ORC kisoja vastaisuudessakin, oli kolmen luokan jako mikä tahansa. Jos luokkia jostain syystä on vain kaksi, osallistumista ORC kisoihin pohditaan uudestaan ja luultavasti kisat jätetään suosiolla ajamatta.
harald wrote:Onhan se WHC:ssäkin nähty että ne ovat nykyään taktisesti melko erilaisia kun puolet veneistä on FEneitä.
WHC:sta sen verran, että kisa on jo muotoutunut "WHCFE-cupiksi" ja kun lähden WHC radalle niin tavoitteeni on voittaa mahdollisimman monta FE:tä = OD saaristokisa ;)

Tulen tällä kaudella ajamaan veneelläni 26 kisa starttia (OD,LYS & ORC) ja jos ensikautta ajattelee, niin tulen ajamaan ehdottomasti OD:ta radalla. ORC kisat ovat erinomainen lisä kaikkeen muuhun kisamiseen ja jos saan vain miehistöasiat järjestymään kohdilleen tarkoitus olisi myös keskittyä ORC:hen, ainakin päiväkisojen osalta (HTR ja VSSR gastataan jossakin muussa veneessä). LYS-kisojakin saattaa olla ohjelmassa mutta ei ehkä niin korkealla prioriteetilla.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 909
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

...
ORC3 luokan venemäärät / kisa (2012) ;)

Nykyinen jako ~10,89
Raja 675,0: 5
Raja 680,0:~4,34

Jos raja olisi ollut tällä kaudella tuo 680 olisi kolmessa kisassa ollu 4 osallistujaa ja kahdessa 3 ja yhtä tuskin olisi kannattanut edes järjestää?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mä en ihan vielä tuohon 680:een menisi, kyllä Firstit kuuluvat pikkuluokkaan. Tosin ei välttämättä pidä katsoa vain tätä vuotta, vuosi on ollut ORCi:n osalta vähän erikoinen mutta toisaalta eipä sekään mikään kiveenhakattu tosiasia ole että 317:t jatkaisivat tasoituskisaamista nyt kun luokka on täydessä vauhdissa. Joku 665 olisi ehkä se hyvä rajanveto (tai mikä Phoenixin tasuri olisikaan, se toimisi siis rajana) jos väistämättä kakkoseen tarvittaisiin nostoja kolmosen puolelta paikkaamaan ykköseen nostettuja.

Mutta se perusongelma ei kuitenkaan varsinaisesti ole se ovatko 332:t jotenkin väärässä luokassa vai ei, vaan että mitä tehdä ORCi1:lle että sinne saa veneitä. Tosin ei tuo kakkosveneitten nosto ykköseenkään ongelmaton ole, kai se lopullinen kysymys on että miten 367:ille käy ja toisaalta jos ne siirtyvät OD-kisaamiseen niin kakkonenkin laihtuu aika rajusti. Tosin saas nähdä minkälainen ORCi-krapula ensi kaudelle iskee, Meglut eivät ole vieläkään toipuneet 2010MM:eistä.

Ei oo helppoo ei, onneksi voi sentään itse tehdä vähän mitä lystää, ajaa yksityyppiä huvikseen ja purjehtia rataa ORCi:ssa jollain veneellä. Tosin on sitä kyllä vähän mietinnässä että jotain uuttakin voisi joskus tehdä.
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

367-tilannetta voin valottaa sen verran että erittäin onnistuneen od-syysseilauksen jälkeen venekunnat ovat todella innostuneita ja tahtotila on jatkaa ja laajentaa yksityyppitoimintaa. Ratakisat mennevät ainakin osin "puhtaana" ODna kun omia lähtöjä jo nyt näyttäisi olevan syntymässä. Toki nämä startit eivät aina ole päällekkäin orc-skabojen (esim webarin) kanssa eli totta kai veneitä sielläkin näkyy. Saaristokisoja ja etenkin avomeriä tulee sitten tarkastella erikseen - niissä kuitenkin isomman tasoitusfliitin mukana ajamisessa on tietty idea.

Ville
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

asalovuo wrote:...
ORC3 luokan venemäärät / kisa (2012) ;)

Nykyinen jako ~10,89
Raja 675,0: 5
Raja 680,0:~4,34

Jos raja olisi ollut tällä kaudella tuo 680 olisi kolmessa kisassa ollu 4 osallistujaa ja kahdessa 3 ja yhtä tuskin olisi kannattanut edes järjestää?
Niin siis tuo Jorin alkuperäinen kysymys olikin, että muuttuisko tilanne tuosta 2012 statistiikasta, jos rajoja rukattaisiin? Olisiko hitaampia veneitä mahdollista saada radalle enemmän, jos rajoja muutettaisiin? Ja jos niin miten?

Vastaan nyt tähän omalta osaltani niin, että tuskin Biceä noilla rajoilla nähdään Orci-radoilla. Jos olisi odotettavissa enemmän hitaampia (GPH>700) veneitä tätä voisi vakavasti harkitakin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3937
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Arttu wrote: Vastaan nyt tähän omalta osaltani niin, että tuskin Biceä noilla rajoilla nähdään Orci-radoilla. Jos olisi odotettavissa enemmän hitaampia (GPH>700) veneitä tätä voisi vakavasti harkitakin.
Tuossa kyllä olisi sinänsä mielenkiintoinen mahdollisuus AMP:lle yrittää hankkia pieniä veneitä radoille:
1. Erittäin halvat OD-Clubimittakirjat yksityyppiveneille (siis luokkaa 20-30e)
2. ORCi4-luokka SPV katsastusluokka 3:n mukaisesti esim. Webariin, voisi olla että ns. pikkuveneitä saattaisi alkaa löytymäänkin Feneistä, Albineista yms.

Samalla vaivalla ratkeaisi helposti FE-rankingsarjan kevätskaban järjestelyongelmakin :)
Nythän kuitenkin realiteetti on se ettei paria yksittäistapausta lukuunottamatta ORCi4-veneitä oikein kisaa yhtään, eli ainakaan huonompaan suuntaan tuskin voisi mennä.

Nykyinen ORCi3 ei oikein Feneellä innosta osallistumaan, ehkä ensimmäisenä kakkosluokan katsastusvarustusten takia ja sitten kokonaistaloudellisesti suhteessa siihen mitä siitä sitten saisi, eli käytännössä purjehdusta 10-15% nopeampia veneitä vastaan fleetin perällä.
Post Reply