Eihän oireet olleet sen kauheita. Hiushalkeama pitkin kölipalkin takaosaa.
Lasikuitukorjaukset nyt vain on sellaisia että pitää avata reilusti.
Taisivat vielä avata pohjaa jonkin verran vielä vain tarkistusten takia,
että näkee onko laminaatissa halkeamia.
Mutta ei siinä nokka kauhan tuhissut kun pojat laminoi tuon.
Sitten tuo kölisauma niin se on kummitelllut "uudesta" asti, tai siitä asti
kun vene meille tuli. Ollaan kokeiltu kittiä ja sikaa ja vaikka mitä ja se on
aina ollut halki syksyllä. Eli se osa projektista ei johtunut karilleajosta.
Syy on tainnut olla liian löysissä kölipulteissa (monikohan on tarkistanut
nämä?). Ensitöikseen kiristivät ne 165Nm:iin. Keulimmaiset kiristyivät
puoli kierrosta ja muuta varttikierroksen verran. Jos nämä on löysällä
niin mikään ei pysy siinä saumassa.
Nythän me tehtiin niin, että rälläkällä vain gelkkaria reilusti pois sauman
yläpuolelta noin 7cm alueelta ja sitten vielä köli raudalle palmikoidulla
pikkurälläkkään kiinnitetyllä teräskuppiharjalla. Itse sauma puhdistettiin
puukolla (pirun hyvä työkalu) kaikesta vanhasta kitistä, siasta ja ties mistä
niin syvälle kun puukonkärjellä pääsee.
Sitten vain lasikuitukittiä itse saumauraan. Ja päälle sitten rowingmattoa
ja hartsia. Tämän päälle sitten epoksiprimeria. Syksy kertoo sitten onko
korjaus ollut onnistunut vai ei.
Sitten vedettiin köliin ensiaputarkoituksessa (styyran etureuna liian
litteä) noin 2kg kevytepoksiakittiä (NM 206, tosi hyvää tavaraa!).
Ja sitten primeria ja päälle myrkyt.
Pohjan maalaus kesti muuten 35 min kahdelta jannulta. Toinen vetää
noin 15cm telalla väriä reilusti ristivedoin, toinen seuraa perässä
maalaustyynyllä tasoittaen. Ja hieno tuli!
Siinä vähän kuvia:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=3
Ja tuossa on kuva kölistä ennen myrkkyjen vetämistä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000138