runkojen muotoja ihmettelemässä

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

runkojen muotoja ihmettelemässä

Post by FE-Sillanpää »

lappeenrannan satamassa veneitä ihailemassa... Eipä käy minkäänlainen tohina ja veneenkunnostushyörinä. Kukaan ei ole lauantai-iltaa viettämässä veneitä kunnostellen. Täällä näillä onnekkailla on mastotkin ylhäällä talven. Kotona tuulisella paikalla en edes harkitse moista.

Mutta joka kerta telakoitujen paattien seassa kulkiessa ihmettelen runkojen muotojen moninaisuutta. Kahta samanlaista ei ole suunniitelupöydiltä lähtenyt - ja suunnittelijoiden mielestä se oma keksintö lienee aina paras, ainakin johonkin tiettyyn keliin ja menoon. FE83:n runkomuoto on kuitenkin valtavirran mukainen suunnitteluaikansa rungoissa. FE74 rungon muoto taas on aikalaisissaan täysi poikkeus litteänä mallina.

Seisomakorkeuden saa varmaankin parhaiten syvällä pohjan muodolla? Litteä taas on modernimpi, mutta 741 ssä seisomakorkeus jää sitten noin max 169:ään, kun pohja on litteä ja leveä kuten salongin lattiakin eikä sitten jää pilssikaivoakaan.

Mahtaakohan olla suurikin ero litteän ja syvemmän/pyöreämmän pohjan välillä noin purjehdus- ja elinolosuhteissa muuten? Esim Avance 24 ja FE741 ovat vedenalaisilta rungoiltaan kuin eri planeetalta.

Omat kokemukset on hankittu pitkäkölisestä moottoripurresta, 741:stä ja kevytveneistä. Valtavirtakokemukset puuttuvat, olisiko jollakin tarjolla tiede- tai kokemuspohjaista tarinaa kerrottavana?

-makasiiniravintolasta rommitotin ääreltä E7:lla näpytellen-
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

(kotona halpaa valkkaria lipitellen :shock: ) Aikanaan, kun veneensuunnittelu (kuten kaikkien muidenkin laitteiden) perustui pääasiassa ja ilman sen suurempaa tieteellistä tajua edellisten mallien kokemuksiin, tai vaan "mutu" menetelmään, tai vaan oletukseen, että "tiedän kaiken", saivat veneet mioninaisia muotoja eri aikakausien tyylivirtausten mukaan. Mallia katsottiin kaloista yms. vesiliikkujista. Lisäksi hydrodynamiikassa oli monenlaisia teorioita, eikä yleensä tieteelliseltä pohjalta. Muistanpa 80-luvun alusta pohjamaaliohjeen, jossa kehotettiin peräosa maalaamaan pitkäkarvaisella telalla, jotta saataisiin aikaan karhea alue, josta virtaus irtoaisi, eikä peräaaltoa ja vastusta syntyisi. :lol:
2000-luvulle tultaessa siirryttiin pääasiassa tietotekniseen suunnitteluun. Toki alussa oltiin varmasti varsin paljon ohjelmistosuunnittelijoiden ja veneilyasiaa ymmärtämättömien "gurujen" armoilla, mutta kehityksen kehittyessä kehittymistään aletaan olla tilanteessa, jossa huonoa venettä ei kovin helposti enää pääsee tuotantoon.

Pohjamuodoista voidaan tietysti olla montaa mieltä. Varsinkin olisi tärkeää selvittää itselleen mitä haluaa. "Karikkoja koluavan" ei kannata nykyveneellä lähteä liikenteeseen. Tosikisaajan ei taas menestyäkseen kannata vanhaa pitkäkölistä ostaa. Eri juttu on sitten OD-kisailu. Luokkakisat folkkareissa ovat aivan yhtä mielenkiintoisia purjehtia, kuin vaikka Melges24-kisat (ja paljon helpommat)!

Nykyveneissä suuntaus on tietysti tietotekniikan ansiosta siirtynyt litteisiin ja takaa leveisiin pohjamuotoihin. Sisätilat ovat myös muuttuneet radikaalisti avarammiksi. Mm. Ron Holland ymmärsi suuntauksen jo hyvin varhain, josta juuri FE 700-sarja on hyvä esimerkki. Useat (tai sitten vaan monet?) meistä 83-purjehtijoistakin olisimme mielelämme nähneet Hollandin kädenjälkeä omissa veneissämme :roll:

Tosin leveä sitlooda tuotta joskus hieman vaikeuksia!

http://www.turunpursiseura.fi/files/52/645/P6150157.jpg

Toki nykysuunnittelijatkin virheitä tekevät. Kävin Stormälön venenäyttelyssä syksyllä tutustumassa suosikkiini, uuteen ELAN 310:n Muuten kaikin puolin edistyksellinen ja hieno vene (lukuunottamatta todella karua laminaattisisustusta), mutta ruffin mentässä portaissa piti olla limbon harrastaja, muuten löi otsansa luukun reunaan! :evil: Käsittämätöntä nykyveneessä!

Uusimpia pohjamuotoja edustaa mm. uusi puolalainen halpisvene Vikos 30:

http://www.navikom.pl/index_en.php?id=1 ... 30#vikos30

Tällaisen saa Puolasta alle 30-donan, tosin varusteita joutunee hankkimaan vielä ainakin kympin edestä. Houkutteleva?! Mutta nykysuuntauksen mukaan kölirakenne on ainakin meillä Saaristomerellä melko toivoton. Tai miten sen sitten ottaa: tusina verkkoja kölissä saatta varmistaa ruokahuollon joksikin aikaa :D !

Että semmosta. Oli mukava rupatella aiheesta, ja viinikin on jo loppu :shock:
terv. Artsi/DANIELA
Post Reply