Vene Båt 2012
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Vene Båt 2012
Onko messuilla käyneitä? Mitä kohokohtia löytyy tästä entistä laajemmasta häppeningistä?
nimim. "voisin viettää siellä puoli viikkoa hypistelemässä ja hifistelemässä"
nimim. "voisin viettää siellä puoli viikkoa hypistelemässä ja hifistelemässä"
Kävin tradedayna.
Tilpehööripuoli oli kovin kattava.
Ursuitin puvut kiinnosti itseä kovasti, Muston vaatteissa ei ollut messutarjouksia, joten se siitä.
Purjeveneet oli sitä perus venemessutyyliä, pieniä ja halpoja. Pari tyttöä vähän laitettuna hymyilemään siihen sitten ja kyllä oli taas kivaa!
Hauskana yksityiskohtana jäi mieleen se alakerran allasäijä, joka ajeli omalla osastollaan jollain rc-veneellä ympyrää jossain altaassa ihan suu korviin asti hymyssä ja kovin vähän oli ympärillä olevista lehdistön edustajista ym. haittaa äijän touhuille. Hymyilytti kun jäin seuraamaan sitä kun noin 50 vuotiaasta tulee 9 vuotias ihan hetkessä.
currykana oli ihan hyvää...
Tilpehööripuoli oli kovin kattava.
Ursuitin puvut kiinnosti itseä kovasti, Muston vaatteissa ei ollut messutarjouksia, joten se siitä.
Purjeveneet oli sitä perus venemessutyyliä, pieniä ja halpoja. Pari tyttöä vähän laitettuna hymyilemään siihen sitten ja kyllä oli taas kivaa!
Hauskana yksityiskohtana jäi mieleen se alakerran allasäijä, joka ajeli omalla osastollaan jollain rc-veneellä ympyrää jossain altaassa ihan suu korviin asti hymyssä ja kovin vähän oli ympärillä olevista lehdistön edustajista ym. haittaa äijän touhuille. Hymyilytti kun jäin seuraamaan sitä kun noin 50 vuotiaasta tulee 9 vuotias ihan hetkessä.
currykana oli ihan hyvää...
Comet 26 oli mielenkiintoinen, vaikkei itseäni kiinnostava. Sporttinen mutta täysin asuttava purkkari hintaan noin 40 donaa.
En muista koska viimeksi olisi ollut tarjolla kelvollista uutta venettä sellaisessa hintaluokassa, että se voisi oikeasti olla vaihtoehto jonkun vanhan 30 jalkaisen kasarin hankkimiselle esim. ensiveneeksi. Lähinnä vastaava olis ehkä joku Delphia 28, mutta sekin on taitaa olla 60 donan luokassa. Aiemmin noin pienet on ollu tavalla tai toisella ihme virityksiä, traileroitavia leluja tai juuri sennäköisiä, että 30 jalkaisen tilaratkaisu on tungettu 20 jalkaan.
Isommissa veneissä ei ollut hirveesti mitään mielenkiintoista. Dufourin 325 oli mielestäni yksi parhaita matkaveneitä, mutta tämä uusi 335 on kyllä mielestäni täysi susi. 33 jalkainen matkavene, jossa peräkajuutta on onnistuttu typistämään yhden hengen makuupaikaksi?!? Sen verta idioottimainen lopputulos, että kannattaa käydä katsomassa;-)
Olihan siellä First 35 ja Salona 35, mutta ei ne nyt niin hirveesti säväyttäny. Firstin navigointipöytä on ihan käsittämätön viritys. Finnflyer 36 on varmaan paras vene tällä hetkellä, mutta tolkuttoman hintanen kanssa.
Moody oli ihan kiinnostava kun se oli niin erilainen kuin tavanomaiset. Toki ihan liian iso omaan käyttöön.
Ja Saare 38 oli kyllä mielestäni todella onnistunut "raskaiden cruisereiden" sarjassa, mutta hintava toki sekin.
Varustepuolella en ihmeemmin ehtinyt pyörimään.
Uusi messujärjestys, jossa purjeveneet on siellä huitsin nevadassa, on meidän kantilta aika kehno. Mutta marginaaliryhmällä on marginaaliryhmän kohtalo...
Ville
En muista koska viimeksi olisi ollut tarjolla kelvollista uutta venettä sellaisessa hintaluokassa, että se voisi oikeasti olla vaihtoehto jonkun vanhan 30 jalkaisen kasarin hankkimiselle esim. ensiveneeksi. Lähinnä vastaava olis ehkä joku Delphia 28, mutta sekin on taitaa olla 60 donan luokassa. Aiemmin noin pienet on ollu tavalla tai toisella ihme virityksiä, traileroitavia leluja tai juuri sennäköisiä, että 30 jalkaisen tilaratkaisu on tungettu 20 jalkaan.
Isommissa veneissä ei ollut hirveesti mitään mielenkiintoista. Dufourin 325 oli mielestäni yksi parhaita matkaveneitä, mutta tämä uusi 335 on kyllä mielestäni täysi susi. 33 jalkainen matkavene, jossa peräkajuutta on onnistuttu typistämään yhden hengen makuupaikaksi?!? Sen verta idioottimainen lopputulos, että kannattaa käydä katsomassa;-)
Olihan siellä First 35 ja Salona 35, mutta ei ne nyt niin hirveesti säväyttäny. Firstin navigointipöytä on ihan käsittämätön viritys. Finnflyer 36 on varmaan paras vene tällä hetkellä, mutta tolkuttoman hintanen kanssa.
Moody oli ihan kiinnostava kun se oli niin erilainen kuin tavanomaiset. Toki ihan liian iso omaan käyttöön.
Ja Saare 38 oli kyllä mielestäni todella onnistunut "raskaiden cruisereiden" sarjassa, mutta hintava toki sekin.
Varustepuolella en ihmeemmin ehtinyt pyörimään.
Uusi messujärjestys, jossa purjeveneet on siellä huitsin nevadassa, on meidän kantilta aika kehno. Mutta marginaaliryhmällä on marginaaliryhmän kohtalo...
Ville
En ole Cometia vielä nähnyt, mutta hinnaston mukaan se on aika kallis, kun mukaan raksii ihan perusvarustettu ja kuljetuksen, puhumattakaan sisäkoneesta jne. http://www.elanveneet.com/MODIFIEDCOMET26HINNASTO.pdfvvoltti wrote:Comet 26 oli mielenkiintoinen, vaikkei itseäni kiinnostava. Sporttinen mutta täysin asuttava purkkari hintaan noin 40 donaa.
En muista koska viimeksi olisi ollut tarjolla kelvollista uutta venettä sellaisessa hintaluokassa, että se voisi oikeasti olla vaihtoehto jonkun vanhan 30 jalkaisen kasarin hankkimiselle esim. ensiveneeksi. Lähinnä vastaava olis ehkä joku Delphia 28, mutta sekin on taitaa olla 60 donan luokassa. Aiemmin noin pienet on ollu tavalla tai toisella ihme virityksiä, traileroitavia leluja tai juuri sennäköisiä, että 30 jalkaisen tilaratkaisu on tungettu 20 jalkaan.
Delphia on kuitenkin metrin pidempi vene ja 60 tonnilla varusteita on enmmän. 40 tonnin hintaluokasssa on aiemmin ollut saatavilla mm. Ridas 26 ja Tempo (karsittu versio perämoottorilla 2000-luvun puolivälissä). Kumpikaan ei mennyt Suomessa kaupaksi, mutta Delphia on myynyt paremmin.
Ei kyllä mene mun jakeluun miten sä voit pitää uutta, neljän asuttavaa purjevenettä 40 tonnilla kalliina. 40 tonnia oli messuveneen hinta purjehdusvalmiina Suomessa. Vaikka tuolta lisävarustelistalta ruksii reippaamminkin varusteita, niin silti jäädään 45 tonniin.
Delphia on tietysti metrin pidempi ja siinä on tietysti sisänkone, mutta pointtini olikin juuri että tällaista oletettavasti hyvin purjehtivaa ja asuttavaa PIENTÄ uutta venettä ei ole ollut markkinoilla, ainakaan näin vakuuttavaa esitystä, mun mielestä.
En kyllä silti usko, että tuo vene hirveesti myisi. 40 donaa on paljon rahaa ja tosiaan sitten aika vähän isommalla summalle (se 60) saa jo valikoimaa ja kokoa paljon enemmän. 26 jalkaa on kuitenkin niin pieni nykymittapuulla, että se on väkisin vähän askeettinen.
Toivoisin että moiset veneet myisi hyvin, koska miettikääpä miltä valikoima näyttää 10 tai 20 vuoden kuluttua, kun uusi purjehtija etsii ensivenettä. Alle 30 jalkaset on 40 vuotta vanhoja ja 10-20 vuotta vanhat veneet alkaen 33 jalkaa...
Ville
edit: Nyt huomaan että tuo Joakimin linkittämä hinnasto olikin alv 0. Se muuttaisi asian, mutta olen kyllä aika varma että messuilla oli puhe 40 tonnista veroineen, kuljetuksineen, purjeineen kaikkineen purjehdusvalmiina Suomessa. Jos joku käy vielä messuilla niin kysäskääpä ja kertokaa tännekin mikä on totuus.
Delphia on tietysti metrin pidempi ja siinä on tietysti sisänkone, mutta pointtini olikin juuri että tällaista oletettavasti hyvin purjehtivaa ja asuttavaa PIENTÄ uutta venettä ei ole ollut markkinoilla, ainakaan näin vakuuttavaa esitystä, mun mielestä.
En kyllä silti usko, että tuo vene hirveesti myisi. 40 donaa on paljon rahaa ja tosiaan sitten aika vähän isommalla summalle (se 60) saa jo valikoimaa ja kokoa paljon enemmän. 26 jalkaa on kuitenkin niin pieni nykymittapuulla, että se on väkisin vähän askeettinen.
Toivoisin että moiset veneet myisi hyvin, koska miettikääpä miltä valikoima näyttää 10 tai 20 vuoden kuluttua, kun uusi purjehtija etsii ensivenettä. Alle 30 jalkaset on 40 vuotta vanhoja ja 10-20 vuotta vanhat veneet alkaen 33 jalkaa...
Ville
edit: Nyt huomaan että tuo Joakimin linkittämä hinnasto olikin alv 0. Se muuttaisi asian, mutta olen kyllä aika varma että messuilla oli puhe 40 tonnista veroineen, kuljetuksineen, purjeineen kaikkineen purjehdusvalmiina Suomessa. Jos joku käy vielä messuilla niin kysäskääpä ja kertokaa tännekin mikä on totuus.
No kuten editissä mainitsit hinnat ovat verottomia, mutta ko. myyjä kyllä aina tyrkyttää ensimmäistä venettä puoli-ilmaiseksi. Ei 40 tonnia todellakaan olisi paljoa asuttavasta veneestä, mutta ei Tempo eikä Ridas mennyt kaupaksi tuolla hinnalla, vaikka varmasti ainakin Tempo oli vähintään yhtä asuttava kuin tuo. Asuttavan veneen ostaja sitten yleensä kuitenkin haluaa sisäkoneen, lämppärin jne., jolloin ollaankin sitten todella kovissa hinnoissa 26-jalkaisesta.vvoltti wrote:Ei kyllä mene mun jakeluun miten sä voit pitää uutta, neljän asuttavaa purjevenettä 40 tonnilla kalliina.
Testi löytyy die Yacht 2/2011:sta. Sen mukaan veneen pisin punkka (vain 45 cm leveä salongissa) on 190 cm. Keulakajuutta on vain 182 cm ja peräkajuutan toinen puoli 150 cm, joten ei kuulosta kovinkaan asuttavalta. Missä sinä tuolla nukkuisit?
Tuolloin hinta on ollut 34 k¤ tehtaalla, joten hinta näyttää noussen lähes Saksan ALV:n verran.
Katsoin nähtävästi huolimattomasti eli tuo 150 cm olikin leveys edessä eikä toisen paikan pituus. Pituus on kuitenkin Yachtin mukaan vain 188 cm eli ei täyspitkä. Testikin näyttää löytyvän Comarin sivuilta: http://www.comaryachts.it/images/Boats/ ... 202011.PDFvvoltti wrote:Mä nukkuisin siellä peräkajuutan täyspitkässä tuplapunkassa ja selviäisin vielä 7 tonnia halvemmalla, kun tuohon veneeseen sopiva valinta on perämoottori.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
oman veneen kehu
Ei maltavvoltti wrote:Mä nukkuisin siellä peräkajuutan täyspitkässä tuplapunkassa ja selviäisin vielä 7 tonnia halvemmalla


- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Ikkunamuotoilun "uudet" tuulet
Hei, hienoa että veneiden suunnittelijat ovat palanneet 70-80-lukujen ikkunatyyliin:

Tämä on paljon parempi kuin viimeisen vuosikymmenen irtoikkunatyyli (toki 100% makuasia, mutta makuasioistahan ei kannata kiistellä, varsinkaan huonomakuisten kanssa)

Tämä on paljon parempi kuin viimeisen vuosikymmenen irtoikkunatyyli (toki 100% makuasia, mutta makuasioistahan ei kannata kiistellä, varsinkaan huonomakuisten kanssa)
Last edited by FE-Sillanpää on Tue Jun 12, 2012 14:21 pm, edited 1 time in total.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
D335 kommentteja
Dufour 335:n perähytti oli todellakin erikoinen, siinä oli ikäänkuin pikkulapsiosasto irrotettavan seinäkkeen takana. Se osa sänkyä oli alimittainen.vvoltti wrote:Dufourin 325 oli mielestäni yksi parhaita matkaveneitä, mutta tämä uusi 335 on kyllä mielestäni täysi susi. 33 jalkainen matkavene, jossa peräkajuutta on onnistuttu typistämään yhden hengen makuupaikaksi?!? Sen verta idioottimainen lopputulos, että kannattaa käydä katsomassa;-)

Tuo voi sentään sopia jollekin kohderyhmälle ja siinä oli samalla hieman meripunkan aineksia. Mutta entäs tämä: Perän uimaportaat oli asennettu niin, ettei niitä voi laskea ilman että nostaa kipparin seisomapaikan lattiaa ylös! Melkoisen käsittämätön viritys, jonka en ihan usko olevan CE-merkin tai terveen järjen mukainen. Olisihan sitä toisenlaisiakin teleskooppitikkaita tarjolla, oliko siis pakko laittaa tällaiset?

Last edited by FE-Sillanpää on Tue Jun 12, 2012 14:20 pm, edited 1 time in total.
Myyjä ei ollutkaan tuo josta hinnasto löytyi ja johon edellinen kommenttini liittyi, vaan luotettava Baltic Rigging. Hinta on Suomeen kuskattuna veroineen 40 tonnia, joten ei ole kallis. Hintaan sisältyy myös vesivessa septillä ja ilmeisesti myös rullalaite. Varsin positiivinen kokemus tuo vene oli ja oikeastaan hyvin samankaltainen kuin Tempo, hiukan pienempi vain (= keulakajuutan ja salongin välistä puuttuu kaapit ja takakajuutta on pienempi, varsinki sisäkoneella).Joakim wrote:No kuten editissä mainitsit hinnat ovat verottomia, mutta ko. myyjä kyllä aina tyrkyttää ensimmäistä venettä puoli-ilmaiseksi.vvoltti wrote:Ei kyllä mene mun jakeluun miten sä voit pitää uutta, neljän asuttavaa purjevenettä 40 tonnilla kalliina.
Vene tullaan näkemään ORC- ja LYS-kisoissa!
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Cometin kölin tuenta
Miten tuo kölin tuenta on oikein tehty, onko siinä jokin massiivisempi vastakappale pilssissä joka vain ei ollut paikan päällä messuilla? Ei kai se pitkänhuiskea bulbiköli oikeasti voi olla pelkän pohjalaminaatin varassa?vvoltti wrote:Comet 26 oli mielenkiintoinen...

Last edited by FE-Sillanpää on Tue Jun 12, 2012 14:21 pm, edited 1 time in total.
Re: Cometin kölin tuenta
Köli pulttien aluslevyineen oli siinä veneen ulkopuolella. Ulkomuistista siinä oli sivuttaiset U-palkit.FE-Sillanpää wrote:Miten tuo kölin tuenta on oikein tehty, onko siinä jokin massiivisempi vastakappale pilssissä joka vain ei ollut paikan päällä messuilla? Ei kai se pitkänhuiskea bulbiköli oikeasti voi olla pelkän pohjalaminaatin varassa?vvoltti wrote:Comet 26 oli mielenkiintoinen...