pylpyröistä
pylpyröistä
Hei!
Onko tietoa mistä saisi ostettua uusia pylpyröitä (kehriä) maston vieressä kannella oleviin rivitaittopyöriin. Minun Feneessäni on molemmilla puolilla 4 pyörää, joiden ulkohalkaisija on n. 39 mm ja paksuus 19 mm. Keskellä on 12mm reiässä holkki, jossa 6mm pultille kierteet.
Maritimin kuvastossa ei ainakaan näyttäisi olevan sopivan kokoista. Jos ei löydy, niin pitäisi varmaan ostaa koko rivistöt tai sitten sorvauttaa sopivasta aineesta vanhan mallin mukaan.
Onko tietoa mistä saisi ostettua uusia pylpyröitä (kehriä) maston vieressä kannella oleviin rivitaittopyöriin. Minun Feneessäni on molemmilla puolilla 4 pyörää, joiden ulkohalkaisija on n. 39 mm ja paksuus 19 mm. Keskellä on 12mm reiässä holkki, jossa 6mm pultille kierteet.
Maritimin kuvastossa ei ainakaan näyttäisi olevan sopivan kokoista. Jos ei löydy, niin pitäisi varmaan ostaa koko rivistöt tai sitten sorvauttaa sopivasta aineesta vanhan mallin mukaan.
Wikissä jotain vaihtoehtoja:
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Rivi ... %B6r%C3%A4
Tossa vielä jotain vanhoja ketjuja, joissa asiaa on puitu:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2408
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1025
http://www.fe83.org/wiki/index.php/Rivi ... %B6r%C3%A4
Tossa vielä jotain vanhoja ketjuja, joissa asiaa on puitu:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2408
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1025
Olli Niemi
TervehdysOlli wrote:Wikissä jotain vaihtoehtoja...
...Tossa vielä jotain vanhoja ketjuja, joissa asiaa on puitu...
Foorumin keskustelu alkaa kovasti muistuttaa vanhaa vitsiä vitsikerhosta, joka teki oman vitsikirjan. Viikkokokouksessa jäsenet puhuivat vitseistä kirjan numeroilla. Lopulta jo pelkän numeron maininta sai aikaan raikuvat naurut.
Meillä on jo aikaa sitten käsitelty melkein kaikki inhimilliset aiheet. Kun joku sitten kysyy jotain mieltä askarruttavaa, saa hän vastauksena linkkejä vanhoihin keskusteluihin taikka wikisivujen ohjeisiin.
Hyvä, että tietoa on tarjolla, mutta keskustelun tämä tappaa tehokkaasti

Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu wrote:
Foorumin keskustelu alkaa kovasti muistuttaa vanhaa vitsiä vitsikerhosta, joka teki oman vitsikirjan. Viikkokokouksessa jäsenet puhuivat vitseistä kirjan numeroilla. Lopulta jo pelkän numeron maininta sai aikaan raikuvat naurut.
No, aina voi mennä Off-topicciin. Muistan kyllä yhden kilpailuviikonlopun aikana tapahtuneen jotain vastaavaa eräässä hankolaisen pursiseuran paviljongin keittiössä

Sori että tuli vastattua hiukan lyhykäisesti, mutta kannoin lähinnä huolta siitä, että kysymys ehti olla foorumilla yli puoli tuntia vastaamatta, mikä on lähestulkoon ennenkuulumattoman hidastaPanu wrote:Foorumin keskustelu alkaa kovasti muistuttaa vanhaa vitsiä vitsikerhosta, joka teki oman vitsikirjan. Viikkokokouksessa jäsenet puhuivat vitseistä kirjan numeroilla. Lopulta jo pelkän numeron maininta sai aikaan raikuvat naurut.

Olli Niemi
Luulisin, että polyasetaali (POM) olisi parempi materiaali. Siitä tehdään yleisesti mm. laakereita ja hammaspyöriä. Siitä on helppo sorvata mittatarkkoja osia. Materiaali tunnetaan ehkä paremmin kauppanimellä Delrin. Saattaisi löytyä tankona Teollisuusetolan valikoimista...Make wrote:Tulinpa vielä ajatelleeksi, että nylon-tangosta ei luulisi olevan kovin hankala sorvata itse pylpyröitä. Oletteko koskaan kokeilleet ja onko tietoa, löytyykö esim. Etolasta sopivaa materiaalia.
Ne alkuperäiset pylpyrät ja laakerit saattoivat kyllä olla nylonia, olivat pehmeän oloisia...
Olli Niemi
Olli wrote:Luulisin, että polyasetaali (POM) olisi parempi materiaali. Siitä tehdään yleisesti mm. laakereita ja hammaspyöriä. Siitä on helppo sorvata mittatarkkoja osia. Materiaali tunnetaan ehkä paremmin kauppanimellä Delrin. Saattaisi löytyä tankona Teollisuusetolan valikoimista...Make wrote:Tulinpa vielä ajatelleeksi, että nylon-tangosta ei luulisi olevan kovin hankala sorvata itse pylpyröitä. Oletteko koskaan kokeilleet ja onko tietoa, löytyykö esim. Etolasta sopivaa materiaalia.
Ne alkuperäiset pylpyrät ja laakerit saattoivat kyllä olla nylonia, olivat pehmeän oloisia...
Kyllä tunnutte tietävän, mistä puhutte. Etrasta ostin tänään 10cm pätkän D=40mm tuota POMmia. Myyjä kertoi juuri tuosta nylonin turpoamisesta ja siitä, että sitä on hankala työstää. POM lastuuntuu paremmin esim. sorvattaessa. Samoin hiominen on helpompaa. Nylon tukkii kaikki työkalut.
Sorvia ei minulla ole, mutta suunnitelma on yksinkertainen. Eli sirkkelillä mittatarkka, tasapaksu levy, johon reikä keskelle ja porakoneeseen pultilla kiinni. Levy pyörimään ja pyöreällä viillla (tai puusauva, johon liimattu hiekkapaperi) hiotaan ura.
Jos ei onnistu, niin en mene konkurssiin, sillä 10 cm pätkä maksoi kokonaiset 4 euroa.

TervehdysMake wrote:...Jos ei onnistu, niin en mene konkurssiin, sillä 10 cm pätkä maksoi kokonaiset 4 euroa.
Jos homma menee reisille, niin kyllä Etra tai Vink Finland tekee ne sinulle mittojesi mukaan. Tuskin ne ovat koneistettuna kullan hinnoissa, ainakaan jos vertaa venetarvikekauppojen hintoihin?
http://www.etra.fi/fi/palvelut/tuotanto ... kintatyot/
http://www.vink.fi/fi-FI/Muovien-koneistuspalvelut.aspx
Ystävällisin veneily terveisin PR
Itsekin on tullut joskus käytettyä akkuporakonetta kenttäsorvina veneessä. Viilan kanssa sorvatessa tulee helposti käytettyä aika paljon voimaa, jotta se puree edes jotenkin. Tämä ei kuitenkaan tee kovin hyvää porakoneen laakereille, joita ei ole tarkoitettu kestämään suuria sivuttaisvoimia...Make wrote:Sorvia ei minulla ole, mutta suunnitelma on yksinkertainen. Eli sirkkelillä mittatarkka, tasapaksu levy, johon reikä keskelle ja porakoneeseen pultilla kiinni. Levy pyörimään ja pyöreällä viillla (tai puusauva, johon liimattu hiekkapaperi) hiotaan ura.
Porakoneen voi vetää tiukasti puristimilla pöytään kiinni, ja terälle tueksi joku sopiva käikäle, niin voi varovasti kokeilla näyttää sorvattavalle esineelle talttaakin...
Olli Niemi