Syysseilaus 2011

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Syysseilaus 2011

Post by harald »

Petri wrote: tänään/eilen köhköh voittamassa syysseilaus
Marietta vai Hertta-Ässä?

mode edit(hh): toimintasuunnitelman aihe rönsyili
Last edited by harald on Sun Sep 18, 2011 00:47 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Petri wrote: tänään/eilen köhköh voittamassa syysseilaus
Marietta vai Hertta-Ässä?
Ei kumpikaan, kun molemmat eivät edes purjehtineet rataa oikein...ja nuo ovat viime vuotiset tulokset btw.

Selvästi heikkoa internet-salapoliisointia Haraldilta, totuus kyllä löytyy internetistä jo nyt :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas vain, 2010 nuohan oli joo.

Keskustelu on kuulemma käynnissä mikä oli oikeain ja mikä ei. Rysäkarin viittako se siellä kummitteli taas?

En vain löydä netistä. En vain osaa tätä nettiä. Minne on muuten hävinneet kaikki tulokset se.itmill.com:ista? WHC-tulokset on, mutta muitten kohdalla "Ei tuloksia", onko se aina ollut noin?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Keskustelu on kuulemma käynnissä mikä oli oikeain ja mikä ei. Rysäkarin viittako se siellä kummitteli taas?
Ei vaan entinen WHC:n ykkösradan Vehkasaaren poiju. Ordereissa puhuttiin vain Vehkasaaren lounaispuolella olevasta poijusta ja pienen aamuisen hate-call soiton jälkeen kilpailupäällikkö yritti väittää WHC:n "Miessaaren poijua" ko. poijuksi, no kun se on kilpailun johdon virallinen kanta, se sitten on sitä. Ja onhan se kyllä punainen EMK:n poiju joka on Vehkasaaresta lounaaseen ja 90% veneistä kiersikin sen, mutta oma kysymyksensä on mikä on se kuvaustarkkuus jolla rataohjeita _pitäisi_ kuvata, kun mitään koordinaatteja yms. ei annettu (Vehkasaaresta ko. poijuun on matkaa 1,2 km). Sinänsä kun orderit ovat yksiselitteiset,"poiju, Vehkasaari, lounas", joskin typerät, niin ei tuossa paljoa ole tulkinnanvaraa.

Finelli mm. oikoi radan (AIS-data vahvistaa) ja sitten valittelee asiaa sivuillaan. EDIT: Väärää tietoa poistettu, ihan oikein veneet purjehtivat viime vuonna /P
En vain löydä netistä. En vain osaa tätä nettiä.
Älä välitä, kyllä säkin vielä joskus opit :twisted:
Last edited by Petri on Mon Sep 19, 2011 11:23 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote: En vain löydä netistä. En vain osaa tätä nettiä.
välitä, kyllä säkin vielä joskus opit :twisted:
Eihän ne ole netissä, kerran protesteja on jätetty.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vai onks ne jossain fecabookissa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei tuota elvistelyä kyllä ollut tarkoitus saattaa yleiseen tietoon :)

Noei, mutta kyllä etsivä löytää aika helposti esim. pienen luokan kärkikaksikon sijoitukset ja veneitten nimet.
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Aivan järjetöntä väittää, että Miessaaren poijusta on tullut Vehkasaaren poiju!

Toki näin on niille, jotka eivät tunne ko. kisaa ja ko. alueen poijuja, mutta miksi ihmeessä sellaiset, jotka tietävät missä poiju ennen on ollut samalla rataohjeella lähtisivät kiertämään poijua, jota ei edes näy paljain silmin oikeaa rataa ajettaen.

Tietysti voi viisastella, että pitää ajaa lounaaseen vaikka Hankoon asti kunnes se punainen poiju löytyy...

Maaliin ottanut henkilö kuulemma tiesi, ettei poiju ole ollut paikallaan pitkään aikaan.

Miksi ei ollut koordinaatteja? Miksi ei ratakarttaa?

PS. en ollut mukana ko. kisassa, eikä ole tarkoitus jatkossakaan olla.
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Tietysti voi viisastella, että pitää ajaa lounaaseen vaikka Hankoon asti kunnes se punainen poiju löytyy...
No ei se sikäli viisastelua ole, vaan orderien mukainen määrittely, huono, mutta silti täysin yksiselitteinen. Tietenkin nyt kyse on, että jos orderit ovat huonot, onko kilpailijoitten oikeutettua tulkita niitä oman tahtonsa mukaisesti. Etenkin kun vielä oli aivan selvää että suurin osa kilpailijoista noudatti ordereita ja kiersi ko. poijun, tässä kohtaa pitäisi kyllä vähän alkaa raksuttamaan että onkohan se oikaisu nyt kovinkaan "oikea" ratkaisu ei niin että "mitäs viisastelevat". Tästä seuraa siis jatkokysymys, eli jos ko. purjehtijat selvästi ottavat vapauksia orderien kanssa, mitä muita vapauksia otetaan muissa kilpailuissa/purjehdussääntöjen osalta.

No, kyllä lautakunta olisi voinut olla vähän paremmin olosuhteitten kanssa kärryillä, nyt pienessä luokassa vain 2 venettä ehti maaliin aikarajan puitteissa. Jo ensimmäisellä kierroksella erot kärjen ja perän välillä olivat siinä määrin isot ja aikaa oli mennyt jo kolmisen tuntia, että lyhennys olisi ollut perusteltu jonnekin päin rataa. Kisan ratkaisu tosin tapahtui Stora Ådholmen-Rönnkobben välisellä pätkällä missä tuuli ensin kuoli täysin ja sitten heräsi lännempänä, eli ensimmäisenä siellä olleet veneet saivat uuden tuulen ja saarten väliin jääneet jäivät lillumaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko nuo orderit jossain luettavissa?

Jos niissä on copy-paste WHC 2008 ordereista kohta "Vehkasaaren lounaispuolella oleva EMK:n punainen poiju jätetään vasemmalle" niin mielestäni silloin pitäisi vehkasaaren kupeessa olla se sama poiju joka on ollut siinä vuosikaudet. Ei joku toinen, joka on 0.6 mailia sivussa reitiltä. Nythän on kyse siitä ajaako 120° 0.25 mailia, vai ajaako
195° 0.6 mailia. Suuntaero on jo sensuuruinen että puhutaan aivan eri poijusta.

Kilpasäännöissä taitaa olla joku kohta että mikäli vene purjehtii puuttuvan poijun oletetun sijainnin kautta niin vene on tehnyt oikein.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tuo sama kohta se on, mutta nyt pitää kyllä huomioida että ei ordereissa puhuta mistään "siitä Vehkasaaren poijusta", vaan "Vehkasaaren lounaispuolella olevasta poijusta". On hieman kohtuutonta kilpailijoita kohtaan, jos ennen kisaa pitäisi opetella lähihistorian kaikkien poijujen sijainnit jotta voisi tietää että kyse on _juuri siitä_ Vehkasaaren poijusta joka joskus on ollut jossain tai on ollut olematta.

Ja kun ko. kääntöpoiju (punainen EMK:n poiju) jonka suurin osa veneistä kiersi on Vehkasaaren lounaispuolella, ei ordereissa varsinaisesti ole mitään virhettä ja oikoneet veneet onkin hylätty aivan oikein. Se on sitten eri asia onko rataohjeitten karttasana-määrittelyä määritelty missään ts. onko annettu joku maksimimitta minkä etäisyydellä kääntöpoiju saa olla karttasanasta.

Se on toki selvää että ratakuvausta voisi "hieman" täsmentää, mutta toisaalta se on ollutta ja mennyttä ja ehkä ensi vuodeksi tuokin muutetaan sellaiseen muotoon että se on täysin yksiselitteinen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen samaa mieltä kohtuuttomuudesta, mutta jos merkki ei ole vehkasaaren lounaispuolella vaan miessaaren itäkoillispuolella niin ei voida kyllä puhua samasta merkistä.

Minä tiedän monta poijua vehkasaaren lounaispuolella. Tiedän myös missä yksi poiju on ollut monta vuotta, ja tiedän myös että tämä on se mihin ordereissa viitataan. Arvatenkin jos tarkoitettiinkin miessaaren itäkoillispuolella olevaa poijua (joka on siis eri poiju) olisi pitänyt kuvata se sillä tavalla.

Asiaan vaikuttaa myös se, että orderit ovat pysyneet samoina vuodesta toiseen siitä lähtien kun vehkasaaren lounaispuolella on ollut poiju. Jos orderit eivät ole muuttuneet, mutta poijua ei enää ole niin tulkitsisin samoin kuin muutama muukin eli ajaisin saarten välistä suoraan olettaen että merkki vain puuttui.

Mielestäni ne veneet jotka jatkoivat vihreältä vehkasaaren ja käärmesaaren välistä suoraan eivät tehneet virhettä vaan purjehtivat parhaan tulkintansa mukaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Olen ymmärtänyt, että ordereissa rata on 24 M, kuten viime vuonnakin. Ko. poijun kiertämisestä kaksi kertaa tulee lähes 2 M lisää eli 26 M. Aika oleellinen virhe, kun kyse on kuitenkin takaa-ajokisasta, jossa tasoitukset lasketaan matkan perusteella!

Nyt paikalla ollut poiju on kai n. 1,5 km edellisestä kääntömerkistä ja erittäin pieni (oletan, että on sama poiju, jota WHC käyttää). Miten ihmeessä ensimmäisenä ollut Hertta Ässä olisi voinut keksiä kääntyä tuolle merkille, jota ei varmasti näy entistä reittiä purjehtien? WHC-kisaajat ja muuten alueella juuri liikkuneet varmaankin nopeasti tajusivat, ettei oikeaa merkkiä ole ja että tuolla on toinen poiju.

Mitä järkeä olisi sanoa purjehdusohjessa Vehkasaaren lounaispuolella merkistä, jonka etäisyys Vehkasaareasta on n. 1,5 km. Järkevämpää olisi ollut sanoa Stora Ådholmenin luoteispuolella tai Miessaaren kaakkoispuolella, sillä noihin saariin on vain 500 m.

Aniaran blogin mukaan olivat ennen lähtöä saaneet tiedon oikeasta poijusta! Ei tuolla tavalla voi kertoa vain osalle kisaajista. Ja tuo siis lähti siitä, että he sattuivat ajamaan Vehkasaaren ohi matkalla lähtöön. Ilmeisesti siis rata piti koekiertää aamulla ennen lähtöä (9:00!).

Järkeä ei olekaan, vaan merkin puuttumista ei vaan muistettu.

Ainoa oikea ratkaisu olisi ollut koko kisan mitätöinti. Ei tuollaista saa enää mitenkään järkeväksi, kun osa on ajanut lähes 10 % pidemmän/lyhyemmän radan.
Last edited by Joakim on Sun Sep 18, 2011 19:39 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olen samaa mieltä Joakimin kanssa, koko kisa pitää mitätöidä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ensinnäkin pitää huomioida, että rata oli varmaan sama viime vuonnakin ja myös viime vuonna se "vanha" Vehkasaaren poiju on puuttunut. Kutsussahan taas puhuttiin 22 mailista ja kilpailupäällikkö on kyllä tietoinen poijujen sijainnista, eli oletan että matkan pituus on laskettu todellisen pituuden mukaan.
Olen samaa mieltä kohtuuttomuudesta, mutta jos merkki ei ole vehkasaaren lounaispuolella vaan miessaaren itäkoillispuolella niin ei voida kyllä puhua samasta merkistä.
Ei tuolla loppupeleissä ole väliä, koska orderit kuitenkin ovat ne joita pitää noudattaa ja jos se poiju löytyy esteettömän matkan päästä jostain saaresta, orderien määritelmä pitää paikkaansa. Silloin tilanne olisi selvästi eri, jos siinä poijun ja saaren välissä olisi vielä joku toinen saari.
Koska kilpailut ovat kuitenkin kukin yksittäisiä kilpailuita, ei menneitten kilpailuitten radoilla ole sinänsä väliä. Ja mikä olennaista, jos rataohje tuntuu epäselvältä, tällöin on mielestäni kilpailijan velvollisuus selvittää asiaa kilpailun johdolta. Näin toimin itse ja sain varmistuksen poijulle, samoin teki yksi toinenkin vene.
Nytkin kilpailuun osallistui veneitä, joille kisaan osallistuttiin ensimmäistä kertaa, pitäisikö siis heidänkin jotenkin tietää että Vehkasaaren luona on ollut 2 vuotta sitten poiju?

Perusteita mitätöinnille ei sikäli ole, koska ordereissa ei ole virhettä ja mitään sääntöä ei ole rikottu (pl. ne kilpailijat jotka eivät noudattaneet rataohjetta) ja toistaiseksi voimme olettaa että ratapituuskin on laskettu oikein, jos huonot orderit olisivat peruste mitätöinnille niin mulla olisi listassa paljon muitakin kisoja jotka voisi laittaa pölkylle. Sinänsä pitää selventää että me kyllä olimme ekana maalissa Hertta-ässän oikomisista huolimatta eli minulla ei sinänsä ole tässä mitään panosta.
Post Reply