WHC 10/2011
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
WHC 10/2011
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Huhu mitä lilluttelukeliä tosiaan, vielä eilen näytti että taas ysiksi olisi tuuli noussut. Sateenhan pitäisi kyllä WG:n mukaan loppua illaksi.
FMI:n mukaan yleistuuli olisi nelosta länsiluoteesta, eli tosiaan Haukilahden edustalla lienee aika pläkää.
Vitosrata taitaa olla taas tiedossa, nyt poijunkin pitäisi olla sentään vähän paremmin niillä main missä se on ollut ennenkin.
FMI:n mukaan yleistuuli olisi nelosta länsiluoteesta, eli tosiaan Haukilahden edustalla lienee aika pläkää.
Vitosrata taitaa olla taas tiedossa, nyt poijunkin pitäisi olla sentään vähän paremmin niillä main missä se on ollut ennenkin.
Johan oli keliä 
Mukana vakikeulagastin sijaisena Jankka, joten noin gastikoulutustakin tuli taas harrastettua. Lähtöalueella tosin tuuli pyöri siinä määrin ettei varsinaiseen treenailuun oikein ollut aikaa ja mahdollisuuksia, tuli kuitenkin huomattua että uutta tuulta oli nousemassa etelästä.
Tämä silmälläpitäen lähtötaktiikkana oli lähteä poijulta ja se onnistuikin kohtalaisesti, spinnu lähti hyvin vetoon ja muu fleetti jäi taakse, vain Charlotta puski rinnalle. Koska kyse oli vitosradasta, ensimmäisenä merkkinä vastaan tuli pohjoiskeppi josta kurssi nousi hivenen EMK:n poijulle. Koska emme olleet vakiporukalla liikenteessä otimme merkinkierron varovaisesti ja aikaisen spinnunlaskun tuloksena Charlotta pääsi karkaamaan ja muu fleetti otti hieman kiinni.
Loppu sitten olikin jonoajelua, toisella kierroksella Charlotta pystyi jotenkin ihmeellisesti kantamaan spinnuaan kuin juna ja otti paljon kaulaa. Punaisella poijulla taas teimme aika onnistuneen jiippinoston, jolla saimme kaulaa Tyyneen ja T-miniin. Maalisuoralla kuitenkin Tyyne löysi jostain lisävaihteen ja helposti puolen solmun vauhtierolla suhautti ohi ja alkoi jo tavoitella Charlottaakin.
Pikaisesti mutuilemalla lopputulokset ovat:
T-mini, Tyyne, Charlotta, Olga, Anneli, joku?

Mukana vakikeulagastin sijaisena Jankka, joten noin gastikoulutustakin tuli taas harrastettua. Lähtöalueella tosin tuuli pyöri siinä määrin ettei varsinaiseen treenailuun oikein ollut aikaa ja mahdollisuuksia, tuli kuitenkin huomattua että uutta tuulta oli nousemassa etelästä.
Tämä silmälläpitäen lähtötaktiikkana oli lähteä poijulta ja se onnistuikin kohtalaisesti, spinnu lähti hyvin vetoon ja muu fleetti jäi taakse, vain Charlotta puski rinnalle. Koska kyse oli vitosradasta, ensimmäisenä merkkinä vastaan tuli pohjoiskeppi josta kurssi nousi hivenen EMK:n poijulle. Koska emme olleet vakiporukalla liikenteessä otimme merkinkierron varovaisesti ja aikaisen spinnunlaskun tuloksena Charlotta pääsi karkaamaan ja muu fleetti otti hieman kiinni.
Loppu sitten olikin jonoajelua, toisella kierroksella Charlotta pystyi jotenkin ihmeellisesti kantamaan spinnuaan kuin juna ja otti paljon kaulaa. Punaisella poijulla taas teimme aika onnistuneen jiippinoston, jolla saimme kaulaa Tyyneen ja T-miniin. Maalisuoralla kuitenkin Tyyne löysi jostain lisävaihteen ja helposti puolen solmun vauhtierolla suhautti ohi ja alkoi jo tavoitella Charlottaakin.
Pikaisesti mutuilemalla lopputulokset ovat:
T-mini, Tyyne, Charlotta, Olga, Anneli, joku?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=162
Oli joo tosiaan, ihan mukava kilpailu loppujen lopuksi. Jännitystä riitti melkein kalkkiviivoille, vaikka laskimmekin että T-miniä ja Tyyneä vastaan ei ole mitään jakoa tuollaisessa kisassa. Kiva että Olga hönki niskaan kokonaiset kaksi kierrrosta, Olgan vauhti on kyllä parantunut kovasti (pitää pestä pohja).
Veneessä minä, Pone, Peik ja Freda eli täydellä miehityksellä mentiin. Lähdöstä keskustelimme jo maali-alueen lähestyessä ja päätimme toistaa Bajanin opit (missä te olitte?) ja lähteä keskemmältä ja todella läheltä viivaa. Tämä onnistuikin odotetusti niin, että poijun luona oli ruuhkaa ja T-mini sopivasti jarrutteli Olgaa niin että hitaasta kiihdytyksestä huolimatta pystyimme vaivoin ajamaan pohjoisviitalle ekana. Aina kun tuli puuska näytti siltä että Olga ottaisi sisäpaikan, mutta jostain syystä olgassa otettiin turhan aikaisin spinnu alas ja pääsimmekin puikahtamaan merkillä heidän eteensä.
Loppu oli sitten jonossa ajelua enemmän tai vähemmän kaulaa olgaan, mutta tarkasti ja kovasti kisahengessä ajettiin kuitenkin tällä kertaa. Vaikutti siltä että merkinkierroissa tuli aina muutama veneenmitta kaulaa olgaan, mutta pitkillä suorilla olga otti jopa vähän kiinni koko ajan. Vaikea tietenkin vertailla kun ei ollut trackia olgasta vielä. Onneksi oli trekbuddy päällä taskussa, läppäri oli taas lopettanut keskustelemisen mittariston kanssa (nexusohjelman pitäisi kätellä uudestaan automaagisesti eikä jäädä näyttämään virheilmoitusta prkl).
Onneksi kisassa oli vain viisi venettä, eihän näissä kevyen kelin sivutuulikisoissa ole yhtään mahdollisuuttakaan. Millainenkohan tilanne olisi jos tätä samaa rataa ajettaisiinkin toisinpäin!?
Ihmettelin Blue Cafén rangaistusmutkaa poijulla, miksei nokka kohti seuraavaa merkkiä ja vasta sitten ihmetellään nylonien nostoa?
Oli joo tosiaan, ihan mukava kilpailu loppujen lopuksi. Jännitystä riitti melkein kalkkiviivoille, vaikka laskimmekin että T-miniä ja Tyyneä vastaan ei ole mitään jakoa tuollaisessa kisassa. Kiva että Olga hönki niskaan kokonaiset kaksi kierrrosta, Olgan vauhti on kyllä parantunut kovasti (pitää pestä pohja).
Veneessä minä, Pone, Peik ja Freda eli täydellä miehityksellä mentiin. Lähdöstä keskustelimme jo maali-alueen lähestyessä ja päätimme toistaa Bajanin opit (missä te olitte?) ja lähteä keskemmältä ja todella läheltä viivaa. Tämä onnistuikin odotetusti niin, että poijun luona oli ruuhkaa ja T-mini sopivasti jarrutteli Olgaa niin että hitaasta kiihdytyksestä huolimatta pystyimme vaivoin ajamaan pohjoisviitalle ekana. Aina kun tuli puuska näytti siltä että Olga ottaisi sisäpaikan, mutta jostain syystä olgassa otettiin turhan aikaisin spinnu alas ja pääsimmekin puikahtamaan merkillä heidän eteensä.
Loppu oli sitten jonossa ajelua enemmän tai vähemmän kaulaa olgaan, mutta tarkasti ja kovasti kisahengessä ajettiin kuitenkin tällä kertaa. Vaikutti siltä että merkinkierroissa tuli aina muutama veneenmitta kaulaa olgaan, mutta pitkillä suorilla olga otti jopa vähän kiinni koko ajan. Vaikea tietenkin vertailla kun ei ollut trackia olgasta vielä. Onneksi oli trekbuddy päällä taskussa, läppäri oli taas lopettanut keskustelemisen mittariston kanssa (nexusohjelman pitäisi kätellä uudestaan automaagisesti eikä jäädä näyttämään virheilmoitusta prkl).
Onneksi kisassa oli vain viisi venettä, eihän näissä kevyen kelin sivutuulikisoissa ole yhtään mahdollisuuttakaan. Millainenkohan tilanne olisi jos tätä samaa rataa ajettaisiinkin toisinpäin!?
Ihmettelin Blue Cafén rangaistusmutkaa poijulla, miksei nokka kohti seuraavaa merkkiä ja vasta sitten ihmetellään nylonien nostoa?
Last edited by harald on Wed Aug 31, 2011 21:59 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Syy minkätakia pystyimme ajamaan spinnulla kuin juna oli se että valitsimme valtavasta spinnuvalikoimastamme juuri sen oikean (kiitos pone)! 

Tuo 2003:nen on kyllä todella hyvä yleis-spinnu. Pitää joskus vielä ostaa uusi sellainen.


Tuo 2003:nen on kyllä todella hyvä yleis-spinnu. Pitää joskus vielä ostaa uusi sellainen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kuulemma tahtoivat vetää jiippitreenin jibe-setin sijaan. Todnäk siis lähinnä Kimmon hätäinen selitys sille että nosto meni pitkäksiharald wrote: Ihmettelin Blue Cafén rangaistusmutkaa poijulla, miksei nokka kohti seuraavaa merkkiä ja vasta sitten ihmetellään nylonien nostoa?

Tosiaan manoovereissä vedimme aika rauhallisesti vierasgastin takia, mutta toisaalta kun pelin henki oli selvä, ei oikein edes innostanut lähteä vetämään kauhean aggressiivisia settejä kun ei noita jibe-settejä yms. ole oikeasti tullut harjoiteltua yhtään tällä kaudella. Loppupuolella jopa tosiaan enemmänkin vain jauhettiin niitä näitä kun Panu oli kaukana takana ja kaulan kurominen Tyyneen ja T-miniin oli mahdotonta.
Tracki ylhäällä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Onkohan se Smer järjestäjänä taas kun tulosten saaminen kestää näin ...?
Eihän tuo jibe-set tuossa tuulessa ole edes haasteellista. Ajaa myötätuuleen tai vähän jopa yli jiipin niin että genoa nippa-nappa täyttyy uudella halssilla. Samaan aikaan yksi vetää spinnufallista. How hard can it be?
Keulagastista tulee puomi, ja keskigasti tuo puomin.
Eihän tuo jibe-set tuossa tuulessa ole edes haasteellista. Ajaa myötätuuleen tai vähän jopa yli jiipin niin että genoa nippa-nappa täyttyy uudella halssilla. Samaan aikaan yksi vetää spinnufallista. How hard can it be?
Keulagastista tulee puomi, ja keskigasti tuo puomin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
No vihdoinkin:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=217
Sitkeästi viihtyi sisarvene Finn-26 radalla.
Eikös sen rankingin pitäisi päivittyä itsestään? edit: päivittyihän se
Kovan ajan kellotti kyllä Blue Café, mutkasta huolimatta.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=217
Sitkeästi viihtyi sisarvene Finn-26 radalla.
Eikös sen rankingin pitäisi päivittyä itsestään? edit: päivittyihän se
Kovan ajan kellotti kyllä Blue Café, mutkasta huolimatta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Ei se ranking itsestään päivity 
No, ensi viikoksi lupaan siis n. todennäköisesti universumin nopeinta tulospalvelua jota ei pystytä lyömään ikinä missään eikä koskaan!
Nyt kun mulla on suora pääsy järjestelmään ei tarvitse enää käyttää mitään välikäsiä.

No, ensi viikoksi lupaan siis n. todennäköisesti universumin nopeinta tulospalvelua jota ei pystytä lyömään ikinä missään eikä koskaan!
Nyt kun mulla on suora pääsy järjestelmään ei tarvitse enää käyttää mitään välikäsiä.
Last edited by Petri on Wed Aug 31, 2011 22:42 pm, edited 1 time in total.
Eihän se hankalaa olekaan, mutta jos asia pitää neuvoa, se on kaikki pois siitä merkille pääsemisestä. Toisella kerralla me nostimmekin jibe-settinä, kun siinä ehti kierroksen verran käydä asiaa läpi.harald wrote: Eihän tuo jibe-set tuossa tuulessa ole edes haasteellista. Ajaa myötätuuleen tai vähän jopa yli jiipin niin että genoa nippa-nappa täyttyy uudella halssilla. Samaan aikaan yksi vetää spinnufallista. How hard can it be?
Keulagastista tulee puomi, ja keskigasti tuo puomin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
kaikille: "Jiippaamme merkillä, nostamme jiipissä spinnun" (katsoo hiljaa että spinnuskuutit on jotenkin jossain lukossa)
keulagastille: "Mene pitämään spinnun tuulenpuoleinen eli paaran kulma ylhäällä ja ulkona, tuodaan puomi sitten sinulle joskus"
Kokonainen kierros? Kyllähän tuo manööverin tarpeellisuus oli meillä tiedossa jo lähdössä, vaihtoehto oli yli 120° jiippi.
Jibe-setissä sitten molemmat barberit auki. Barberin voi pitää pohjassa vain jos puomi on paikallaan.
keulagastille: "Mene pitämään spinnun tuulenpuoleinen eli paaran kulma ylhäällä ja ulkona, tuodaan puomi sitten sinulle joskus"
Kokonainen kierros? Kyllähän tuo manööverin tarpeellisuus oli meillä tiedossa jo lähdössä, vaihtoehto oli yli 120° jiippi.
Jibe-setissä sitten molemmat barberit auki. Barberin voi pitää pohjassa vain jos puomi on paikallaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Niin, mutta jos sulla on kyydissä gasti joka ei ole koskaan ollut veneessäsi luuletko että noilla ohjeilla voi aina saada sitä mitä tahtoo 
Meidän omakin vakigasti saattaa noissa kysyä että mikä on tuulenpuoleinen ja entä paara, luuta tai leetä en viitsi edes kokeilla
Jokainen manööveri joka ei ole perusmanööveri tarkoittaa aina kasvavaa todennäköisyyttä mokata, repiä spinnu tai muuta. Etenkin kun vielä pelataan spinnupuomilla jonka toimivuuteen ei voi luottaa. Kun harjoittelua ei ehtinyt tehdä, on parempi pelata sitä omaa peliä ja sitten kun peruskuvio toimii, tehdä jotain muuta, kuten tehtiin.

Meidän omakin vakigasti saattaa noissa kysyä että mikä on tuulenpuoleinen ja entä paara, luuta tai leetä en viitsi edes kokeilla

Jokainen manööveri joka ei ole perusmanööveri tarkoittaa aina kasvavaa todennäköisyyttä mokata, repiä spinnu tai muuta. Etenkin kun vielä pelataan spinnupuomilla jonka toimivuuteen ei voi luottaa. Kun harjoittelua ei ehtinyt tehdä, on parempi pelata sitä omaa peliä ja sitten kun peruskuvio toimii, tehdä jotain muuta, kuten tehtiin.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11317
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä se huomaa sitten 
Pitäisi aina pyrkiä kannustamaan uusia miehistön jäseniä itsenäiseen toimintaan. Esimerkiksi että he itsekukin miettivät minkälainen on seuraava manööveri, tuleeko pohjoisviitan jälkeisellä poijulla venda, jiippi, spinnun nosto tai lasku vai joku näitten yhdistelmä. Kun kukin "oppilas" sitten miettii muutaman minuutin itsekseen tulee varmaan fiskumpia kysymyksiä.
Eräässä huipputiimissä ei puhuttu yhtään mitään kun harjoiteltiin manöövereitä, eikä kukaan auttanut jos sun "oma" köysi jäi vetämättä. Ei puhuttu edes vaikka hommat kusi, vaan ne tekemättä jääneet hommat jäivät ikään kuin loistamaan kirkkaana tähtenä taivaalla kunnes se "mokaaja" huomasi virheensä. Tämä on mielestäni se taso mihin pitäisi pyrkiä, jokainen veneessä olija tekee omat hommansa ilman että niitä pitää erikseen käskyttää.
Nytkin tultiin vihreälle viitalle tokaa kertaa niin että sanoin että minä en sitten komenna yhtään, tehkää mitä lystäätte mutta minä käännän venettä kohti seuraavaa merkkiä. Kierto oli mielestäni parempi kuin mikään edellinen, ainakin se tuntui minulle helpompana sillä minä sain keskittyä kaarteen kaivertamiseen kunnolla.

Pitäisi aina pyrkiä kannustamaan uusia miehistön jäseniä itsenäiseen toimintaan. Esimerkiksi että he itsekukin miettivät minkälainen on seuraava manööveri, tuleeko pohjoisviitan jälkeisellä poijulla venda, jiippi, spinnun nosto tai lasku vai joku näitten yhdistelmä. Kun kukin "oppilas" sitten miettii muutaman minuutin itsekseen tulee varmaan fiskumpia kysymyksiä.
Eräässä huipputiimissä ei puhuttu yhtään mitään kun harjoiteltiin manöövereitä, eikä kukaan auttanut jos sun "oma" köysi jäi vetämättä. Ei puhuttu edes vaikka hommat kusi, vaan ne tekemättä jääneet hommat jäivät ikään kuin loistamaan kirkkaana tähtenä taivaalla kunnes se "mokaaja" huomasi virheensä. Tämä on mielestäni se taso mihin pitäisi pyrkiä, jokainen veneessä olija tekee omat hommansa ilman että niitä pitää erikseen käskyttää.
Nytkin tultiin vihreälle viitalle tokaa kertaa niin että sanoin että minä en sitten komenna yhtään, tehkää mitä lystäätte mutta minä käännän venettä kohti seuraavaa merkkiä. Kierto oli mielestäni parempi kuin mikään edellinen, ainakin se tuntui minulle helpompana sillä minä sain keskittyä kaarteen kaivertamiseen kunnolla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020