laponesto
laponesto
Olen asentamassa uutta Solen dieseliä FE83:een ja pitäisi varmistua että laponestoventtiilit ja vesilukot tulevat varmasti oikein. Uusi kone on makeavesijäähdytteinen. Tällä palstalla on parikin ketjua pakopuolen lappoventtiilin tarpeellisuudesta, mutta onko tietoa, kuuluuko myös jäähdytysveden imuletkuun laittaa lappoventtiili, vai toimittaako merivesisuodatin lappoventtiilin virkaa (kunhan asentaa tarpeeksi ylös)?
Vetuksen ohjeen mukaan pakoletkuun pitäisi laittaa vesilukko ja lappoventtiili, imuletkuun pelkkä merivesisuodatin.
Vetuksen ohjeen mukaan pakoletkuun pitäisi laittaa vesilukko ja lappoventtiili, imuletkuun pelkkä merivesisuodatin.
Re: laponesto
TervehdysMake wrote:Olen asentamassa uutta Solen dieseliä FE83:een ja pitäisi varmistua että laponestoventtiilit ja vesilukot tulevat varmasti oikein. Uusi kone on makeavesijäähdytteinen. Tällä palstalla on parikin ketjua pakopuolen lappoventtiilin tarpeellisuudesta, mutta onko tietoa, kuuluuko myös jäähdytysveden imuletkuun laittaa lappoventtiili, vai toimittaako merivesisuodatin lappoventtiilin virkaa (kunhan asentaa tarpeeksi ylös)?
Vetuksen ohjeen mukaan pakoletkuun pitäisi laittaa vesilukko ja lappoventtiili, imuletkuun pelkkä merivesisuodatin.
Eikös tuo merivesipumppu katkaise kivasti tuon lapon.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä, ja jos ei katkaise niin pakopuolella oleva lappo tekee sen siinä tapauksessa.
Ja koska pumppu on imevä, olen hiukan epäileväinen että laponestoventtiilin asentaminen imupuolelle ole edes mahdollista. Jos hiukan miettii laponestoventtiilin toimintaa niin on aika selvää että imupuolelle sellaista ei edes voi laittaa.
Ja koska pumppu on imevä, olen hiukan epäileväinen että laponestoventtiilin asentaminen imupuolelle ole edes mahdollista. Jos hiukan miettii laponestoventtiilin toimintaa niin on aika selvää että imupuolelle sellaista ei edes voi laittaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Meidän Volvo 2020:ssa (joka ei siis ole FE:ssä) on laponestoventtiili myös raakaveden otossa. Tosin se on merivesipumpun jälkeen eli tosiaan työntöpuolella. Vedenotossa on siis ensiksi merivesisuodatin, sitten vesipumppu, sitten laponesto, josta se menee lämmönvaihtimeen.harald wrote: Ja koska pumppu on imevä, olen hiukan epäileväinen että laponestoventtiilin asentaminen imupuolelle ole edes mahdollista. Jos hiukan miettii laponestoventtiilin toimintaa niin on aika selvää että imupuolelle sellaista ei edes voi laittaa.
Siihen, että tarvitaanko laponestoa tuossa oikeasti, en ota kantaa kun ei ole tietoa

Jukka
Kyllä merivesikierrossa pitää olla laponestoventtiili. Pari vuotta sitten tapasin Tukholmassa suomalaisen perheen, joiden vene jumittui viikoksi sinne, koska öljyt olivat majoneesia. Syyksi paljastui merivesikierrosta puuttuva laponestoventtiili. Lappo oli siis täyttänyt pakoputken vedellä, jolloin koneeseenkin oli päässyt vettä.
Laponesto laitetaan pumpun jälkeen ja merivesisuodatin ennen pumppua. Merivesisuodattimen tulee olla ilmatiivis, joten se ei toimi laponestona.
Laponesto laitetaan pumpun jälkeen ja merivesisuodatin ennen pumppua. Merivesisuodattimen tulee olla ilmatiivis, joten se ei toimi laponestona.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kyllä pitää olla laponestoventtiili, mutta alkuperäinen kysyjä taisi kysyä tarvitaanko moinen sekä imu- että painepuolelle. Vetuksen ohje on oikeassa, eli vain painepuolella tarvitaan.
Laponestoventtiiliä ei myöskään tarvitse jos kone on tarpeeksi korkealla vedenpintaan nähden, mutta tämä on varmaan niin harvinaista veneissä että sääntönä voidaan pitää että estoventtiili pitää olla.
Ilman laponestoventtiiliä voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että palotila täyttyy vedestä. Tämä johtaa siihen että joko tulee nk. "käkikello" eli kiertokanki tulee lohkon kyljestä ulos tai sitten se vain vääntyy.
Laponestoventtiiliä ei myöskään tarvitse jos kone on tarpeeksi korkealla vedenpintaan nähden, mutta tämä on varmaan niin harvinaista veneissä että sääntönä voidaan pitää että estoventtiili pitää olla.
Ilman laponestoventtiiliä voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että palotila täyttyy vedestä. Tämä johtaa siihen että joko tulee nk. "käkikello" eli kiertokanki tulee lohkon kyljestä ulos tai sitten se vain vääntyy.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Eli jos tästä summaa yhteen, niin vain yksi laponestoventtiili tarvitaan ja se laitetaan merivesikiertoon vesipumpun jälkeen. Sitten pakoletkuun vielä vesilukko, niin hyvä tulee.
Ostin veneeni syksyllä, jolloin kone kävi ja kukkui vielä hienosti. Nyt keväällä sitä ei saanut käyntiin edes konekorjaaja ja antoi tylyn tuomion eli kone vaihtoon. Motti oli aivan ruosteessa myös sisältä. Veneessä ei ollut vesilukkoa eikä laponestoventtiiliä että liekö tässä syy vesiongelmaan.
Kiitokset asiallisista vastauksista.
Ostin veneeni syksyllä, jolloin kone kävi ja kukkui vielä hienosti. Nyt keväällä sitä ei saanut käyntiin edes konekorjaaja ja antoi tylyn tuomion eli kone vaihtoon. Motti oli aivan ruosteessa myös sisältä. Veneessä ei ollut vesilukkoa eikä laponestoventtiiliä että liekö tässä syy vesiongelmaan.
Kiitokset asiallisista vastauksista.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Voihan niitä laponestoventtiileitä olla kaksikin, mutta ne tulevat sitten samaan kohtaan juuri ennen pakomutkaa. Tällä saataisiin ehkä turvattua sen toiminta, eli jos toinen tukkiintuu niin toinen päästäisi edelleen ilmaan putkeen rikkomaan sen lapon.
Huoltokohteita on tietenkin sitten myös tuplasti.
Huoltokohteita on tietenkin sitten myös tuplasti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Merivesisuodattimesta voisi vielä todeta sen verran kokemusperäisiä havaintoja reilun kolmen kauden ajalta, että jos sellainen koneesta löytyy, niin sitä on aina välillä syytä puhdistaa.
Suotimesta on löytynyt pääosin levää ja muuta vastaavaa pientä ainesta, mutta muutamia kertoja siellä on ollut ehkä 5 sentin mittaisia vesikasvien varsia. Tuollaiset varmaankin kyllä muussautuvat aika pieniksi vesipumpussa ja menevät ongelmitta läpi, mutta joku kovempi vastaavan kokoinen materiaali voisi hyvin rikkoa siipipyörän. Suodin tuntuu siis ihan tarpeelliselta kapistukselta.
Kyseessä on siis moottori S-vetolaitteen kera, jossa vedenottoreissä ei ole varsinaista sihtiä. Edellisen veneen 1GMssä ei ollut merivesisuodinta, eikä sellaista kai niihin yleensä ole muutenkaan asennettu.
Jukka
Suotimesta on löytynyt pääosin levää ja muuta vastaavaa pientä ainesta, mutta muutamia kertoja siellä on ollut ehkä 5 sentin mittaisia vesikasvien varsia. Tuollaiset varmaankin kyllä muussautuvat aika pieniksi vesipumpussa ja menevät ongelmitta läpi, mutta joku kovempi vastaavan kokoinen materiaali voisi hyvin rikkoa siipipyörän. Suodin tuntuu siis ihan tarpeelliselta kapistukselta.
Kyseessä on siis moottori S-vetolaitteen kera, jossa vedenottoreissä ei ole varsinaista sihtiä. Edellisen veneen 1GMssä ei ollut merivesisuodinta, eikä sellaista kai niihin yleensä ole muutenkaan asennettu.
Jukka
Mun lähes 5 vuoden kokemus merivesisuodattimen käytöstä on täysin päinvastainen. Jotain yksittäisiä pieniä roskia on löytynyt, mutta kerran vuodessa tyhjennys on riittänyt hyvin. Tuo on tullut tehtyä samalla kun olen ajanut glykolit koneeseen talveksi.
Onko ero sitten ajopaikassa, suodattimessa vai vetolaitteessa. En aja kaislikoiden lähistöissä, jollei 1-2 kertaa vuodessa Ellisaaressa käyntiä lasketa. Suodattimessa on melko harvaa tekoa oleva muovikori eli päästää läpi aivan pienet. Vetolaite on Yanmar SD20. Koneella tulee myös ajettua varsin vähän ehkä 50 tuntia kaudessa.
Onko ero sitten ajopaikassa, suodattimessa vai vetolaitteessa. En aja kaislikoiden lähistöissä, jollei 1-2 kertaa vuodessa Ellisaaressa käyntiä lasketa. Suodattimessa on melko harvaa tekoa oleva muovikori eli päästää läpi aivan pienet. Vetolaite on Yanmar SD20. Koneella tulee myös ajettua varsin vähän ehkä 50 tuntia kaudessa.
harald wrote:Voihan niitä laponestoventtiileitä olla kaksikin, mutta ne tulevat sitten samaan kohtaan juuri ennen pakomutkaa. Tällä saataisiin ehkä turvattua sen toiminta, eli jos toinen tukkiintuu niin toinen päästäisi edelleen ilmaan putkeen rikkomaan sen lapon.
Huoltokohteita on tietenkin sitten myös tuplasti.
Kun laponestoventtiili kerran asennetaan painepuolelle, niin eikös sieltä venttiilistä sitten tule koneen käydessä jatkuvasti vettä pihalle kun merivesipumppu tekee paineen? Eli täytyykö venttiilistä johtaa vesiletku esim. peräpeilistä ulos?
TervehdysMake wrote: Kun laponestoventtiili kerran asennetaan painepuolelle, niin eikös sieltä venttiilistä sitten tule koneen käydessä jatkuvasti vettä pihalle kun merivesipumppu tekee paineen? Eli täytyykö venttiilistä johtaa vesiletku esim. peräpeilistä ulos?
Se venttiili kestää kyllä painepuolen paineen, muttei imua. Näin lappo ilmiötä ei pääse syntymään ja sylinteri täyttymään vedestä...

Se on siis eräänlainen takaisiniskuventtiili, joka imettäessä päästää ilmaa letkuun.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Vielä yksi hauska episodi laponeston tärkeydestä.
Vietettyäni kevättalven Volvo MD5:sta ja vetolaitetta korjailtuani pääsin vihdoin koekäyttövaiheeseen. Koekäytössä otin koneen jäähdytysveden kannella olleesta tynnyristä, ja hyvinhän tuo hyrräsi - ilman viime kesänä vaivanneita lämpöongelmia ja vaihteistokin kuullosti siltä kuin pitää (ei siis kuulunut juuri mitään). Tyytyväisenä sammutin vehkeet ja korkkasin kuohuvaa.
Seuraavana aamuna totesin jättäneeni vedensyötön tynnyriin ja jostain syystä tynnyristä oli kadonnut useampi litra vettä! WTF? Tässä vaiheessa huomasin tehneeni todellisen munauksen, laponestoventtiili on tynnyrin alapuolella, vitutti kuin pientä oravaa. Mutta nou hätä. Pyörittelin varovasti käsin vedet pois sylinteristä, vesi lorisi hienosti imu- ja pakopuolelta. Tämän jälkeen kone käyntiin pari min. ja öjyn + suodattimen vaihto. Taas kone käyntiin pari min + öljynvaihto. Taas kone käyntiin pari min ja öljy on edelleen maitokahvia. Mutta neljännet öljyt ovat pysyneet mustana.
Nyt veneen ollessa vesillä asia jo hymyilyttää itseänikin ja uskallan kertoa kokemukseni näin julkisesti, jos tällä estäisin jonkun muun kätevän tee-se-itse miehen vastaavat hölmöilyt.
Pasi.
Vietettyäni kevättalven Volvo MD5:sta ja vetolaitetta korjailtuani pääsin vihdoin koekäyttövaiheeseen. Koekäytössä otin koneen jäähdytysveden kannella olleesta tynnyristä, ja hyvinhän tuo hyrräsi - ilman viime kesänä vaivanneita lämpöongelmia ja vaihteistokin kuullosti siltä kuin pitää (ei siis kuulunut juuri mitään). Tyytyväisenä sammutin vehkeet ja korkkasin kuohuvaa.
Seuraavana aamuna totesin jättäneeni vedensyötön tynnyriin ja jostain syystä tynnyristä oli kadonnut useampi litra vettä! WTF? Tässä vaiheessa huomasin tehneeni todellisen munauksen, laponestoventtiili on tynnyrin alapuolella, vitutti kuin pientä oravaa. Mutta nou hätä. Pyörittelin varovasti käsin vedet pois sylinteristä, vesi lorisi hienosti imu- ja pakopuolelta. Tämän jälkeen kone käyntiin pari min. ja öjyn + suodattimen vaihto. Taas kone käyntiin pari min + öljynvaihto. Taas kone käyntiin pari min ja öljy on edelleen maitokahvia. Mutta neljännet öljyt ovat pysyneet mustana.
Nyt veneen ollessa vesillä asia jo hymyilyttää itseänikin ja uskallan kertoa kokemukseni näin julkisesti, jos tällä estäisin jonkun muun kätevän tee-se-itse miehen vastaavat hölmöilyt.
Pasi.
Onko kukaan tehnyt itse laponestoventiiliä?
Meni vaihteeksi hermot alkuperäiseen ventiiliin. Vaihdoin uuden kalvon ja putsailin, mutta silti tiputtaa aika paljonkin vettä kun konetta käyttää. Ajattelin yrittää rakentaa jonkin varmatoimisemman ja vuotamattoman venttiilin itse.
Onkohan perus takaiskuventtiili niin herkkä, että ajaisi saman asian?
Eli T-kappeli johon yhteen haaraan takaiskuventtiili niin, että estää veden pääsyn ulos, mutta ilman letkuun.
Meni vaihteeksi hermot alkuperäiseen ventiiliin. Vaihdoin uuden kalvon ja putsailin, mutta silti tiputtaa aika paljonkin vettä kun konetta käyttää. Ajattelin yrittää rakentaa jonkin varmatoimisemman ja vuotamattoman venttiilin itse.
Onkohan perus takaiskuventtiili niin herkkä, että ajaisi saman asian?
Eli T-kappeli johon yhteen haaraan takaiskuventtiili niin, että estää veden pääsyn ulos, mutta ilman letkuun.