Page 1 of 2

Vaijerin tilalle dyneema

Posted: Sun May 15, 2011 21:38 pm
by Fene ja sen fallit
Tuli ostettua sitten Fene ja tänään huomasin, että ison nostimen vaijeri / köysi liitoskohta alkaa olla finaalissa. Varmaan moni on vaihtanut tilalle dyneeman - meneekö muitta mutkitta vai pitääkö pistää pylpyröitä uusiksi jostain kohtaa mastoa?

Posted: Mon May 16, 2011 09:29 am
by asalovuo
Moi,
Keulapurjeen falliboksi on syytä tarkistaa pylpyröiden osalta. Jos boksia on seldenin tyyppiä "tripla" niin minä ainakin vaihtaisin tuplaplokit pois, jotta fallin saa kulkemaan kunnolla boksista läpi. Seldenin toppihelassa sen sijaan on kaiketi vain yksi ploki eli jos ison fallista on kyse niin sen voi vaihtaa ilman sen suurempia muutoksia.
Kokemuksesta voin sanoa, että falli kannattaa vaihtaa ennen kuin vanha katkeaa. Näin uuden laittaminen on huomattavasti helpompaa.

Re: Vaijerin tilalle dyneema

Posted: Mon May 16, 2011 10:26 am
by FE-Sillanpää
Tein tuon ison fallin vaihdon johnmastin mastoon (FE741) pari viikkoa sitten. Uutta sopivaa kehrää 45mm halkaisija 10mm paksuus ei löytynyt. Kävin Vene Bremerillä, ei löytynyt sieltääkään mutta sain neuvoja että koska profiili oli U:n muotoinen eikä vaijerille tarkoitettu V, eikä kehrä ollut pahasti karhea niin lopputulos oli että sama kehrä päätyi toppiin kevyen vesihiomapaperihionnan jälkeen.

Kehrän kunnon tsekkaus vaatii, että käyttää kehrän poissa topista niin näkee kuinka suureksi akselin reikä on tullut. Välys on saattanut kasvaa paljon, muttei sekään ole ehkä kriittistä.

8mm dyneema sopi hyvin ja olen tyytyväinen parin purjehduksen jälkeen. Tämä http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2487 kuoren uusintaprojekti jäi siis tekemättä, siitä vanhasta ytimestä ja uudesta kuoresta tulee jotain muuta köydenpätkää.

Posted: Mon May 16, 2011 17:26 pm
by kajakki
Tuota 8mm dyneemaa ajattelin itsekin käyttää. Jossain oli neuvottu, että siitä kannattaisi kuoria maston osalta uloin kerros pois, jotta siitä saa vähän ohuemman - mutta ilmeisesti ette ole kokeneet tuollaista operaatiota tarpeelliseksi? Kyllähän se vaivaa säästää, jos köysi menisi paikoilleen sellaisenaan :)

Posted: Mon May 16, 2011 22:16 pm
by harald
Älä tosiaan lähde kuorimaan, turhaa hifistelyä. Jos fallia ei kuori saa vielä sen hyödyn että fallin voi kääntää sitten jos ja kun se kuluu lukon kohdalla, ja vaikka päästä pätkii 20 cm joka vuosi tai joka toinen niin pleissi kuorimisen aloittamiskohdassa voi siirtyä liikaa.

Ja se pleissi missä kuori ohennetaan ja piilotetaan ytimeen ei ole helppoa myöskään.

Meillä on ollut yli 5 v 8 mm admirals racing dyneemafalli isossa. Sitä ei olla kuorittu, pätkitty eikä käännetty. Seuraava falli on mahdollisesti 6 mm:ninen.

Tervetuloa joukkoon muuten!

Posted: Sun May 22, 2011 18:30 pm
by kajakki
Kiitos kiitos! Upeaa, että on tämmöinen foorumi, josta ammentaa tietoa veneen ongelmien kanssa painimiseen. Toivottavasti minäkin voin muutaman vuoden päästä vastailla täällä vähän viisastuneena :)

Vielä varmistaisin kuitenkin yhden asian tähän nostimeen liittyen - eli ettekö todella ole vaihtaneet maston huipusta sitä pylpyrää isompaan? Kun minusta se näyttää niin kovin kapealta 8mm dyneemalle - mutta juuri sopivalta sille vanhalle vaijerille...

Posted: Sun May 22, 2011 19:39 pm
by harald
Pitäähän se olla sopiva sille vaijerissa kiinni olevalle köydellekin. Sillä voi ainakin testata.

Tärkeintä on että pylpyrän ura on U-muotoinen, eikä V-muotoinen.

Kuva kertoisi nyt varmaan enemmän kuin ne kuuluisat tuhat sanaa.

Image

Posted: Sun May 22, 2011 20:41 pm
by kajakki
Pitäähän se olla sopiva sille vaijerissa kiinni olevalle köydellekin
Krhm. Joo. :oops:

Eikun dyneemakaupoille. Kiitoksia!

Voiko spinnu/genaakkerin fallin vaihtaa lennossa?

Posted: Wed Jun 15, 2011 07:44 am
by ollik
Moi, kuis on?

Genaakkerin falli on tullut tiensä päähän.
Ilokseni huomasin omistavani sopivan määrän 8 mm dyneemaa. :D
Ei millään jaksaisi ottaa mastoa alas pylpyröiden vaihtoon.
Perhepurjehtijana genaakkerin käyttö on aika minimaalista, joten teen operaation, vaikka riski menettää falli täksi kaudeksi olisi 50/60%(lainaus MN).:wink:

Kysymys:
1) Pystyykö dyneeman vaihtamaan "lennossa", teipaten dyneeman vanhaan vaijeriin ja vetäisemällä sen maston läpi?
2) Jos pylpyrä mastossa on vaihdettava, hoituisiko se mastonkraanasta käsin? Riittävällä ennakkotiedolla toki. Siis uusi pylpyrä ostettuna, sopivat työkalut yms.

Re: Voiko spinnu/genaakkerin fallin vaihtaa lennossa?

Posted: Wed Jun 15, 2011 09:36 am
by asalovuo
ollik wrote: Kysymys:
1) Pystyykö dyneeman vaihtamaan "lennossa", teipaten dyneeman vanhaan vaijeriin ja vetäisemällä sen maston läpi?
Jos kyseessä on FE varustettuna Seldenin mastolla ja olet käyttänyt Genaakkerille genoa fallia (tupla plokit), etkä spinnufallia (yksi ploki) niin sanoisin, ettet tule saamaan uutta fallia maston sisään ilman, että kiipeät mastoon auttamaan uuden narun sisään menoa. 8mm dynema ei mene läpi tuplaplokilla varustetusta falliboksista läpi jos narun ympärillä on esim. teippiä. Itselläni meni viime kesälomalla parituntia mastossa roikkuen kun yritin saada uuden fallin läpi tuosta Seldenin boksista.
Kannattanee tarkistaa falliboksin tyyppi ennen vaihtoa.
ollik wrote: 2) Jos pylpyrä mastossa on vaihdettava, hoituisiko se mastonkraanasta käsin? Riittävällä ennakkotiedolla toki. Siis uusi pylpyrä ostettuna, sopivat työkalut yms.
Ei onnistu. Falliboksi on otettava irti, jotta pylpyrät pääsee vaihtamaan.

Posted: Wed Jun 15, 2011 09:38 am
by harald
Pystyy vaihtamaan. Teippaamalla (tai parilla ompeleella sen lisäksi) olen aina fallit vaihtanut.

Jos kyseessä on tosiaan gennaakkerin fallista, niin sehän on sama kuin spinnu-falli. Siinä sinulla ei kai ole vaijeria? Ei siinä uutta pylpyrääkään tarvitse, jos on tosiaan spinnunfallista kyse.

Käytäthän spinnufallia gennakkerille? Se on ainakin tarkoitus.

Itse laittaisin spinnufalliksi jotain muuta kuin dyneemaa, on ehkä hyvä että joku paikka joustaa :)

Posted: Wed Jun 15, 2011 09:47 am
by asalovuo
harald wrote:Pystyy vaihtamaan. Teippaamalla (tai parilla ompeleella sen lisäksi) olen aina fallit vaihtanut.
Jep, näin minäkin olen tehnyt... mutta ainakaan Merellin tapauksessa vaijeri tuli alas ilman narua ja kun olin käyttänyt vain teippiä (jälkiviisaana olisin voinut yrittää ommella uuden narun vaijeriin?). Minä ainakin vetäisin ensin lippunarun vaijerin avulla mastoon ja sitten ompelisin ja teippaisin uuden fallin tähän.

Posted: Wed Jun 15, 2011 09:53 am
by harald
Kierrä vaijeria hiukan pihdeillä niin saat ujutettua esim. purjeompelulankaa siihen. Näin olen joskus itse saanut vedettyä vaijerin avulla.

Teipiksi ensin Tesa kangasteippiä pitkittäin väh 15 cm molempien narujen päälle. Tämä sitten varmistetaan kierroksella ympäri teipinpalasten päissä sekä liitoksessa. Koko komeuden voi sitten kietaista ruskeaan pakkausteippiin, joka on superliukasta. Tuo ruskea pakkausteippi on muuten oivallista kun pleissaa köysiä, se liukuu todella hienosti köydestä läpi. Jos on tiukka pleissi olen vielä ruiskuttanut Harken/McLube tököttiä ruskeaan teippiin.

Suurkiitokset

Posted: Wed Jun 15, 2011 20:01 pm
by ollik
Kiitos taas!
Näistä saakin koostettua aika hyvän työtavan. Raportoin sitten miten kävi. Todennäköisyys onnistumiseen onkin nyt 60/50 :wink:
Mastokraanaan pitää ainakin mennä, sieltä kun saa kaupan päälle tosi artistisia kuvia Feneestä :D

Posted: Thu Jun 16, 2011 12:11 pm
by Vieras
Kyllä sinänsä rissan saa vaihdettua falliboksistakin, vaikka masto olisi pydessä. Tein operaation viime kesänä. Ison fallilla tuetaan masto eteenpäin, jolloin kaikki falliboksiin kiinnitetty kama voidaan löysätä ja boksi ruuvata irti. Operaatio ei ole helppo mastonosturissa keikkuen, mutta onnistui kuitenkin pyörtymisen rajamailla loppukesän pahimmissa helteissä...