Fallin kuoren uusinta

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Fallin kuoren uusinta

Post by FE-Sillanpää »

Haluaisin uusia kuoren ison nostimen köysiosaan. Netti on pullollaan suosituksia unohtaa vaijerit ja siirtyä dyneemafalliin, mutta alkuperäinen on aina alkuperäinen :-) Vaijerin paino on myös positiivinen asia silloin, kun nostinta siirretään dirkiksi. Lisäksi pleissin kohta _ei_ kulu rissassa tai väänny mutkille, koska takiloija on mitoittanut vaijeriosan niin ammattitaitoisesti, ettei se tule ikinä näkyviin maston huipusta eikä myöskään jalasta.

Ostin messuilta kuorta ja mietin onko tässä onnistumisen mahdollisuuksia. Ydin ja vaijeri on varmaankin pleissattu toisiinsa, samalla kuori on ohennettu ja kiinnitetty langalla, vai kuinka?

Image

(Jos homma menee pieleen, voi aina luopua perinteiden vaalimisesta ja käydä dyneemakaupassa ;-) )
PasiS
alokas
Posts: 8
Joined: Sun Oct 01, 2006 10:54 am

Post by PasiS »

Minulla on keulan nostimessa samanlainen ratkaisu, jonka uusiminen alkaisi olla ajankohtaista, ja olin juurikin miettimässä samaa asiaa. Onko hyviä syitä pysyä tuollaisessa vaijeriratkaisussa sen sijaan että vaihtaisi tilalle vain köyden?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tärkein syy pitäytyä vanhassa on varmaankin se n. 100 ¤ minkä yksi dyneemafalli kustantaa. Jos keulapurjeelle on tuplaploki falliboksissa, tulee vielä hankittavaksi leveämpi ploki siihen, jotta köysi mahtuu.

Itsellä ei ole kyllä tullut vaijerifalleja ikävä. Köysi on miellyttävä käsitellä, se on pehmeä, ei kolise jos osuu mastoon, ei rispaa niin että saa haavoja, eikä vaijeria paksumpana hyppää plokin väliin jumiin.

Melkoinen lypsäminen kyllä tuossa kuoressa, jotta saa vanhan köyden päälle. Pleissauspuikoista voi olla apua, multa liikenee hieman kärsinyt setti tarvittaessa lainaan, jos joku tuolle tielle lähtee.

Image
Olli Niemi
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Fallin kuoren uusinta

Post by mihor »

FE-Sillanpää wrote:Ydin ja vaijeri on varmaankin pleissattu toisiinsa, samalla kuori on ohennettu ja kiinnitetty langalla, vai kuinka?
Eipä ole tullut tehtyä vaijeri -köysi liitoksia, mutta ymmärtääkseni liitoksissa aina sekä ydin että kuori pleissataan vaijerin säienippujen sekaan. Omasta vanhasta vaijeristani aikoinaan hävisi tuo narupunos ja kuori pysyi hyvin paikoillaan ilman punostakin. Tuo selviää viimeistään kun poistat vanhan kuoren.

Uuden kuoren pujottaminen vanhan ytimen päälle ei varmaan ole kovin vaikeaa. Itse lähtisin tekemään tuota teippaamalla ydin kiinni reilun puolen metrin mittaiseen sileäpintaiseen tankoon. Tangon ujuttaminen uuden kuoren sisällä (ja ytimen paikoilleen lypsäminen) luulisi olevan kohtalaisen helppoa. Toinen tapa voisi olla, vetää ensin kuoren sisään muutaman millimetrin paksuinen pilottilanka ja sitten vasta lypsää varsinainen ydin uuden kuoren sisään pilottinarun avulla. Lopuksi pleissataan päästään harvennettu kuori vaijerin sisään (tämä lienee operaation vaikein vaihe) ja sitten vielä uusi narupunos liitoksen päälle.

Käytettävyydestä en tiedä, mutta ulkonäkö varmasti paranee tällä operaatiolla. Ja onhan se aina hienoa, jos vanhoja varusteita pidetään huoltamalla hengissä -- vaikka itse kuitenkin heittäisin vaijerin menemään ja laittaisin tilalle köyden.

-mikko
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Fallin kuoren uusinta

Post by asalovuo »

FE-Sillanpää wrote: (Jos homma menee pieleen, voi aina luopua perinteiden vaalimisesta ja käydä dyneemakaupassa ;-) )
...muista että falliboksi muutos on syytä tehdä jos joudut vaihtamaan dynemaan. Boksin muutos maksaa vaivaiset 5 euroa ja se on erittäin helppo tehdä ennen kauden alkua eli sen takia ei kannata pilata kallista köyttä liian ahtaassa mastohelassa.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply