Ahkerana luonnonsatamiin rantautujana olen miettinyt pitkälle keulaköydelle fiksua ja varmaa ratkaisua. Päädyin nyt ostamaan 35 m (25 mm) ankarolinakelan asennettavaksi keulaboxiin niin, että liina juoksee ankkurikaivon kahvareiästä ulos. Luultavasti asennan sen laipioon heti em. reiän alle pystyyn, toinen vaihtoehto olisi kaivon kansi.
Messuilla näytti siltä, että muoti on nyt mennyt teräksisiin liinakeloihin, joissa on kiinteä kahva ja joissa koko systeemi pyörii. Tämä ei sovi kaivoratkaisuun (suurempi riski jäädä jumiin), vaan ostin samaa mallia jota on ollut jo aiempina vuosikymmeninä: Muovikela, jossa ulkokuori ei pyöri ja jossa kahva on minikokoinen vinssinkahva keskellä kelaaa.
Laittelen kuvia kunhan pakkaset hellittävät ja pääsee asentelemaan. Fe741 ja 83 luukutkin näyttävät samanlaisilta, eli ratkaisua kannattanee esitellä.
Messuostos: Ankarolina keulakaivoon
- FE-Sillanpää
- luti
- FE-Sillanpää
- luti
Re: Ankarolina kiinnitetty
I wonder, will the strap dry well in the locker...
- FE-Sillanpää
- luti
I haven't been using it with an anchor. I installed because it is useful when jumping on to an island and running to tie it around the first large tree or stone. This summer at the eastern Finnish gulf and at the Saimaa lake it was used several times. Often the distance to the first suitable object was > 10 meters.alex wrote:Line gets wet when it follows anchor into water.And rope dries inside the locker when put as a heap, but line is quite tight on the roller and may get rotten I'm afraid. But you'll prove or disappriove it with experience.
Of course, rain may make it wet, too. Then it may be better to let the ankarolina dry before rolling it in.
Btw. It's better to put it into the locker anyway. It is so slippery that it drops down to the water much easier than a rope. (How do I know this? Answer: the propeller cut 0.5 meters away from the end when the line was used for the 2nd time

Mullakin on edellisen omistajan perua 20 m ankarolina keulassa. Liian lyhyt ankkurointiin, toisaalta hankala rantaköytenä, kun liinan solmiminen on mielestäni melko mahdotonta. Itse olen käyttänyt keulassa köyttä, jos pituus ei riitä, olen varautunut käyttämään liinan ja köyden yhdistelmää lippusolmulla tms. kiinnitettynä. Silloin rannan päähän voi tehdä solmun ihan rehelliseen köyteen ja veneessä liinan kiertää knaapille.FE-Sillanpää wrote:to tie it around the first large tree or stone.
Mitä solmua siis käytät liinan sitomiseen, on kysymys, ja saatko sen vedon jäljeen jotenkin auki?
(What knot do you use for line so that you can also open the knot?)
- luti
ankarolinan solmiminen
Paalusolmuahan (bowline) siinä käytän. Tosin, aluksi pään lenkissä oli haka joka hakeutui potkuriin... sen jälkeen olen vienyt köyttä joko pelkältään tai valmiiksi paalusolmusilmukalla. Kohtalaisesti solmu aukeaa, mutta eipä sitä aina tarvitse aukoakaan. Kiven ympärille on helppo vetäistä köysi valmiin silmukan läpi. Mutta hyvä varoitus tuosta tiukkuudesta. Täytynee palata hakaan koska eihän se ole kiva että puun ympäriltä liina pitäisi puukolla irrottaa. Lyhenisi entisestään.vvoltti wrote:Mitä solmua siis käytät liinan sitomiseen, on kysymys, ja saatko sen vedon jäljeen jotenkin auki?
(What knot do you use for line so that you can also open the knot?)
Ankarolina ei myöskään jää välttämättä kiinnitysköydeksi. Se on harmillisen nopeasti nirhaantuvaa tavaraa. Siksi se on ensiapu että pääsee rantaan , sitten on aikaa viritellä muita köysiä. Pari kertaa kyllä yövyttiin Saimaan jyrkissä hiekkarannoissa niin, että ankarolina oli maissa, keulaportaista pääsi metrin syvään veteen ja perästä kumiveneeseen.