polttoainetankin sisältö
polttoainetankin sisältö
Imaisin ajankuluksi polttoainetankin tyhjäksi, jotta saisin edes osan sinne vuosien mittaan kerääntyneestä roskasta pois, ja hyvä että imaisin: viimeiset 1,5 litraa oli sen näköistä kamaa, että sillä ei ollut enää mitään tekemistä polttoaineen kanssa: vaaleeta saven näköistä huttua. Pisti mietityttämään mitä tapahtuisi jos tuo mälli lähtisi ajelehtimaan motin suodattimiin... Kaadoin kaman sihdin läpi kanisteriin ja sen verran vahvaa lientä oli, että piti sihtiin tehdä puukolla reikä että meni läpi!! Suosittelen samaa operaatiota ainakin niille jotka eivät ole ennen tankkinsa sisältöä tutkiskelleet. Homma kävi kätevästi bilteman öljynvaihtopumpulla joka imee nesteitä alipaineella. Olen nyt "huuhdellut" tankkia muutamalla litralla puhdasta polttoainetta ja takaisin imettävä tavara alkaa näyttää jo aika hyvältä.
Re: polttoainetankin sisältö
Joojouni wrote: viimeiset 1,5 litraa oli sen näköistä kamaa, että sillä ei ollut enää mitään tekemistä polttoaineen kanssa: vaaleeta saven näköistä huttua. Pisti mietityttämään mitä tapahtuisi jos tuo mälli lähtisi ajelehtimaan motin suodattimiin...
Meillä oli noin 15 vuotta sitten kovasti moottorin käyntiongelmia. Kone savutti ja tukehtui kesken ajon. Hetken seisottelun ja ilmauksen jälkeen kone lähti käyntiin hyytyäkseen taas. Syynä oli sen pakosarjan vieressä olevan suodattimen (naurettavan pieni kapistus) tukkeutuminen tankista tulleesta möhnästä. Tämä suodatin on muuten ainoa suodatin, joka Fe:ssä vakiona meillä oli? Onneksi oli Yanmar sen keksinyt. Tahma "tunnistettiin" parafiinikiteiksi. Näin kuulema käy jos jättää kesälaadun dieseliä talveksi tankkiin

Tämän jälkeen polttoainepiiriin asennettiin kunnollisen suodatin vedenerottimella ja sulkuventtiili sekä lisättiin kevään huoltotöihin tankin puhdistus JOKA KEVÄT. Puhdistus tehdään öljypumpulla imemällä sakka pois tankin pohjalta. Pumppua kannattaa dieselin jälkeen käyttää öljyn imuun, koska löpö kuivattaan pumpun kumiset tiivisteet (arvaa mistä tiedän?)

Näiden toimenpiteiden jälkeen on Yanmar toiminut kuin kello

Ystävällisin veneily terveisin PR
Polttoainetankin sisaltö
Hei,
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.
Kokemuksenne "rohkaisevat" tekemään operaation tänä keväänä.
t. Raimo
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.
Kokemuksenne "rohkaisevat" tekemään operaation tänä keväänä.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Polttoainetankin sisaltö
Hei,
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.
Kokemuksenne "rohkaisevat" tekemään operaation tänä keväänä.
t. Raimo
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.
Kokemuksenne "rohkaisevat" tekemään operaation tänä keväänä.
t. Raimo
Re: Polttoainetankin sisaltö
TervehdysAnonymous wrote:Hei,
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.
Meillä dieselin täyttöaukko on istuinlaatikon pohjalla heti polttoainetankin yläpuolella (noin 20cm), joten me olemme imeneet sakan tankin pohjalta täyttöaukon kautta. Letkulla on yritetty imeä kaikki syvimmätkin nurkat.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Polttoainetankin sisaltö
Hei,
oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?
t. Raimo
oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Re: Polttoainetankin sisaltö
Tervehdysrpuustin wrote:Hei,
oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?
t. Raimo
Lienee syytä pitää tankin tyhjennys ja puhdistus erillisinä käsitteinä. Tavoitehan on saada tankissa oleva moska ja töhnä pois, ei tyhjentää tankkia. On totta, että jos tankki on todella likainen on se syytä tyhjentää ja puhdistaa kunnolla. Tällöin lopullinen puhdistus kannattaa tehdä manusluukun kautta, jos sellainen tankkiin on asennettu.
Kun meillä veneessä puhdistetaan moska tankin pohjalta, tehdään se imeällä polttonestettä letkulla tankin pohjalta nurkkia koluten. Imeminen lopetaan, kun moskaa ei enää tule. Likaisesta polttoaineesta suodatetaan moska pois ja kaadetaan puhdas dieselöljy takaisin tankkiin. Ei siis suurta hukkaa


Emme siis tyhjennä tankkia ja emmekä siten päästä ilmaa polttoaineletkuun. Tästä syystä en ole em. toimenpiteen takia vielä koskaan joutunut ilmaamaan pa-järjestelmää

Ystävällisin veneily terveisin PR
asiasta kolmanteen, milläs työkalulla olette saaneet polttoainesuodattimen systeemin irti.
Yritimme papukaijapihdeillä, mutta ei riittänyt leukojen väli.
Viimeksi suodatin vaihdettiin 2 v sitten toisen henkilön toimesta ja en tiedä miten se silloin vaihdettiin (ko. henkilö on nyt ulkomailla).
Jotain huonoakin keväässä, vene oli täynnä hometta
Toivottavasti vain pintapuolista, koska muuten saattavat jäädä itseltäni veneessä nukutut yöt vähän vähiin, jos patjatkin ovat sisältä homeessa.
Muuten vene onkin periaatteessa laskukunnossa ja suunnitelmissa olisi heittää vene vesille mahd pian, että sen sitten saisi laituriin kiinni tarkempia siivouksia yms. varten.
Yritimme papukaijapihdeillä, mutta ei riittänyt leukojen väli.
Viimeksi suodatin vaihdettiin 2 v sitten toisen henkilön toimesta ja en tiedä miten se silloin vaihdettiin (ko. henkilö on nyt ulkomailla).
Jotain huonoakin keväässä, vene oli täynnä hometta

Toivottavasti vain pintapuolista, koska muuten saattavat jäädä itseltäni veneessä nukutut yöt vähän vähiin, jos patjatkin ovat sisältä homeessa.
Muuten vene onkin periaatteessa laskukunnossa ja suunnitelmissa olisi heittää vene vesille mahd pian, että sen sitten saisi laituriin kiinni tarkempia siivouksia yms. varten.
Polttoainesuodattimen irroitus
Onnistunee esim. vyön avulla, jos ei omaa tarkoituksenmukaista työkalua tuohon hommaan --> eli kiristä vyö suodattimen ympärille, jolloin pääset vääntämään vyön avulla suodattimen irti. Kannattaa tosin olla varovainen ettei vääntö kohdistu suodattimen kiinnikkeisiin...
Re: Polttoainesuodattimen irroitus
Tervehdys.jukkah wrote:Onnistunee esim. vyön avulla, jos ei omaa tarkoituksenmukaista työkalua tuohon hommaan --> eli kiristä vyö suodattimen ympärille, jolloin pääset vääntämään vyön avulla suodattimen irti. Kannattaa tosin olla varovainen ettei vääntö kohdistu suodattimen kiinnikkeisiin...
Kannatan tuota ruuvimeisseli + vasara linjaa. Sitä samaa käyttän itse. Kiristelin ennen kaikilla mahdollisilla keinoin mikä ympärille ja lähettyville mahtui. Seuraksena oli JOKA KESÄ suodattimen löystyminen -> käyntihäiriöitä ja dieseil katku pilssissä. Menetelmätapamuutos toi meidän veneeseen ratkaisun.
Kysyin kerran vene-messuilla Yanmarin edustajalta tätä suodattimen kiristystä. Hänen neuvo oli ruuvvari + vasara
