Öljypohjan irrottaminen
Öljypohjan irrottaminen
Kävipä sillä lailla veikeästi että öljytikku otti ja katkesi koneen sisälle. Täysi mysteeri miten näin kävi, lieneekö sitten väsymismurtuma liian ahkerasta öljytason seurannasta vai mikä... Joka tapauksessa tuo tikun pää pitäisi kalastaa tuolta pois, eli käytännössä irrottaa öljypohja. Onko joku tuon joskus irrottanut, ja jos niin onnistuuko koneen ollessa veneessä? Huoltomanuaalia ja konetilaa katselemalla en keksi miksei onnistuisi, mutta ainahan tuolla voi olla joku maaginen juttu mikä sen estää... Koneen irrottaminen on kuitenkin kertaluokkaa ikävämpi projekti kuin muutaman pultin avaaminen koneen alta jonne kuitenkin yltää räikällä.
Olen joskus ostanut magneetteja täältä:
http://www.supermagnete.de/fin/index.php
Koosta riippuen nuo ovat kieltämättä käsittämättömän vahvoja. Esimerkiksi tämä 3mm paksu 6 mm pitkä puikko nostaa 350g:
http://www.supermagnete.de/fin/S-03-06-N
Noita kun laittaa pari peräkäin, nostovoima taatusti riittää vetämään tikun ulos. Ongelma taitaa olla öljytikun pään löytäminen sokkona hosumalla. Clas Ohlsonilta halpa endoskooppi ja sillä tiirailemaan öljyntäyttökorkin kautta?
http://www.supermagnete.de/fin/index.php
Koosta riippuen nuo ovat kieltämättä käsittämättömän vahvoja. Esimerkiksi tämä 3mm paksu 6 mm pitkä puikko nostaa 350g:
http://www.supermagnete.de/fin/S-03-06-N
Noita kun laittaa pari peräkäin, nostovoima taatusti riittää vetämään tikun ulos. Ongelma taitaa olla öljytikun pään löytäminen sokkona hosumalla. Clas Ohlsonilta halpa endoskooppi ja sillä tiirailemaan öljyntäyttökorkin kautta?
s/y Mariko, FIN-2380
Eiköhän tuo magneettista rautaa liene, tuskin öljyssä uivaa kappaletta uhkaa ruostuminen niin en usko et on rosterista tehty. Mut tuonne kampikammioon ei pääse juuri muualta kuin öljytikun reiästä joka on aika pieni ujuttaa mitään magneettia sinne. Öljyn täyttökorkkihan vie vain venttiilikoneistoon. Muutenhan tuo magneetti olis aika hyvä idea.
Mulla ei ole 1GM:ää, mutta muista moottoreista poiketen siinä ei kai öljyn täyttöreikä ole venttiilikopassa, vaan jossain alempana. Silti en kyllä lähtisi millään magneeteilla sompaamaan, murphy pitää kyllä huolen siitä, että se tikunpätkä putoaa onkiessa juuri sinne missä se aiheuttaa eniten haittaa...
Olli Niemi
Totta, Olli on oikeassa et 1GM:n öljyntäyttökorkki on moottorin etureunassa. Mielessä pyöri 2GM:n järjestely ku sen parissa meni tää aamu... Vaan eipä tuo juuri auta kun 1GM:n öljyntäyttöaukko vie tilaan jossa on nokka-akselin ja öljypumupun hammaspyörät, ja sinne tuon tikunpätkän toivoisi viimeiseksi joutuvan matkallaan.
Tää on taas arvailua, kun en tiedä missä 1GM:n pohjaproppu on, mutta hyvällä tuurilla ulos virtaava öljy tuo sen tikunpätkän aika lähelle sitä. Jos siihen reikään on näkyvyyttä, niin sieltähän on melko turvallista onkia magneetilla. Hirmuisella tuurilla sen tikun voisi saada käänneltyä suotuisaan asentoon tulemaan rei'ästä ulos, mutta vaatisi kyllä hyvän näköyhteyden tyhjennysreikään, tai ainakin hammaslääkärin peilin...
Olli Niemi
No, käytettiin se öljypohja nyt irti. Lopulta ei mitenkään kovin mahdoton toimenpide, parissa tunnissa hoitui. Öljypropun kautta ei saa kalastettua mitään, koska siinä on jonkinlainen sihti joka estää isoja esineitä kulkemasta siitä.
Eli ainakin tässä versiossa (1GM10 vetolaitteella, asennettuna ilmeisesti alkuperäisen Volvon pukille korokepalikoilla), öljypohjan saa irrotettua koneen ollessa paikalla, eikä se ole edes mitenkään hirveän hankalaa. Kiertää vain pohjan ympäri kaikki 10mm pultit auki sekä irrottaa etureunassa näkösällä olevan öljyputken niin pohja tipahtaa käpälään. Ainoa paskamainen operaatio on vanhan tiivisteen kaapiminen irti koneen pohjasta, työasento on jotakuinkin ergonomisin mahdollinen ja näkyvyys kohteeseen suorastaan loistava. Kasaaminen uuden tiivisteen kanssa onnistuu helpoiten kun irrottaa öljyputken myös öljypohjasta, kiinnittää öljypohjan ensin ja putken vasta kun öljypohja on paikallaan. Pultit toki pikkuhiljaa kiristäen, eli ei ensin osaa raivolla kiinni vaan kaikki vähän kiinni ja sitten vasta kiristys.
Eli ainakin tässä versiossa (1GM10 vetolaitteella, asennettuna ilmeisesti alkuperäisen Volvon pukille korokepalikoilla), öljypohjan saa irrotettua koneen ollessa paikalla, eikä se ole edes mitenkään hirveän hankalaa. Kiertää vain pohjan ympäri kaikki 10mm pultit auki sekä irrottaa etureunassa näkösällä olevan öljyputken niin pohja tipahtaa käpälään. Ainoa paskamainen operaatio on vanhan tiivisteen kaapiminen irti koneen pohjasta, työasento on jotakuinkin ergonomisin mahdollinen ja näkyvyys kohteeseen suorastaan loistava. Kasaaminen uuden tiivisteen kanssa onnistuu helpoiten kun irrottaa öljyputken myös öljypohjasta, kiinnittää öljypohjan ensin ja putken vasta kun öljypohja on paikallaan. Pultit toki pikkuhiljaa kiristäen, eli ei ensin osaa raivolla kiinni vaan kaikki vähän kiinni ja sitten vasta kiristys.
Nappasin tuossa viikonloppuna Danielasta moottorin(1GM) irti. Oli yllättävän helppo homma. Vaimo näytti lampulla valoa. Irroitin kaikki kahdeksan kiinnikkeiden pulttia, vetoakselin laipan pultit, vaihteiston ja kaasun vaijerit, johdot startilta ja rungosta, pakoputken letkunkiristäjät, sekä polttoaineletkun. Homma kesti reilun tunnin, josta kolmannes meni pähkäilyyn. Tosin suureksi avuksi oli kesällä tekemäni huoltoluukku styyran pistopunkan puolelle. Monissa FEneissä tällainen on kuulemma tehtaan tekemänä valmiina. Moottorin sai jopa yksinään vedettyä salongin lattialle sopivan vaneripalan päällä.
Tarkoituksena olisi vaihtaa kansi ja irroittaa vaihteisto, joka menee remonttiin, koska kartio eteenpäin luistaa satunnaisesti hieman. Kannen vaihto näyttäisi osuvan ns." 11 hetkelle". Melkoisesti oli nimittäin ruostemönjää valunut pitkin runkoa jostain ruiskusuuttimen tienoilta. Syy löytynee, kun kansi irroitetaan.
Jos pitäisi esim öljypohjaa irroitella, ottaisin koko koneen pois. Samalla voi sitten vaikka siistiä konehuoneen, tai asenella lämppärin tms. Danielaan vaihdettaneen samalla potkuriakselin läpivientistefat.
Tarkoituksena olisi vaihtaa kansi ja irroittaa vaihteisto, joka menee remonttiin, koska kartio eteenpäin luistaa satunnaisesti hieman. Kannen vaihto näyttäisi osuvan ns." 11 hetkelle". Melkoisesti oli nimittäin ruostemönjää valunut pitkin runkoa jostain ruiskusuuttimen tienoilta. Syy löytynee, kun kansi irroitetaan.
Jos pitäisi esim öljypohjaa irroitella, ottaisin koko koneen pois. Samalla voi sitten vaikka siistiä konehuoneen, tai asenella lämppärin tms. Danielaan vaihdettaneen samalla potkuriakselin läpivientistefat.
terv. Artsi/DANIELA
Pakko sanoa että Ville Voltin toteamus tuolla toisessa ketjussa ei ehkä olekaan kauheasti todellisuuspohjaa vaille:
"Tuli näet sellainen mielikuva, että kaikki jotka täällä keskustelevat moottoreista, ovat vähintäänkin tasolla "purin tossa iltapuhteena koneen ja säädin vähän sitä sun tätä, nyt toimii kuin unelma". "

"Tuli näet sellainen mielikuva, että kaikki jotka täällä keskustelevat moottoreista, ovat vähintäänkin tasolla "purin tossa iltapuhteena koneen ja säädin vähän sitä sun tätä, nyt toimii kuin unelma". "

Haa! Sarkasmia!Petri wrote:Pakko sanoa että Ville Voltin toteamus tuolla toisessa ketjussa ei ehkä olekaan kauheasti todellisuuspohjaa vaille:
"Tuli näet sellainen mielikuva, että kaikki jotka täällä keskustelevat moottoreista, ovat vähintäänkin tasolla "purin tossa iltapuhteena koneen ja säädin vähän sitä sun tätä, nyt toimii kuin unelma". "
En ole VIELÄ purkanut konetta, mutta halusin vaan kertoa kokemuksestani koneen irroituksessa. Se on todellakin niin helppoa, että jos nyt esim. osaa vaikka vaihtaa polkupyörän takarenkaan, niin osaa myös irroittaa FEneestä moottorin.
terv. Artsi/DANIELA
Hannulan Jari (Autokorjaamo Hannula) Raisiossa on erikoistunut näihin. Kartion voi kuulemma karhentaa ja ymmärtääkseni tartuntapuristusta voi jonkin verran lisästä välilevyillä. Lisäksi "jostain Turun seudulta pitäisi löytyä yksi käyttämätön vaihteisto",kommentoi Jarimihor wrote:Reipasta!
Oletko löytänyt hyvää paikkaa vaihteiston varaosien hankkimiseen?
-mikko
terv. Artsi/DANIELA