En tiedä onko kukaan tullut ajatelleksi, että FE83 purjevene on varsin mainio kalavene vetouisteluun

- Veneessä on luonnostaan 2 kpl "vapatelinettä", kun vavan asettaa veneen laidalle vinssin ja kaidetolpan väliin siten, että kela ja vavan kahva jäävät sitlooran puolelle

- Vene ei uistelussa kuluta paljoa polttoainetta. Diesel kuluttaa 2-3 solmun vetonopeudella "hajun" verran tunnissa. Purjein ei oikein ole hyvä kalastaa. Toki voi sitä yrittää..

- Vene on vakaa ja sen laidalla voi seistä useampikin raavas ihminen ilman, että tarvitsee pelätä veneen keikkuvan.
- Jos tulee nälkä, niin keittiö on mukana, puhumattakaan muista mukavuuksista sisällä.
- Vene on turvallinen ja se ei huonostakaan kelistä paljoa säiky eikä keiku. Pahimmillaan olen ollut 14 -16m/s tuulessa syksyllä tihkuisella merellä Taimenien perässä uistelemassa

Veneen vetouisteluominaisuuksia voi helposti parantaa seuraavasti:
- Takakaiteen nurkka tolppiin voi teipata 2 kpl 40 mm sähköasennusputken pätkää lisävapatelineiksi. Näin on jo 4 vapaa vedossa!
- Autopilotti vapauttaa ohjaajan kalastukseen. Helminen ohjaa ja kippari kalastaa.
Ja muutama huonokin puoli on tullut löydettyä:
- Perävirrasta ei yleensä saalista tule. Kala väistää varmasti köliä, koska muutoin tulee kuhmu...
- Veneellä ei ihan matalampiin paikkoihin ole menemistä suuren syväyksen takia. Siimaan kiinnitettävät pikku plaanarit auttavat kuitenkin kovasti ja laajentavat kivasti kalastusmahdollisuuksia.
- Vene on hieman hidas joten sillä ei oikein viitsi lähteä "merta edemmäksi kalaan". Toki olen käynyt FE:llä Helsingin kasuunilla ja Espoon Berggrundetillakin asti lohen ja taimenien perässä...
Lukuisat ovat ne Taimenet, Kuhat, Ahvenet ja Hauet, jotka on FE83 veneemme laidan yli päätyneet ruokapöytäämme

Ystävällisin terveisin Panu
PS. Veneessä on aina varalla muutama pilkkionki mukana. Niillä saa varsin helposti saaristossa veneen alta lisäravintoa (yleensä ahvenia) ja vaihtelua purjehtijan ruokavalioon sekä lapsille mielekästä aktiviteettiä
