Hekin tuplasäätö + latta toppiin

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Hekin tuplasäätö + latta toppiin

Post by harald »

Uusi isopurje on taas sellainen että hekin käyttöä pitää alkaa miettimään. Viimeistään nyt rupesi sappi kiehumaan sen aina väärällä puolelle roikkuvan hekin säätönarun kanssa. Kun sen on sieltä leestä käynyt noukkimassa on tilanne jo ohi.

Rakentamani turboskuutin kolmosversio on niin toimiva ergonomian kannalta että päädyin lomapurjehduksen aikana siihen että hekki on saatava rapulukkoon samaan paikkaan mutta levangin taakse. Tuosta kohdasta saa nimittäin yhdellä kädellä vedettyä melko helposti pitkän vedon, kun levangin rapulukko selkänojassa sallii vain lyhyempiä (ja raskaampia) vetoja.

Tarkoitus on toteuttaa muutama asia:

a) vaihtaa nykyinen vaijeri dyneemaan, kiltempi purjeelle
b) rakentaa maston topppin latta joka nostaa hekin ahvenselän yli
c) tehdä hekistä ergonominen
d) pleissata kiinnikkeitä hekkiin puukkoa ja protestilippua varten
e) paljon muuta
f) lisätä katu-uskottavuutta, pelotella kavereita :)

Ajatuksena on käyttää 3 mm kuoretonta dyneemaa hekkiä varten, ja pleissata päihin teräs-koussit. Ehkä koussit ovat tarpeettomia, katotaan. Maston topin lattaan tulee päähän reikä, ja tähän tulee sitten dyneema-pätkä jossa koussi toisessa päässä.

Hekin alapäähän pitää saada liukulaakeroitu ploki, joka on katu-uskottava (Lewmar syncro kai) ja siihen mahdollisesti pika-sakkeli. Pika-sakkeli tulee keskinostopisteen myötä.

Alkuperäisen taka-kannen hekin kiinnityspisteen etupuolelle poraan reiän, ja kukonjalka (myös 3 mm dyneemaa) tulee alkuperäisestä kiinnityspisteestä hekin päässä olevan plokin kautta tähän ja sukeltaa kannen alle. Kanteen tulee jonkinlainen läpivientihela jotta dyneema ei kulu. Kukonjalan kannenalaiseen osaan tulee yksi liukulaakeroitu tuplaploki.

Todnäk uimaportaiden alapulttien, kannen ja rungon liitospulttien päiden ja peräsinakselinputken avulla saa kohdistettua kolme Sprengeriä tai Harkenin 29 mm carboa niin, että yksi on keskellä venettä ja kaksi ovat sitloodan pohjan sivuseinien jatkeella.

Sitloodan jalkatilan takaseinään tulee kaksi reikää aivan sivuille. Säätököysi tulee siis kulkemaan sitloodan polvitaipeen kohdalta vastakkaisen puolen pohjan tasalla ja levangin alla olevan taittoplokin ( 29 mm carbo tjms) kautta suoraan taakse jalkatilan takaseinän läpi, alaplokin kautta ja kukonjalan päässä olevaan tuplaplokiin. Siitä alas keskelle, ja takaisin ylös tuplaplokiin. Siitä jatkuu samanlaisena toiselle puolelle.

Tökerö ensihahmotelma;
Image

Tarpeita mitä tarvitaan

20 m 3 mm dyneemaa
pieniä teräskousseja
5 krt 29 mm harken carbo tai sprengeriä bauhausista
2 pientä u-pulttia tai peltikiinnikkeitä + ruuveja
3 pientä vahvistettua köysiläpivientiä
yksi liukulaakeroitu tuplaploki
yksi latta
M4 pultti + prikat + nylok mutteri + nippusiteitä latan kiinnittämistä varten
arviolta 8 m trimmiköyttä noin 4 - 5 mm:iä
kaksi servo camcletiä, pientä
pikkusakkeleita ja dyneemapätkiä jne tarpeita.

Toppilatta on tarkoitus kiinnittää etupäästää mastokraanaan sille puolelle missä windex ei ole. Etupäähän poraan latasta ja kraanasta läpi 4 mm reiän, ja kiinnitän latan etupään tähän prikan, M4 pultin ja nylok-mutterin avulla. Mastokraanan takapään kohtaa en uskalla reikää tehdä, vaan tarkoitus on joko pultata mastokraanaan U- tai O-hela joka vain keskittää latan niin että se ylittää mastokraanan takaosan. Tai sitten pari-kolme nipparia mastokraanan takaosaan. Mahdollisesti pätkäisen latasta lyhyen osan, ja laitan tämän osan varsinaisen osan alle tukemaan sitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko muuten missään hyvää kuvaa mastokraanasta?

edit: löytyihän joku vuodelta 2002:

Image
Ahdasta tulee...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Millaiset voimat FEn hekissä vaikuttaa?

3mm kuulostaa ohuelta, mutta kai siinä vetolujuutta silti on.

Kuinka "pitkän" pleissin meinaat tehdä? Siis kuinka paljon työnnät köyden päätä hänen itsensä sisään?

3mm on jo kyllä niin hieno optimointi jotta kyllä siinä kilpaveljien taistelutahtoa horjutetaan.

Mulla on kikassa valkoista dynaonea ja se on muuttunut tässä kesän kuluessa ihan "pissan" väriseksi. Tietääkseni kukaan ei ole käynyt rankomassa joten itse valitsisin väriksi vaikka harmaan jos löytyy...
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Kolme kommenttia.

Mulla on barskat 4 mm dyneemaa. Voimien puolesta riittää, mutta täytyy myöntää että kyllä hirvittää kun noita käyttää. Varsinainen ongelma kuitenkin on, että kireänä tuo rupeaa laulamaan kuin mikäkin sopraano. Tarkoitus on vaihtaa ensi kesäksi 5 milliseen siinä toivossa, että sointi lakkaisi. En missään nimessä laittaisi 3 millistä, nelonenkin on aivan seitinohutta eikä maksa juuri mitään. Vitonen on sitten jo pykälää kalliimpaa, mutta onpahan ainakin kulutuskestävyyttä pienten nirhaumien varalta.

Toinen asia on noi reiät. Niistä nimittäin yllätys yllätys menee vettä sisään. Tuota taitaa olla vähän vaikea virittää pintavetona, jos haluat vetopisteen nimenomaan sinne sitlooran pohjalle. Oletko miettinyt jos se tulisi peräpeilin päältä, takaosan penkin reunaa hipoen ja siitä suoraan tuohon kohtaan mihin ajattelin. Takaistuimelle jää ansalanka, mutta harvemmin kai siellä istuskellaan.

Ja kolmas asia on teho. Ymmärränkö oikein, että toi sun viritykses olisi 8 kertainen. Eikö se ole vähän lepsu? Expresseissä käytettiin 16 tai 24 kertaisia. Loppuuko liikkumavara, jos tuohon laittaa toisen tuplauksen. Yksi mitä harkitsisin, olisi kunnon talja ja sitten se veto samalla tapaa kuin levangilla. On totta että ei saa yhtä hyvää vetoasentoa, mutta jos talja on kunnollinen, pitäisi riittää ja tämän saisi hoidettua pintavetona.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kai tuolla on jotain 270 kgf luokkaa eräiden laskelmien mukaan. 3 mm dyneema kestää yleensä noin 1000 kgf luokkaa, joten sen pitäisi riittää.

Häntää pleissaan riittävästi, kai se 3 mm dyneeman kohdalla on luokkaa + 30 cm, läpi-pistosten jälkeen.

Kas. Ville oli vastaillut tässä myös, esikatselu paljasti. Reiän tilkkeeksi tulee kumitutti joka toivottavasti johtaa enimmät vedetä sivuun. Sitä vettä tulee kuitenkin sitloodan luukkujen alta jonkun verran joka tapauksessa, ainakin kunnes on aikaa korjata ne.

Peräpeiliin on paha tehdä kun just siinä kohtaa on webaston pakoputki ja dieseltankin huohotus. Peräkannen päälle en halua koska siihen yleensä astutaan koko ajan ja vaarana on että kiinnitys/poijuköydet sotkeentuvat siihen.

8-kertainen riittää kyllä tällä mastolla. Sehän on reippaasti kavennettu förstaagista lähtien, ja kaltoppi on luokkaa 2 metriä pitkä. Eli se taipuu ihan riittävästi 8-kertaisellakin, niin että ison saa kääntymään jopa nurin.

Jos se soi, se soi. Pujotan sitten ehkä parin metrin kumiköyden pätkän siihen sisään ennemmin.

Mistä saa 3 mm dyneemaa kohtuuhintaan, Prosailorissa 2¤+ metri. Hjertmansilla 12 SEK/m. Oikea hinta lienee runsaan euron verran metri?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Jos se soi, se soi. Pujotan sitten ehkä parin metrin kumiköyden pätkän siihen sisään ennemmin.
?? Onks tää juku tunnettukin jippo. Pitäskö munkin koittaa?
Mistä saa 3 mm dyneemaa kohtuuhintaan
Marnela ja Baltic Rigging on näissä yhteyksissä mainittu. Prosailorin myymät (oliko se nyt FSE Robline) köydet on jostain syystä aika hintavia, ainakin noi kuorettomat dyneemat. Maritimistakin saa halvemmalla.

Mutta hei, mikäs on mitta, mun barskathan saattais olla just nappimittaset. En kyllä jaksa niitä tähän hätään alkaa mastosta irroittelemaan, mutta jos mitta sopii niin mähän voin siitä kaupata pari kappaletta valmiiksi pleissattuja ja koussattuja 4 mm fe83 hekkejä hyvään hintaan, jos/kun vaihdan noi omani 5 milliseen;-)

Ville
Last edited by vvoltti on Thu Jul 29, 2010 15:11 pm, edited 1 time in total.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:Häntää pleissaan riittävästi, kai se 3 mm dyneeman kohdalla on luokkaa + 30 cm, läpi-pistosten jälkeen.
Kun ne lukot tekee siihen alkuun oikein niin eihän se tartte kun max 10 senttiä häntää. Olennaisempaa on ohentaa hännän kärki siten, ettei siihen hännän päähän tule epäjatkuvuuskohtaa. Tai olennaista ja olennaista, kestääkö se pleissi sitten tuon jälkeen 85 vai 90 % köyden lujuudesta niin onko sillä nyt väliä. Mutta paljon tyylikkäämmän näkönen tulee kun ohentaa :lol:

V.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Latta oli odotettua helpompi, ~10¤ ja 30 min:

Image Image Image

Webalta löytyi sopiva noin 16-17 mm 120-130 cm pitkä latta joka sopi paikalleen mastokraanan puoliskojen väliin melkein ilman mitää kiinnikkeitä. Latta on kuusio poikkileikkaukseltaan. Varmistin kuitenkin etupään isonfallin pylpyrän takana olevaan tappiin ihan vain nippusiteellä, katotaan kuinka kauan tuo tuolla pysyy. Nostoa on riittävästi.

edit: Se tulee todnäk. katkeamaan tuohon nykyisen hekin päätyhelan kohdalta, eli nopeasti dyneemaa tilalle jotta se taaempi akselitappi on kiltempi latalle.

Tarpeitakin tuplahekkiä varten tuli hankittua, mutta huomenna pitää rullailla karapellolle dyneemaa hakemaan. Boksin sisällä olevat pylpyrät vaativat vielä mielin määrin kahvia ja tupakkaa ennen kuin niitä pääsee säätämään. Nyt on kuitenkin jotenkin toimiva hekki ensi viikkoa ajatellen.
Last edited by harald on Thu Jul 29, 2010 23:20 pm, edited 3 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

vvoltti wrote:
Jos se soi, se soi. Pujotan sitten ehkä parin metrin kumiköyden pätkän siihen sisään ennemmin.
?? Onks tää juku tunnettukin jippo. Pitäskö munkin koittaa?
Tämä kuuluu niihin henkimaailman juttuihin kuten maston vapiseminen satamassa sivutuulessa. Siihen kuulemma toimii fendarin hissaaminen isonfalliin.

Joku pieni paksunnos johonkin kohtaan voi hyvin rikkoa sen resonanssin. Minulla on henkarista tehty työkalu jolla sen 3mm kuminauhan saa pujotettua, oli muuten hermoja raastavaa työtä kun lomapurjehduksen aikana kokeilin monessa satamassa sitä työtä ilman kunnon välineitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin, eka proto on valmiina.

Image Image Image

(kuvien linkkien alla olevassa albumissa lisäkuvia)

Iskua on jotakuinkin saman verran kuin edellisessä versiossa tällä protojärjestelyllä. Tämä paranee vielä kun saan kunnon kiinnikkeet boksin sisäisille alaplokeille.

Joku boksin sisäisistä punaisista naruista tulee kyllä katkemaan, joten jonkinlainen kiinnike on rakennettava boksin pohjaan. Ajatus on laminoida kaksi 20 cm pitkää lasikuituista L-profiilia ja liimata ne vastakkain pohjaan kiinni. Liimaus sellaisella Araldite-liimalla pohjaan kiinni millä mm. Elliot-kölit liimataan kiinni, kestää kuulemma 10 kg / mm² ja maksaa 170¤/l.

En tullut ajatelleeksi alunperin sitä, että kun ylempi tuplaploki lähestyy alaplokeja kasvaa vastus johtuen siitä että alaplokit ovat harallaan. Pitänee versioon kolme sitten tehdä niistä kolmesta alaplokista tosi läheisiä, ja sitloodan takaseinään ohjausploki. Jos sitä kulmaa tulee riittävästi alkaa varmasti se sitloodan takaseinän alakiinnike kasvattamaan kitkaa, ja kulumaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tai hmmm.. Jos uimpaportaiden pulttien alle ruuvaisi kaksi pidempää ja kaksi lyhempää putkea, ja yhdistäsi niitten kaikkien päät lähellä pohjaa saisi tukevan pisteen aikaiseksi. Muistaako kukaan kuinka paksu peräpeili on?

edit: Ja älkää ehdottako U-pulttia pohjan läpi jooko?
Last edited by harald on Fri Jul 30, 2010 23:54 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

For the record: karapellota 20 m 3 mm kuoretonta dyneemaa, 8 m 5 mm polyesteriköyttä ja 8 m 5 mm dyneemaköyttä yht. 30¤.

Veneentekijäntieltä tuo 20 m 3mm kuoreton olisi itsessään ollut 30¤ maritimilla, ja 40¤+ prosailorilta. Prosailorin dyneema on parempaa kuitenkin, 1100 dNa ja 12-lyöty kun tämä karapellolta tullut on 6-lyötyä ja vain 700 (?) dNa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Viimeinen kuva on kyllä todella komee kieltämättä. Peräkonttikin näyttää siltä miltä pro-veneen peräkontin pitääkin. Mutta tuo eka kuva, hmmm, oliko köysien väreissä paljonkin valikoimaa? :-&

Mutta asian vierestä, tuosta ekasta kuvasta huomaan, että peräkontin luukun rakenne on fe:ssä aika samankaltainen kuin mulla. Erityisesti näyttää siltä, että tuohon "urospalan" ja "naaraspalan" eli itse luukunkannen väliin jää sivusuunnassa noin 20 mm tyhjää. Mulla on sama juttu ja sain tässä hiljattain kuningasidean, että minäpä viritän siihen kaasujousen. (Kokemus kun kertoo, että luukku niskassa on melko tuskallista kaivella kamoja kontista. Varsinkin jos luukku alunperin yritti olla auki.) Tuohon koloon laitettuna se ei edes vie milliäkään luukun hyötyleveyttä.

Noita kaasujousia saa näköjään ihan mittojen mukaan teetettynä ja tosi pieniäkin on. Itselleni hahmottelin semmosta jossa on 4 mm paksu työntövarsi, 12 mm paksu sylinteri ja pituutta lienee jotain 30 sentin luokkaa ehkä jollain 10 sentin iskunpituudella. Voiman saa just semmoseks kun huvittaa.

Mutta suurin yllätys oli kyllä hinta. Ja positiivisessa mielessä. Ihan omien speksien mukaan millilleen teetetty jousi jotain suuruusluokkaa 30 euroa. En ole kyllä varma kuuluuko tohon hintaan vielä kiinnikkeet mukaan, mutta silti.

Harmillisempi takaisku oli sitten yksittäiskappaleiden "pientoimituslisä" alle 100 euron tilauksista. (Pakkohan tässä oli olla koira haudattuna.) Lisä on toiset 30 eur eli hinta just pomppas.

Kyselenkin siis, olisiko kiinnostuneita kimppaan? Luultavasti kolmella jousella päästäisiin yli tuon satasen ja saataisiin reilulla kolmella kympillä per lärvi kaasujouset luukkuihin.

T.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mitenkään kaasujousen hyviä puolia kritisoimatta niin meillä (ja varmaan monella muullakin) homma on hoidettu niin että luukun sisäpuolella on mustekalan tapainen nartsa jonka saa vedettyä sitten mantookeihin kiinni luukussa oleskelun ajaksi. Maksaa n. euron/kpl ja toimii kuin junan vessa, vaikkei ehkä toki tuokaa laituriuskottavuutta kaasujousen tavoin :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11338
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt on vaijerosuus korvattu dyneemalla. 10 m 3 mm dyneemaa painaa noin 50 g, kun vaijeri vuorostaan yli 500g. Painonsäästö on huima, ehkä korvaan sillä sen latan tuoman painonlisäyksen edes osin.

Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply