Tällä hetkellä fmi lupailee 5 m/s pohjoisesta, mutta eilen 2 m/s jostain muualta. Tulee varmaan kevyttuulinen kisa taas.
Charlotta ei omaa yhtään isopurjetta tällä hetkellä. Toivottavasti sellainen saadaan keskiviikoksi, ja vielä sen verran ajoissa että ehtii spriidaripätsit liimaamaan paikalleen.
Tämähän on kevätkauden viimeinen, seuraavat ovat vasta elokuussa. Nyt siis on viimeinen mahdollisuus tulla nauttimaan yhteiselosta radalla ennen syksyn alkua!
WHC 5/2010
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
WHC 5/2010
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jees, puoliltapäivin pari teekkaripurjehtijaa ilmoittautui mukaan eli täydellä miehistöllä mentiin joskin kokemusta lisägasteilla ei ollut mitenkään järisyttävästi. Joten FE-luokan koulutusperinteitä noudattaen taas koulittiin muutama aloittelija kilpapurjehduksen saloihin ja ainakin innosta ja kysymyksistä päätellen oppivatkin jotain.
Luoteistuulta ja nelosradalle mentiin, eli pitkä ilta oli taas tiedossa.
Itse kisa oli kyllä taas sitä itseään, lähdön ajoitus oli varsin onnistunut ja spinnu nousi nopeasti linjan pohjoispäästä josta pääsi hyvin spinnuttelemaan kohti merkkiä mutta jostain syystä Lisbeth kulki alempana kuin raketti ja oli ottanut ensimmäisen 500m aikana helposti 100m kaulan. Tuuli oli kyllä varsin reikäinen että ehkä vain olivat paremmassa tuulessa koska ei meidän ero avokulmilla normaalisti ole ollut noin suuri.
Lenssi jatkuikin vihreältä toiselle vihreälle välillä moinaten lähes täysin välillä vahvistuen jonnekin 7m/s lukemiin hyvin tummien pilvien mukana.
Tässä vaiheessa totesin jo taas polarien olevan kyllä yhtä tyhjän kanssa ilman tuulimittaria, jos nyt vaikkapa lenssitargetissa on puolen solmun ero 1m/s tuulenmuutoksesta niin on täysin arpapeliä osuuko tuuliarvauksessaan oikeaan alle 1m/s tarkkuudella.
Pidemmällä lenssillä/strekillä muu fleetti alkoi saada meitä kiinni ja pitkään mentiin Devonin kanssa vierivieressä, ohi ei oikein päässyt alta eikä Larun kautta koukkaus yläkautta oikein houkuttanut kun Devon oli kuitenkin ottanut meidät kiinni eli todnäk tekisi sen uudestaan päästessään vapaisiin tuuliin.
Melkin eteläpuolella sitten spinnu alas ja kryssi alkoi, valitettavasti tarjolla oli vain pakkituulijunaa eikä vendalle oikein ollut sijaa ennen Melkin kärkeä. Lopulta päädyin ajamaan kryssin taas tellarien mukaan, kun tuuli vaihteli jatkuvasti aika paljon niin targettien tuijottelu ei juurikaan tuonut mitään lisäinfoa, Lisbeth oli jo niin kaukana ettei vertailu siihen ollut kovinkaan helppoa ja Devon painoi kutakuinkin samoja vauhteja hieman edempänä.
Loppukisa olikin sitten kryssiä shiftailevassa ja reikäisessä tuulessa, uskoisin että hyvät valinnat ja huonot menivät aika 50-50, mutta Lisbeth oli jo toivottoman kaukana, Devon samoin ja siinä sitten tuo pikkuluokka alkoikin olla...olisiko kokonaisuudessaan mukana ollut 7 venettä.
No, jokatapauksessa siis kaksi ihmistä saivat lisäkoulutusta kölivenepurjehduksesta (jollataustaa löytyi enemmänkin) ja mitään ei mennyt rikki eikä kelikään ollut huono, joten kaitpa tuon ajan olisi voinut huonomminkin käyttää. Sijoitus siis n. 5/7, takana H-vene Vanilla, kenties AB ja ehkä myös Kikka. T-mini oli kuvioissa, mutta sattuneista syistä taitaa kyllä saada DSQ:n kisasta. Vindungen taas lienee ottanut ylivoimaisen voiton.
Luoteistuulta ja nelosradalle mentiin, eli pitkä ilta oli taas tiedossa.
Itse kisa oli kyllä taas sitä itseään, lähdön ajoitus oli varsin onnistunut ja spinnu nousi nopeasti linjan pohjoispäästä josta pääsi hyvin spinnuttelemaan kohti merkkiä mutta jostain syystä Lisbeth kulki alempana kuin raketti ja oli ottanut ensimmäisen 500m aikana helposti 100m kaulan. Tuuli oli kyllä varsin reikäinen että ehkä vain olivat paremmassa tuulessa koska ei meidän ero avokulmilla normaalisti ole ollut noin suuri.
Lenssi jatkuikin vihreältä toiselle vihreälle välillä moinaten lähes täysin välillä vahvistuen jonnekin 7m/s lukemiin hyvin tummien pilvien mukana.
Tässä vaiheessa totesin jo taas polarien olevan kyllä yhtä tyhjän kanssa ilman tuulimittaria, jos nyt vaikkapa lenssitargetissa on puolen solmun ero 1m/s tuulenmuutoksesta niin on täysin arpapeliä osuuko tuuliarvauksessaan oikeaan alle 1m/s tarkkuudella.
Pidemmällä lenssillä/strekillä muu fleetti alkoi saada meitä kiinni ja pitkään mentiin Devonin kanssa vierivieressä, ohi ei oikein päässyt alta eikä Larun kautta koukkaus yläkautta oikein houkuttanut kun Devon oli kuitenkin ottanut meidät kiinni eli todnäk tekisi sen uudestaan päästessään vapaisiin tuuliin.
Melkin eteläpuolella sitten spinnu alas ja kryssi alkoi, valitettavasti tarjolla oli vain pakkituulijunaa eikä vendalle oikein ollut sijaa ennen Melkin kärkeä. Lopulta päädyin ajamaan kryssin taas tellarien mukaan, kun tuuli vaihteli jatkuvasti aika paljon niin targettien tuijottelu ei juurikaan tuonut mitään lisäinfoa, Lisbeth oli jo niin kaukana ettei vertailu siihen ollut kovinkaan helppoa ja Devon painoi kutakuinkin samoja vauhteja hieman edempänä.
Loppukisa olikin sitten kryssiä shiftailevassa ja reikäisessä tuulessa, uskoisin että hyvät valinnat ja huonot menivät aika 50-50, mutta Lisbeth oli jo toivottoman kaukana, Devon samoin ja siinä sitten tuo pikkuluokka alkoikin olla...olisiko kokonaisuudessaan mukana ollut 7 venettä.
No, jokatapauksessa siis kaksi ihmistä saivat lisäkoulutusta kölivenepurjehduksesta (jollataustaa löytyi enemmänkin) ja mitään ei mennyt rikki eikä kelikään ollut huono, joten kaitpa tuon ajan olisi voinut huonomminkin käyttää. Sijoitus siis n. 5/7, takana H-vene Vanilla, kenties AB ja ehkä myös Kikka. T-mini oli kuvioissa, mutta sattuneista syistä taitaa kyllä saada DSQ:n kisasta. Vindungen taas lienee ottanut ylivoimaisen voiton.
Tracki tuolla: http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=106
Meillä oli tänään veneessä Heikki, Mikko, sekä Petri2. Startin onnistuin ryssimään lievästi, kun piti väistää American Beautya, ja meni vähän pasmat sekaisin. Ei se mitään, sijainti linjalla oli ok, vaikka vauhtia ei startissa ollutkaan. Spinnun nostossa, tai oikeastaan genoan laskussa meni vähän köydet sekaisin, mutta eipä siinä takkiin tullut, vaikka spinnu kävikin puolitangossa.
Vindungen meni menojaan, mutta ensimmäinen vihreä, ja kaikki muutkin merkit kierrettiin toisena. Mitään kahinaa muiden veneiden kanssa ei ollut koko kisassa, vaan ajettiin ihan omassa rauhassa, mitä nyt lopussa pari ison luokan kiulua meni ohi.
Nelosrata oli tälle tuulelle ihan ok, koko matka Melkin taakse sujui spinnulla, ja sitten punaiselta jääpoijulta käännyttiin kryssille, josta suurin osa oli ihan oikeaa kryssiä.
Tuuliolosuhteet olivat taas mielenkiintoiset, välillä oli tuulta ihan reippaasti, välillä ei yhtään, ja sekin vähä todella mutkaista.
Meidän laskujen mukaan ei se Vindungen hirmuisen ylivoimainen ollut, kyllä me ja T-mini laitettiin tiukasti kampoihin, mutta saattoipa mennä laskut pieleenkin. Tilanne tietysti muuttuu, jos T-miniä vastaan on joku protesti, josta me ei mitään nähty... Mikä oli tilanne?
Meillä oli tänään veneessä Heikki, Mikko, sekä Petri2. Startin onnistuin ryssimään lievästi, kun piti väistää American Beautya, ja meni vähän pasmat sekaisin. Ei se mitään, sijainti linjalla oli ok, vaikka vauhtia ei startissa ollutkaan. Spinnun nostossa, tai oikeastaan genoan laskussa meni vähän köydet sekaisin, mutta eipä siinä takkiin tullut, vaikka spinnu kävikin puolitangossa.
Vindungen meni menojaan, mutta ensimmäinen vihreä, ja kaikki muutkin merkit kierrettiin toisena. Mitään kahinaa muiden veneiden kanssa ei ollut koko kisassa, vaan ajettiin ihan omassa rauhassa, mitä nyt lopussa pari ison luokan kiulua meni ohi.
Nelosrata oli tälle tuulelle ihan ok, koko matka Melkin taakse sujui spinnulla, ja sitten punaiselta jääpoijulta käännyttiin kryssille, josta suurin osa oli ihan oikeaa kryssiä.
Tuuliolosuhteet olivat taas mielenkiintoiset, välillä oli tuulta ihan reippaasti, välillä ei yhtään, ja sekin vähä todella mutkaista.
Meidän laskujen mukaan ei se Vindungen hirmuisen ylivoimainen ollut, kyllä me ja T-mini laitettiin tiukasti kampoihin, mutta saattoipa mennä laskut pieleenkin. Tilanne tietysti muuttuu, jos T-miniä vastaan on joku protesti, josta me ei mitään nähty... Mikä oli tilanne?
Olli Niemi
T-miniä vastaan on tehty protesti voimassaolevan LYS-todistuksen puuttumisesta ja kun tosiaan voimassaolevaa todistusta ei veneellä ole, niin DSQ todennäköisin vaihtoehto kunnes todistus on esitetty järjestäjille. Mutta kun itse olen pienen luokan kilpailija niin katson olevani vähän jäävi ottamaan kantaa tähän virallisesti.Olli wrote: Tilanne tietysti muuttuu, jos T-miniä vastaan on joku protesti, josta me ei mitään nähty... Mikä oli tilanne?
Pitääkin dumpata tracki ulos, kaitpa te sitten olitte jossain privaattipuuskassa siinä lähdössä jos tuosta säätämisestäkin huolimatta vauhti oli noin kova. Tai sitten sait taas kuitattua monta arvokasta pohjan alla käytettyä sekuntia. Parhaimmillaan eroa kyllä 1,5 solmua eli tuo ei kyllä selity enää muulla kuin paikallisella puuskalla, koska muuhun fleettin nähden me kyllä kuljimme ihan hyvää vauhtia. Eli erinomainen taktinen valinta lähteä siitä puuskan kohdalta

Ei se sitten kuitenkaan meidän vauhti riittänyt noihin kahteen...Olli wrote:Meidän laskujen mukaan ei se Vindungen hirmuisen ylivoimainen ollut, kyllä me ja T-mini laitettiin tiukasti kampoihin, mutta saattoipa mennä laskut pieleenkin.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=178
Minuutti jäätiin vielä Vindungenista, ja siis kolmossija, ellei nyt sitten joku protestikäsittely vielä muuta tilannetta.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11435
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Lisbeth kiipeää rankingissa, onnittelut siitä. Kolmen kärki oli runsaan minuutin sisällä tasoituksin parin tunnin purjehduksen jälkeen, hienoa!
Tuossa syy miksi Charlotta ei sittenkään tullut radalle eilen (tänään kuvattu):

Mikä oli Annelin veruke?
Hirmu vähän veneitä onneksi, ehkä peli ei ole menetetty vielä. Paljon voisi ehkä pelastaa hyvällä syyskaudella. Pitää suunnitella gastitilanne etukäteen paremmaksi sen osalta, purjeista sen ei nyt pitäisi ainakaan olla kiinni.
For the record minä protestoin t-minin siitä että sillä ei ole mittakirjaa. Rupesi kiehauttamaan kun huomasin että se purjehti koko viime kauden myös ilman sitä.
Tuossa syy miksi Charlotta ei sittenkään tullut radalle eilen (tänään kuvattu):

Mikä oli Annelin veruke?
Hirmu vähän veneitä onneksi, ehkä peli ei ole menetetty vielä. Paljon voisi ehkä pelastaa hyvällä syyskaudella. Pitää suunnitella gastitilanne etukäteen paremmaksi sen osalta, purjeista sen ei nyt pitäisi ainakaan olla kiinni.
For the record minä protestoin t-minin siitä että sillä ei ole mittakirjaa. Rupesi kiehauttamaan kun huomasin että se purjehti koko viime kauden myös ilman sitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kakkosenahan me oltiin ennen eilistäkin, nyt vain Vindungen teki meihin lisää kaulaa... Ei vaan sitä minuuttia enä pystytty puristamaan pois, jotta oltaisiin voitu päättää kevätkausi ranking-kärjessä...harald wrote:Lisbeth kiipeää rankingissa, onnittelut siitä. Kolmen kärki oli runsaan minuutin sisällä tasoituksin parin tunnin purjehduksen jälkeen, hienoa!
Olli Niemi