Target speed / lokin kalibrointi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

samip

Target speed / lokin kalibrointi

Post by samip »

Olen kalibroinut lokin gps:n avulla matkan perusteella. Lopputulos on että loki tuntuisi näyttävän gps vauhtiin verrattuna sivutuuleen oikein, kryssillä n 0.2 liikaa ja myötätuuleen saman verran liian vähän.

Minkä mukaan target speed esim IMS polaareissa on laskettu, nopeus pohjan suhteen (gps vauhti) vai veden suhteen (loki)?

Onko muilla samoja havaintoja että gps/lokin näyttämä vauhti eroaa noinkin paljon tuulen/kulkusuunnan mukaisesti?
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Mulla näyttää vielä enemmän noin, eli kryssillä liikaa ja lenssillä liian vähän. Varsinkin jos ajaa koneella aallokossa "suoraan päin" niin ero voi olla jopa lähes 0,5 knots. Purjehtiessa en ole niin hirveesti kattellu sillä silmällä, itse en ole kilpaillessa käyttänyt lokia juurikaan ja retkellä sillä vauhdin kymmenyksellä ei ole suuremmin väliä.

Monilla on myös ollut eroa styyra/paara halsseilla. Yleensä joko loki ei ole keskilinjalla tai sitten se anturi on vinossa. Molemmissa tapauksissa "kalibrointi" on helpohkoa kääntämällä lokin anturia, ainakin meidän lokilla se onnistui ihan lennossa sisäpuolelta kiertämällä.

harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Alkuperäisen kirjoittajan lokianturi lienee liian lähellä köliä?

Jos valitsisin, kalibroisin kryssiä varten nopeudet likimain kohdalle ja pitäisin mielessä eron lenssillä. Sivutuuleen sitten jotain siltä väliltä.

Tuollainen 0,2 knotsin virtaus vedessä ei ole ollenkaan tavaton. Tuo ero SOG ja BSP välille pitää katsoa pidemmällä aikavälillä.

Eiköhän ne targetit ole aina veden suhteen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply