WHC 2/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 2/2010

Post by harald »

Tänään sitten mennään taas. Tuulta on ainakin luvassa, fmi puhuu 8-12m/s luoteesta. Kunto ei ole mitenkään erinomainen joten katsotaan nyt jaksaako vaiko ei.

Toivottavasti gasteja on tarpeeksi jotta minä voin vain pitää pinnasta kiinni.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jepp, Charlottaa ei nähdä radalla tänään. Lääkärille aika varattu. Pitäkää hauskaa!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voi voi.

2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 16:40 Suomen aikaa luoteistuulta 8 m/s; puuska 9 m/s; paine 998,7 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys yli 20 km.

2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 16:40 Suomen aikaa luoteistuulta 9 m/s; puuska 10 m/s; paine 998,8 hPa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joopajoo, kisana ihan ok mutta pari huomiota:
Lisbethin lenssivauhti on meitä parempaa->ONGELMA
En osaa ajaa uutta genuaa, sitä helposti ajoi 5-10 astetta liian alas vauhdin ja lankojen ollessa hyvät mutta sitten katse winkkariin paljasti että nostovaraa olisi vaikka kuinka->ei mitään jakoa kryssillä Lisbethille, Ida Mariakin otti 2km matkalla 500m kaulaa kryssillä.

Eli odotukset ensimmäisen ranking-kilpailun kohdalla eivät ole korkeat, etenkin kun kilpailua viimeisestä sijasta ei paljoa taida tulla nykyisellä osallistujalistalla :)

Itse kisa sitten, ykkösrata ja kohtalainen tuuli joka tosin shiftaili ihan miten sattuu rannan luona. Spinnustartti meni täysin reisille kun tuuli yhtäkkiä katosi heti spinnun noston jälkeen n. 2min ennen starttia.
Lenssittelyä Melkin kääntöpoijulle aika tiukassa rykelmässä Ida Marian, Devonin, Tyynen ja Teekkarien kanssa, tuulen ollessa välillä kovempaa ja välillä vähemmän kovempaa. Käärmesaarten solassa ensimmäisessä puuskassa oltiin vähän jäisiä eikä päästy irti, mutta toisen puuskan kohdalla olimme valmiina ja nätisti pääsi irtautumaan fleetistä Lisbethin jahtiin, mikä kuten todettua, ei kuitenkaan onnistunut vaan plattislenssillä otimme pataan 100-0.

Melkin kääntöpoijulla ensin epätoivoista yritystä spinnustrekistä ja sitten pitkäksi venähtänyt spinnunlasku ja slöörailua Rysäkarille missä Devon alkoi tulla perä edellä vastaan. Kryssin alkaessa sitten kuitenkin piti tehdä taas nerokas taktinen ratkaisu ja heittää styyralle pois Devonin ja Lisbethin paskoista, mutta "tunnetusti" sehän on se vihoviimeinen ratkaisu pohjoistuulilla joten tosiaan em. 2km matkalla Rysäkarilta Rönnkobbenille takkiin tuli yli 500m niihin veneisiin nähden jotka tiesivät mitä tekevät. Tai no, tiesinhän minäkin mutta silti päätin tehdä toisin, kun olisi pitänyt vain heittää heti uusi venda perään ja mennä vasempaan laitaan.
Hyvä puoli oli toki se, että takanatulevat Ida Mariaa lukuunottamatta päättivät myös tulla oikeaan laitaan, joten lopputulos ei ollut täysin katastrofi.

Kryssillä sitten tuli muutenkin paljon mokia, genuan skuutti irtoili kesken kryssin pariin otteeseen ja kuten todettua, ajoin monesti aivan liian alas kunnes vilkaisu winkkariin/teekkareihin paljasti että pieleen menee. Kun ei omaa perstuntumaa, niin ko. purjetta pitäisi varmaan ajaa mittareilla (tai yksityyppivenettä vastaan) että homma pysyisi hallussa, nyt ihan puhtaasti allekirjoittaneen paskuuden takia takkiin tuli kryssillä aika paljon.
Maaliin tulo olikin sitten mielenkiintoisempi seikkailu shiftailevassa tuulessa jne. mutta toisaalta myös aika tapahtumaköyhä.

Vindungen, Lisbeth, Devon, Ida Maria ja Tyyne edellä eli sijoitus todnäk 6./9 tjsp. Eli kokonaisuutena pieleen meni ja vielä satoikin, eli parempia purjehduksia odotellessa. Tuossa kelissä olisi pitänyt kyetä haastamaan myös hoot kryssillä, mutta ei niin ei.

Tulokset
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=170
Trackit:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=92

Edit: Hohoo, Lisbeth otti voiton.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Grattis Lisbeth! Hienosti seilattu! Ollin raporttia odotelleen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tyyne 1,05. Viime vuonna RJ-85 oli 1,03.

Purjehdusblogin voimaa?

http://www.blur.se/2009/08/02/hermano-r ... ?cid=45948
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olgan tracki lienee ajallisesti väärä taas.

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=92

Miten hyvin sinulla on Petri vauhti tiedossa kun purjehdit? Katsotko/tiedätkö vauhdin sanotaanko kahden kymmenyksen tarkkuudella vähintään joka viides sekunti? Trackia katsoessa sanoisin että kannattaisi nyt keskittyä vain siihen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Oho, sehän meni hyvin.

Aikataulut olivat tänään vähän tiukoilla, hyppäsin Webalta suoraan pinnan varteen, myös Heikki oli juuttunut ruuhkaan, mutta onneksi Mikko ja Ville olivat laittaneet veneen valmiiksi kondikseen. Viiden ja neljän minuutin paukut kuultiin, kun oltiin vielä matkalla kohti lähtöaluetta. Käytiin viivan takana kääntymässä, ja ehdittiin vielä tekemään siinä pieni koukero. Vähän oltiin lähdössä myöhässä, ja juuri siinä paikassa mihin satuttiin tuurilla osumaan. Onneksi juuri tällä tuulen suunnalla ei ollut juurikaan väliä mistä kohtaa linjaa lähti. Spinnukin aukesi, vaikka ei ehditty koeponnistaa.

Vindungen onnistui ottamaan startissa uskomattoman kaulan, muut jäätiin enemmän nippuun käärmesaarten ränniin ajettaessa. Mutkainen tuuli, ja veneet nipussa oli tosi vaikeaa ajaa, kun välillä tuuli edestä, välillä takaa, ja kaikkea siltä väliltä molemmilta puolilta. Saatiin kuitenkin siinä pidettyä kärkiasema, jos ei horisonttiin häipynyttä Vindungenia lasketa.

Melkille saatiin ajaa kenenkään häiritsemättä. Oikeastaan koko loppukisassa ei ollut enää mitään tilanteita. Rysäkarille käännyttäessä jatkettiin spinnulla, mutta pian todettiin, ettei päästä tarpeeksi ylös. Moni yritti tässä pidempään, ja teki pahempia mutkia.

Kryssi Rönnkobbenille kulki hyvin, tosi hieno kryssiä sileässä vedessä, kun kuitenkin tuuli kunnolla. Lähempänä Rönnkobbenia alkoi taas olla tuulessa enemmän mutkia, ja strekki Miessaaren selälle oli tosi puuskainen, samoin kryssi vihreältä merkiltä maaliin. Maalialue olikin sitten tällä tuulella tosi suojainen paikka.

Näköjään se voittaminen on ihan mahdollista, jos ei ihmeemmin tyri, eikä Charlotta ole radalla 8)
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Olgan tracki lienee ajallisesti väärä taas.
Hmm, prkl ja nyt mä jo luulin korjanneeni sen oikeaksi :)
Nythän siis ainakin mun appletissa Lisbeth lähtee liikkeelle klo 15, Olga taas klo 18, eli onko se nyt varmasti mun tracki joka mättää?
Miten hyvin sinulla on Petri vauhti tiedossa kun purjehdit? Katsotko/tiedätkö
vauhdin sanotaanko kahden kymmenyksen tarkkuudella vähintään joka viides sekunti? Trackia katsoessa sanoisin että kannattaisi nyt keskittyä vain siihen.
Kyllähän sen GPS:n/lokin näkee kokoajan samalla kun katsoo eteenpäin.
Ottaen huomioon vehkeitten integrointiajat, niin kaitpa tuo tarkkuus toteutuu. Siis ongelmahan nyt kryssillä oli se, että sitä ajoi aivan liian alas mutta purje ja nopeus olivat ok. Tietenkin olisi pitänyt ajaa siinä etureunan sakkaamisen rajamailla, mutta vanhalla genualla kyllä ei tuollaista "välimuotoa" ollut edes olemassa, missä vauhti ja tellarit olisivat olleet ok kulman ollessa pielessä.
Parhaiten tuon näkee trackistä tuossa Rysäkarin vieressä missä kurssi nousee lähemmäs 10 astetta (sen jälkeen kun ensin genuan skuutti irtosi knaapista...joo, rapulukot on mutta ei se tarkoita että gastit aina käyttäisivät niitä) ja kyse ei suinkaan ollut shiftistä vaan siitä että kun purje oli taas vedossa niin sitä haki taas uudelleen kurssin. Ilman tuota pikkuonnettomuutta sitä olisi varmaan autuaan tietämättömänä ajanut pidempäänkin liian alas.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:
harald wrote:Olgan tracki lienee ajallisesti väärä taas.
Hmm, prkl ja nyt mä jo luulin korjanneeni sen oikeaksi :)
Nythän siis ainakin mun appletissa Lisbeth lähtee liikkeelle klo 15, Olga taas klo 18, eli onko se nyt varmasti mun tracki joka mättää?
On se Olgan. GPX-trackien aikastamppien pitää speksien mukaan olla UTC-aikoja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Toisaalta jos nyt vaikka katsoo tuota pitkää kryssiä Rysäkarin vieressä:
Lisbeth ajaa kulmaan 344 500metrin keskinopeudella 5,5-5,6 knots
Olga suuntaan 352 keskinopeudella 5,6-5,8 knotsia

VMG:ssä ero on n. 0,3 solmua, kun trackkiin asettaa tuulen kulmaksi 304 astetta mikä lienee aika lähellä todellista.

Kumma juttu että styyralla ero on paljon pienempi, oikeastaan aikalailla 0,1 solmun sisällä.

Kölin styyran puoli on meillä kai sileämpi kuin paara, tai voihan se mastokin olla vino mutta rehellisyyden nimessä trimmit eivät olleet välttämättä genuan osalta identtiset, mitä nyt muistan nähneeni vilauksia teippimerkkien paikoista. Mutta yhtäkaikki kokonaisuudessaan aika masentava ero kryssillä (ja kun lenssilläkin menee heikosti niin eipä paljoa voi juhlia), mutta vain itseäänhän siitä voi syyttää, pohjatöissä käytetyn ajan hedelmiä voi nyt sitten napsia ja laiskat joutuvat napsimaan jumbosijoja.
Last edited by Petri on Thu May 27, 2010 00:17 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Kyllähän sen GPS:n/lokin näkee kokoajan samalla kun katsoo eteenpäin.
Ottaen huomioon vehkeitten integrointiajat, niin kaitpa tuo tarkkuus toteutuu. Siis ongelmahan nyt kryssillä oli se, että sitä ajoi aivan liian alas mutta purje ja nopeus olivat ok.
Avaa se speedgraph ja vertaa miten tasaista kryssinopeutta Lisbeth on kulkenut, ja sitten katsot teidän trackia. Teidän nopeutenne käy usein kuudessa knotsissa (ajatte aivan liian alas) ja muutenkin käppyrä on paljon epätasaisempi.
Petri wrote: Tietenkin olisi pitänyt ajaa siinä etureunan sakkaamisen rajamailla, mutta vanhalla genualla kyllä ei tuollaista "välimuotoa" ollut edes olemassa, missä vauhti ja tellarit olisivat olleet ok kulman ollessa pielessä.
Tuolla genoalla voi ajaa juuri noin, että etuliikki ikään kuin pehmenee tai pakkaa vasta-aallossa. Sillä ei ole suurinpiirtein mitään väliä, kunhan se nopeus pysyy tavoitteessa. Arvaisin että sopiva tavoite tuossa olisi ollut 5,4 tai 5,5 knotsia. Jos asiat on muuten kunnossa ei tuollakaan ole niin hirveää väliä, ne ovat vain eri teitä polaarikäyrällä samaan VMG:hen noin karkeasti ajateltuna.

Tuolla tuulella tuulenpuoleisten tellareiden pitäisi olla pystyssä, jos vauhti vain pysyy. Ajoitko nyt molemmat tellarit vaakaan? Jos näin, niin tuosta voi ajaa vielä ylemmäs kunnes genoan etuliikki hiukan pakkaa vastaan. Ajat sitä uraa hetken ja seuraat lokia (tätä ei voi tehdä ellei mittari ole mastolla, olen kokeillut. Laita joku muu sanomaan pysyykö vai hidastuuko). Jos vauhti pysyy, ajat sitä uraa. Ellei, ajat hiukan alas niin että etuliikki pakkaa hiukan vähemmän.

Säätöväli tuossa ajamisessa on suurinpiirtein niin että 0,2 knotsia hitaampana pitää laskea "pari-kolme" astetta. 0,1 ero ei johda mihinkään. 0,4 hitaampi pitää jo koskea ehkä skuuttiin, tai laskea enemmän hetkellisesti.

Tuolla purjeella voi vielä hienosäätää uraa ajamalla tuulenpuoleinen tellari etuliikin suuntaisena, 45° asteen kulmassa pystyyn nähden, 60° kulmassa ja sitten vaakatasossa.
Petri wrote: Parhaiten tuon näkee trackistä tuossa Rysäkarin vieressä missä kurssi nousee lähemmäs 10 astetta (sen jälkeen kun ensin genuan skuutti irtosi knaapista...joo, rapulukot on mutta ei se tarkoita että gastit aina käyttäisivät niitä) ja kyse ei suinkaan ollut shiftistä vaan siitä että kun purje oli taas vedossa niin sitä haki taas uudelleen kurssin. Ilman tuota pikkuonnettomuutta sitä olisi varmaan autuaan tietämättömänä ajanut pidempäänkin liian alas.
Niin, pitäisi keskittyä enemmän ajamiseen vrt. veneen nopeuteen. Kaikki veneessä tapahtuva estää tämän, myös huonot helat jne.
Last edited by harald on Thu May 27, 2010 00:21 am, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Toisaalta jos nyt vaikka katsoo tuota pitkää kryssiä Rysäkarin vieressä:
Lisbeth ajaa kulmaan 344 500metrin keskinopeudella 5,5-5,6 knots
Olga suuntaan 352 keskinopeudella 5,6-5,8 knotsia
Ajoitte siis liian lujaa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Tuolla tuulella tuulenpuoleisten tellareiden pitäisi olla pystyssä, jos vauhti vain pysyy. Ajoitko nyt molemmat tellarit vaakaan? Jos näin, niin tuosta voi ajaa vielä ylemmäs kunnes genoan etuliikki hiukan pakkaa vastaan. Ajat sitä uraa hetken ja seuraat lokia (tätä ei voi tehdä ellei mittari ole mastolla, olen kokeillut. Laita joku muu sanomaan pysyykö vai hidastuuko). Jos vauhti pysyy, ajat sitä uraa. Ellei, ajat hiukan alas niin että etuliikki pakkaa hiukan vähemmän.
No mä yritin kyllä saada niitä risteämään, mutta jotenkin se ei vain onnistunut vrt. mikä kyllä onnistui ihan helposti silloin perjantaina.

Tuota herkkyyden hakemista saa kyllä harjoitella vielä paljon, mutta sitä en kyllä osaa sanoa miksi styyralla kulku on parempaa kuin paaralla.
Nopeuden heilahteluunkin on paha oikein sanoa mitään, gps-datalle on paha sanoa mitään vastaan mutta kaitpa sitä sitten jatkuvasti ajoi liian alas ja ei reagoinut puuskiin tarpeeksi nopeasti jolloin ne muuttuivat lähinnä nopeudeksi eivätkä korkeudeksi.

Pitäisi vielä jaksaa kalibroida lokikin, mutta hitto kun senkin pitää olla mallia "ruuvaa vekotin irti, väännä viittä jumpperia 5 digittiseen binäärikoodiin, ruuvaa vekotin kiinni ja ihmettele menikö oikein". Miksei 80-luvulla ollut keksitty (kunnollista) digitaalielektroniikkaa :)
Muttajooei, kyllä tän kesän purjehdusinvestoinnit on jo tehty, pitää enemmänkin jatkokehittää GPS-systeemeitä.
Last edited by Petri on Thu May 27, 2010 00:30 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=929&xartnr=

Uusi loki/kaiku 2790 SEK. Tuohon saa tulevaisuudessa (meidän kellarista vanhan) tuulianturinkin. Mutta pääidea että mittari mastolle jotta kaikki veneessä sen näkevät.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply