Tutustuin Panun hehkuttaman SailTV:n jossa kaiken muun mukavan lisäksi pyörii Americas Cup -veneiden esittelyvideot. Yllätys oli, että usella miehistön jäsenillä oli kypärät päässä! Muistin, että eräässä Haraldin videossakin taisi pianistilla olla pyöräilykypärä päässä. Nopea googletus löysi tällaisen saitin:
http://www.sailinghelmet.com/
Omituista kuitenkin oli, ettei tuotetta voi tilata.
Suomalaiskansallisen perustaipumuksen mukaan ei kypärää tietenkään kukaan laittaisi purjehtiesa päähänsä! Vaan miten on? Löytyisikö Feneilijöistä uusia esimerkkejä Suomen purjehdusscenelle?
Itse olen kerran saanut vahinkojiipissä puomista päähäni ja pudonnut jopa veneestä, jolloin vaimo jäi yksin veneeseen kesken kisan. No...siitäkin selvittiin kutakuinkin kunnialla, mutta mahdollisesti kypärä olisi estänyt veneestä putoamisen (taju tallella!). Ihan ensimmäisenä en kuitenkaan ehkä olisi kypärä päässä veneessä, mutta jos joku muu ensin, niin...
terv. Artsi/DANIELA
Kypärä päähän?
- FE-Sillanpää
- luti
Re: Kypärä päähän?
Näin on, kun (kerrankin) jiippaukseen on mahdollisuus, mennään myötäiseen simmarit jalassa! Kun taas luovitaan, on vermeitä päällä enemmänkin, mutta isku päähän on epätodennäköisempää.Artsi wrote:Suomalaiskansallisen perustaipumuksen mukaan ei kypärää tietenkään kukaan laittaisi purjehtiesa päähänsä!
Itse asiassa myötäisessähän voi laskea koko ison tieltä heilumasta kun kuitenkin spinnu vetää. Se on turvallista ja komiaa.
Mutta eipä silti: Jos olisi oikein super-raju keli, voisi skimbauskypärä olla paras. Sehän pitää lämpöäkin ja suojaa myös niskaa. Ei tuollaiset rei'itetyt potat vedä varmaankaan niille vertoja.
Hmmm... Kun liki 30 metriä leveä katti/trimaraani kaatuu, voi potentiaalisesti tippua aika korkealta -- ehkä minäkin käyttäisin kypärää. Myös todennäköisyys että jotain hajoaa (ja kolauttaa lähimpänä seisovaa miehistön jäsentä todella kovaa) taitaa olla suurempi kuin keskiverto perheveneessä.Artsi wrote:Tutustuin Panun hehkuttaman SailTV:n jossa kaiken muun mukavan lisäksi pyörii Americas Cup -veneiden esittelyvideot. Yllätys oli, että usella miehistön jäsenillä oli kypärät päässä!
Ilmeisesti saavat myös intercomit hyvin kiinni kypärään?
s/y Mariko, FIN-2380
TÄH? Oletko kokeillu? Mä nimittäin joskus vuosia sitten kokeilin kerran ja homma karkasi täysin käsistä. Muistaakseni oli ihan hillitty keskituuli. Kun ison tiputti, niin spinnu alkoi heilua ja vene heijata puolelta toiselle ja se oli aivan pitelemätöntä menoa. Todella epämukavaa ja vähänkään kovemmassa olisi varmasti lähtenyt broutsiin ennenmmin tai myöhemmin. Tää nyt oli semmonen "pelleilykokeilu" leppoisassa kelissä ja sen jälkeen ei tulisi mieleenkään enää kokeilla missään olosuhteissa.FE-Sillanpää wrote:Itse asiassa myötäisessähän voi laskea koko ison tieltä heilumasta kun kuitenkin spinnu vetää. Se on turvallista ja komiaa.
Mutta kypäräasiaan, viimeksi eilen optaripenskat veti ihan vapaaehtoisesti kypärät päähän kun purjehtivat meriturvan altaassa fläktit ja aaltokone täysillä. Eräässä jollaseurassa eräs vanhempi herrasmies purjehti aina kypärä päässä.
No, eihän tuo silti kovin tavallista ole.
V.
Silloin kun mä en osannut purjehtia edes sen vertaa mitä nyt (eli Villen määritelmillä tasoa voisi luokitella kelluvaksi katastrofiksi, tällä hetkellä) olen ajanut FE:tä pelkällä spinnulla 9h Tallinnasta Helsinkiin sellaisessa 4-5 m/s kelissä, vauhtia oli siis kutakuinkin 5 solmua tasaisesti.
Tuuli tuli ehkä jostain takaviistosta, joten vene pysyi kivasti hallussa ja skuutit lukkoon-asenne teki matkanteosta varsin mukavan, etenkin kun kyseessä oli koko kesän ainoa lämmin viikonloppu.
Täysplattiksella heijaus voisi kieltämättä olla ongelma.
Muttajoo, huolimatta esim. SA:n älyttömästä biaksesta, oikeussalidraamasta ja nyt viimeisimmästä rasittavasta purjesohlauksesta, kai sitä kohtalaisen innostuneesti odottaa maanantaita kun eka startti ajetaan. Streamaavat kai livenä lähdön nettiin, joten pitänee harrastaa liveseurantaa täällä
Tuuli tuli ehkä jostain takaviistosta, joten vene pysyi kivasti hallussa ja skuutit lukkoon-asenne teki matkanteosta varsin mukavan, etenkin kun kyseessä oli koko kesän ainoa lämmin viikonloppu.
Täysplattiksella heijaus voisi kieltämättä olla ongelma.
Muttajoo, huolimatta esim. SA:n älyttömästä biaksesta, oikeussalidraamasta ja nyt viimeisimmästä rasittavasta purjesohlauksesta, kai sitä kohtalaisen innostuneesti odottaa maanantaita kun eka startti ajetaan. Streamaavat kai livenä lähdön nettiin, joten pitänee harrastaa liveseurantaa täällä

-
- luti
- FE-Sillanpää
- luti
spinnu sinkkuna
Oho, tuohan on mielenkiintoista. Kokemukseni on, että ilman muuta spinnuilu sujuu mukavammin ilman isoa. Iso tuntuu lähinnä sotkevan tuulta spinnulta. Me tosin spinnuilemme aina leppoisissa keleissä. Tuulimittaria ei ole joten en osaa sanoa mikä tämä leppoisa on, mutta siis sellainen, että mielummin menee pelkällä spinnulla kuin esim. pelkällä isolla eikä maasto ole vielä mäkistä.vvoltti wrote:TÄH? Oletko kokeillu? Mä nimittäin joskus vuosia sitten kokeilin kerran ja homma karkasi täysin käsistä. Muistaakseni oli ihan hillitty keskituuli. Kun ison tiputti, niin spinnu alkoi heilua ja vene heijata puolelta toiselle ja se oli aivan pitelemätöntä menoa. Todella epämukavaa ja vähänkään kovemmassa olisi varmasti lähtenyt broutsiin ennenmmin tai myöhemmin. Tää nyt oli semmonen "pelleilykokeilu" leppoisassa kelissä ja sen jälkeen ei tulisi mieleenkään enää kokeilla missään olosuhteissa.FE-Sillanpää wrote:Itse asiassa myötäisessähän voi laskea koko ison tieltä heilumasta kun kuitenkin spinnu vetää. Se on turvallista ja komiaa.
.
Leppoisuuden vaatimuksesta johtuen pidän myös puomin lukossa spinnun nurkassa sekä fallin nostettuna kokonaan ylös tai vain minimaalisesti laskettuna ylhäältä sekä (fokan skuutista muokatun) alagaijan tiukalla. Nämä ehkä ovat ne, jotka vähentävät spinnun vaeltelua?
Näinollen pelkällä spinnulla meno on meille juuri sitä hauskinta ja vaivattominta purjehdusta, jossa fene purjehtii itseänsä jopa tuntitolkulla ilman köysiin puuttumista. Spinnu on muuten uusinta mallia... siinä näkyy Niinirannan leima 70-luvulta