läpivientien irroitus

Moderators: Petri, harald

vieras

läpivientien irroitus

Post by vieras »

Mikähän mahtaisi olla paras tapa irroittaa vanhan paskiksen läpiviennit? Tarkoitus olisi laminoida reiät umpeen.

Oma ajatus olisi lyödä jollain sopivan paksuisella putkella veneen ulkopuolelta läpiviennit sisään. Rikkooko tällä laminaattia ympäriltä? Irtihän ne varmasti lähtee jos vaan voimaa uskaltaa käyttää tarpeeksi...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Rälläkällä laippa ulkopuolelta pois, ja sitten sisäänpäin.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1576
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Usein noissa läpivientiholkeissa on jonkinlaiset kynnet sisäpuolella. Lattaraudasta voi vääntää 90 asteen mutkan, ja rälläköidä pään sopivan levyiseksi holkin sisään. Sitten tunget sisäpuolelta lattaraudan holkkiin, ja pidät sillä kiinni samalla kun väännät järeällä jakarilla mutterin auki. On ainakin mulla toiminut. Saattaa vielä tuollainen työkalukin olla jossain vajan perukoilla, tosin holkkeja on monen kokoisia.

Toisaalta tuo rälläkkäkonsti on myös oikein hyvä. Varsinkin kun kuitenkin on laminointihommia edessä, niin pienet jäljet laminaatissa eivät haittaa yhtään.
Olli Niemi
vieras

Post by vieras »

Voiko laminoinnissa käyttää muuten epoksia? Sitä mulla ois valmiiksi, eikä se käryä yhtä rajusti kuin polyesteri.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voi toki, ja jotkut jopa suosittelevat sillä vanhaan polyesteriin ei uusi polyesteri tartu kemiallisesti vaan se on puhtaasti mekaaninen sidos mitä saadaan aikaan. Tästä johtuu se hurja ohentamisvaatimus että pitää ohentaa 10x paksuuden verran. Samasta syystä suosittelen myös ohentamista P40 tai karkeammallakin paperilla, tai sitten pyörivällä teräsharjalla kuten me tehtiin.

Syyt miksi jotkut kuitenkin korjaavat polyesterillä on kait siinä että joidenkin mielestä epoksipaikasta tulee ympäröivää aluetta jäykempi ja on näin paikan liitoskohdassa ehkä altis murtumalle ja toisekseen jos on kerran epoksitielle lähtenyt niin sen päälle sitten ei mikään polyesteri tartu vaan kaikki paikat siitä lähtien on myös oltava epoksia. Topcoat taitaa olla polyesteriä, mutta tarttuu ehkä epoksiin kuitenkin sen verran että se ei-rakenteeellisena materiaalin kuitenkin pysyy siinä. Jotenkin noin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Topcoat on tavallista polyesterihartsia, johon lisätään parafiinia, joka tekee pinnalle kalvon, jolloin pinta kuivuu kunnolla eikä jää tahmeaksi.

Epoksi on tosiaan hajuttomana mukavaa, mutta aiheuttaa kuitenkin enemmän terveysongelmia, joten mukavuus on petollista.
vieras

Post by vieras »

Voiko sisäpuolella topcoatin sijaan käyttää epoksimaalia (primeriä)? paikkaus ei jää näkyviin, joten kosmeettiset seikat eivät ole kovin olennaisia.

Kiitokset vastauksista!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11315
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Voi toki käyttää epoksimaalia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply