Mikähän mahtaisi olla paras tapa irroittaa vanhan paskiksen läpiviennit? Tarkoitus olisi laminoida reiät umpeen.
Oma ajatus olisi lyödä jollain sopivan paksuisella putkella veneen ulkopuolelta läpiviennit sisään. Rikkooko tällä laminaattia ympäriltä? Irtihän ne varmasti lähtee jos vaan voimaa uskaltaa käyttää tarpeeksi...
läpivientien irroitus
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Rälläkällä laippa ulkopuolelta pois, ja sitten sisäänpäin.
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1576
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1576
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Usein noissa läpivientiholkeissa on jonkinlaiset kynnet sisäpuolella. Lattaraudasta voi vääntää 90 asteen mutkan, ja rälläköidä pään sopivan levyiseksi holkin sisään. Sitten tunget sisäpuolelta lattaraudan holkkiin, ja pidät sillä kiinni samalla kun väännät järeällä jakarilla mutterin auki. On ainakin mulla toiminut. Saattaa vielä tuollainen työkalukin olla jossain vajan perukoilla, tosin holkkeja on monen kokoisia.
Toisaalta tuo rälläkkäkonsti on myös oikein hyvä. Varsinkin kun kuitenkin on laminointihommia edessä, niin pienet jäljet laminaatissa eivät haittaa yhtään.
Toisaalta tuo rälläkkäkonsti on myös oikein hyvä. Varsinkin kun kuitenkin on laminointihommia edessä, niin pienet jäljet laminaatissa eivät haittaa yhtään.
Olli Niemi
- harald
- Hallitus
- Posts: 11315
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Voi toki, ja jotkut jopa suosittelevat sillä vanhaan polyesteriin ei uusi polyesteri tartu kemiallisesti vaan se on puhtaasti mekaaninen sidos mitä saadaan aikaan. Tästä johtuu se hurja ohentamisvaatimus että pitää ohentaa 10x paksuuden verran. Samasta syystä suosittelen myös ohentamista P40 tai karkeammallakin paperilla, tai sitten pyörivällä teräsharjalla kuten me tehtiin.
Syyt miksi jotkut kuitenkin korjaavat polyesterillä on kait siinä että joidenkin mielestä epoksipaikasta tulee ympäröivää aluetta jäykempi ja on näin paikan liitoskohdassa ehkä altis murtumalle ja toisekseen jos on kerran epoksitielle lähtenyt niin sen päälle sitten ei mikään polyesteri tartu vaan kaikki paikat siitä lähtien on myös oltava epoksia. Topcoat taitaa olla polyesteriä, mutta tarttuu ehkä epoksiin kuitenkin sen verran että se ei-rakenteeellisena materiaalin kuitenkin pysyy siinä. Jotenkin noin.
Syyt miksi jotkut kuitenkin korjaavat polyesterillä on kait siinä että joidenkin mielestä epoksipaikasta tulee ympäröivää aluetta jäykempi ja on näin paikan liitoskohdassa ehkä altis murtumalle ja toisekseen jos on kerran epoksitielle lähtenyt niin sen päälle sitten ei mikään polyesteri tartu vaan kaikki paikat siitä lähtien on myös oltava epoksia. Topcoat taitaa olla polyesteriä, mutta tarttuu ehkä epoksiin kuitenkin sen verran että se ei-rakenteeellisena materiaalin kuitenkin pysyy siinä. Jotenkin noin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020