Millaista nopeutta FE:llä päästään parhaimmillaan? Tai millaisia nopeuksia FE:llä pystyy saavuttamaan? Teoreettisia lukujakaan en taas osannut etsiä.
Aloin asiaa pohtimaan kun siirrettiin Adios tänään Vuosaareen ja matkalla sain lokiin 8.2kn, ja 8 alkuisia näkyi muutamia hetkiä. Meidän kokemuksen mukaan tuo on hurjaa kyytiä, mutta millaisia lukemia konkarit mittariin saavat?
Tuo 8.2 tuli täysin sivutuulessa 10-15m/s, isopurje auki niin että se painui saalinkia vasten, levanki alhaalla, st-rulla-fokasta rantapyyhkeen verran kangasta auki. Saarten/luotojen suojassa siten ettei pahin aallokko enää vaikuttanut, mutta sivusta takaa sellainen ~0.5m aallokko ehkä kuitenkin. Lienee aika optimi olosuhteet vauhdin saavuttamiseksi?
Sattui vielä hiukan tuulinen hetki satamaan tullessa. Ainoa suojainen paikka purjeen laskuun oli aallonmurtajan sisäpuolella. 10m/s sivutuulessa, 7kn aallonmurtajan aukosta sisään tuntui olevan vähintäänkin riittävä vauhti. Onneksi ei ollut vastaantulijoita.
Tänä kesänä Hankoon mennessä oli (ennusteen mukaan) 14 m/s myötäinen, perhepurjehdittiin pelkkä iso ylhäällä, surffeissa GPS näytti parhaimmillaan 11,8 kn.
Olen päässyt n. 10kn huippuihin 11m/s sivumyötäisellä reivatulla isolla ja hiukan avatulla keulalla. Aallokko oli isohko ja antoi hetkittäin hyvän tönäisyn. Olisikohan pitänyt olla enemmän purjetta auki jotta ei olisi välillä "pudonnut" aaltojen väliin ja vauhti pysähtynyt? Mitä mieltä muuten olette pelkällä keulalla purjehtimisesta kovemmalla tuulella? Itse sitä harrastan helppouden vuoksi, varsinkin yksinpurjehduksessa. Joidenkin mielestä se on huono tapa koska riki rasittuu liikaa. Mastojakin on kuulemma katkennut..
KaleviHarkonen wrote:Tänä kesänä Hankoon mennessä oli (ennusteen mukaan) 14 m/s myötäinen, perhepurjehdittiin pelkkä iso ylhäällä, surffeissa GPS näytti parhaimmillaan 11,8 kn.
Tuo on kyllä jo _todella_ kovaa kyytiä Feneellä, hieman panee kyllä miettimään jo gepsin mittavirhettäkin, vaikka toki sopivassa surffissa tuollainen tullee ehkä helpostikin.
Itsellä nopeushuiput hankitaan muilla veneillä, joten Olgalla ei taida olla edes kymppi rikkoutunut.
Joo kovalta kuulostaa noi lukemat, mutta onhan se mahdollista hetkellisesti. Ilona on mennyt huiput hetkelllisesti GPS:n mukaan muistaakseni 9,25 kn kun tasainen vauhti oli jotain 8 pintaan. tuulta joku 12-15 sivumyötäiseen isossa 1. reivi ja keulassa g3. Veneen toiset omistajat olivat kuulemma päässeet vielä hitusen kovempaa hetkellisesti, mutta nyt tarina ei kerro oliko se nopeus lokilta vai kepsiltä?
90-luvun alkupuolella tulimme teekkariveneellä Björköstä Hankoon 8 kn keskinopeudella ja 12 kn oli huiput. Spinnulla Björköstä Hangon läntisen loppuun. Tuulta arviolta 10-15 m/s (nousi loppua kohti). Ei ollut tuulimittaria eikä GPS:ää, mutta silloin uusi VDO-loki.
Tempolla on vielä 12 kn huippu rikkomatta, mutta jatkuvasti yli 8 kn kyllä onnistuu.
KaleviHarkonen wrote:Tänä kesänä Hankoon mennessä oli (ennusteen mukaan) 14 m/s myötäinen, perhepurjehdittiin pelkkä iso ylhäällä, surffeissa GPS näytti parhaimmillaan 11,8 kn.
Tuo on kyllä jo _todella_ kovaa kyytiä Feneellä, hieman panee kyllä miettimään jo gepsin mittavirhettäkin, vaikka toki sopivassa surffissa tuollainen tullee ehkä helpostikin.
Lukema saatiin Hangon selällä aika isossa aallokossa, tuuli taisi olla kaakosta. Kymppi meni surffeissa rikki tämän tästä, muutaman kerran saatiin surffi jatkumaan kahden perättäisen aallon yli jolloin GPS näytti yli 11 lukemia ja siis parhaimmillan tuon 11,8. Uskoisin että meidän GPS näytti tuossa ihan oikein, vauhti surffeissa myös tuntui kovalta.
Handy wrote: Teoreettisia lukujakaan en taas osannut etsiä.
Tässä http://www.paatti.com/joe17/vene/vesilla/index.htm on runkonopeuslukema FE83:lle eli 6.5 solmua. Siitä ylöspäin saadut nopeudet voidaan tulkita surffiksi tai vapaaksi pudotukseksi, jolla ei kai ole ylärajaa. Mielenkiintoinen vertailusivusto muutenkin, mm. Fe83:n suuri märkäpinta-ala yllätti.
FE741:llä runkonopeus on 6.3 kn. Meillä ollaan päästy myötätuulessa alamäkeen isolla vain n. 8,3 kn nopeuteen joka on 1,32 X runkonopeus. Kyllä sekin lujalta vauhdilta tuntui. Vertailun vuoksi meillä pitkän aikavälin keskiarvonopeus gps:n mukaan on hitusen alle 4 kn.
15,4 knotsia. Spinnu, 12 m/s noin 15 m/s puuskissa ja erittäin iso aallokko. Niin suuri ettei voitu puhua enää surffista vaan vapaasta pudotuksesta.
Keula-aalto tuli rustien kohdalla ylöspäin, ja nousi mantookien korkeudelle. Nokka osoitti reilusti alaspäin. Ponen kommentti juuri heränneenä kahvikuppi kädessä "menee aika lujaa".
Tästä alamerkin kierto, sade alkoi matalasta pilvipeitteestä ja aurinko laski. Seurasi yhdeksän tunnin kryssi viron rannikolle, mutta tämä on toinen story.
Pari-kolme kertaa ollaan käyty siinä 12,2-12,5 knotsin nopeudessa, mutta nämä ilman spinnua.
Aallokossa, spinnulla ja kovassa tuulessa ei 10 knots plus ole ollenkaan mahdotonta. Jatkuva 7+ knotsia on normi kovemmalla lenssillä. Jatkuvaan kahdeksaan ei sentää aivan pääse.
Huh huh, kovia lukemia! Meillä enkat tuli tänään October-Racessa spinnulla 9,2 solmua Nasan Clipperin mukaan. Keväällä säädin gepsillä, joten aivan varma ei nopeudesta voi olla. Tuuli 8m/s, puuskissa 12. Hopotit meni silti kovempaa, joten kolmanneksi jäätiin taaskin...
Aika hurja nopeus tuollaiselle! Mistäs lähteestä tämä muuten on? Onko se mittaristoon jäänyt MAX, GPS-trackistä, tallennetusta mittaritiedosta vai mittarilta nähty? Mittarilta nähtyyn ja GPS:ään tallentuneeseen vaikuttaa toki asetettu vaimennus.
Oma havainto vaan on, että Nexus "keksii" aika huimia MAX-nopeuksia. Itse pidän Tempon "ennätyksenä" 11,8 kn, jonka näin mittarissa ja myös GPS tallensi jotain vastaavaa. Nexuksen muistiin ja mittaritietojen tallennukseen on jäänyt ainakin 13,95 kn taitaa olla enemmänkin, sillä tuolla 11,8 kn reissulta ei vielä ollut tallennussysteemiä ja hämärä muistikuva on yli 16 kn MAX-arvosta. Tuollaista vauhtia ei kyllä menty eli kyse on jostain yksittäisestä mittausarvosta ei veneen oikeasta nopeudesta.
Tuo MAX ja mittarinäytön ero voi tietysti riippua paljon myös veneestä ja anturin sijoituksesta. Oletko havainnut tuollaista?
Mittarilta katsottu 15,4 kn tilanteen aikana, kolmen miehen voimin. Itse en uskaltanut siirtää katsetta vaan pyrin vain pitämään veneen maston alla.
Voin vakuuttaa että vauhti myös tuntui noin kovalta. Jos keula-aalto nousee pärskeinä veneen molemmilla puolilla selvästi yli parraslistan korkeuden on varmaan nopeus myös siitä katsottuna kova.
Olikos tämä se OW jossa sinä olit henkan kassa F31.7:ssa, mutta et pitkässä avomeressä? edit: Ei vaan Offshore Week 2005.
ja ediedit: Siinä kisassa keskinopeutemme 20 mailin matkalla 8 knotsia ja rapiat, joten kyllä se jatkuva 8 knotsia on ihan mahdollista sittenkin, muistin väärin.
Varjo wrote:Olen päässyt n. 10kn huippuihin 11m/s sivumyötäisellä reivatulla isolla ja hiukan avatulla keulalla. Aallokko oli isohko ja antoi hetkittäin hyvän tönäisyn. Olisikohan pitänyt olla enemmän purjetta auki jotta ei olisi välillä "pudonnut" aaltojen väliin ja vauhti pysähtynyt?
SPINNU YLÖS! olisi komento pinnan takaa meidän veneessä
Peruste: silloin kun on mahdollisuus ajella kovassa tuulessa myötätuuleen pitää kokeilla sitä. Se on hauskaa, ja erittäin opettavaista.
Olen autopilotin avustamana suorittanut yksin½purjehdusta (ruffista tulee "ruffhäxa" tarvittaessa jiippaamaan puomia) 9-10 m/s kelissä porkkalasta helsinkiin. Huomasin että parempi on pitää spinnuskuutti kädessä ja tällä ohjailla venettä, autopilotti sitten ohjaa sinne-päin.
Rohkeasti vain rätti ylös, tällä veneellä se ei ole samalla tavalla vaarallista kuin monessa muussa.
Palatessamme UKI:n kilpailusta kahdestaan Aleksin kanssa ajelimme myös 10 m/s kelissä kahdestaan spinnua hangon läntisellä. Ohitimme monta purjevenettä jotka ajoivat myötätuuleenkin koneella. Erittäin harva kryssi vastaan. Aleksi luki uikkareissa hesaria ja itse join oluen, teimme pari-kolme jiippiä siinä välillä eikä minkäälaista dramatiikkaa ollut.
FE-Sillanpää wrote:
Tässä http://www.paatti.com/joe17/vene/vesilla/index.htm on runkonopeuslukema FE83:lle eli 6.5 solmua. Siitä ylöspäin saadut nopeudet voidaan tulkita surffiksi tai vapaaksi pudotukseksi, jolla ei kai ole ylärajaa. Mielenkiintoinen vertailusivusto muutenkin, mm. Fe83:n suuri märkäpinta-ala yllätti.
Suuren märkäpinta-alan yllättävyys on ehkä siinä, että se on väärin. Ilmeisesti luvut on napattu Vene-lehden testeistä? FE83:n märkäpinta-ala on 14-16 m2 riippuen painosta (kevyt tyhjänä - ei niin kevyt miehistöineen).
Valitettavasti Vene-lehden testeissä on paljon virheitä. Vital 26:n märkäpintakin on 4/91 testissä 11,51 ja sitten 8/93:ssa 15,35 m2. Todellinen arvo lienee jossain noiden välissä. Vene-lehden märkäpinta-alan määritys tietääkseeni perustuu ihan mittanauhaan ja taskulaskimeen, joten pinta-alaojen ilmoittaminen kahdella desimaalilla on ehkä vähän turhan tarkkaa.
Varjo wrote:Olen päässyt n. 10kn huippuihin 11m/s sivumyötäisellä reivatulla isolla ja hiukan avatulla keulalla. Aallokko oli isohko ja antoi hetkittäin hyvän tönäisyn. Olisikohan pitänyt olla enemmän purjetta auki jotta ei olisi välillä "pudonnut" aaltojen väliin ja vauhti pysähtynyt?
SPINNU YLÖS! olisi komento pinnan takaa meidän veneessä
Voitaisiinkin pitää ensi keväänä "SPINNU YLÖS" kampanja, jolla saataisiin useampi retkipurjehtija käyttämään spinnua! Olisin valmis avustamaan Turun alueella. Ei mitään teoriaopetusta, vaan halukkaat voisivat tulla DANIELAAN kokeilemaan spinnun käyttöä. Sitten voitaisiin käydä laittamassa paikat kuntoon "oppilaiden" veneissä ja kokeilla purjeen toimintaa. Kyllä tuollaiseen pari iltaa kesäkuun alussa löytyisi.