Eli yhdistyksen sisältä on alkanut kuulua viestejä lyssin korotuksen tarpeesta. Henkilökohtaisena mielipiteenäni asia ei kuulu yhdistykselle, vaan "kolmansille osapuolille", jotka varmaankin siinä vaiheessa, kun kokonaisuutena FEneet alkavat sijoittua liian hyvin, tarttuvat toimeen. Toki ymmärrän, että saattaa olla tylsää aina vaan voittaa.harald wrote:-nyt komppaan Ollia 100%:sesti. Henkilökohtaisesti ei voisi vähemmän kiinnostaa onko se 1,07 tai 1,08 mutta ihan vain rehdin kilpailun kannalta olisi kivempaa että me ajaisimme samalla kuin ne Hoot. Kun katsoo WHC-taulukkoa jossa on sentään muutama H ja FE83:nen niin aika tasaisesti ne jakaantuvat tuloksissa, olisi meille purjehtjoinakin parempi että oppisimme vartioimaan sijoituksia maaliin samalla LYS-luvulla.Olli wrote:Muutenkaan ei nyt niin hirveesti stressaa lopputulokset noissa tasoituskisoissa, joten mua ei haittaisi yhtään, jos FE:n lyssi nousisi pykälällä. Olisi vaan hauskempaa ajella kisaa h-veneiden kanssa, jos koko ajan näkisi missä mennään. Kuitenkin ne isommat kiksit tulee jos sattuu pääsemään niitä ennen maaliin, eikä siitä että kiilaa tasoituksilla tulosluettelossa edelle.
Falkenin kanssa on ollut hyviä kisoja tässä, mutta nyt kun riittää että pysyy perälaudassa kiinni jotta ne voittaisi kokonaistuloksissa niin ei se mielestäni paranna iltakisojen tasaisuutta.
Lisää 1,07 (tai 1,08 veneitä)!
FEneelle 1,08 please!
Lainauksiin viitaten: miten tilanne muuttuisi LYSsiä korottomalla esim. siihen, ettei nykyisinkin olisi mukava voitaa H-vene purjehditussa ajassa? Hyvä FEneilijä tekee nykyisinkin niin jos vastassa on keskiverto H-vene. Tai miten purjehdustaitoja parantaa se, että vartio sijoitustaan H-venettä vastaan (jos pystyy) LYSsillä 1.07, tai 1.08? Jos pystyy siihen yleensäkin, ei lyssiluvulla enää ole merkitystä. Voitto tulisi kuitenkin.
Jos nyt aivan välttämättä haluaa seilata isommalla LYSsillä, niin ratkaisuksi voisi ajatella isomman spinnun käyttöä. Niitä vanhoja IOR-spinnuja taitaa vielä olla liikenteessä vaikka kuinka paljon. Seilasimme yhden Viittakari-Cuplähdön yhden spinnuosuuden Albin Expressin spinnulla (oma jäi kotiin!) ja kokemus oli mahtava! Tosin hyöty ei kuitenkaan olisi kymmenyksen vertainen, mutta tällä tavalla "itseään ruoskivat" saisivat ajaa isommalla luvulla. Nykyiseen LYS-spinnuun voitaisiin sääntöjen puitteissa vaatia esim. iso näkyvä tarra, jolloin kilpakumppanit näkisivät tasoituksen olevan voimassa. Yleensäkin useimmissa luokissa spinnujen kokoa on vuosien saatossa suurennettu, mutta FE83:n spinnua pienennetty! Itse saattaisin jopa kisata isommalla luvulla jos saisi käyttää isompaa spinnua. Nykyinen on veneeseen mielestäni liian pieni.
Terv. Artsi/DANIELA
mode-edit: Noniin, pistin tästä uuden aloituksen, tosiaan oma moka, kun katsoin pikaiseen että viittasin jäsenpuolen keskusteluun lainauksen kanssa /P