Page 1 of 7
WHC #12 16.9.2009
Posted: Thu Sep 10, 2009 13:12 pm
by 239
Ranking-tuloksista on WHC8 tipahtanut johonkin, mutta se ja poisheitot huomioituna näyttäisi päävastustajamme olevan selvillä:
Ida Maria 58,71 - 5,13 = 53,58
Lisbeth 52,8 - 0,5 = 52,3
Osuisikohan Windgurun ennuste oikeaan:
http://www.windguru.com/int/index.php?sc=420
Falkeninkin (57,94) pitäisi ilmestyä paikalle varmistaakseen 4. sijansa.
Re: WHC #12 16.9.2009
Posted: Thu Sep 10, 2009 18:13 pm
by Olli
239 wrote:Ranking-tuloksista on WHC8 tipahtanut johonkin, mutta se ja poisheitot huomioituna näyttäisi päävastustajamme olevan selvillä:
Ida Maria 58,71 - 5,13 = 53,58
Lisbeth 52,8 - 0,5 = 52,3
Osuisikohan Windgurun ennuste oikeaan:
http://www.windguru.com/int/index.php?sc=420
Toivotaan kuitenkin jotain "h-kelin" ja "FE-kelin" väliltä... Sovitaan vaikka 7 m/s, niin saadaan hyvä kisa. Ja sitten ensi kaudeksi on saatava FE:n lyssi nousemaan pykälällä, ihan vaan sen takia että WHC:ssa saadaan kisaamisesta taas paljon konkreettisempaa. Voitaisiin varmaan laittaa kahden luokkaliiton yhteinen vetoomus tästä lys-toimikunnalle

Posted: Thu Sep 10, 2009 21:38 pm
by harald
Olen kyllä vähän Ollin kannalla että tätä H-vene fleettiä vastaan olisi parempi ajaa scratchia samalla LYS-luvulla. Ongelma on sitten esim. Valentina, joka on nykyisin gelkkari-pohjavene kisapurjein varustettuna. Saattaa loksahtaa suut jos ne yhtäkkiä ilmestyisivät radalle.
Minun mielestäni sellaisella Hoolla, jolla on voimassaoleva OD-kirja ei saisi osallistua LYS-kisoihin, ainakaan "perus Hoon" luvulla.
Tai sitten ne hoot, joilla on se OD-kirja (ja oletettavasti kisaavat OD-kisoja) olisi LYS 1,08, ja muilla sama vanha perusluku, suomen mittatikku 1,07.
Posted: Thu Sep 10, 2009 22:11 pm
by Jan
harald wrote:Olen kyllä vähän Ollin kannalla että tätä H-vene fleettiä vastaan olisi parempi ajaa scratchia samalla LYS-luvulla. Ongelma on sitten esim. Valentina, joka on nykyisin gelkkari-pohjavene kisapurjein varustettuna. Saattaa loksahtaa suut jos ne yhtäkkiä ilmestyisivät radalle.
Minun mielestäni sellaisella Hoolla, jolla on voimassaoleva OD-kirja ei saisi osallistua LYS-kisoihin, ainakaan "perus Hoon" luvulla.
Tai sitten ne hoot, joilla on se OD-kirja (ja oletettavasti kisaavat OD-kisoja) olisi LYS 1,08, ja muilla sama vanha perusluku, suomen mittatikku 1,07.
Mun mielestä ne FE:t joilla aramidipurjeet ei saisi osallistua LYS-kilpailuihin, ainakin "perus FE:n" luvulla.
Posted: Thu Sep 10, 2009 22:14 pm
by harald
Touché
Sama koskee varmaan inferno 31:siä...
Posted: Thu Sep 10, 2009 22:21 pm
by Jan
No, ei nyt luvuilla loppujen lopuksi ole niin paljon väliä. Kai tilanne on kuitenkin sama radalla vaikka H:n luku nousi?
Infernojen luku tosi nousi tänä vuonna ties mistä syystä(Joakim varmasti korjaa ja kertoo että Inferno luku pitäisi olla >1,2 koska on tosi nopea jossain tietyssä kelissä). Tempon luku pitäisi selvästi myös nousta, varsinkin jos purjehtii Cubenpurjilla, silloin pysyy kuulemma X-332:en(1,24?) vauhdissa.
Posted: Thu Sep 10, 2009 22:55 pm
by Olli
Jos meidän kyläkisoihin eksyy joku tiukka kisahoo, niin yksi pykälä lyssissä sinne tänne ei luultavasti hetkauta ainakaan meidän sijoitusta siihen nähden mitenkään. Charlottalla voi tietysti tilanne olla toinen.
Muutenkaan ei nyt niin hirveesti stressaa lopputulokset noissa tasoituskisoissa, joten mua ei haittaisi yhtään, jos FE:n lyssi nousisi pykälällä. Olisi vaan hauskempaa ajella kisaa h-veneiden kanssa, jos koko ajan näkisi missä mennään. Kuitenkin ne isommat kiksit tulee jos sattuu pääsemään niitä ennen maaliin, eikä siitä että kiilaa tasoituksilla tulosluettelossa edelle.
Posted: Thu Sep 10, 2009 22:57 pm
by harald
Olli wrote:Muutenkaan ei nyt niin hirveesti stressaa lopputulokset noissa tasoituskisoissa, joten mua ei haittaisi yhtään, jos FE:n lyssi nousisi pykälällä. Olisi vaan hauskempaa ajella kisaa h-veneiden kanssa, jos koko ajan näkisi missä mennään. Kuitenkin ne isommat kiksit tulee jos sattuu pääsemään niitä ennen maaliin, eikä siitä että kiilaa tasoituksilla tulosluettelossa edelle.
-nyt komppaan Ollia 100%:sesti. Henkilökohtaisesti ei voisi vähemmän kiinnostaa onko se 1,07 tai 1,08 mutta ihan vain rehdin kilpailun kannalta olisi kivempaa että me ajaisimme samalla kuin ne Hoot. Kun katsoo WHC-taulukkoa jossa on sentään muutama H ja FE83:nen niin aika tasaisesti ne jakaantuvat tuloksissa, olisi meille purjehtjoinakin parempi että oppisimme vartioimaan sijoituksia maaliin samalla LYS-luvulla.
Falkenin kanssa on ollut hyviä kisoja tässä, mutta nyt kun riittää että pysyy perälaudassa kiinni jotta ne voittaisi kokonaistuloksissa niin ei se mielestäni paranna iltakisojen tasaisuutta.
Lisää 1,07 (tai 1,08 veneitä)!
FEneelle 1,08 please!

Posted: Thu Sep 10, 2009 23:35 pm
by harald
Posted: Fri Sep 11, 2009 10:43 am
by 239
Olisi kyllä hienoa, jos saataisiin hoolle ja FEneelle taas sama LYS. Ei sillä, että kokisin nykyisen tilanteen epäoikeudenmukaiseksi, mutta scratchia on paljon hauskempi ajaa.
Toi OD-hoon ja perushoon erotteluajatus on mielestäni vähän hassu. Tokihan esimerkiksi Valentinan ja Sea Monkeyn ero on aika iso, mutta tuskin sen suurempi kuin vaikkapa Charlotan ja Trip Teasen.
Myöskin voimassaolevan mittaustodistuksen olemassaolo olisi huono jakoperuste. Tällä hetkellä "vakavasti" kisaavilla lienee voimassa oleva todistus viime kesän MM-kisojen jäljiltä, mutta kansallisissa kisoissa ei ainakaan H-vene.net:ssä käydyn keskustelun mukaan ole vaadittu, vaan on riittänyt aiemman omistajan todistus. Sellainen löytynee käytännössä jokaiselta H-veneeltä.
Joka tapauksessa hauska teidän kanssa on kilpailla, kun veneet ovat nopeudeltaan niin lähellä toisiaan.
Posted: Fri Sep 11, 2009 11:06 am
by KaleviHarkonen
Olli wrote:Jos meidän kyläkisoihin eksyy joku tiukka kisahoo, niin yksi pykälä lyssissä sinne tänne ei luultavasti hetkauta ainakaan meidän sijoitusta siihen nähden mitenkään. Charlottalla voi tietysti tilanne olla toinen.
Muutenkaan ei nyt niin hirveesti stressaa lopputulokset noissa tasoituskisoissa, joten mua ei haittaisi yhtään, jos FE:n lyssi nousisi pykälällä. Olisi vaan hauskempaa ajella kisaa h-veneiden kanssa, jos koko ajan näkisi missä mennään. Kuitenkin ne isommat kiksit tulee jos sattuu pääsemään niitä ennen maaliin, eikä siitä että kiilaa tasoituksilla tulosluettelossa edelle.
Vähän tuntuu tasoituskertoimen väärinkäytöltä ajatus että pelkän H-vertailun takia LYS lukua nostettaisiin. Vaikka saattaahan se olla yksi osa kokonaisuutta.
Tasoituskisoissa on paljon muitakin veneitä mihin verrataan.
Ja kisoissa kyllä syntyy 'epävirallisia' kaksintaisteluita, esmes viime WHC:ssa saatiin tyydytystä kun onnistuttiin pitämään LYS1,10 vene takana loppuun asti.
Tasoitusluku ei kai koskaan ole oikeudenmukainen, eli koskaan ei päästä eroon siitä että kisan jälkeen on olemassa sekä virallinen että laituriparlamentin siunaama lopputulos.
Mutta jos raati on sitä mieltä että tämä antaisi piristeen nimenomaan H-FE-kaksityyppiluokan muodostumiseen, niin siitä vaan.
Posted: Fri Sep 11, 2009 11:27 am
by Joakim
Jan wrote:
Infernojen luku tosi nousi tänä vuonna ties mistä syystä(Joakim varmasti korjaa ja kertoo että Inferno luku pitäisi olla >1,2 koska on tosi nopea jossain tietyssä kelissä). Tempon luku pitäisi selvästi myös nousta, varsinkin jos purjehtii Cubenpurjilla, silloin pysyy kuulemma X-332:en(1,24?) vauhdissa.
Joo HL:ssä Taratellakin meni (taas) X-332:n vauhtia , joten senkin luku pitää olla 1,24. Tosin tuo vauhti oli 29 minuuttia nopeampaa kuin Tempon X-332 vauhti.
Sitten taas Saaristokisaasa Infernot olivat nopeampia kuin suurin osa 31.7:sta ja spinnuton FG-331, joten oikea luku on tosiaan se 1,2.
No tulihan tuosta sitten Tempolle kovempi luku kuin Infernolle.
Posted: Mon Sep 14, 2009 10:54 am
by harald
Finaali tulossa. Sijoitukset aika selviä jo, mutta kyllä tämä viimeinen on purjehdittava.
windguru lupailee 13 knots WSW, tai 16-20 knotsia jos katsoo WRF 27 km mallia.
Posted: Tue Sep 15, 2009 12:16 pm
by Petri
harald wrote:Finaali tulossa. Sijoitukset aika selviä jo, mutta kyllä tämä viimeinen on purjehdittava.
windguru lupailee 13 knots WSW, tai 16-20 knotsia jos katsoo WRF 27 km mallia.
FMI ja Foreca lupailevat 8-9 m/s:ää eli aika fene-keliä. Hmm, pitääkin varmaan alkaa haalia lisägasteja lisää.
Posted: Tue Sep 15, 2009 13:30 pm
by harald
Sama vika rahikaisella