WHC 8 19.8

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 8 19.8

Post by harald »

Avataan valmis aihe tätä varten.

Nyt fmi sanoo 6 m/s luoteesta, ja puolipilvistä.

http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Helsinki

windguru epäilee 6 knotsia illaksi..

http://windguru.com/int/index.php?sc=420

Olen taipuvainen uskomaan windgurun ennusteeseen :) Tosin, WRF27km malli sanoo 11 knotsia illaksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Maikkarin sivuilla Foreca lupailee klo 15:00 N-NW 6m/s ja klo 21:00 N-NE 3m/s. No pohjoisen puoleisia tuulia kuitenkin kaikki.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, tuulee mitä tuulee niin Charlottan parta on ajettu ja alapään karvoituskin on sheivattu vekka.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jepjep, enpä muistanutkaan miten haastavaa on purjehtia kilpaa jos kyydissä on ihmisiä jotka ovat olleet elämässään purjeveneessä karkeasti arvioidusti 5 kertaa ja ensimmäistä kertaa kisassa.
Kai sitä on tullut liian vanhaksi, kun ei sitä enää oikein jaksaisi tätä hommaa.

No, oikeastaan koko kisa oli vain virhekavalkadi, jonka aikana tuli tehtyä mm. seuraavat virheet:
1. Spinnufalli aukesi selittämättömästä syystä, tiedän toki että ne pitäisi teipata mutta tämä käytäntö on yleensä ollut käytössä vain ratakisoissa.
2. Genoaa spiiratessa tuli mietittyä (ja yritettyä tsekata netistä) oliko se nyt kiellettyä vai ei, mutta sain sitten varmistettua Ristolta puhelimitse, että se oli kiellettyä vain jos oli ilmoittautunut ilman spinnua...
3. Vihreän kääntömerkin jälkeen tajusin, että kun kerran käytössä on 40kg gasteja, niin sitten spinnufallinkin voi hakea mastosta helposti valjaitten avulla...eikun gasti ylös genuafallilla ja spinnufalli alas.
4. AINA pitäisi ajaa purjeet ylhäällä, nyt genuan nosto unohtui kokonaan spinnua säätäessä ja keulagastin kokemattomuuden takia sai juosta itse keulassa kun nuhaisena ei viitsinyt puhua kovaa. Siinä sitten pelkällä isolla ajellessa fleetti jo karkasi liikaa ja kun spinnu sitten vihdoin saatiin ylös, oli keli aivan liian kova miehistölle.
5. Jiipissä kesti ja kesti, joten kohta oltiinkin saaren rannan lähellä ja kun jiipin jälkeen tuulikulma oli varsin tiukka, oli spinnu pakko laskea mutta kun saari oli alapuolella niin tuuleen laskeminen ei oikein tullut kyseeseen...yritin sitten ottaa spinnun alas skuuttikulmasta istumalaatikkoon, mutta kommunikaatiovirheestä yms. johtuen spinnusta päästettiinkin kaikki vapaalle ja kohta käytössä olikin 36 neliöinen leija...

Kun sitten vihdoin päästiin purjehtimaan, fleetti oli jo kaukana, vene ei oikein kulkenut ja etenkin styyran halssilla kryssillä vauhti oli kateissa...masto varmaan taas vinossa tai jotain, pakko toki myöntää että jouduin keskittymään niin paljon "kaikkeen" että ajaminenkin oli mitä oli.

Kun viimeinen sijoitus sitten oli jo varma ja loppumatka maaliin näytti edellämenevien osalta puhtaasti tiukalta strekiltä/kryssiltä, oli selvää että on aika sama purjehtiako maaliin ottaen yhden pisteen vai lopettaako leikin ja ottaa puolikkaan, poisheitoksi kisa kuitenkin menisi. Paremman hyödyn ajalle saisi treenaamalla spinnumanöövereitä ja samalla sai spinnunkin kuivaksi.

Kolme syysWHC:ta takana sen jälkeen kun miehistöpakka meni uusiksi ja on pakko rehellisyyden nimissä sanottava, että ei tätä oikein jaksa, voi olla että kausi loppuu EspooGP:seen tätä menoa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=77

Allekirjoittanut, Pone ja Jeppe. Rata 3, puuskaista 40°, luoteesta-pohjoisesta 4-8 m/s, aurinkoa.

Tulin veneelle jo neljän maissa, ja siivosin sitä sekä laitoin kaiken valmiiksi. Hinku radalle oli kova.

Lähtö sitten oli aika hyvä, joskin spinnulähdössä hyvä lähtö ei ole niin tärkeä kun takaa tulevat imaisevat kiinni joka tapauksessa. Anneli otti tosi hyvän lähdön rannempana, ja Antin/Toxin Northern Lights sekä Olga joutuivat styyralla tulevan Charlottan jälkeen jäämään vähän kauemmaksi, ja AB otti alemman spoorin tosin jiippailen siinä slöörillä? Tuo FF31 Mary oli tullut mukaan, ja he nyt lähtivät niin että ottivat meitä tosi pikkuhiljaa kiinni peittäen meidän tuulen pahasti lähtösuoralla. Annelin takana Falken.

Tämä johti sitten siihen että vihreän kiersi ekana AB, Anneli Falken takalistossa ja hyvän spoorin valinnut Tyyne. Tämän jälkeen sitten me ja miten siinä nyt sitten meni. Paljon veneitä kiersi yhtaikaa.

AB jatkoi kohti etelää, sen pikkuisen poijun etsinnässä. Kierron jälkeen Falken ja Anneli jotenkin tappelivat, Tyyne seurassaan niin että me pääsimme tuulen puolelle ja saimme kuin saimmekin jonkinlaisen uran ajettavaksemme.

Nopeasti kuitenkin Falken halusi sinne ulkokurville, mutta kun puuskat aina käänsivät myötäpäivään he eivät päässeet siitä ohitsemme. Tyyne ajeli kertaluokkaa kovempaa kaikkien alapuolella.

Kun se piskuisen pieni ja tumma merkki sitten pikkuhiljaa löytyi, kiersi sen ekana AB pienoisten voimistelujen spinnunsa kera, jonka jälkeen Tyyne (pirullisen nopeana!), me ja Falken aivan takalistossamme.

Meillekin tuli aika paljon voimisteltavaa, ja broutsailtiin koko ajan sellaisia pehmeitä pikkubroutseja. Trackista katsottuna vauhti ei tästä jostain syystä kovin paljon tippunut ainakaan meriapinoihin verrattuna mutta ohitsemme pääsi edellisten AB:n, Tyynen lisäksi vielä Mary ja Falken. Ida Maria oli jo tässä vaiheessa ottamassa kiinni ja kun tuntui siltä että ei tämä tästä helpotu ja nostimme genoan niin jatkoimme samaa vauhtia kohti punaista käärmesaarten kaakkoispuolella.

Punaisen kierron lähestyessä Tyyne oli hiukan nostatellut Falkenia, johon Marykin vähän lankesi ja olimme taas geimeissä mukana. Kierto suoritettiin matalikkoa hipoen =| ja edessä oleva Falken näytti mallia miten höjdiä ajetaan. Melkein pystyimme ajamaan samaan ultrakorkeaa, joskin aina tuulen tyyntyessä lipuimme alaspäin. AB oli meidän leen puolellamme, hiukan vähemmän terävän kierron suorittaneena ja edessä Mary ja Tyyne ajoivat selvästi alempaa. Takana Ida Maria hengitti tuulen puoleiseen korvaamme, joten otimme varoiksi pikku tikin ylöspäin ja tämä osoittautui olevan aika kuningasveto!

Vaikutti siltä että mitä lännempänä oli, sitä enemmän sai höjdiä. Muu fleetti tippui tällä lyhyellä pätkällä aika paljon, ja kun Falken ei heittänyt päällemme kiersimme sitten fleetin tokana poijun käärmesaarten p-puolella. Ei huonoa noin lyhyen kryssin jälkeen!

Takanamme leikkari oli kuitenkin (taas) Mary, ja toivoimme että kun he ohittavat meidät saisimme kyytiä heidän peräaalloilla Falkenia saavuttaaksemme. Höpsistä, eihän tuossa kapeikossa tuule sen verran että FF31:en lähtisi vielä kuoppaa kaivamaan. Jonkin verran roikuttiin mukana mutta ei toivottua vauhtia. Pitää saada raskaampi ja nopeampi jänis :)

Miessaaren selän etelämerkkiä hakiessamme plotterista oli apua, siitähän näki jäljestä missä kohtaa se oli ja Mary edessämme ajoi vain vähän alempaa suuntaa kun taas Falken oli tippunut aika paljon alaspäin. Tässä saavutimme kyllä aika paljon Falkenia, 100 metriä ehkä? Harmi ettei Falkenilla ole loggeria.

Käännyttiin paaran kryssihalssille (harmittavan vähän oikeaa kryssiä tänään tällä ratavalinnalla, mutta mikäpä rata olisi kryssi tarjonnut?) sittenkin ekana kiertäneen Falkenin ja Maryn takana. Veneitten väliset erot olivat enää veneenmittoja. Jouduimme kolmantena veneenä ottamaan taas lyhyen tikin ylöspäin, mutta sen jälkeen kulki taas hienosti. Takanamme AB oli taas lähestynyt.

Vihreällä Mary ehti Falkenin leen puolelta ohitettuaan vendaamaan ja kiertämään merkin ekana. Falken vendasi kohta perässä ja päätimme ottaa hiukan varoiksi höjdiä jatkaen vielä pari-kolme veneenmittaa. Tämä osoittautui tuurilla olemaan avain menestykseen sillä Falken joutui Maryn *skoihin ja vendasi paaralle suoralla, joka käytännössä oli leikkari. Kun olimme kohtaamassa huomasivat että eivät ehtisi enää meidän editse vaan heittivät meidän alle. Kun tuuli himmasi hiukan jyräsimme heidät ja saimme kuin saimmekin elintärkeät vapaat tuulet maalisuoran ajamiseen.

Tuuli vaihteli tosi paljon sekä suuntaansa että voimakkutensa, mutta näytti vahvasti siltä että pääsisimme yhdellä halssilla maaliin, toivon kipinä heräsi kun huomasimme että takanamme Tyynellä kääntyi vastaan ja meidän välinen suuntaero oli luokkaa 30-40° välillä.

Falkenin oli vuorostaan keksittävä jotain ja he vendasivat pois kohti rantaa, meidän jatkaessa maalia kohti. Edessä oleva Mary teki myös vendaa, ehkä he eivät vasta-auringossa löytäneet maalilinjan ulkopoijua? Satuimme huomaamaan sen auringon kimellysten keskeltä ja ajoimmekin sitten paukun ottaneen Maryn perässä maaliin.
Takanamme Falken oli jäänyt selvästi ja rupesimmekin jo laskemaan eroa 84 minuutin purjehduksen jälkeen neljän prosentin LYS-erolla Tyyneen (4 * 84 = noin 3 puoli minsaa?). Kävikin sitten niin että Tyyne joutui laskemaan kohti luonasta koko ajan, ja he tekivät lähellä maalia vendaa. Tyynen hyväksi jo katsottu selviö olikin aika jännää seurattavaa kun he tulivat noin 3 min 30 s meidän perässä maaliin, tästähän tuli sekuntipeliä!

Erittäin hyvä purjehdus Tyyneltä / Kallelta + porukalta. Tyyne on kyllä tuossa kelissä erittäin nopea ja fiksusti ajettu. Hatunnosto Falkenille joka teki hyvän suorituksen tuossa puuskikkaassa kelissä kaksistaan.

Edit: Pone tietty
Last edited by harald on Wed Aug 19, 2009 22:54 pm, edited 3 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Missäs ne tulokset luuraa? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No hei oikeesti. Jopa Esbosegelförening sai jo tulokset nettiin... Onnittelut taas Joakimille.

http://www.esbosegelforening.fi/images/ ... 190809.htm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:No hei oikeesti. Jopa Esbosegelförening sai jo tulokset nettiin... Onnittelut taas Joakimille.
Hakola on Ranskassa Meglujen EM:issä ja voi ihan puhtaasti nyt tökkiä sen takia, en tiedä pystyvätkö muut WHC-aktiivit pistämään tuloksia esille.

Musta se ei ainakaan ole kiinni, tuli vielä lautakunnalta kuittaus DNF-ilmoitukseen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No mut kun kopun tiistiksen tulokset on jo netissä! Yleensä WHC-tulokset ovat ennen niitä luettavissa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Annelista nappaamiani kuvia tulee foorumin albumiin, kunhan saan hankituksi tarvittavat härpäkkeet niiden purkamiseksi uudesta kamerastani. So, stay tuned!
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Jee... Voitto tuli sittenkin! Sai jännätä koko yön....
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Guest

Post by Guest »

harald wrote:No hei oikeesti. Jopa Esbosegelförening sai jo tulokset nettiin... Onnittelut taas Joakimille.

http://www.esbosegelforening.fi/images/ ... 190809.htm
Kiitos! Ja onnittelut teille tuplasti reilummasta voitosta. Jopa Esbose.... Meillä tulokset ovat olleet tänä vuonna aina netissä, kun olen kotiin ehtinyt. Veneitäkin oli nyt lähes yhtä paljon, vaikka kaikki ovat samasta seurasta.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11317
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kiitoksia! Kisahan lähti varsinaisesti käyntiin vasta käärmesaarten luoteispuolella olevan punaisen kohdalla. Siihen ajettiin enemmän tai vähemmän porukassa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Lisätään nyt vielä, että meillä tulokset on Pentalassa esillä heti kilpailun jälkeen ja voittaja saa hetkeksi palkinnonkin, joka sitten viedään takaisin takan reunalle.

Joakim
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Veneessä eilen selasivat itseni lisäksi Harri, Pasi ja "Reiska". Kiitokset teille kivaa oli.

Lähtö oli selvä spinnulähtö. Ajatuksena oli tulla genoalla sopivalle etäisyydelle linjasta ja vetää spinnu vetoon ja toivoa ajoituksen olevan kohdallaan. Kohtuullisesti tässä onnistuttiinkin.

Jostain kummallisesta syystä fliitti halusi lähteä poijun päästä ja me taas suosimme rannanpuoleista reunaa. Vaikka ajoitus ei ihan kohdalleen osunut, niin saimme vetää aivan puhtaissa tuulissa hyvällä vauhdilla. Lähellä vihreää katsoin tyytyväisesti kun fliitti peitti edellä ajavia paskoillaa, vaan ei juuri meitä.

Olin päätellyt, ettei vihreältä spinnu vedä punaiselle "piilopoijulle". Otimme genoa ylös ja spinnun alan ja merkin ympäri. Pientä pälyilyä hmm... No tuuli siis ei sittenkään uskonut päätelmiä vaan heitti hurjat 40 asteen siftin täysin puskasta. Spinnu takaisin vetoon ja genoa alas. Tässä menetettiin jo muutamat sijat.

Punaiselta poijulta jiippi ja hirveää nykimistä ja säätämistä spinnun kanssa puuskissa ennen kuin se alkoi taas uskoa miehistön tahtoa. Taas meni veneitä ohi. Ådholmin vihreän kepin jälkeen reitti kääntyi hieman alaspäin ja spinnukin alkoi tehdä sivutuuleen parempaa yhteistyötä. Edellä ajavat vetivät ties mistä syystä taasen kerran yläbanaanin ja vielä alkoivat nostattelemaan toisiaa. En ymmärrä. A) Miksi ajaa väärään suuntaa? B) Miksi silloin vielä pitää luffailla toisiaan ja kärsiä siitä vielä lisää...?. No ei se meitä häirinnyt vaan vedin suoraan punaiselle merkille.
Spinnu alas ja genoa ylös ja kohti Larua. Yhdellä vendalla päästiin Käärmeluodon poijun ympäri. Takaa tullut SM oli tässä viisaampi, samoin kuin edellä mennyt Charlotta, eli veti parilla lisä vendalla ihan käärmeluotojen vierestä saaden edullisen nosteen. Tällä osuudella hävittiin yli toista sataa metria SM:lle !!! :?.

Loppu olikin sitten jonossa ajelua, toisaalta en taaskaan ymmärtänyt miksi suurin osa veti legin Larusta punaiselle poijulle taas yläbanaanina. Se että Sea Monkey tykkäisi banaaneista olisi ymmärrettävää, mutta kun he ajoivat suoraan ja monet muuta eivät vetäen "välipalaa" huuleen.

Sterekit vihreälle ja maaliin olivat sitten purjehduksellisesti vailla ihmeitä tapahtumia, mitä nyt tuuli shiftaili jatkuvasti.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply