Page 1 of 2

Tunnistustehtävä

Posted: Mon Jun 22, 2009 11:16 am
by KaleviHarkonen
Pentalan sivu on usein mennyt purjevene jonka takila näyttää aika erikoiselta. Nyt sattui olemaan kamerakännykkä käsillä niin sain näpättyä kuvan. Mikähän takila mahtaa olla kyseessä ja mitä etua siitä pitäisi olla? Venettä en ole vielä kertaakaan bongannut purjehtien, voisiko siitä päätellä jotain?

Image

mode edit(hh): Isosta kuvasta tehty keskikoko-kuva linkkeineen

Posted: Mon Jun 22, 2009 11:39 am
by harald
Kyseinen vene on makoillut Sindbadin laiturissa. Luulin ensin että tuossa on mastokraana, ja onhan se tavallaan.

Mielenkiintoinen konsepti kyllä, kyseinen vene tuli vastaan Melkin aukossa eilen kun palattiin juhannusvietosta. Tuossa taitaa olla kaksi rulla-laitetta, josta taaimmainen on "isopurje" ja keulimmainen on sitten "keulapurje". Tarkoituksena on kai saada aikaiseksi helposti käsiteltävät purjeet, ja myös tavallaan saada purjeet toimimaan tehokkaammin kun isopurje ei ole maston häriintyneessä tuulessa. Arvaan vain että kahden maston pitäminen ylhäällä jarruttaa enemmän kuin se yksi masto häiritsisi isopurjetta.

Et nähnyt EPS:llä sitä uponnutta halpa-rassia?

Posted: Mon Jun 22, 2009 12:11 pm
by Petri
harald wrote: Et nähnyt EPS:llä sitä uponnutta halpa-rassia?
Täh, voiko Halparassit upota?
Luulisi että niillä hinnoilla ne veneet kestävät ihan mitä tahansa.

Siinä Miessaaren eteläpuolella on kanssa ankkurissa joku ihmeellinen kaksimastoinen hirviö, näyttää sen verran karulta että voisi hyvin olla joku intin koulutuspursi, koska Miessaarihan on intin henkilökunnan saari.

Posted: Mon Jun 22, 2009 12:28 pm
by Olli
Jostain olen kuullut, että tuon veneen olisi rakentanut Eero Harilainen, sama heppu joka on keksinyt moottoriveneen Hariflow pohjan... Tiedä sitten huhun todenperäisyydestä.

Posted: Mon Jun 22, 2009 13:35 pm
by Guest
Olen joskus lukenut tuosta rikityypistä jotain. Se on näitä pellepeloton systeemejä, jotka ovat aivan ylivoimaisia mihinkään aiemmin keksittyyn verrattuna :roll:

Muistaakseni tuon piti olla jotenkin turvallisempi ja helpompi kuin tavallinen takila. Esim. kun kaikki on keularullilla, purjealaa voi säätää kelissä kuin kelissä ja millä tahansa tuulensuunnalla. Ja semmosta kaikkee. Valitettavasti en muista mikä tuon systeemin nimi oli tai mistä siitä löytyi juttua, mutta _jossain_ netissä on ihan pitkät selostukset asiasta. Pankoon linkin ken löytää.

Ville

Posted: Wed Jun 24, 2009 00:08 am
by harald
Tässä vähän kuvia tuosta em. EPS-tapauksesta. Kiitos Ponelle kuvista!

Image

Posted: Wed Jun 24, 2009 00:13 am
by Petri
Jahas, haisee vähän että joku läpivienti on pettänyt katastrofaalisesti.
Hmm, pitääkin ehkä tsekata vielä kertaalleen Olgan läpivientien tilanne :)

Posted: Wed Jun 24, 2009 09:04 am
by Erkka
Suosittelen, nimittäin vakuutus ei osallistu kustannuksiin jos läpivienti pettää.

Posted: Wed Jun 24, 2009 10:18 am
by Guest
Ja **** liehuu näyttämässä esimerkkiä :oops:

mode-edit P, asiattomuuksia poistettu, tarkoituksena ei ole turhaan leimata ketään koska huhujen mukaan tapahtunut ei liittyne pursiseuran jäsenyyteen

Posted: Wed Jun 24, 2009 10:26 am
by Guest
Suosittelen, nimittäin vakuutus ei osallistu kustannuksiin jos läpivienti pettää.
Tämä on muuten paskamainen tosiasia. Jotenkin ei mene mun kaaliin, että ajamalla kiville tai esim. päin laituria (=täysin kipparin oma moka), vakuutus korvaa muitta mutkitta. Mutta sitten jos laiturissa ollessa esim. läpivienti pettää (=vahinko, joka voi sattua huolellisellekin kipparille ja vaikka läpiviennit säännöllisesti tarkastettaisiin), kukaan ei suostu myymään minkäänmoista vakuutusta joka tämän korvaisi.

Kyseisen tapahtuman todennäköisyys on toki äärimmäisen pieni, mutta meikäläisen taloustilanteessa purjehdusharrastus loppuisi siihen paikkaan. Ehkä viiden, kymmenen vuoden ankaralla säästämisellä saisi riittävät rahat uuden veneen hankintaan.

Eikö juuri tällaisten "pieni todennäköisyys - suuri vahinko" tilanteiden varalta vakuutukset ylipäätään ole olemassa. En voi ymmärtää, miksei kukaan myy tällaisia vakuutuksia, vaikka sitten lisäturvana lisähintaan.

T.

Ville

Posted: Wed Jun 24, 2009 10:45 am
by KaleviHarkonen
Anonymous wrote:Kyseisen tapahtuman todennäköisyys on toki äärimmäisen pieni, mutta meikäläisen taloustilanteessa purjehdusharrastus loppuisi siihen paikkaan. Ehkä viiden, kymmenen vuoden ankaralla säästämisellä saisi riittävät rahat uuden veneen hankintaan.
Ei kai tuo uponnut vene lopullisesti pilalla ole? Vene ylös, tyhjennys, kuivatus, pesu, pilalle menneet sähkölaitteet vaihtoon, läpivienti kuntoon ja takaisin vesille?

Posted: Wed Jun 24, 2009 11:07 am
by Erkka
Todennäköisesti sähkövuoto on lisäksi hapettanut kaiken mahdollisen. Onneksi HR:ssä lienee kaikki "kiiltävä" haponkestävää, kestää hetken sähköäkin. Mutta kaikki piuhat pitää vaihtaa, muuten kuten kuvasit. Lisäksi moottorille perusteellinen purku ja huolto. Ei vene siis pilalla ole tosiaan.

Vakuutuskysymykseen: usko pois, on tätä mietitty ja laskettu. Ruotsin maalta moisen vakuutuksen saa, eikös sieltä kaikki rantaudu Suomeen viiveellä :D

Posted: Wed Jun 24, 2009 11:16 am
by Guest
Vakuutuskysymykseen: usko pois, on tätä mietitty ja laskettu. Ruotsin maalta moisen vakuutuksen saa, eikös sieltä kaikki rantaudu Suomeen viiveellä
Pah. Väärin olette laskeneet ja miettineet, kun kerran tarjolla on vain eioota.

Mutta vakavasti ottaen, jos kerran läsnä on asioista paremmin perillä olevia tahoja, niin oisko heittää jotain suuruusluokkaa, paljonko tommonen vakuutus naapurissa maksaa? Tyyliin prosentteina normaalin vakuutuksen hinnasta.

Ville

Posted: Wed Jun 24, 2009 11:20 am
by Erkka
Nyrkkisääntönä 50 % till tommoseen normikansan veneeseen, lisäpaketilla oli kiinteä hintataulukko. Mitä suurempi vene, sitä kalliimmaksi käy. Mutta, Ruotsissa veneen vakuuttaminen on aikalailla kaksinkertaisella hinnalla Suomeen verrattuna.

Posted: Wed Jun 24, 2009 11:22 am
by Guest
Ei kai tuo uponnut vene lopullisesti pilalla ole? Vene ylös, tyhjennys, kuivatus, pesu, pilalle menneet sähkölaitteet vaihtoon, läpivienti kuntoon ja takaisin vesille?
Ja tämän operaation hinta suhteessa veneen arvoon? Saahan siitä toki vielä kalun, mutta aika hurja vaiva ja kustannus tuosta syntyy.

Mites muuten tuollainen vene käytännössä nostetaan ylös (olettaen tietenkin ettei nosturi ylety)? Tungetaan pari pelastuslauttaa sisään ja laukaistaan? :shock: Joku iso ruoppauslautta nostureineen ajetaan viereen?

Ville