Page 1 of 2

Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Posted: Sun Jun 14, 2009 22:52 pm
by mepitkan
Hei!

Joitakin viikkoja sitten FE83eemme asennettiin uudenuutukainen Yanmar 1GM10 alkuperäisen 1GMn (vm 1983) tilalle, mutta täydelliseksi yllätykseksemme ongelmia piisaa:

Vesillelaskun yhteydessä koneen asentaja (ammattimies) sai koneen käyntiin vasta muutaman ilmauksen ja säädön jälkeen. Sen jälkeen ajeltiin hissukseen 1.5 tuntia niin, että asentaja sääti erinäisiä kohtia, esim. kaasuvaijeria.

Vesille laskun jälkeen koneessa on ollut samainen jatkuva ongelma: kylmänä kone ei käynnisty vasta kuin 5-7 käynnistyskerran jälkeen. Kun kone on saanut käydä lämpimäksi, se uudelleenkäynnistyy heti ensimmäisellä kerralla ilman kaasuakin.

Käynnistysongelman takia veneeseen on nyt vaihdettu yksi uusi akku ja uudet dieselit, vedenerotin on puhdistettu sekä siirtopumppu vaihdettu. Ja edelleen kone ei käynnisty. Käynnistyksen yhteydessä on viimeisimmillä kerroilla alkanut tulla pakokaasusavua konehuoneesta.

Tämä masentava tarina taustalla, muutama kysymys teille:

- minkälaisia kokemuksia teillä on ollut uuden koneen asennuksessa - onko vaatinut erinäisiä säätämisiä vielä vesilläkin, vai onko kone toiminut samoin tein kuin "unelma"?

- onko kenelläkään antaa vinkkiä tuohon kylmäkäynnistysongelmaan? Koneen asennuksen ja säätämisen on tosiaan tehnyt alan ammattilainen, joten mistään triviaaliongelmasta ei voi olla kyse.

- kun olette vaihtaneet FE83eenne 1GMn tilalle uuden 1GM10-koneen, miten se on vaikuttanut maksiminopeuteen? Jouduitteko vaihtamaan potkuria, saitteko lisää ja menetittekö nopeutta versus vanha kone?

Kaikista ajatuksista, ideoista (ja kannustavista sanoista) jo etukäteen kiittäen,

MeMa

Posted: Mon Jun 15, 2009 10:24 am
by harald
Meidän kohta 30-vuotias lähtee pakkasellakin ekalla käyntiin.

Reklamaatiota peliin sanoisin minä. Terve se moottori ei voi olla. Pumpun ajoitus, suutin, pienen pieni ilmavuoto tjms arvaan minä, mutta maahantuoja selvittänee tuon. Viime kädessä antavat sinulle uuden moottorin, elleivät pysty selvittämään ongelman syytä.

Posted: Mon Jun 15, 2009 10:31 am
by Guest
Vittuilitko asentajalle? Savujen perusteella kyseessä voisi olla vanha kunnon banaani pakoputkessa jekku :twisted:

Ei maar, kyllähän tollasia juttuja liikkuu paljon ja valitettavasti myös juttuja siitä miten reklamaatioihin suhtaudutaan. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta pitäähän sen uuden koneen nyt kerrasta käyntiin lähteä. Suosittelen tästä eteenpäin (jos et ole jo) hoitamaan kaiken keskustelun "palvelun" tarjoajan kanssa kirjallisesti.

Posted: Fri Jun 19, 2009 13:29 pm
by topi
oletko lukenut tuolla brittifoorumilla annettuja 1GM10 -vinkkejä?

itellä on alkuperäinen, 25 vuotta vanha Yanmar, joka on toiminut täysin moitteetta, joten mulla itellä ei ole mitään vinkkejä antaa ...


http://www.ybw.com/forums/showflat.php?Number=1066182

Posted: Sun Jun 21, 2009 22:12 pm
by PasiS
Hankin samanmerkkisen koneen reilu vuosi sitten ja ongelmat kuulostavat hyvin tutuilta. Niitä ei ole vielä ratkaistu. Lisäksi minulla rivakkaan vastatuuleen ajettaessa alkavat tehot tippua, ilmeisesti teilläkin?

Koneen asentanut kaveri on käynyt katsomassa useita kertoja, mutta mitään vikaa ei ole koneesta löytynyt. Onnistutteko kuitenkin ilmaamaan koneen hyvin? Täytyypä palata asiaan parin päivän päästä kun on kännykkää parempi surffausväline käsillä, lisää tarinaa silloin..

Posted: Mon Jun 22, 2009 12:16 pm
by Olli
Ensimmäisellä käyttökerralla ilmausongelmat ovat varmaan ihan tyypillisiä, tosin niiden luulisi ratkeavan jo telakalla ennen vesille laskua.

Asensin pari vuotta sitten itse Kubota Betan, ja siinä meinasi kyllä usko loppua ilmatessa. Surkean käsipumpun vivun toiminta-alue on vasta ihan pohjassa muutama milli, koko muu liike on ihan tyhjän potkimista. Sama juttu kuulemma Yanmarissa. Tämä yhdistettynä huonoon vedenerottimeen teki hommasta vaikean. Sain vinkin, että ilmaus helpottuu, kun asentaa sellaisen perämoottoreista tutun pallopumpun. Helpottuihan se todella paljon, mutta vasta kun ostin Maritimista kunnollisen. Bilteman pumpusta ei jäänyt käteen muuta kuin löpön haju, itse pumppu falskasi ilmaa niin että homma oli mahdotonta.

Ensimmäisen onnistuneen käynnistyksen jälkeen ei sitten ole enää kyllä kertaakaan ilmattu, eikä ole ollut yhtään käynti- tai käynnistyshäiriötä. Vesillä ei tarvinnut juurikaan mitään säätää, ne kaapeleiden liikealueet sai kyllä jo telakalla kuntoon. Koneen rihtaus on hyvä tarkistaa vedessä, kun runko saattaa vähän elää pukilla.

Tossa kuulostaa että suurin osa konsteista on jo kokeiltu, eli kyllä tossa nyt ongelman pitäisi olla asentajalla/myyjällä.

Onko asennuksessa muuttunut mikään vanhaan verrattuna? Pakokaasut konehuoneessa kuulostaa kummalliselta, ei luulisi olevan mahdollista ellei jostain ole tukossa. Ja jos se kaasu sitten jostain pääsee pihalle, niin luulisi vettäkin tirskuvan mukana. Onko se käry varmasti pakokaasua? Pieni määrä pakokaasua ei vielä tee tuhoja, mutta dieselnoki tukkii pitemmän päälle ilmanputsarin todella tehokkaasti, puhumattakaan keuhkoista. Onko koneesta tulevan ja pakosarjaan menevän vesiletkun väliin asennettu yhtä korkealle laponestoventtiili kuin ennenkin?

Onko löpöpuolella mitään muuttunut? Onko asennettu sulkuventtiili? (jos on, niin pitää olla kuulaventtiili, joka ei päästä ilmaa.) Tekeekö löpön paluuletku matkalla koneelta tankkiin mutkan tankin pohjan alapuolella? (Ainakin Betan asennusohjeen mukaan pitää tehdä, letku ei saa laskea suoraan tankkiin)

Olikos Yammussa joku puolipuristinvärkki käsikäynnistystä varten? En tunne vehjettä, mutta onko sen mahdollista jäädä jotenkin kantamaan, niin että vehkeessä ei ole ihan täydet puristukset?

PasiS:n tehonpuute kuulostaa kyllä löpönsyöttömurheelta, jos kiertää normaalisti ilman kuormaa, mutta kuorman alla hyytyy, kun tarvitsee enemmän ainetta... Onko Siilissä myös putsattu tankki ja vaihdettu kokonaan puhtaat löpöt? Tankin puhdistuksesta on ollut juttua mm. tuolla: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=243 Onko tankin huohotus kunnossa?

Posted: Mon Jun 22, 2009 21:27 pm
by mepitkan
Hei taas!

Yanmar 1GM10 -tarinamme jatkuu taas.

Viikon aikana ei ole paljoakaan tapahtunut. Vene on nököttänyt laiturissa, kun merelle ei ole viitsinyt eikä uskaltanut lähteä seikkailemaan.

Koneen asentaja ja maahantuoja ovat muutaman kerran veneellä käyneet koneen oireita ihmettelemässä. Diagnoosi on, että ongelma pitää olla itse koneessa eikä sen ympärillä olevissa laitteissa.

Heidän toimintasuunnitelmansa on vaihtaa koneeseen uusi pumppu ja suutin. Kunhan tuon tekevät (toivottavasti parin päivän sisällä), ei kun kaikki peukut pystyyn, että kylmäkäynnistysongelma on poistunut. Muuten voi jäädä juhannuspurjehdustenkin lisäksi kesälomapurjehdus tekemättä.

Palaan jatkamaan tarinaamme kunhan jotain uutta kerrottavaa on!

terv. MeMa

Posted: Mon Jun 22, 2009 22:29 pm
by Varjo
Ota yhteyttä kuluttajasuoja-asiamieheen. Usein jo pelkkä maininta asiasta saa liikettä vastuussa oleviin henkilöihin. Jos kesälomareissut vaarantuu voit kyllä mielestäni kysellä korvauksien perään.

Posted: Wed May 01, 2013 21:00 pm
by Arkki
Herättelen vanhaa keskustelua kun koneen vaihto tuli itselle ajankohtaiseksi. Yanmar 1GM10 olisi itsellekin helpoin vaihto-operaatio vanhan 1GM:n tilalle mutta kertokaa mikä tilanne teillä nyt GM10:n kanssa? Käyttökokemuksia noiden v2009 ongelmien jälkeen?

Mietin eri vaihtoehtoja ja käyttökokemukset kiinnostavat eniten.

Vanha 1GM starttasi hienosti 30v synttäreillään mutta kolmatta käyttökertaa enempää ei enää jaksanut vaan siirtyy eläkkeelle.

Posted: Thu May 02, 2013 09:53 am
by Joakim
Eihän 1GM10:ssä yleisesti mitään vikaa ole. Sehän on ollut monessa veneessä ensiasennuskoneena ja toiminut kuten pitääkin. Tempossa oli tuollainen ja se oli hyvässä kunnossa myydessä 11-vuotiaana. Pari ongelmaa oli omistuksen alkuaikoina, mutta ne pistän enemmän huonon ylläpidon ja asennuksen piikkiin. Ko. venehän jäi aikoinaan konkurssipesään ja seisoi enemmän tai vähemmän hylättynä pari vuotta. Ja seisoi vielä seuraavankin omistajan aikana yli vuoden.

Posted: Thu May 02, 2013 10:59 am
by harald
Siinä 1GM10-issä on ainakin se hyvä puoli että jos jostain saat ostettua pelkän koneen ilman vaihdetta niin se sopii olemassaolevaan ja näin voisi ehkä saada koneen vähän halvemmalla.

Asennusaika on myös paljon lyhyempi, saattaisi saada ajokuntoon ennen juhannusta vielä. Kaikkien muitten kanssa tulee enemmän tai vähemmän säveltämistä.

Nopein on saada nykyinen toimimaan taas, mutta siitä siinä toisessa ketjussa.

Posted: Tue Jul 30, 2013 11:40 am
by mepitkan
Hei!

Tämän viestiketjun ensimmäisessä viestissä kuvattu 1GM10 ongelma ratkesi aikanaan niin, että koneen polttoainepumppu ja suutin vaihdettiin. Sen jälkeen kone on käynnistynyt ja toiminut moitteetta - sekä kylmänä että lämpimänä. Tyytyväisiä ollaan oltu konevalintaan.

terv. MeMa

Re:

Posted: Mon Apr 27, 2020 12:36 pm
by harald
Olli wrote: Mon Jun 22, 2009 12:16 pm Onko löpöpuolella mitään muuttunut? Onko asennettu sulkuventtiili? (jos on, niin pitää olla kuulaventtiili, joka ei päästä ilmaa.) Tekeekö löpön paluuletku matkalla koneelta tankkiin mutkan tankin pohjan alapuolella? (Ainakin Betan asennusohjeen mukaan pitää tehdä, letku ei saa laskea suoraan tankkiin)
Runkokatsastus menossa Charlottassa, ja katsastaja suositteli sulkuventtiilin asentamisen polttoaineletkuun.

https://spv.fi/wp-content/uploads/2016/ ... t-2019.pdf
Polttoaineputkistojen on oltava ko. polttoaineen kestävää materiaalia. Täyttöhelan sisähalkaisijan on oltava
vähintään 38 mm ja hela on sijoitettava siten, ettei ylivalunut polttoaine pääse veneen sisätiloihin. Kiinteässä
säiliössä on putkien säiliönpuoleisessa päässä oltava sulkuventtiili, jos säiliö voi letkuvaurion vuoksi tyhjentyä.
Letkuissa on käytettävä kahta letkusidettä, ja metalliputkissa on oltava kierre- tai helmiliittimet. Kiinteissä
asennuksissa tulisi olla vedenerotin moottorin hienosuotimen lisäksi.
Tuo sulkuventtiili on vaan yksi osa joka voi mennä rikki, tai aiheuttaa ilmavuotoja. Mielelläni pitäisin järjestelmän yksinkertaisena. Mutta tuo uusi kohta ei annan näköjään vaihtoehtoja. "Kiinteässä säiliössä on putkien säiliönpuoleisessa päässä oltava sulkuventtiili"

Tulipa ensimmäistä kertaa myös termi "sulkuelin" vastaan. Nopeasti luettuna luulin joksikin muuksi.

No, millaisia sulkuventtiilejä on olemassa?

Re: Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Posted: Sun May 03, 2020 14:05 pm
by harald
Monellako teillä on tuollainen "sulkuventtiili" ja minkälainen se oikeasti on? Googlailut eivät löydä sellaisia tuotteita, ei ainakaan 8 mm letkuun sopivia. Käytetäänkö tässä vain paloloventtiileitä supistajilla ja toivotaan etteivät päästä ilmaa kiertoon?

edit: Taidanpa laittaa yhdet jarruletkun puristuspihdit pakkiin niin sillä saa tarvittaessa nesteen valumisen estettyä.

Image

Re: Uusi Yanmar 1GM10 ja sen käyttöönotto-ongelmat

Posted: Sun May 03, 2020 16:34 pm
by Olli
Mulla oli Lisbethissä. Se oli semmonen, jossa oli vaijerin päässä kahva anopinlaatikossa. Koskaan en sitä tarkoituksella käyttänyt, mutta pari kertaa fendareita kaivellessa narut kiskoivat kahvan vahingossa kiinni. Sitä oli sitten kiva selvitellä, kun se konehan käy vielä jonkun aikaa, ja hyytyy just ku pitäis laituriin ajaa. Ääni tolle jarruletkupuristimelle.

Nykyisessä veneessä on melko tuore kone Leeveneen asentamana, eikä siitä mitään sulkuhanaa löydy...