polttoainetankin sisältö

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

jouni
alokas
Posts: 26
Joined: Fri May 23, 2003 23:29 pm
Location: Hki, Itä

polttoainetankin sisältö

Post by jouni »

Imaisin ajankuluksi polttoainetankin tyhjäksi, jotta saisin edes osan sinne vuosien mittaan kerääntyneestä roskasta pois, ja hyvä että imaisin: viimeiset 1,5 litraa oli sen näköistä kamaa, että sillä ei ollut enää mitään tekemistä polttoaineen kanssa: vaaleeta saven näköistä huttua. Pisti mietityttämään mitä tapahtuisi jos tuo mälli lähtisi ajelehtimaan motin suodattimiin... Kaadoin kaman sihdin läpi kanisteriin ja sen verran vahvaa lientä oli, että piti sihtiin tehdä puukolla reikä että meni läpi!! Suosittelen samaa operaatiota ainakin niille jotka eivät ole ennen tankkinsa sisältöä tutkiskelleet. Homma kävi kätevästi bilteman öljynvaihtopumpulla joka imee nesteitä alipaineella. Olen nyt "huuhdellut" tankkia muutamalla litralla puhdasta polttoainetta ja takaisin imettävä tavara alkaa näyttää jo aika hyvältä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: polttoainetankin sisältö

Post by Panu »

jouni wrote: viimeiset 1,5 litraa oli sen näköistä kamaa, että sillä ei ollut enää mitään tekemistä polttoaineen kanssa: vaaleeta saven näköistä huttua. Pisti mietityttämään mitä tapahtuisi jos tuo mälli lähtisi ajelehtimaan motin suodattimiin...
Joo

Meillä oli noin 15 vuotta sitten kovasti moottorin käyntiongelmia. Kone savutti ja tukehtui kesken ajon. Hetken seisottelun ja ilmauksen jälkeen kone lähti käyntiin hyytyäkseen taas. Syynä oli sen pakosarjan vieressä olevan suodattimen (naurettavan pieni kapistus) tukkeutuminen tankista tulleesta möhnästä. Tämä suodatin on muuten ainoa suodatin, joka Fe:ssä vakiona meillä oli? Onneksi oli Yanmar sen keksinyt. Tahma "tunnistettiin" parafiinikiteiksi. Näin kuulema käy jos jättää kesälaadun dieseliä talveksi tankkiin :?: .

Tämän jälkeen polttoainepiiriin asennettiin kunnollisen suodatin vedenerottimella ja sulkuventtiili sekä lisättiin kevään huoltotöihin tankin puhdistus JOKA KEVÄT. Puhdistus tehdään öljypumpulla imemällä sakka pois tankin pohjalta. Pumppua kannattaa dieselin jälkeen käyttää öljyn imuun, koska löpö kuivattaan pumpun kumiset tiivisteet (arvaa mistä tiedän?) :!: .

Näiden toimenpiteiden jälkeen on Yanmar toiminut kuin kello :lol: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Polttoainetankin sisaltö

Post by rpuustin »

Hei,
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.

Kokemuksenne "rohkaisevat" tekemään operaation tänä keväänä.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Guest

Polttoainetankin sisaltö

Post by Guest »

Hei,
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.

Kokemuksenne "rohkaisevat" tekemään operaation tänä keväänä.

t. Raimo
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Polttoainetankin sisaltö

Post by Panu »

Anonymous wrote:Hei,
kannattaako löpö imeä pois varsinaisesta täyttöaukosta vai tankin ja veden erottimen välisen letkun kautta. Itselläni on vuoden -84 FE-741, jossa järjestelmä saattaa olla hieman erilainen.
Tervehdys

Meillä dieselin täyttöaukko on istuinlaatikon pohjalla heti polttoainetankin yläpuolella (noin 20cm), joten me olemme imeneet sakan tankin pohjalta täyttöaukon kautta. Letkulla on yritetty imeä kaikki syvimmätkin nurkat.
Ystävällisin veneily terveisin PR
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Polttoainetankin sisaltö

Post by rpuustin »

Hei,

oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Polttoainetankin sisaltö

Post by Panu »

rpuustin wrote:Hei,

oletko selvinnyt ym. tankin tyhjennyksellä ilman pa-järjestelmän ilmausta? Vai, onko se väistämättä edessä tai syytä tehdä?

t. Raimo
Tervehdys

Lienee syytä pitää tankin tyhjennys ja puhdistus erillisinä käsitteinä. Tavoitehan on saada tankissa oleva moska ja töhnä pois, ei tyhjentää tankkia. On totta, että jos tankki on todella likainen on se syytä tyhjentää ja puhdistaa kunnolla. Tällöin lopullinen puhdistus kannattaa tehdä manusluukun kautta, jos sellainen tankkiin on asennettu.

Kun meillä veneessä puhdistetaan moska tankin pohjalta, tehdään se imeällä polttonestettä letkulla tankin pohjalta nurkkia koluten. Imeminen lopetaan, kun moskaa ei enää tule. Likaisesta polttoaineesta suodatetaan moska pois ja kaadetaan puhdas dieselöljy takaisin tankkiin. Ei siis suurta hukkaa :D . Em. toimenpide kannattaa tehdä vielä kun vene on maissa, koska sakka lasketuu talven aikan tankin pohjalle, mistä se on helppo imeä pois. Jos venettä kovasti heilutetaan ensin kraanan nokassa ja sitten merellä voimme olla varmoja, että sakka on jo päässyt sekoittumaan polttonesteeseen. Tällöin voi olla jo tankin tyhjennys paikallaan :?: .


Emme siis tyhjennä tankkia ja emmekä siten päästä ilmaa polttoaineletkuun. Tästä syystä en ole em. toimenpiteen takia vielä koskaan joutunut ilmaamaan pa-järjestelmää :!: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asiasta kolmanteen, milläs työkalulla olette saaneet polttoainesuodattimen systeemin irti.
Yritimme papukaijapihdeillä, mutta ei riittänyt leukojen väli.
Viimeksi suodatin vaihdettiin 2 v sitten toisen henkilön toimesta ja en tiedä miten se silloin vaihdettiin (ko. henkilö on nyt ulkomailla).

Jotain huonoakin keväässä, vene oli täynnä hometta :(
Toivottavasti vain pintapuolista, koska muuten saattavat jäädä itseltäni veneessä nukutut yöt vähän vähiin, jos patjatkin ovat sisältä homeessa.

Muuten vene onkin periaatteessa laskukunnossa ja suunnitelmissa olisi heittää vene vesille mahd pian, että sen sitten saisi laituriin kiinni tarkempia siivouksia yms. varten.
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Talttapäinen ruuvimeisseli ja vasara. Naputtele varovasti oikeaan suuntaan. Itse vaihdan suodattimen joka kevät ja tuo on toistaiseksi toiminut.
jukkah
alokas
Posts: 14
Joined: Fri Oct 03, 2003 10:59 am
Location: Espoo
Contact:

Polttoainesuodattimen irroitus

Post by jukkah »

Onnistunee esim. vyön avulla, jos ei omaa tarkoituksenmukaista työkalua tuohon hommaan --> eli kiristä vyö suodattimen ympärille, jolloin pääset vääntämään vyön avulla suodattimen irti. Kannattaa tosin olla varovainen ettei vääntö kohdistu suodattimen kiinnikkeisiin...
Guest

Re: Polttoainesuodattimen irroitus

Post by Guest »

jukkah wrote:Onnistunee esim. vyön avulla, jos ei omaa tarkoituksenmukaista työkalua tuohon hommaan --> eli kiristä vyö suodattimen ympärille, jolloin pääset vääntämään vyön avulla suodattimen irti. Kannattaa tosin olla varovainen ettei vääntö kohdistu suodattimen kiinnikkeisiin...
Tervehdys.

Kannatan tuota ruuvimeisseli + vasara linjaa. Sitä samaa käyttän itse. Kiristelin ennen kaikilla mahdollisilla keinoin mikä ympärille ja lähettyville mahtui. Seuraksena oli JOKA KESÄ suodattimen löystyminen -> käyntihäiriöitä ja dieseil katku pilssissä. Menetelmätapamuutos toi meidän veneeseen ratkaisun.

Kysyin kerran vene-messuilla Yanmarin edustajalta tätä suodattimen kiristystä. Hänen neuvo oli ruuvvari + vasara :!:.
Post Reply