Page 1 of 1

KLV tiistis 26.5.09

Posted: Tue May 26, 2009 22:51 pm
by KaleviHarkonen
Tänään laiva oli lastattu kokemuksella, kun vakiogasti Jussin lisäksi Panu saatiin mukaan. Tuulta oli luvattu lounaasta 7 m/s mutta Espoonlahti näytti taas kasvonsa, vain n. 70 minuuttia kestävässä kisassa koettiin purjehduskelin koko skaala broutsailusta pläkässä lillumiseen.

Ennen (sivutuuli)lähtöä fleetti näytti olevan nipussa ylämerkin takana, niinpä päätettiin suosiolla mennä alas. Se nippu kuitenkin nopeasti levisi koko lähtölinjan taakse, tilaa ei sitten saatukaan. Kun otettiin vauhtia Panu ohjeisti menemään kun minä vielä hannailin. Arvioin etäisyyden lähtöviivaan muiden veneiden keskellä väärin ja olin varma että monet varastaisivat. Niin ei kuitenkaan käynyt, niinpä meidän ylivarovainen lähtö oli heikommasta päästä.

Laurinlahden poijulle ajettiin jonossa, toinen toistemme paskoissa, mutta eipä siinä kapealla merenlahdella muutakaan voi. Poijulle tultiin LYS2 luokan 5. veneenä, mistä alkoi kryssiosuus huomattavasti tuulisemman Pentalan selän yli Kirkkonummen poijulle. Kryssille fleetti jatkoi samassa jonossa, me otettiin venda paaralle vain siksi aikaa että päästäisiin vapaimpiin tuuliin. Käännyttiin melkein saman tien styyralle ettei jouduttaisi liian lähelle Björkö:tä. Kerrankin oli onnea, samalla halssilla pääsimme juuri sopivasti Kirkkonummen kääntöpoijulle asti, minne saavuimme luokan 2. veneenä, 3 päänahkaa voittaneena :!:

Pentalan keskivesimerkiltä käännyttiin takaisin Kivenlahteen (pitkä rata) ja taidettiin olla luokan ainoa vene, joka nosti spinnun. WB:n uudehko spinnu veti hienosti shiftailevassa tuulessa Laurinlahden edustalle asti, jossa falli pääsi irtoamaan vinssinvapauttajasta. Tuulikin tuntui siinä kapeikossa kääntyvän enemmän eteen, niin sullottiin kevytpesun saanut spinnu takaisin ankkuriboksiin ja nostettiin G1. Edelleen oltiin toisena.

Kivenlahden puolella sitten tuuli moinasi lähes täysin. Oli todella turhauttavaa, kun kevyessä sivutuulessa meidät ohitettiin 2-kertaisella venevauhdilla ja maalissa oltiin lopulta suorassa ajassa 5.

Kaikenkaikkiaan, tiistiksien mittapuun mukaan varsin tapahtumarikas kisa. Venevauhti tuntui muuten hyvältä mutta kevyessä sivutuulessa emme liikkuneet mihinkään. Selkeimmät virheet olivat lähdön ylivarovaisuus ja fallin irtoaminen. Molempiin syypää on lähellä - itsehän hannasin, ja itse myös ostin sen liukkaaksi osoittautuneen falliköyden ](*,) . Ilman näitä mokia voittokin olisi ollut mahdollinen, nyt veikkaan 3. sijaa. Jussille ja Panulle kiitos mukavasta illasta, sitten tuloksia odottamaan.

Re: KLV tiistis 26.5.09

Posted: Wed May 27, 2009 00:22 am
by Petri
KaleviHarkonen wrote: Pentalan keskivesimerkiltä käännyttiin takaisin Kivenlahteen (pitkä rata) ja taidettiin olla luokan ainoa vene, joka nosti spinnun. WB:n uudehko spinnu veti hienosti shiftailevassa tuulessa Laurinlahden edustalle asti, jossa falli pääsi irtoamaan vinssinvapauttajasta. Tuulikin tuntui siinä kapeikossa kääntyvän enemmän eteen, niin sullottiin kevytpesun saanut spinnu takaisin ankkuriboksiin ja nostettiin G1. Edelleen oltiin toisena.
Aika outoa että fallilukko pettää noin pahasti?
Kyllä meilläkin ne alkuperäiset rystysentappajat falskaavat, mutta ei kyllä ole koskaan ollut mitään ongelmia sen kanssa etteivät pitäisi...nojoo, me laitetaankin ne nykyään aina kiinni jalalla painamalla.
Kivenlahden puolella sitten tuuli moinasi lähes täysin. Oli todella turhauttavaa, kun kevyessä sivutuulessa meidät ohitettiin 2-kertaisella venevauhdilla ja maalissa oltiin lopulta suorassa ajassa 5.
Been there done that, etenkin hoot liikkuvat niiiin sulavasti noissa keleissä että FE tuntuu joltain Bavarian kaltaiselta möhköltä.

Re: KLV tiistis 26.5.09

Posted: Wed May 27, 2009 10:30 am
by Panu
KaleviHarkonen wrote:...Kun otettiin vauhtia Panu ohjeisti menemään kun minä vielä hannailin. Arvioin etäisyyden lähtöviivaan muiden veneiden keskellä väärin ja olin varma että monet varastaisivat. Niin ei kuitenkaan käynyt, niinpä meidän ylivarovainen lähtö oli heikommasta päästä.
Tervehdys

Tuo lähtölinjalle saapumisen arviointi on vaikeaa, varsinkin kun siellä on muita veneitä väistettävänä. Paukun aikaan oltiin vielä noin 20 - 30 m linjan takana ison luokan veneiden paskoissa.
KaleviHarkonen wrote: ...Poijulle tultiin LYS2 luokan 5. veneenä, mistä alkoi kryssiosuus huomattavasti tuulisemman Pentalan selän yli Kirkkonummen poijulle. Kryssille fleetti jatkoi samassa jonossa, me otettiin venda paaralle vain siksi aikaa että päästäisiin vapaimpiin tuuliin. Käännyttiin melkein saman tien styyralle ettei jouduttaisi liian lähelle Björkö:tä. Kerrankin oli onnea, samalla halssilla pääsimme juuri sopivasti Kirkkonummen kääntöpoijulle asti, minne saavuimme luokan 2. veneenä, 3 päänahkaa voittaneena :!:
Ainoa järkevä päätös poijun jälkeen oli ottaa venda pois jonossa koröttelystä. Nopeasti huomasin, ettei jonossa toisten paskoissa purjehtien nopeutemme ja nousukulmamme ole "kilpailukukyinen". Todellinen säkä oli, että seuraava venda, jolla oikeasti välttelimme Brjökön takana vaanivaa tyventä johti meidät hienosti suoraan seuraavalle kääntömerkille. Saimme todella kivasti höjdiä, kun hekki oli pohjassa ison skuutti kireänä ja levanki hieman luun puolella. Oli tyydyttävää huomata, että ne muut samaan aikaan merkkiä kiertävät veneet olivat kaikki yli 10 metrisiä.
KaleviHarkonen wrote:...Pentalan keskivesimerkiltä käännyttiin takaisin Kivenlahteen (pitkä rata) ja taidettiin olla luokan ainoa vene, joka nosti spinnun. WB:n uudehko spinnu veti hienosti shiftailevassa tuulessa Laurinlahden edustalle asti, jossa falli pääsi irtoamaan vinssinvapauttajasta. Tuulikin tuntui siinä kapeikossa kääntyvän enemmän eteen, niin sullottiin kevytpesun saanut spinnu takaisin ankkuriboksiin ja nostettiin G1. Edelleen oltiin toisena.
Ihmettelinkin, miksei muut nosta spinnua. Hienosti se veti aina siihen asti, kun lukko alkoi luistaa. Ei tainnut nopeutemme olla kertaakaan alle 6 solmua. Korosta, että fyysisesti toisena!
KaleviHarkonen wrote: Kivenlahden puolella sitten tuuli moinasi lähes täysin. Oli todella turhauttavaa, kun kevyessä sivutuulessa meidät ohitettiin 2-kertaisella venevauhdilla ja maalissa oltiin lopulta suorassa ajassa 5.
Noin jälkeenpäin ajatellen olimme liian lähellä Brörkötä. Nuo ohi menneet hakivat reittinsä kauempaa Klobbenin puolelta. FE:lle tuo tyven on myrkkyä. Ei massaa tarpeeksi vauhdin ylläpitämiseksi, ei tarpeeksi purjealaa tyvenestä pois pääsyyn. Tässä seisot etkä muuta voi, kuvaa täysin tunnelmaa.
KaleviHarkonen wrote: Kaikenkaikkiaan, tiistiksien mittapuun mukaan varsin tapahtumarikas kisa. Venevauhti tuntui muuten hyvältä mutta kevyessä sivutuulessa emme liikkuneet mihinkään. Selkeimmät virheet olivat lähdön ylivarovaisuus ja fallin irtoaminen. Molempiin syypää on lähellä - itsehän hannasin, ja itse myös ostin sen liukkaaksi osoittautuneen falliköyden ](*,) . Ilman näitä mokia voittokin olisi ollut mahdollinen, nyt veikkaan 3. sijaa. Jussille ja Panulle kiitos mukavasta illasta, sitten tuloksia odottamaan.
Ei me tuosta lähdöstä pahasti kengille otettu. Oltaisiin oltu keskellä fliittiä lyhimmällä mastolla toisten paskoissa vieläkin tukevammin. Nuo varusteasiat ovat ikuisia jossittelun kohteita. Kyllä tuon 8mm spinnun fallin saa Jukovassakin pitämään, jos lukon sulkee sopivaa väkivaltaa käyttäen. Todellisuus on karua, kun purjehditaan kelloa vastaan. Yksi nukahdus pilaa kokonaa muuten hyvän suorituksen. Hauskaa tosin oli, mikä lieneekin tärkeintä, mistä kiitokset on esitettävä varustamolle itselleen. :D

Re: KLV tiistis 26.5.09

Posted: Wed May 27, 2009 11:15 am
by KaleviHarkonen
Panu wrote:Noin jälkeenpäin ajatellen olimme liian lähellä Brörkötä. Nuo ohi menneet hakivat reittinsä kauempaa Klobbenin puolelta.
Ei me mielestäni liian lähellä oltu, muistan että saarta lähestyessämme sen vierellä meressä näkyi tyyni alue, minkä ulkopuolelta mentiin. Ja siitähän se lilluttelu vasta alkoi, mitä sitten riitti Kivenlahteen asti.

Panu wrote:Kyllä tuon 8mm spinnun fallin saa Jukovassakin pitämään, jos lukon sulkee sopivaa väkivaltaa käyttäen.
Ja minä luulin ostaneeni paksua kamaa kun en tyytynyt 6-milliseen :roll:
Olin käyttänyt tietolähteenä tätä postausta jossa asiaa puitiin:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=722

Re: KLV tiistis 26.5.09

Posted: Wed May 27, 2009 11:28 am
by harald
KaleviHarkonen wrote: Ja minä luulin ostaneeni paksua kamaa kun en tyytynyt 6-milliseen :roll:
Olin käyttänyt tietolähteenä tätä postausta jossa asiaa puitiin:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=722
Päivitinkin em. ohjeen uusilla tiedoilla.

Kannattaa kyllä vaihtaa ne lukot. Ainakin fallien osalta, muut köydet sitten vaikka rotilla tjms. Spinlock XAS on ollut hyvä malli, mutta osta suoraan se 4-8mm köydelle tarkoitettu. Sen paksummille köysille en näe perustetta tässä veneessä.

Re: KLV tiistis 26.5.09

Posted: Wed May 27, 2009 13:34 pm
by Panu
KaleviHarkonen wrote:...Ja minä luulin ostaneeni paksua kamaa kun en tyytynyt 6-milliseen :roll: Olin käyttänyt tietolähteenä tätä postausta jossa asiaa puitiin: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=722
Tervehdys

Et siis ole vielä huomannut että kyseessä on purjevene, ei mikään lahjapakkaamo paperinaruineen. Kyllä köysien tulee olla venelaatua ja riittävän tukevaa tavaraa... :roll: :wink: :oops: :? :D

Posted: Wed May 27, 2009 13:53 pm
by harald
Tarkentaisin vielä että niitten pitää olla juuri riittävän tukevaa tavaraa. Over-engineering is bad engineering tuli tuossa opittua. Lue lisää siitä linkin threadistä miksi.

Re: KLV tiistis 26.5.09

Posted: Wed May 27, 2009 14:02 pm
by harald
Panu wrote:
KaleviHarkonen wrote: Kaikenkaikkiaan, tiistiksien mittapuun mukaan varsin tapahtumarikas kisa. Venevauhti tuntui muuten hyvältä mutta kevyessä sivutuulessa emme liikkuneet mihinkään. Selkeimmät virheet olivat lähdön ylivarovaisuus ja fallin irtoaminen. Molempiin syypää on lähellä - itsehän hannasin, ja itse myös ostin sen liukkaaksi osoittautuneen falliköyden ](*,) . Ilman näitä mokia voittokin olisi ollut mahdollinen, nyt veikkaan 3. sijaa. Jussille ja Panulle kiitos mukavasta illasta, sitten tuloksia odottamaan.
Ei me tuosta lähdöstä pahasti kengille otettu. Oltaisiin oltu keskellä fliittiä lyhimmällä mastolla toisten paskoissa vieläkin tukevammin. Nuo varusteasiat ovat ikuisia jossittelun kohteita. Kyllä tuon 8mm spinnun fallin saa Jukovassakin pitämään, jos lukon sulkee sopivaa väkivaltaa käyttäen. Todellisuus on karua, kun purjehditaan kelloa vastaan. Yksi nukahdus pilaa kokonaa muuten hyvän suorituksen. Hauskaa tosin oli, mikä lieneekin tärkeintä, mistä kiitokset on esitettävä varustamolle itselleen. :D
Tuossa kilpavarustelussa on nimeomaan meillä ollut ajatuksena korvata toimiviakin ratkaisuja sellaisilla, joilla mokien määrä minimoidaan. Ei niinkään ulkonäön tai venevauhdin takia, vaan sillä ajatuksella että radalla vähiten virheitä tehnyt yleensä voittaa ja osan virheistä voidaan välttää varustamalla vene oikein.

Sinänsä fallin löystyminen lukeutuu omassa kirjassani mokaksi. Moka on vain tapahtunut talvella tai keväällä, eikä varsinaisessa kisassa.

Posted: Thu May 28, 2009 10:29 am
by KaleviHarkonen
Tulokset tulivat vihdoin. Tiukkaa oli niinkuin pitääkin, neljä venettä puolen minuutin sisällä, me tietysti niistä viimeinen eli viides.

http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... itulos.htm

Pitkässä kaudessa sään vaikutuksen pitäisi oppien mukaan tasoittua. Jos sitten seuraaviin kisoihin saisi sitä FE-tuulta maaliin asti.

Hmm... Inferno 28:n lys on ilmeisesti väärin (1,09)

Posted: Thu May 28, 2009 23:34 pm
by Panu
KaleviHarkonen wrote:...Hmm... Inferno 28:n lys on ilmeisesti väärin (1,09)
Tervehdys

Tuo Lyssi taitaa olla spinnuttomalle veneelle...?

Posted: Fri May 29, 2009 10:18 am
by KaleviHarkonen
Panu wrote:
KaleviHarkonen wrote:...Hmm... Inferno 28:n lys on ilmeisesti väärin (1,09)
Tervehdys

Tuo Lyssi taitaa olla spinnuttomalle veneelle...?
Siis minullahan ei katu-uskottavuutta koskaan ole ollutkaan, joten voin kysyä tyhmiä :D

Mutta eikö virallinen LYS ole AMP:sivulta löytyvässä kansallisessa taulukossa, tai jos venettä ei siellä ole, käytetään näitä Ruotsin numeroita:
http://www.ssf.se/tk/lys/sokaLYS.asp
joka antaa Inferno 28:lle 1,12

Vai olenko tässä ihan hakoteillä....

Posted: Fri May 29, 2009 10:37 am
by KaleviHarkonen
...ai niin, spinaakkerin poisjättö on ,03, joten 1,09 on oikein ilman spinnua.