#2WHC 20.5.2009

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie

#2WHC 20.5.2009

Post by Petri »

Keliennuste kisaan oli mielenkiintoinen, Harmajalla tuuli kymppi, rannikolla 4-5, joten pelkäsin pahinta ts. n. 2-3 m/s keliä koko kisan ajan.

Tuuli kuitenkin nousi hyvin kisan aikana ja lopulta kolmosrata saatiin ajettua varsin kivuttomasti.

Tällä kertaa startti ei mennyt aivan niin reisille kuin viime viikolla, mutta yhä ajoitus on hukassa, oletan että viikonlopun kisat hoitavat tämän ongelman. Startti kuitenkin keskeltä viivaa vapaissa tuulissa kohtalaisella vauhdilla, mutta hieman himmailemalla olisi päässyt lähemmäs venettä ja oikeaa laitaa joka veti paaaaljon paremmin kuin vasen. Charlotta ja Trippi ottivat hyvän startin veneen luota, me taas jäimme Ollin päälle, mutta eipä se paljoa auttanut.

Heti alkuun pisti silmään että meidän venevauhti kryssillä on huonompi kuin muitten Feneitten, ajoimme alemmas ja hitaampaa kuin muut, eli mastotrimmi lienee pielessä.

Kääntöpoijulle tultaessa tuuli shiftaili villisti ja lopulta otin jokaisen shiftin väärin, joten merkillä about viimeisenä. Spinnu kuitenkin nousi nopeasti ja otimmekin tiukan slöörin aikana kiinni sekä Lisbethiä ja Trippiä. Uusi spinnu siis toimii ainakin slöörillä hyvin, saas nähdä miten sitten käy radalla.

Vihreällä merkillä ihan hyvä spinnulasku, Trippiläisten ajaessa jonnekin ihan minne sattuu. Kryssi merkille oli taas sitä tuttua, hitaammin ja alemmaksi, mutta tuntui kuitenkin että tuulen yltyessä meno alkoi olla jo ihan kunnollista, ainakaan Trippi ei saanut enää kauheasti kiinni.
Valitsin vasemman laidan, kun siellä tuli kokoajan nostavaa shiftiä ja toisaalta kun muu fleetti ajoi oikealle, huono venevauhti ja epätoivoiset taktiset ratkaisut jne. ;)

Punaisella taas spinnu ylös rutiinilla ja valitettavasti takana tullut Hoo??? Ehkä 736? pääsi iholle ja loppulenssi mentiinkin sitten rinta rinnan, kuitenkin niin että sekä punaisella merkillä että Larun kääntöpoijulla olimme heitä edellä. Trippikin selvästi hidastelee manöövereissään, eikä sen takia juurikaan saanut lenssillä meitä kiinni. Meillä sitten spinnulasku meni pieleen, kun ajoitin genoan noston liian myöhään ja gastilla oli vaikeuksia fallin kanssa. Vaikka sitä silti yritti ajaa käännöksen tiukasti, niin sekoilun aikana kuitenkin Hoo puikkasi ohi. Tripillä oli myös jotain isompia ongelmia, koska jäivät seisomaan poijun luokse ilman mitään etupurjetta. Hoon paskoista nopeasti venda etelään, missä muutenkin tuuli vähän paremmin, mutta ettei kuitenkaan jouduttaisi Käärmesaaren suojaan, niin vendasimme aika nopeasti.

Poijulta sitten kryssiä normaalisti, kunnes Käärmeluotojen kohdalla edessä näkyy Lisbeth ilman isoa ja kovin paikallaanolevana. No, lähemmäksi mentäessä kuului kovaa huutoa ja selvisi että Olli oli mällännyt kiville siihen aiemmin poijuilla merkattuun kivirykelmään.
No, oltiin me muutenkin vendaa tekemässä, mutta huutojen jälkeen se nopeutui entisestään :)

Loppukryssi menikin sitten normaalisti, trackistahan sen näkee. Ideana oli muutenkin pysyä kokoajan keskellä, ettei joudu liikaa saaren suojaan.
Taas kerran Trippi tuli kovaa takaata ja otti helposti kymmenkunta veneenmittaa meitä kiinni merkille tultaessa. Punaisella poijulla nousi sitten taas spinnu ja loppu olikin aika suoraviivaista.
Maalisuoralla motivaatio jo loppui kun olimme aikalailla keskellä ei mitään ja spinnunsa rikkonut? Tyynekin sujahti ohi heittämällä sivuvastaiseen ajaessa.

No, lopputuloksena taas joku alakolmanneksen sijoitus, ei suurempia tappioita ja ihan ok fiilis kun kelikin oli hyvä.
Trackki on kasassa ja löytynee tuolta->
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... .php?id=43

Ja tulokset, Tomi on kyllä nopee :shock:
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=142

7/12 ihan ok suoritus, Devonin kanssa sitä taisi kisailla pääosan ajasta ja siinä käärmesaarten solan kryssillähän se meiltä karkasi.
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

Noniin, kausi rysähti käyntiin :?

Miehistössä Mikko keulassa, Ville skuuteissa ja albinpurjehtija Ilmari pianossa.

Huono startti melkein paikaltaan fleetin alta viimeisenä. Kryssillä päästiin Olgan ja Tripin ohi. Vene kryssii tosi nätisti, vaikka itse olen vielä talven jäljiltä ruosteessa. Uusi G1 on hieno, hain sen tänään webalta, eli ihan pakasta vedetty.

Ihan hirveästi ei jääty Charlottallekaan lisää enää startin jälkeen. Lenssivauhti oli meillä vielä ainakin alkuun vähän hakusessa, mutta kehittyi sekin vähän loppua kohden.

Sitten ajoin siihen kiville. Ihan huolella, varmaan liki 5 solmua lasissa kolahti, mutta ei onneksi ihan äkkipysäys. Koneella veivattiin irti, tuuli auttoi onneksi oikeaan suuntaan. Jatkettiin siitä koneella kotia kohti, vasta jälkeenpäin tuli mieleen, että olisihan sen Olgan voinut vielä saada kiinni 8) (Saako jatkaa, jos on veivannut koneella käytännössä paikallaan?)

Turkkilevyt irti, ja pikaisessa tarkistuksessa ei löytynyt mitään näkyviä vaurioita. Vähän aikaa piti pöristellä Melkkiä kohti, ennen kuin tajuttiin, että ollaan edelleen purjeveneessä. Rätit ylös, ja tuli taas oikeastaan aika mukava olo.

Laiturissa tarkempi tarkistus, eikä vieläkään löytynyt mitään vikaa. Pinnassa en koko episodin aikana havainnut mitään kosketusta, eli toivon mukaan vain köli on kolissut kiviin. Täytynee kuitenkin käyttää korjaamolla, josko haluaisivat tsekata tarkemmin. Onko suosituksia? Lindgren? Selboat?
Olli Niemi
Jan

Post by Jan »

Selboat en ainakin itse suosittelisi. Eivät saaneet mitään aikaiseksi lupauksista huolimatta kuin meiltä meni peräsin poikki. Vakuutusyhtiö oli kuitenkin antanut niille vapaat kädet teettää uus peräsin ja asentaa, mutta selvästi ei kiinnostanut.
harald
Hallitus
Vene: Charlotta

Post by harald »

Jaha, edellisiltana lähikaupasta bongattu kerhotoveri Lasse, toriltamme bongattu gastioppilas Sampsa sekä Réa itseni lisäksi. Sampsa olikin hyvä tuttavuus, melkein aleksi kakkonen :) Ei hirveästi tarvinnnut opastaa perusasiossa vaan homma toimi alusta asti ihan mallikkaasti.

Tuulta tosiaan harmajalla 10, 11 m/s puuskissa ja keulilla ollut ykkönen vaihdettiin kolmoseksi, joka miesaaren selälle tultaessa vaihdettiin takaisin ykköseen tuulen ollessa enää 10 knotsin paikkeilla.

Harjoittelut menivät aivan käsille kun joku idiootti olikin solminut spinnuskuutin kaiteen läpi purjeeseen (allekirjoittanut itse). Toisellakin kerralla meni jotain päin prinkkalaa, mutta saatiin kuitenkin nostettua spinnu kerran.

Lähdön lähestyessä riemuitsimme kolmosrataa Tomin käskiessä lautakuntana. Taas sama homma että 10-12 s myöhässä linjan yli, mutta fleetin oikeinpuolimmaisimpana kuitenkin. No, onpahan parempi tulla myöhässä vauhdissa ja oikeassa paikassa, kun ajallaan muitten alla? Melkein olisi päässyt veneeltä vastatuulimerkille yhdellä halssilla, ellei edessä ollut Falken (H) olisi ollut häiritsemässä.

American Beauty (AE) otti mallikkaan kiihdytyskisa-startin ja oli leessä edessä. Kun sitten paaran veneitä rupesi ilmestymään oli selvää että mekin joutuisimme heittämään pari vendaa. Näin kun tehtiin ajettiin tietenkin taktiikka-osaston nukkuessa :) leikkarin yli jonkun verran. Leikkarilla huomasimme että Kikka (X-79) kikkaili ylämerkillä ja kiertokaista oli vielä hakusessa. AB kiersi ekana, ja Falken hetikohta perässä. Kikka ja me kiersimme aika yhtaikaa, Kikan ollessa kuitenkin ekana alueelta ulkona.

Tiukahko spinnuslööri vihreälle meni jonossa, aukon taaksepäin ollesssa jo hermoja viilentävän kokoinen. "Se luonnonvalkoinen H" siellä sinnitteli. Kikka valitsi kareikon eteläpuolen, ja näin kierrettiin vihreä aivan falkenin peräpeilissä kiinni. Harjoituksen puutteesta kierto ei aivan onnistunut, eikä heti päästy heittämään alta pois, mutta sitten kun päästiin paaralle rupesi jo purjehtiminenkin toimimaan. Taas sama leikkariongelma teki vain sen että Falken kasvatti etumatkaansa 200 metriin. Edessä AB purjehti yksinään.

Käärmesaarten punaiselle jonossa. Jiippi punaisen ympäri ja tässä saimme ehkä hiukan Falkenia kiinni.

Larun poijun jälkeen kryssiä kapeikossa, Falkenin lyödessä päälle ja heidän katseiden ollessa liimattuna meihin eikä purjeisiinsa :)

Odotimme sitten pokeripelin tavoin että Falken vendaa pois, jonka jälkeen saimme ajaa heidän perässä vapaissa koko pitkän paaran halssin takaisin miessaaren selälle. Falken ollessa meidän leen puolella hiukan ja edessä heitti vendan, ja me jatkoimme oikealle laidalle.

Takanamme huomasimme Lisbethin ottaneen purjeitaan alas. Meillä oli näköjään onnea, sillä WHC 2 trackista näkee että me ylitimme tarkasti juuri tuon samaisen kiven, siihen kuitenkaan osumatta. Huh!

Kohdatessamme Falkenin seuraavan kerran menimme Falkenin keulan edestä puolen veneenmitan verran ja leikkarilla ajoimme korkealle jotta Falken löi meidän alle, melkein kosketusetäisyydellä. Meillä oli kuitenkin vauhtia, ja miehistö alkoi lämmetä tässä vaiheessa joten spinnulegi vihreälle meni Falkenin ja meidän välistä etäisyyttä hahmotellen.

Siitä strekki maaliin ja laskimme että olimme voittaneet ainakin AB:n. Takanamme huomasimme että Tyyne ajoi lenssin ilman spinnua, mitälie heille tapahtunut? Tyyne olisi varmaan ollut korkeilla sijoilla taas tänään.

Tuloksissa sitten kauden eka ykkössija, klap klap koko miehistölle joka mielestäni toimi todella hyvin vaikka joitain stressitilanteita olikin. Ja koska Vindungen ei ollut mukana tänään johdamme jo rankingia ennen Tyyneä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
harald
Hallitus

Post by harald »

Trackista huomasin sellaisen asian että itse tulimme käärmesaarten kapeikosta läpi kahdella vendalla. St.Olga teki kahdeksan. On se helppoa jos pääsee alussa irti niin, että voi vapaissa purjehtia nuo kapeikota ja itse valita spoorinsa.

Petrinä epäilisin purjetrimmejä ja ajamista, eikä välttämättä mastotrimmiä. Mastotrimmi on kuitenkin vain se kymmenesosaprosentti kun muut asiat ovat napissa. Pitäisikö tohtoroida?

Träckistä näkee ehkä että teillä on ongelmia paaran halssilla kryssillä. Miten se teidän köli?
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

harald wrote:Trackista huomasin sellaisen asian että itse tulimme käärmesaarten kapeikosta läpi kahdella vendalla. St.Olga teki kahdeksan. On se helppoa jos pääsee alussa irti niin, että voi vapaissa purjehtia nuo kapeikota ja itse valita spoorinsa.
Vapaissa mekin purjehdittiin tuo setti pääosin, mitä nyt siinä alkupäässä oli pakko vendailla ettei paskoissa ajanut ja sitten tietenkin sen jälkeen rannatkin tulivat vastaan ja oli pakko jatkaa vendailua.

Mutta kuten tuosta solan pitkästä kryssistä näkee, Charlotta ajaa ehkä 3-5 astetta meitä ylemmäs, vauhdin ollessa about sama. Voi toki olla, että mä ajan liian alas.
Petrinä epäilisin purjetrimmejä ja ajamista, eikä välttämättä mastotrimmiä. Mastotrimmi on kuitenkin vain se kymmenesosaprosentti kun muut asiat ovat napissa. Pitäisikö tohtoroida?
No pitää katsoa lauantaina miten reisille sitä menee, mutta kun purjetrimmi on teoriassa "oikeaoppinen" ja sama viimevuotiseen nähden niin mulle tulee vaan mieleen että se trimmi on väärä nykyiseen mastotrimmiin. Mulla kun ei ole minkäänlaista silmää purjeen muodolle, niin pitää vaan mennä nyrkkisääntöjen mukaan, mutta ainakaan toistaiseksi skuuttipisteillä leikkimiset yms. eivät ole tuottaneet tulosta.

Träckistä näkee ehkä että teillä ongelmia paaralla kevyessä tuulessa (tuo teidän genoanne ei kyllä mikään kevyen tuulen genoa ole).
Kevyessä on ollut ongelmia aina ja on totta, että paaralla tosiaan tuntui takkuisemmalta tänäänkin, mikä on sinänsä outoa kun styyran puolen pitäisi olla se huonompi kölin kannalta...ehkä pitää suorittaa pieni pohjatarkastus jo lähiaikoina jos siellä olisi jotain outoa.

Maalisuoralla on myös helppo huomata, että meillä on vauhtieroa miltei puoli solmua tuossa sivuvastaisessa tuulessa.
harald
Hallitus

Post by harald »

Tuo maalisuoran vauhtiero voi hyvin mennä erilaisten tuulien piikkiin. Sen verran epätasaista oli kuitenkin.

Mielestäni höjdi-ero on suurempi kuin se 3-5° astetta tuossa kapeikossa. Jostain mättää, ja etenkin paaralla. Onko sinulla 100 kg gasti istumassa styyran puolella, riippumatta siitä millä halssilla olette? :)

Ja myönnettäköön että se teidän genoanne ei kyllä ole mikään maailman helpoin trimmattava tai ajettava. Se on niin paksua kamaa että sitä ei voi "lukea".

Kölin suhteen olisi enemmän huolissani sen muodosta ja symmetrisyydestä, kuin että siellä joku elukka tekisi pesää. Oletko mallaillut mallikaaria siihen evään?
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

harald wrote:Näin kun tehtiin ajettiin tietenkin taktiikka-osaston nukkuessa :) leikkarin yli jonkun verran. Leikkarilla huomasimme että Kikka (X-79) kikkaili ylämerkillä ja kiertokaista oli vielä hakusessa. AB kiersi ekana, ja Falken hetikohta perässä. Kikka ja me kiersimme aika yhtaikaa, Kikan ollessa kuitenkin ekana alueelta ulkona.
Katseltiin sieltä takaa kuinka Charlotta näytti ajavan reippaasti yli leikkarista, ja kuitenkin jostain mielenhäiriöstä ajettiin itse ihan yhtä paljon yli...

Kikka ajoi ilman spinnua, ja esti meitä tehokkaasti nostamasta yläpuolelta ohi, joten mentiin sitten alapuolelta ennen sitä punaista kääntömerkkiä.
harald wrote:Takanamme huomasimme Lisbethin ottaneet purjeitaan alas. Meillä oli näköjään onnea, sillä WHC 2 trackista näkee että me ylitimme tarkasti juuri tuon samaisen kiven, siihen kuitenkin osumatta. Huh!
Ja mä kun olin ihan varma, että sä jätät siihen kiveen kuitenkin vähän turvamarginaalia :roll:

Vedenkorkeus oli tänään 20 cm miinuksella, mutta me oltaisiin oltu kivillä normaalioloissakin...

Image

Toivottavasti saavat tohon taas poijun, ettei joku yhtä tyhmä koe samaa kohtaloa...
Olli Niemi
harald
Hallitus

Post by harald »

Saitko Olli trackin talteen kuitenkin? Siitä olisi erittäin arvokasta saada se matalikon tarkka sijainti. Tai painoitko MOB-nappia?
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

harald wrote: Mielestäni höjdi-ero on suurempi kuin se 3-5° astetta tuossa kapeikossa. Jostain mättää, ja etenkin paaralla. Onko sinulla 100 kg gasti istumassa styyran puolella, riippumatta siitä millä halssilla olette? :)
No ei tietääkseni, mutta en kyllä tsekannut pistopunkasta onko siellä joku nukkumassa :)
Pitää vielä ennen lauantaita varmistaa että masto on suorassa (mitattu on ja oli kyllä kun pystytettiin) , kun muuten mulla loppuvat kyllä ideat mistä ero voisi johtua, jos ei sitten veden alla ole jotain todella epämääräistä odottamassa.
Kölin suhteen olisi enemmän huolissani sen muodosta ja symmetrisyydestä, kuin että siellä joku elukka tekisi pesää. Oletko mallaillut mallikaaria siihen evään?
Itse en ole tuota tehnyt, mutta mielestäni Panu toteutti aikanaan empiiristä tutkimusta ja kierohan se meidänkin köli on. Mulla vaan ei oikein ole aikaa kölihomman tekemiseen muitten harrastusten lomassa, joten pitää vain tyytyä siihen mitä on.

Kun tota omaa trackia katsoo ja ottaa huomioon miten lähellä Ollia käytiin, on pakko sanoa että olisin ihan hyvin voinut mällätä tuohon itsekin, sen verran puskasta tuo matala oikeastaan tulee kun ei kuitenkaan ole taas vähään aikaan katsellut karttoja tuosta kohtaa sillä silmällä. Ollin tracki olisi tosiaan kiintoisa, koska sillä saisi myös hyvin kalibroitua tuota karttatiedostoa :)
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

harald wrote:Saitko Olli trackin talteen kuitenkin? Siitä olisi erittäin arvokasta saada se matalikon tarkka sijainti. Tai painoitko MOB-nappia?
No niinno. Laitettiin mun vuosimallin -97 käsi-GPS päälle pari minuuttia ennen starttia. Ei löytänyt yhtään satelliittia, joka johtunee vain siitä ettei jenkkiarmeijalla ole varaa pitää vehkeitään kunnossa, kuten tässä hiljattain on uutisoitu. Kisan aikana en ehtinyt katsoa, josko vehje olisi löytänyt taivaalta jotain. Melko yllättävää, että viimeiset trackit jotka koneesta nyt löytyy ovat lokakuulta...

Villelläkään ei sattunut olemaan taskussa yhtään trackaavaa härpätintä... Mistäs muuten kerho tilasi ne loggerit? voisin harkita hankkivani itselle yhden, niin ei ehkä tarttisi ajaa samalle kivelle moneen kertaan...
Olli Niemi
harald
Hallitus

Post by harald »

digimesta.com sieltä. Niillä on nyt AGPS-malli, joka on siis ihan fiksu vehje. Luulen kuitenkin että tehdään niin, että minä jaan niitä laitteitta käyttöön muutamalle wessahousecup-vakiFEneelle niin niitä ei tarvitsisi roudata edes takaisin. Tämä vaatisi tosin että vastaanottajalla olisi resurssit (ymmärrätte mitä tarkoitan, köh köh) saada laitteesta track ulos, ja lähetettyä jonnekin.

Bongasin tuon GPS-uutisen myös höblän RSS-feedistä satamaan ajaessani.

Mun -99 Garmin GPS12 löysi kyllä satellittejä ihan hyvin :)
harald
Hallitus

Post by harald »

Nätisti tuli muuten tälläkertaa track tuotettua ensi kertaa yhdellä komennolla TRT-tiedostosta. Näppärää, nyt menee minuutissa se työ minkä olen aikaisemmin tehnyt manuaalisesti wintoosa-koneessa etänä.

http://www.fe83.org/wiki/index.php/Trt2gpx.sh

Windows-uuserit joutunevat asentamaan cygwin-paketit jne jotta tuo toimisi. Sinänsä tuon muuntaminen bat-skriptiksi voisi olla hyvä idea, jos joku niin perverssiä asiaa osaa?
Olli
hyperaktiivi

Post by Olli »

harald wrote:Luulen kuitenkin että tehdään niin, että minä jaan niitä laitteitta käyttöön muutamalle wessahousecup-vakiFEneelle niin niitä ei tarvitsisi roudata edes takaisin. Tämä vaatisi tosin että vastaanottajalla olisi resurssit (ymmärrätte mitä tarkoitan, köh köh) saada laitteesta track ulos, ja lähetettyä jonnekin.
Joo, voisin alkuun lainata kerholta tollasen. Ehkä mä saan siitä trackin ulos, jos se vaan onnistuu ilman, köhköh, wintoo$aa.
harald wrote:Mun -99 Garmin GPS12 löysi kyllä satellittejä ihan hyvin :)
Kyllä munkin Garmin GPS45 vielä 2 vuotta sitten pelasi ihan hyvin, eihän 10 vuotta ole laitteelle ikä eikä mikään. Palataan asiaan sitten kun sun gepsi täyttää 12.
Olli Niemi
harald
Hallitus

Post by harald »

No kuinka lähellä teitä kävi St.Olga sitten, teidän ollessa kivellä? Voisiko Olgan trackista kaivaa se piste minkälaisella tarkkuudella?

Pelottavaa tosiaan että kävimme kaikki tuolla noin lähellä mutta vain yksi osui: Image
Post Reply