Tuulta oli luvattu 4-5 m/s lännestä, saatiin siis sivutuulilähtö. Tällä kertaa kaikki näyttivät lähtevän samalla tavalla kuin me viikko sitten - lähtölinjan tuntumassa jarrutellen. Me tultiin toisessa rivissä ja heti paukun jälkeen mahduttiin yläpuolen poijun ja Avancen perän välistä muiden rinnalle ja siitä baanalle ylimmäisenä veneenä tuuleen nähden. Hyvä startti.
Laurinlahden puolelle asti purjehdittiin kepeässä sivutuulessa ihan hyvissä asemissa. Laurinlahden poijulta Kirkkonummen poijulle oli kryssiä. Mielestäni edellämme olleet ison luokan veneet purjehtivat kovin alas. Pääteltiin tästä tuulen shiftaavan joten käännyimme ja päädyttiin selän pohjoislaidalle, jossa ei sitten tuullut juuri lainkaan. Pääosa muusta fleetistä meni keskeltä selkää selvästi paremmassa tuulessa. Päätös osoittautui siis vääräksi ja varmaan pari minuuttia hävisimme sen vuoksi.
Nyt purjehdittiin ns pitkä rata, siis Pentalan kääntömerkiltä takaisin Kivenlahteen. Kevyessä tuulessa spinnu saatiin vetämään melkeinpä näytöstyyliin. Björkön edustalla ajettiin vielä reikään. Miten sivulla oleva saari voi blokata takaa tulevan tuulen?
Purjehduksellisesti ei mitenkään muistettava ilta, manööverit sujuivat ongelmitta kevyehkössä tuulessa. Venevauhtimme varsinkin kryssillä ei aina ihan vastannut odotuksia, tuuli oli kevyt ja perstuntuma talven jäljiltä hukassa. Mutta kivaa oli ja viihtymistä edesauttoi hieno sää - en muista milloin viimeksi olisi toukokuussa kahdeksan aikaan illalla merellä pärjännyt t-paita päällä.
http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/kilp ... itulos.htm
KLV tiistis 19.5.09
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
no mutta ihan kivasti kakkoseksi taas, ja vielä eri voittaja kun viimeksi. Hyvä niin.
OT: Veneesi ei ole SGV, sillä tuskinpa ajat genaakkerilla? Vuonna 2009 tuli uudet LYS-säännöt, ja lyhenteiden merkitys on muuttunut. G on nykyään genaakkeri. K-vähennystä ei enää olemassa, eikä S-vähennystä myöskään enää ole, mikäli eivät orderit erikseen sitä salli.
OT: Veneesi ei ole SGV, sillä tuskinpa ajat genaakkerilla? Vuonna 2009 tuli uudet LYS-säännöt, ja lyhenteiden merkitys on muuttunut. G on nykyään genaakkeri. K-vähennystä ei enää olemassa, eikä S-vähennystä myöskään enää ole, mikäli eivät orderit erikseen sitä salli.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Jaa, tiedot lienee kopioitu vanhasta pohjasta.harald wrote:OT: Veneesi ei ole SGV, sillä tuskinpa ajat genaakkerilla? Vuonna 2009 tuli uudet LYS-säännöt, ja lyhenteiden merkitys on muuttunut. G on nykyään genaakkeri. K-vähennystä ei enää olemassa, eikä S-vähennystä myöskään enää ole, mikäli eivät orderit erikseen sitä salli.
Sama näyttäisi olevan vallalla vielä virallisessa LYS taulukossa vakioveneille? Tämä tarjoilee SGV:tä FE83:lle.
http://www.ssf.se/tk/lys/SokaLys.asp
Tarkkana Harald! Suomen LYS-säännössä sallitaan edelleen "S-vähennys" ilman mainintaan ordereista. SG tarkoittaa, että saa käyttää joko genaakkeria tai spinnua, mutta ei kumpaakin samassa kisassa.harald wrote: OT: Veneesi ei ole SGV, sillä tuskinpa ajat genaakkerilla? Vuonna 2009 tuli uudet LYS-säännöt, ja lyhenteiden merkitys on muuttunut. G on nykyään genaakkeri. K-vähennystä ei enää olemassa, eikä S-vähennystä myöskään enää ole, mikäli eivät orderit erikseen sitä salli.
Joakim