Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Post by KaleviHarkonen »

Wallaksen valopetrolilämppäreissä pitäisi käyttää isopropanolia polttoaineen seassa. Sen sanotaan estävän valopetrolin sisältämän parafiinin kovettuminen ja siitä aiheutuvat ongelmat.

Mutta isopropanolin saatavuus alkaa olemaan onkelma.

Essosta sai aikanaan polttoaineen jäätymisestoainetta, joka oli oli isopropanolia, vaan ei enää. Apteekista löytyy, mutta hinta on hirmuinen.

Muita hankintakanavia?
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Post by Panu »

KaleviHarkonen wrote:Wallaksen valopetrolilämppäreissä pitäisi käyttää isopropanolia polttoaineen seassa. Sen sanotaan estävän valopetrolin sisältämän parafiinin kovettuminen ja siitä aiheutuvat ongelmat.

Mutta isopropanolin saatavuus alkaa olemaan onkelma.

Essosta sai aikanaan polttoaineen jäätymisestoainetta, joka oli oli isopropanolia, vaan ei enää. Apteekista löytyy, mutta hinta on hirmuinen.

Muita hankintakanavia?
Tervehdys

Onko se Wallas noin kranttu. Eikö sille pirtu kelpaa? Minä panisin Sinol / Marinol pullosta tilkan vahvistukseksi, ihan noin varoiksi. Tuskin etanoli / isopropanoli niin paljoa parafiinin mielestä eroaa... :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Re: Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Post by KaleviHarkonen »

Panu wrote:Onko se Wallas noin kranttu. Eikö sille pirtu kelpaa
Siis Wallas on tunnetusti äärimmäisen nirso, ja mikäli se sattuu olemaan toimintakunnossa, kannattaa sitä kohdella nöyrästi ja hyvin.
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Re: Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Post by wiljo »

KaleviHarkonen wrote:
Panu wrote:Onko se Wallas noin kranttu. Eikö sille pirtu kelpaa
Siis Wallas on tunnetusti äärimmäisen nirso, ja mikäli se sattuu olemaan toimintakunnossa, kannattaa sitä kohdella nöyrästi ja hyvin.
Kyllä vain. Minulla on tenttu auttanut aina käynistysongelmiin. Parikymmentä minuuttia tenttuhuuhtelua ja taas toimii kesän. Muuten pumppu ei jaksa pumpata ainetta ja sen ääni muuttuu kloksahtelevaksi. Tietty huovat, hehku ja jännite pitää olla kunnossa. Laite on -80 luvun alun liesi.
Mikko
alokas
Posts: 34
Joined: Sat Apr 15, 2006 18:31 pm

Re: Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Post by Mikko »

wiljo wrote:Parikymmentä minuuttia tenttuhuuhtelua ja taas toimii kesän.
Laitatko siis pumpun imuletkun tenupulloon ja wallaksen päälle?
wiljo
kokelas
Posts: 56
Joined: Thu Jun 29, 2006 13:07 pm

Re: Mistä isopropanolia (Wallakseen)

Post by wiljo »

Mikko wrote:
wiljo wrote:Parikymmentä minuuttia tenttuhuuhtelua ja taas toimii kesän.
Laitatko siis pumpun imuletkun tenupulloon ja wallaksen päälle?
Ei vaan ensin imuletku pois valopetroolisäiliöstä. Wallas käytiin ja jos sattuu käynnistymään hehkutuksen aikana odotetaan niin kauan kunnes sammuu ja jäähtyy. Tämän jälkeen imu- ja paluuletku tenupulloon. Nyt wallaksen kautta kiertää tenu, joka tuntuu putsaavan sen hyvin ainakin tuolla 20min käsittelyllä. Seuraavaksi imuletku pois tenupullosta ja odotetaan että paluuletkusta ei enää tule mitään. Tämän jälkeen imu- ja paluuletku takasin valopetrolisäiliöön ja odotusta niin kauan että paluuletkusta tulee taas ainetta ja mahdollinen tenujäämä sekottuu valopetroliin. Tässä vaiheessa Wallaksen voi sammuttaa.

Tuossa on se tärkeää että ei mene työntämään kuumaan/käynnistyvään laitteeseen tenua. En tiedä miten paljon herkemmin/kuumemmin tenu palaa ja palaako koko venekkin jos menee tenua polttamaan.

Kerran myöskin purin wallasta sen verran että sain paluuletkun suoraan kiinni pumppuun, jolloin tuota mahdollista jäähtymistä ei tarvinnut odotella.
sersle4
alokas
Posts: 3
Joined: Tue Mar 13, 2007 10:54 am

Nesteen jäänesto

Post by sersle4 »

Olen käyttäny omassa Wallaksessani Nesteen jäänestoainetta. Lisään jäänestoa valopetrooliin samassa suhteessa, kuin mopoon aikoinaan 2T-öljyä (n. 2%). Lisäksi olen aina syksyisin ja keväisin käyttänyt lämppäriä pelkällä jäänestolla n. 20min. Näillä menetelmillä Wallas on pelannut loistavasti vuodesta 2005, jolloin laite oli edelllisen kerran huollossa.

Tässä linkki Nesteen tuotesellosteeseen: http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: Nesteen jäänesto

Post by FE-Sillanpää »

sersle4 wrote:Olen käyttäny omassa Wallaksessani Nesteen jäänestoainetta. Lisään jäänestoa valopetrooliin samassa suhteessa, kuin mopoon aikoinaan 2T-öljyä (n. 2%). Lisäksi olen aina syksyisin ja keväisin käyttänyt lämppäriä pelkällä jäänestolla n. 20min. Näillä menetelmillä Wallas on pelannut loistavasti vuodesta 2005, jolloin laite oli edelllisen kerran huollossa.

Tässä linkki Nesteen tuotesellosteeseen: http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?pro ... g=&type=tt

Kiitos vinkistä. Litran pullo ... 2% seoksena -> 50 L valopetrolia/lamppuöljyä -> vie meillä noin 5 vuotta... taitaa olla jäänesto imenyt siinä ajassa jo kosteutta ilmastakin?
Biltemassa (?) oli noin desin kertakäyttöpullokin tarjolla, ekana wallasvuotena lorautin sen tankkiin.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Vastaan vielä itselleni, että ST1 bensa-asemalta sitten löytyi Carlake-merkkinen bensiinin jäänestoaine, joka tuoteselosteen mukaan on isopropanolia.

En tiedä miksi tavallinen tenu ei kävisi, mutta Hanski (Fix) aikanaan painotti että isopropanolia sen olla pitää ja minä tietysti uskoin.
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Lukeeko toi isopropanolikuttu jossain ohjeessa vai miksi sitä tarvitaan? Ei olla käytetty ja hyvin on pelannu Esso-bluen kanssa. Mitäs muut käyttää varsinaisena polttoaineena???
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

anssi wrote:Lukeeko toi isopropanolikuttu jossain ohjeessa vai miksi sitä tarvitaan? Ei olla käytetty ja hyvin on pelannu Esso-bluen kanssa. Mitäs muut käyttää varsinaisena polttoaineena???
http://www.wallas.com/contentlibrary/PD ... etroli.pdf

Esso-Blue meilläkin. Kuulemma Hong Kongin vastaava toimii yhtä hyvin, itse en ole kokeillut.
anssi
kokelas
Posts: 64
Joined: Fri Dec 15, 2006 18:37 pm

Post by anssi »

Ahaa...kiitos, täytynee hommata. Pitäiskö sinne wikiin lisätä joku "to do" -lista?!
Sellainen joka on suunnattu meikäläisen tasoisille tietäjille :oops:
versiot: ennen laskua, laskun jälkeen, ennen nostoa, talveksi, purjehduskauden aikana, jne...
Joku guru vois tollasen vääntää...
Guest

Post by Guest »

Mä etsin myös noita huoltsikoiden jäänestoaineita, mutta näin kesällä on ollut tarjonta hieman heikohkoa.
Kävelin sitten apteekkiin ja desi isopropanolia kustansi 5 ¤ Ostin kerralla 2 purkkia jotta riittää koko kesäksi.

- Jussi
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Shelliltä löytyi shellin tuotemerkillä jäänestoa, joka on isopropanolia. 4,20 eur puolen litran pullo.

Vähän ensin hämäsi, kun purkissa lukee sisällöksi isopropyylialkoholi. Vähän on unholassa se vähäinen lukion kemia, mutta kutina oli että samaa ainetta olisi. Myyjä kuitenkin vimmatun pohdinnan jälkeen oli sitä mieltä, että isopropanoli ja isopropyylialkoholi ovat eri asioita. Koska myyjän aikaetäisyys omiin mahdollisiin lukio-opintoihinsa oli selvästi vähäisempi kuin minun, uskoin ja marssin apteekkiin. Siellä vastattiin myöntävästi että isopropanolia kyllä löytyy ja vietiin kohteliaasti oikean hyllyn kohdalle. Ja eikös perkele purkissa lue isopropyylialkoholi (6 eur 1 dl). Olin että eiku isopropanoli ja myyjä oli että niin niin isopropanoli ja meikä sitten palasi shellille.

Ja noista carlaken tuotteista. Litran pullossa löytyy näemmä tuollaista isopropyylialkoholia ja sitten on carlake jäänesto KAT, jota myydään puolen litran pulloissa ja se sisältää etanolia ja isopropanolia. Valitettavasti mistään ei löydy tietoa, että missä suhteissa.

Puolen litran tönkkä riittää mulla jotain noin 10 tankkaukseen (=10 kesäksi), joten kai se loppumönjä pitää heittää auton tankkiin ensi talvena.

Ville
Post Reply