Huomasin, että veneen laipioon asennetun kompassin kompassiruusu on kallellaan . Ihan kun se olisi "hypännyt" laakeriltaan veteen laskettaessa slipillä. Onko ongelma tuttu ja miten korjasitte kompassin vai meneekö vaihtoon ?
Meidän kompassissa puolipallon muotoinen takaseinä (sisustuksen kuvun
alla) on kiinnitetty varsinaiseen kompassipalloon kalvolla. Tämä sen takia
jotta lämpötilaerot ei räjäyttäisi kompassin.
Tämä kalvo on nyt niin vanha että se tihuttaa öljyä ulos hitaasti. Sitä tulee
niin hitaasti ettei se sisäpuolelle näy, mutta aiheuttaa kuitenkin neste-
vajausta kompassissa, ja ilmakuplien ilmeentyminen ruusin kiekon alle.
Kun ruusun kiekko on umpinainen, jää sen alle ilmakuplat kellumaan ja
kallistuttamaan ruusua.
Irroita, kääntele ylösalaisin pari kertaa, kiinnitä. Suunnitele uuden kompassin
ostamista ensi vuoden tuohikuussa (meillä ollut ongelma vuodesta 2000,
sama kompassi edelleen).
harald wrote: ..Irroita, kääntele ylösalaisin pari kertaa, kiinnitä. Suunnitele uuden kompassin..
Tervehdys
Mikä kaupallisesti toimiva tavaraa / palveluita tarjoava yritys venealalla pystyy tähän? Toimistoajan ulkopuolella vastaus ongelmatilanteen aiheuttamaan kysymykseen 4 minuutin sisällä? Tätä ei sitten rahalla saa .
No niin. Nyt on sitten ensimmäisen kerran korjattu / yritetty korjata Suunnon kompassia.
Otin kompassin irti veneestä ja toin kotiin tutkittavaksi. Pienen pähkäilyn jälkeen sain sen auki ja irronneet osat takaisin paikoilleen ja jopa takaisin kokoon. Uusi Suunto maksaa jotain ûber 200¤, joten laskin päässeeni korjauksen tekemällä ihan tuntitaksoille . Aikaa hommaan meni pohtimisineen hiukka toista tuntia.
Mulla on sama ongelma, vanha kompassi vuotaa hiljalleen. Välillä käy niin, että ilmakuplat jotka korvaavat poistuvaa nestettä jäävät kompassiruusun alle jolloin ruusu jää "kellumaan" vinoon.
En ole jaksanut ottaa kompassia irti, mutta mun laipioasennuksessa kompassin yläreunassa olevan täyttöruuvin saa just ja just auki vaikka kompassi on paikoillaan. Sitten reiän kautta tökätään kompassiruusua nippusiteen pätkällä. Ruusun heilahtaessa ilmakupla pääsee pois reunan alta ja ruusu kelluu taas suorassa.
Olen laittanut kompassiin lamppuöljyä poistuneen nesteen tilalle. Koska kompassi on kiinni laipiossa ja laipio on vinossa ei täyttöruuvi ole kupolin yläreunassa. Tästä puolestaan aiheutuu se, että kompassia ei saa täyteen vaan sinne jää aina ilmakupla. Ainakaan mua tuo ei ole liikaa häirinnyt. Nestevuoto taitaa tosin olla pahenemassa, koska talven jäjiltä ulkopuolella oli jo näkyvät valumajäljet. Voi olla uuden kompassin osto edessä.