Lite tankar om trimmet på FE83

Moderators: Petri, harald

Post Reply
fe125
alokas
Posts: 25
Joined: Tue Jan 22, 2008 22:44 pm

Lite tankar om trimmet på FE83

Post by fe125 »

Hej från västkusten.
Efter mkt trassel med motorn så kom äntligen FE125 i sjön.Det har varit fantastikt fint väder hela maj.Har nu seglat båten i lite olika vindar med orginalsegel......
Otroligt lättstyrd,styv eller underriggad välj själva.Mkt lättseglad fantastisk sittbrunn lätt att slå med,lätt att hålla "spåret" med.Båten hade tålt 1 meter högre rigg men det är som det är.Riggen behövdes lutas bakåt kraftigt men då blev toppvanten för långa=ny stående rigg får införskaffas.Fråga....ni som har nya segel,får ni bättre balans eller har ni behövt kapa vant också?Som sagt här behövs segelyta,jobbar med frågan ihop med en segelmakare,få se hur mkt det går att bygga ut storseglet.I frisk vind är hon en fröjd att segla,har ingen original spinnaker ännu utan kör med en lånad Albin Express dito.Bär upp denna något för stora spinnare utan ngr problem.12 m/s går otroligt stadigt med suggor kopplade.Riktigt kul båt att segla då.
Lättvind, där finns nog en del att göra,hoppas på många bra tips!
Det var allt för denna gången,återkommer när nya segel kommer på plats.

Hälsn från Göteborg

Urban L
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Det stämmer nog att lätt väder 2-4m/s är svårt i ett LYS-fält, särskilt om man jmfr
med Express eller H-båt. Expressens (Albin) bästa väder är väl just 2-4m/s, så det
är bara att ta den dagen som den är och plocka de rankingpoäng som blir kvar.

Bottnet, köl och roder skall ju förstås vara felfria. Sen får man nog städa ut alla
mässingsplattor, kaffekoppar och annat man fått i julklapp av tjocka släkten. Det
lönar sig att hålla sig på minimivikten.

För lätt väder rekommenderar jag en inte alltför tung genua etta, designad för ett
relativt rakt förstag. Genuan bör vara av sådant material och snitt att den håller
formen bra även i noll vind (lätt, tunt, tri-radial eller 3Dr/L, nåt sånt).

Storseglet har vi nära max LYS-mått. Trots detta seglar man nog inte
båt-mot-båt mot expressen i lätt väder. Den drar obevekligen ifrån på lätt
kryss.

Sen å andra sidan, när det börjar blåsa 5m/s börjar man gå jämnt, och vid
10m/s brukar vi nog dra ifrån de flesta expressar här i h:fors. Man får hoppas
att säsongen är blåsig :)

Båten är ju inte designad som en ren kappseglare, utan man skall klara den
underbemannad (familjebesättning) i de flesta förhållandena. För de lätta
dagarna (när/om man har bråttom) har man ju en förträfflig plåtgenua.

Lätt väder kräver nog mycket av rorsman också, båten ger inte mycket feedback
och man får verkligen koncentrera sig på styrandet. Instrument hjälper en
aning så man inte behöver segla med nacken skruttig av att se på windex. Annars
är det tellatails och loggen rorsman stirrar på konstant, inget annat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

I lätt kryss bör genuan skotas så, att underliket nuddar vi vantskruven, och tell-tail
i akterliket vid spridarhöjd bör flyga konstant, det betyder i praktiken minst 10cm
mellan spridarnock och akterlik (p.g.a. riggens geometri med bredare röstjärn
än spridare).

Storen skall skotas så att övre telltail flyger s.g.s. hela tiden. Bommen hellre ett
par bom-mått under midskepps än i mitten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply