WHC 21.5.08
WHC 21.5.08
Keliennuste: "Ei tuulta".
Toteutunut keli: "Vähän tuulta".
Sikäli siis hyvä, että keulagastimme jäi kotiin lukemaan historiankokeeseen, vene oli kevyt ja sen kyllä huomasi etenkin lensseillä.
Kyseessä siis taas vastatuulilähtö ja rata 2, jota tosin _onneksi_ lyhennettiin...henk.koht. olisin kyllä ajattanut vitosradan, koska tuulen laantuminen oli aika selviö ennusteittenkin valossa.
Startti meni ihan hyvin, mitä nyt vähän Mojito? jäädytteli, mutta en nyt jaksanut nostattaakaan sitä pois linjalta...etenkin kun Charlottakaan ei alkanut nostattamaan meitä sen päälle.
Heti alussa siis Hoon paskoihin ja vendalla paaralle, josta yhdellä vendalla kohti ylämerkkiä.
Ylämerkille ekana FE:nä, kun Charlotta laski leikkarin pieleen. Valitettavasti johtoasema kesti n. 10 sek, kun spinnunostossa tuli pientä hämminkiä spinnun noustessa ihmeellisenä rusettina ja kädet loppuivat kesken asioita säätäessä.
Olli puski myös perään, mutta jostain syystä jäi kuin tervaan spinnustrekillä. Vihreälle kepille asti mentiinkin spinnulla ja sieltä sitten tuskaista 2,5-3 solmun kryssiä kohti punaista keppiä. Matkalla sinne tuuli kuoli täysin ja hiljalleen hoot alkoivat puskea ohi vasemmalta ja oikealta.
Onneksi sitten Hakola tuli paikalle ribillä ja lyhenteli rataa paluumatkan osalta. Ekan punaisen kepin kohdalla Charlottakin oli taas kiikarissa ja arvaamattomissa kevyissä tuulissa sitten kryssittiin kääntö-punaiselle, josta spinnulla kohti em. punaista missä maali sijaitsi lyhennyksen johdosta. Lenssin aikana mentiin ohi spinnuttomasta Mojitosta, mutta taktisen virheen takia toinen hoo pääsi lopulta ohi, kun jiippasin aivan väärässä paikassa toisen styyralla tulevan veneen eteen ja piti jumitella plattiksessa että styyran vene pääsi ohitse.
Lopulta kauheaan peittotaisteluun ko. hoota (taisi olla 727) kohti, mutta matka ei aivan riittänyt.
Ihan ok kisa ja kevyen kelin kryssikin sujui ihan mallikkaasti muihin FE:isiin nähden. Tuloksena varmaan joku keskikastin sijoitus.
Spinnupuomin pussin piraattiversio toimi hyvin.
Toteutunut keli: "Vähän tuulta".
Sikäli siis hyvä, että keulagastimme jäi kotiin lukemaan historiankokeeseen, vene oli kevyt ja sen kyllä huomasi etenkin lensseillä.
Kyseessä siis taas vastatuulilähtö ja rata 2, jota tosin _onneksi_ lyhennettiin...henk.koht. olisin kyllä ajattanut vitosradan, koska tuulen laantuminen oli aika selviö ennusteittenkin valossa.
Startti meni ihan hyvin, mitä nyt vähän Mojito? jäädytteli, mutta en nyt jaksanut nostattaakaan sitä pois linjalta...etenkin kun Charlottakaan ei alkanut nostattamaan meitä sen päälle.
Heti alussa siis Hoon paskoihin ja vendalla paaralle, josta yhdellä vendalla kohti ylämerkkiä.
Ylämerkille ekana FE:nä, kun Charlotta laski leikkarin pieleen. Valitettavasti johtoasema kesti n. 10 sek, kun spinnunostossa tuli pientä hämminkiä spinnun noustessa ihmeellisenä rusettina ja kädet loppuivat kesken asioita säätäessä.
Olli puski myös perään, mutta jostain syystä jäi kuin tervaan spinnustrekillä. Vihreälle kepille asti mentiinkin spinnulla ja sieltä sitten tuskaista 2,5-3 solmun kryssiä kohti punaista keppiä. Matkalla sinne tuuli kuoli täysin ja hiljalleen hoot alkoivat puskea ohi vasemmalta ja oikealta.
Onneksi sitten Hakola tuli paikalle ribillä ja lyhenteli rataa paluumatkan osalta. Ekan punaisen kepin kohdalla Charlottakin oli taas kiikarissa ja arvaamattomissa kevyissä tuulissa sitten kryssittiin kääntö-punaiselle, josta spinnulla kohti em. punaista missä maali sijaitsi lyhennyksen johdosta. Lenssin aikana mentiin ohi spinnuttomasta Mojitosta, mutta taktisen virheen takia toinen hoo pääsi lopulta ohi, kun jiippasin aivan väärässä paikassa toisen styyralla tulevan veneen eteen ja piti jumitella plattiksessa että styyran vene pääsi ohitse.
Lopulta kauheaan peittotaisteluun ko. hoota (taisi olla 727) kohti, mutta matka ei aivan riittänyt.
Ihan ok kisa ja kevyen kelin kryssikin sujui ihan mallikkaasti muihin FE:isiin nähden. Tuloksena varmaan joku keskikastin sijoitus.
Spinnupuomin pussin piraattiversio toimi hyvin.
Tuloksetkin ovat tulleet, joskin niissä on virheitä, koska osa veneistä on ilmoittaunut LYS-lukunsa ilman desimaaleja.
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=96
Eli Olga siis oikeasti 6. harmittavasti tosiaan tuo 757 pääsi edelle :/
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=96
Eli Olga siis oikeasti 6. harmittavasti tosiaan tuo 757 pääsi edelle :/
No niin, olin lähtölinjalla ihan väärässä paikassa, eikä siitä enää päässyt hyviin asemiin. Trafiikkia oli vasemmassakin reunassa niin, ettei paaran lähtökään onnistunut, vaan jouduin heittämään vendan ja kikkailemaan juuri ja juuri poijun ohi.
Eka kryssi ei ollut hirveän huono, kun päästiin kuitenkin lähelle Olgaa. Spinnun nosto ei mennyt ihan putkeen, oli skuutti jossain jökissä ym. Hyvä vauhti löytyi jossain puolessa välissä sitä strekkiä, mutta alussa jäätiin tosi paljon Olgalle, ja Kumiankkakin tuli lähelle ilman spinnua.
Kelin tyyntyessä ei enää kryssi sitten kulkenut mihinkään, en vain saanut venettä vauhtiin, ja löysin kaikki rei'ätkin tuulesta.
Vikalle lenssille vaihdettiin kevyen kelin skuutit, ja siinä saatiinkin vähän vauhtia, ohitettiin ilman spinnua ajanut Kumiankka II ja saavutettiin vähän muitakin, mutta niihin ei matka riittänyt.
Meidän vauhti oli tänään FE-fleetin huonoin, Kumiankka ohitettiin vain koska heillä ei ollut spinnua. Moottorillakaan ei pärjätty Kumiankalle, kulkee perämoottorilla pirun lujaa
Eka kryssi ei ollut hirveän huono, kun päästiin kuitenkin lähelle Olgaa. Spinnun nosto ei mennyt ihan putkeen, oli skuutti jossain jökissä ym. Hyvä vauhti löytyi jossain puolessa välissä sitä strekkiä, mutta alussa jäätiin tosi paljon Olgalle, ja Kumiankkakin tuli lähelle ilman spinnua.
Kelin tyyntyessä ei enää kryssi sitten kulkenut mihinkään, en vain saanut venettä vauhtiin, ja löysin kaikki rei'ätkin tuulesta.
Vikalle lenssille vaihdettiin kevyen kelin skuutit, ja siinä saatiinkin vähän vauhtia, ohitettiin ilman spinnua ajanut Kumiankka II ja saavutettiin vähän muitakin, mutta niihin ei matka riittänyt.
Meidän vauhti oli tänään FE-fleetin huonoin, Kumiankka ohitettiin vain koska heillä ei ollut spinnua. Moottorillakaan ei pärjätty Kumiankalle, kulkee perämoottorilla pirun lujaa

Olli Niemi
Olli wrote: Meidän vauhti oli tänään FE-fleetin huonoin, Kumiankka ohitettiin vain koska heillä ei ollut spinnua. Moottorillakaan ei pärjätty Kumiankalle, kulkee perämoottorilla pirun lujaa

Jos ei Lisbetin uudella tehopytyllä pärjää, niin sitten kyllä on ollut pakko kulkea todella kovaa.
H-vene.netistä voi lukeakin Mojiton näkemystä allekirjoittaneen "nerokkaista" taktisista ratkaisuista.
http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopic.php?t=284
Hyvä kun sitä edes pysyy itse omien suunnitelmiensa tasolla, vaan sitä on heti jo miettimässä mitä pitäisi tehdä hetken päästä.
Tuohon teidän sääntökeskusteluun liittyen niin voisitte vilkaista vähän tuota
Casebookin caset 7, 14 ja 46. Tässä ei ainakin puhuta mistään kahden venemitan
säännöstä ja alempi veneen on pidettävä ns. proper course. Proper Course voi
kevyellä lenssillä olla melkein mitä vaan.
mode edit(hh): URL korjattu (yritys), 2: tinyurl avuksi kun urlissa oli hakasia
Casebookin caset 7, 14 ja 46. Tässä ei ainakin puhuta mistään kahden venemitan
säännöstä ja alempi veneen on pidettävä ns. proper course. Proper Course voi
kevyellä lenssillä olla melkein mitä vaan.
mode edit(hh): URL korjattu (yritys), 2: tinyurl avuksi kun urlissa oli hakasia
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tilannetta näkemättä, ja ilman lisäinfoa sanoisin että noilla nopeuseroilla jos
voi pökätä keulan peittoon, ja aikaa jää tuulenpuoleiselle veneen nostaa, tulee
tuulenpuoleisen väistää (väistämisvelvollisena).
Kuten Jan tuossa kertoi, niin kauan kun nokka osoittaa edes sinnepäin seuraavaa
merkkiä kohden on proper course määritelmä täyttynyt. Vaikka leen vene ajaisikin
korkeammalle tuuleen kuin proper course tulee tuulen puoleisen veneen väistää,
ja vasta sitten protestoida.
Taktisesti on vain harvoin fiksua ajaa tuollaiseen väliin. Harvoin se käytäntö
kuitenkaan mene sääntöteorian lailla niin että siitä jotain voittaisi, päinvastoin.
Jos reiästä pääsisikin läpi, olisi kohta kaksi venettä ajamassa takaa peitto kiinni
uudestaan
voi pökätä keulan peittoon, ja aikaa jää tuulenpuoleiselle veneen nostaa, tulee
tuulenpuoleisen väistää (väistämisvelvollisena).
Kuten Jan tuossa kertoi, niin kauan kun nokka osoittaa edes sinnepäin seuraavaa
merkkiä kohden on proper course määritelmä täyttynyt. Vaikka leen vene ajaisikin
korkeammalle tuuleen kuin proper course tulee tuulen puoleisen veneen väistää,
ja vasta sitten protestoida.
Taktisesti on vain harvoin fiksua ajaa tuollaiseen väliin. Harvoin se käytäntö
kuitenkaan mene sääntöteorian lailla niin että siitä jotain voittaisi, päinvastoin.
Jos reiästä pääsisikin läpi, olisi kohta kaksi venettä ajamassa takaa peitto kiinni
uudestaan

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kumiankan LYS-luku korjaantunee jos Mikko ilmoittaa kilpailujohdolle että hän
purjehtii LYS "1.08 SG-".
Onko Kumiankassa spinnua?
purjehtii LYS "1.08 SG-".
Onko Kumiankassa spinnua?
Last edited by harald on Thu May 22, 2008 10:40 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Olipa taas kevytkelinen kisa. Riki niin kireänä että vantit soivat ja raskaimmat
kevlarpurjeet ylhäällä. Startissa yritimme pukata Olgan alle, ja Fuuga taisi vielä
tulla slööräten aukosta sisään joten hiukan jäimme hetkeksi pashoihin. Vauhtia
oli onneksi sen verran että pääsimme hiukan irti, mutta varastanut fuuga kun ei
kääntynyt takaisin uusintastarttiin jouduimme sitten vendaamaan paaralle, oikea
puoli ei sitten oikein vetänyt, tai siltä tuntui.
Kun tuuli vielä veti ns. viimeisiä keuhkovetojaan niin leikkari jäikin sitten vähän
vajaaksi. Paaralle ja reilu väistö jonkun hoon takaa niin eikö Olga vielä täräyttänyt
ohi juuri ennen ylämerkkiä. Hyvä Olga!
Kierrossa unohtui sitten Olgalta skuuttien löysääminen (hankkikaa ne rapulukot
keulap. skuuteille) ja pääsimme vuorostaan kiihdyttämään tässä ohi. Muu fleetti
ajoi miessaaren selän karikon p-puolelta mutta me päätimme leikata vähän
kovempaa/korkeammalta ja saimmekin aika vapaissa ajaa vihreälle, pari
venettä ohittaen.
Vihreän jälkeen tuuli vain jatkoi tyyntymistään ja ohjaaminen meni aika
vaikeaksi ja puuduttavaksi. Loppukisasta olikin sitten enää pienten tuulen-
vireitten löytäminen ja ehtiminen niihin. Albinit karkasivat horisonttiin (tuo
2-4m/s taitaa olla sen veneen 'paras' keli). H-veneitä lappasi ohi ja karkasivat
oikealta ja vasemmalta.
tuloksista olikin sitten melkoinen yllätys huomata että olimme sentään
neljänsiä. Kiitos näitten kolmen h-veneitten OCS. Kannatti näköjään tsempata
loppuun saakka kuitenkin, vaikka tuntui vähemmän motivoituneeltä välillä.
kevlarpurjeet ylhäällä. Startissa yritimme pukata Olgan alle, ja Fuuga taisi vielä
tulla slööräten aukosta sisään joten hiukan jäimme hetkeksi pashoihin. Vauhtia
oli onneksi sen verran että pääsimme hiukan irti, mutta varastanut fuuga kun ei
kääntynyt takaisin uusintastarttiin jouduimme sitten vendaamaan paaralle, oikea
puoli ei sitten oikein vetänyt, tai siltä tuntui.
Kun tuuli vielä veti ns. viimeisiä keuhkovetojaan niin leikkari jäikin sitten vähän
vajaaksi. Paaralle ja reilu väistö jonkun hoon takaa niin eikö Olga vielä täräyttänyt
ohi juuri ennen ylämerkkiä. Hyvä Olga!
Kierrossa unohtui sitten Olgalta skuuttien löysääminen (hankkikaa ne rapulukot
keulap. skuuteille) ja pääsimme vuorostaan kiihdyttämään tässä ohi. Muu fleetti
ajoi miessaaren selän karikon p-puolelta mutta me päätimme leikata vähän
kovempaa/korkeammalta ja saimmekin aika vapaissa ajaa vihreälle, pari
venettä ohittaen.
Vihreän jälkeen tuuli vain jatkoi tyyntymistään ja ohjaaminen meni aika
vaikeaksi ja puuduttavaksi. Loppukisasta olikin sitten enää pienten tuulen-
vireitten löytäminen ja ehtiminen niihin. Albinit karkasivat horisonttiin (tuo
2-4m/s taitaa olla sen veneen 'paras' keli). H-veneitä lappasi ohi ja karkasivat
oikealta ja vasemmalta.
tuloksista olikin sitten melkoinen yllätys huomata että olimme sentään
neljänsiä. Kiitos näitten kolmen h-veneitten OCS. Kannatti näköjään tsempata
loppuun saakka kuitenkin, vaikka tuntui vähemmän motivoituneeltä välillä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petrille säännöistä.
Ensinnäkin peittoon liittyvät kommenttisi olivat aika huolestuttavia. Eihän sillä ole peiton kannalta hevon hiton merkitystä ollaanko kryssillä, slöörillä vai lenssillä. Luepa se peiton määritelmä oikein huolella, se on ihan keskeinen asia.
Yleisesti tilanteesta. Kertomusten perusteella vaikuttaisi, että kyseisessä tilanteessa alimmainen vene on kahdelle ylimmälle ns. jatkuva este (continuing obstruction). Vapaasti suomentaen ja tulkiten, Petri saa tunkea siihen väliin vain jos peiton syntyessä siinä välissä on tilaa mennä läpi. Sääntö 18.5
Tuo toisella foorumilla mainittu peiton saavuttaminen 2 veneenmitan päästä alapuolelta ei sinänsä vaikuta väistämissuhteisiin mitenkään. Jos saavuttaa suojan puolen peiton perästä ja lähempää kuin 2 veneenmitan päästä, se vain rajoittaa suojan puolen veneen ohjailua siten, ettei tämä saa ajaa oikeaa suuntaansa ylemmäksi.
Ville
Ensinnäkin peittoon liittyvät kommenttisi olivat aika huolestuttavia. Eihän sillä ole peiton kannalta hevon hiton merkitystä ollaanko kryssillä, slöörillä vai lenssillä. Luepa se peiton määritelmä oikein huolella, se on ihan keskeinen asia.
Yleisesti tilanteesta. Kertomusten perusteella vaikuttaisi, että kyseisessä tilanteessa alimmainen vene on kahdelle ylimmälle ns. jatkuva este (continuing obstruction). Vapaasti suomentaen ja tulkiten, Petri saa tunkea siihen väliin vain jos peiton syntyessä siinä välissä on tilaa mennä läpi. Sääntö 18.5
Tuo toisella foorumilla mainittu peiton saavuttaminen 2 veneenmitan päästä alapuolelta ei sinänsä vaikuta väistämissuhteisiin mitenkään. Jos saavuttaa suojan puolen peiton perästä ja lähempää kuin 2 veneenmitan päästä, se vain rajoittaa suojan puolen veneen ohjailua siten, ettei tämä saa ajaa oikeaa suuntaansa ylemmäksi.
Ville
Spinnua... ööö.... mikä se semmoinen on?harald wrote:Kumiankan LYS-luku korjaantunee jos Mikko ilmoittaa kilpailujohdolle että hän
purjehtii LYS "1.08 SG-".
Onko Kumiankassa spinnua?
Ei vaan, on kyllä mutta on toistaiseksi jäänyt varastoon sedimentoitumaan

Jos spinnua ei käytä, niin eikös maallikko helposti voisi olettaa, että se neutraloisi sisäkoneen puutteen?

t:Mikko
Kyllä siellä puhutaan, esim. case 7: "L was less than two of her hull lengths from W."Jan wrote:Tuohon teidän sääntökeskusteluun liittyen niin voisitte vilkaista vähän tuota
Casebookin caset 7, 14 ja 46. Tässä ei ainakin puhuta mistään kahden venemitan
säännöstä ja alempi veneen on pidettävä ns. proper course.
Ja ei koskaan, ei ikinä, ei missään tilanteessa veneen täydy ajaa oikeaa suuntaa. On vain tilanteita, joissa vene ei saa ajaa oikeaa suuntaansa ylemmäksi (kuten case 7) sekä tilanteita, joissa vene ei saa ajaa oikeaa suuntaansa alemmaksi.
Nipotan nyt tästä kun tuo oikean suunnan ajamisen "vaatimus" on niin yleinen väärinkäsitys, vaikka käytännössä tuolla nyt ei niin suurta väliä ole.
Ville
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos aikomuksena on ajaa koko kausi ilman spinnua voita ilmoittautua LYS-luvulla
1.05 -G-
eli perusluku on 1.07 SGV, tästä V on taittolapapotkuri ja ilman potkuria olisi
1.08 SG- luvulla. Jos spinnun jättää pois (S) niin saa 0.03 hyvitystä ja näin luku
on 1.05 -G-. Voit vielä ilmoittautua pelkällä fokallakin, jolloin luvuksi tulee
1.04 -K-.
Jos vain tuulee niin tuolla 1.04 luvulla saisi kyllä varmaan tuloksia aikaan...
1.05 -G-
eli perusluku on 1.07 SGV, tästä V on taittolapapotkuri ja ilman potkuria olisi
1.08 SG- luvulla. Jos spinnun jättää pois (S) niin saa 0.03 hyvitystä ja näin luku
on 1.05 -G-. Voit vielä ilmoittautua pelkällä fokallakin, jolloin luvuksi tulee
1.04 -K-.
Jos vain tuulee niin tuolla 1.04 luvulla saisi kyllä varmaan tuloksia aikaan...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Heh, sori tuosta case 7:sta. Luin ne joskus arviolta kaksi viikkoa sitten liittyen tähän keskusteluun ja en muistanut että siellä olisi mainittu tuota.Anonymous wrote:Kyllä siellä puhutaan, esim. case 7: "L was less than two of her hull lengths from W."Jan wrote:Tuohon teidän sääntökeskusteluun liittyen niin voisitte vilkaista vähän tuota
Casebookin caset 7, 14 ja 46. Tässä ei ainakin puhuta mistään kahden venemitan
säännöstä ja alempi veneen on pidettävä ns. proper course.
Ja ei koskaan, ei ikinä, ei missään tilanteessa veneen täydy ajaa oikeaa suuntaa. On vain tilanteita, joissa vene ei saa ajaa oikeaa suuntaansa ylemmäksi (kuten case 7) sekä tilanteita, joissa vene ei saa ajaa oikeaa suuntaansa alemmaksi.
Nipotan nyt tästä kun tuo oikean suunnan ajamisen "vaatimus" on niin yleinen väärinkäsitys, vaikka käytännössä tuolla nyt ei niin suurta väliä ole.
Ville
http://www.blur.se/2008/05/12/veckans-regelquiz/