harald wrote:Kas vain, Nereida on näköjään neljäs, kolmen hopotin jälkeen, sekä ennen
kolme hopottia.
Joakim näköjään toinen luokkaa isommassa luokassa. Mitäköhän se Jokke
nyt mokasi?

Mokasimme trimmit (ja varmasti myös mun ajamisen) aika totaalisesti kisan ensimmäisen ~2 tunnin ajan. Tietysti myös muutama reitinvalinta epäonnistui, mutta paljon useampi onnistui.
Veneellä (ja minä) oli tänä vuonna purjehdittu 2 tuntia ennen kisaa ja silloinkin minä + 6 vuotias tytär. Erilaisten sählinkien (gastin kanssa tehdyissä treffeissä sekoitimme HSK-HSS + ruoan saaminen ei onnistunutkaan kuten piti) takia tulimme lähtöalueelle vasta 20 min. ennen lähtöämme, joten aikaa trimmaamiseen ei juuri jäänyt.
Lähtö oli hyvä kärjessä yhdessä Donnan (Inf31) kanssa. Pian kuitenkin VindUngen (FG28e) jyräsi meidät paljon paremmalla vauhdilla. Alkukryssillä ~3 m/s tuulessa ko. veneet + Valpuri (Inf31) muodostivat kärkiryhmän, joka meni alussa kohtuu etelään Toisen Tempon Kaptahin hakiessa vauhtia aivan pohjoisesta. Menimme Valpurin kanssa samaa laitaa ja käännyimme vain pari veneenmittaa Valpurin perässä halssille, joka vei Valpurin ylivoimaiseen johtoon yhdessä Kaptahin kanssa. Me jäimme Valpurin vauhdista ~0,5 kn ja emme päässeet Valpurin voittoon vieneeseen "tuulijunaan" vaan jäimme koko porukan häntäpäähän ja H-veneenkin ohitus oli vaikeaa kryssillä.
Donna taas teki pari huonoa reittivalintaa ja jäi meidänkin taakse ja lähti hakemaan vauhtia kaukaa etelästä Eestiluodon luota tullen ilmeisesti Kaunissaaren eteläpuolelta kauas meidän taakse. Solveig keskeytti jostain syystä jo ennen Hevosia. Bojangles (North Star 38) meni vastustamatonta vauhtia kevyessä kryssissä ja kiipesi pian kärkikolmikkoon.
Sitten vihdoin tajusimme, että nyt on jotain pahasti pielessä ja pistimme trimmit täysin uusiksi. Vauhtia tuli ainakin 0,5 kn lisää. Yht'äkkiä luokkamme klunga tuli perä edellä vastaan ja uusi FG33 ja X-332 menivät vain vaivoin ohi. Seawind ja Scanmar ohitettiin heittämällä ja VindUngenia saatiin hitaasti, mutta varmasti kiinni.
Taistelimme Kuiva Hevoselta Emäsalon eteläpuolelle tiukasti VindUngenin kanssa Aniaran (FF31) ollessa hiukan ja Kaptah + Valpurin todella paljon edellä, Bojangles jossain välissä. Lopulta VindUngen sai pari hyvää siftiä ja puuskaa Emäsalon lounaiskärjessä ja karkasi pahasta. Sitten Aniara hyytyi pahasti ja menimme ohi. Samalla bongasimme Donnan, joka oli tehnyt uskomattoman paluun ja ohitti pian Aniaran ja lopulta meidätkin loputtomattoman pitkällä kryssillä Emäsalon itäpuolella. Tuulet olivat koko matkan kääntyneet vastaan ja enemmän tai vähemmän suoraa 1-4 m/s kryssiä oli ollut kokoajan. Donna pysyi lähituntumassa ja kahden Tigrun kanssa kryssittiin pitkään lähes samaa vauhtia (tai meni ne paljon kovempaa, mutta alemmaksi).
Varsin kevyessä ja reikäisessä tuulessa fokan latat tekivät kiusaa suostumatta kääntymään vendoissa. Useamman kerran oli vain pakko ajaa väärinpäin pullottavalla latalla tai jopa useammalla, koska niitä ei saanut purjetta paukuttamalla tai nykimällä kääntymään alle 1,5 m/s tuulessa. Ilmeisesti purje on kutistunut ja latat ylikireät?
Juuri ennen Emäsalon koilliskulmaa tuuli tyyntyi ~0.5 m/s lukemiin, muttei kertaakaan kuollut kokonaan vauhdin pysyessä heikoimmillaankin 0,6 kn:ssä. Nostimme hyvin nopeasti uuden spinnun viitalla ja hetkessä ohitimme hyvin tiukalla spinnustekillä aiemmi ohi kryssineen First 33.7:n alapuolelta heittämällä ja saimme sillalla kiinni Donnan ja Bojanglesin, joka ajoi genualla. Ohitukset sujuivat helposti meriteiden sääntöjen vallitessa. Päivä alkoi valjeta, mutta oli vielä todella kylmä.
Sillan jälkeen spinnu otettiin alas pariksi minuutiksi ja sitten seurasi pitkä jakso 100-150 TWA:n 2-5 m/s spinnuajoa aina Kuninkaansalmen eteläpuolelle. Pian näimme, että Kaptah ja Valpuri ovat vielä näköetäisyydellä ja tilanne ei ole toivoton. Loppukirin paikka siis. Jätimme spinnulla VindUngenin sekä valtavilla spinnuilla ajaneet FG33:n, Bojanglesin, First 33.7 kauas taakse ja teimme muutaman veneenmitan eron Donnaan, joka haki leikkaamalla pariin kertaan lisää tuulta etelämpää onnistuen vain kerran. Eteläjääpoijulta Kuninkaansalmeen saimme Kaptahia todella nopeasti kiinni, koska se ajoi fokalla yli 100 TWA:sta huolimatta. Ero supistui poijun 8 minuutista Kuninkaan salmen jälkeiseen alle 4 minuuttiin. Donna antoi hiukan tasoitusta vaihtamalla toisen spinnun viimeiselle pätkälle ajaen lähes plattista ilman spinnua jonkun aikaa.
Loppukryssillä pääsime jo Kaptahin rinnalle, mutta lopulta se oli 2 minuuttia ennen maalissa. Valpurikin näytti voitettavalta, sen ollessa kaukana selkeästi väärässä laidassa Kruunuvuorenselällä, mutta se pääsi livahtamaan nopeasti Kasinon edestä pyysaaren ~0.2 M kryssipätkälle, joka kesti meiltä yli 8 minuuttia hyvin hiljaisessa ja kiertyvässä tuulessa. Pieni puuska tuohon pätkään ja se olisi mennyt tarvittavat reilut 2 min nopeammin...
Tulokseen pitää olla kuitenkin erittäin tyytyväinen ja vielä enemmän olen tyytyväinen siihen, että uusi spinnu toi todella paljon lisää vauhtia kevyille tiukoille spinnuosuuksille, joilla vanhalla spinnulla hävisimme ~1 min/M Inferno 31:lle viime kautena. Nyt menimme vähintään niiden vauhtia ja targetteihin pääsi helposti. Taas sitä oppi miten suuri ero on toiseen veneseen suunnitellun kutakuinkin sopivan paljon käytetyn ja juuri ko. veneeseen räätälöidyn uuden spinnun välillä.
Joakim