Emäsalon Lenkki 2008

Moderators: Petri, harald

Post Reply
vpl
alokas
Posts: 39
Joined: Sat Mar 08, 2008 20:16 pm

Emäsalon Lenkki 2008

Post by vpl »

Emäsalon Lenkki 2008
Toukokuu 24, 2008 - Toukokuu 25, 2008

Kilpailukutsu

Ilmoittautuneet

Kilpailun kotisivu
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Kiitoksia tiedosta. Itse olen tuon kisa useammankin kerran ajanut. Hauskaakin on ollut. Yleisesti kuitenkin päälimmäiseksi muistoksi on jäänyt tavaton kylmyys keväisellä merellä etenkin yö aikaan. Parasta antia onkin ollut toisia samanlaisia veneitä vastaan ajetut OD henkiet kisat.

Ehdotinpa pari vuotta sitten HTPS:n sihteerille, että muuttaisivat reittiä / se kuvausta tyliin:

- Lähtö ja maali Pyysaaressa ja tehtävänä on kiertää Emäsalon saari Porvoon ulkopuolella.

Nykyinen reitti johtaa Boat Speed tyyppiseen kruisailuun kapeassa putkessa, jossa ei oikeasti ole mahdollisuuksia kunnon ohituksiin eikä taktisiin valintoihin. Tuo ehdottamani "reitti" vastaa suurimmalta osin normaalia purjehdusta, jossa kulloisen tilanteen mukaan hakeudutaan edullisimmalle reitille. Tämä antaa niin paljon vapausasteita, että kilpailu muuttuu todellakin mielenkiintoiseksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Minä en ole tuohonkaan kisaan vielä ole päässyt osallistumaan, joten lähtökohtana on silkka ennakkoluulo. Mutta ajatus pitkästä kisasta aivan vapaalla reitillä ei kuulosta pelkästään hyvältä. Yksi osa kilpailun viehätystä on seurata missä muut veneet menevät. Jos kisaaminen olisikin sitä, että ollaan puoli vuorokautta merellä yksin, ja sitten maalintulon jälkeen vasta nähdään miten (huonosti) meni, voisi kisatunnelma olla ... erilainen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kas vain, Nereida on näköjään neljäs, kolmen hopotin jälkeen, sekä ennen
kolme hopottia.

Joakim näköjään toinen luokkaa isommassa luokassa. Mitäköhän se Jokke
nyt mokasi? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuulilokia Harmajalta:

Helsinki Harmaja 24.05. klo 15:00 10.6 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 16:00 11.0 °C idästä 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 17:00 9.9 °C idästä 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 18:00 9.8 °C idästä 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 19:00 10.7 °C idästä 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 20:00 10.2 °C pohjoisesta 0.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 21:00 9.9 °C pohjoisesta 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 22:00 9.3 °C koillisesta 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 24.05. klo 23:00 8.6 °C pohjoisesta 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 00:00 8.6 °C pohjoisesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 01:00 8.7 °C pohjoisesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 02:00 8.3 °C pohjoisesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 03:00 8.3 °C pohjoisesta 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 04:00 8.0 °C pohjoisesta 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 05:00 7.5 °C pohjoisesta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 06:00 7.3 °C pohjoisesta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 07:00 7.9 °C pohjoisesta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 08:00 9.5 °C koillisesta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 09:00 10.1 °C koillisesta 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 10:00 9.9 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 25.05. klo 11:00 11.1 °C idästä 3.0 m/s
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:Kas vain, Nereida on näköjään neljäs, kolmen hopotin jälkeen, sekä ennen
kolme hopottia.

Joakim näköjään toinen luokkaa isommassa luokassa. Mitäköhän se Jokke
nyt mokasi? :)
Mokasimme trimmit (ja varmasti myös mun ajamisen) aika totaalisesti kisan ensimmäisen ~2 tunnin ajan. Tietysti myös muutama reitinvalinta epäonnistui, mutta paljon useampi onnistui.

Veneellä (ja minä) oli tänä vuonna purjehdittu 2 tuntia ennen kisaa ja silloinkin minä + 6 vuotias tytär. Erilaisten sählinkien (gastin kanssa tehdyissä treffeissä sekoitimme HSK-HSS + ruoan saaminen ei onnistunutkaan kuten piti) takia tulimme lähtöalueelle vasta 20 min. ennen lähtöämme, joten aikaa trimmaamiseen ei juuri jäänyt.

Lähtö oli hyvä kärjessä yhdessä Donnan (Inf31) kanssa. Pian kuitenkin VindUngen (FG28e) jyräsi meidät paljon paremmalla vauhdilla. Alkukryssillä ~3 m/s tuulessa ko. veneet + Valpuri (Inf31) muodostivat kärkiryhmän, joka meni alussa kohtuu etelään Toisen Tempon Kaptahin hakiessa vauhtia aivan pohjoisesta. Menimme Valpurin kanssa samaa laitaa ja käännyimme vain pari veneenmittaa Valpurin perässä halssille, joka vei Valpurin ylivoimaiseen johtoon yhdessä Kaptahin kanssa. Me jäimme Valpurin vauhdista ~0,5 kn ja emme päässeet Valpurin voittoon vieneeseen "tuulijunaan" vaan jäimme koko porukan häntäpäähän ja H-veneenkin ohitus oli vaikeaa kryssillä.

Donna taas teki pari huonoa reittivalintaa ja jäi meidänkin taakse ja lähti hakemaan vauhtia kaukaa etelästä Eestiluodon luota tullen ilmeisesti Kaunissaaren eteläpuolelta kauas meidän taakse. Solveig keskeytti jostain syystä jo ennen Hevosia. Bojangles (North Star 38) meni vastustamatonta vauhtia kevyessä kryssissä ja kiipesi pian kärkikolmikkoon.

Sitten vihdoin tajusimme, että nyt on jotain pahasti pielessä ja pistimme trimmit täysin uusiksi. Vauhtia tuli ainakin 0,5 kn lisää. Yht'äkkiä luokkamme klunga tuli perä edellä vastaan ja uusi FG33 ja X-332 menivät vain vaivoin ohi. Seawind ja Scanmar ohitettiin heittämällä ja VindUngenia saatiin hitaasti, mutta varmasti kiinni.

Taistelimme Kuiva Hevoselta Emäsalon eteläpuolelle tiukasti VindUngenin kanssa Aniaran (FF31) ollessa hiukan ja Kaptah + Valpurin todella paljon edellä, Bojangles jossain välissä. Lopulta VindUngen sai pari hyvää siftiä ja puuskaa Emäsalon lounaiskärjessä ja karkasi pahasta. Sitten Aniara hyytyi pahasti ja menimme ohi. Samalla bongasimme Donnan, joka oli tehnyt uskomattoman paluun ja ohitti pian Aniaran ja lopulta meidätkin loputtomattoman pitkällä kryssillä Emäsalon itäpuolella. Tuulet olivat koko matkan kääntyneet vastaan ja enemmän tai vähemmän suoraa 1-4 m/s kryssiä oli ollut kokoajan. Donna pysyi lähituntumassa ja kahden Tigrun kanssa kryssittiin pitkään lähes samaa vauhtia (tai meni ne paljon kovempaa, mutta alemmaksi).

Varsin kevyessä ja reikäisessä tuulessa fokan latat tekivät kiusaa suostumatta kääntymään vendoissa. Useamman kerran oli vain pakko ajaa väärinpäin pullottavalla latalla tai jopa useammalla, koska niitä ei saanut purjetta paukuttamalla tai nykimällä kääntymään alle 1,5 m/s tuulessa. Ilmeisesti purje on kutistunut ja latat ylikireät?

Juuri ennen Emäsalon koilliskulmaa tuuli tyyntyi ~0.5 m/s lukemiin, muttei kertaakaan kuollut kokonaan vauhdin pysyessä heikoimmillaankin 0,6 kn:ssä. Nostimme hyvin nopeasti uuden spinnun viitalla ja hetkessä ohitimme hyvin tiukalla spinnustekillä aiemmi ohi kryssineen First 33.7:n alapuolelta heittämällä ja saimme sillalla kiinni Donnan ja Bojanglesin, joka ajoi genualla. Ohitukset sujuivat helposti meriteiden sääntöjen vallitessa. Päivä alkoi valjeta, mutta oli vielä todella kylmä.

Sillan jälkeen spinnu otettiin alas pariksi minuutiksi ja sitten seurasi pitkä jakso 100-150 TWA:n 2-5 m/s spinnuajoa aina Kuninkaansalmen eteläpuolelle. Pian näimme, että Kaptah ja Valpuri ovat vielä näköetäisyydellä ja tilanne ei ole toivoton. Loppukirin paikka siis. Jätimme spinnulla VindUngenin sekä valtavilla spinnuilla ajaneet FG33:n, Bojanglesin, First 33.7 kauas taakse ja teimme muutaman veneenmitan eron Donnaan, joka haki leikkaamalla pariin kertaan lisää tuulta etelämpää onnistuen vain kerran. Eteläjääpoijulta Kuninkaansalmeen saimme Kaptahia todella nopeasti kiinni, koska se ajoi fokalla yli 100 TWA:sta huolimatta. Ero supistui poijun 8 minuutista Kuninkaan salmen jälkeiseen alle 4 minuuttiin. Donna antoi hiukan tasoitusta vaihtamalla toisen spinnun viimeiselle pätkälle ajaen lähes plattista ilman spinnua jonkun aikaa.

Loppukryssillä pääsime jo Kaptahin rinnalle, mutta lopulta se oli 2 minuuttia ennen maalissa. Valpurikin näytti voitettavalta, sen ollessa kaukana selkeästi väärässä laidassa Kruunuvuorenselällä, mutta se pääsi livahtamaan nopeasti Kasinon edestä pyysaaren ~0.2 M kryssipätkälle, joka kesti meiltä yli 8 minuuttia hyvin hiljaisessa ja kiertyvässä tuulessa. Pieni puuska tuohon pätkään ja se olisi mennyt tarvittavat reilut 2 min nopeammin...

Tulokseen pitää olla kuitenkin erittäin tyytyväinen ja vielä enemmän olen tyytyväinen siihen, että uusi spinnu toi todella paljon lisää vauhtia kevyille tiukoille spinnuosuuksille, joilla vanhalla spinnulla hävisimme ~1 min/M Inferno 31:lle viime kautena. Nyt menimme vähintään niiden vauhtia ja targetteihin pääsi helposti. Taas sitä oppi miten suuri ero on toiseen veneseen suunnitellun kutakuinkin sopivan paljon käytetyn ja juuri ko. veneeseen räätälöidyn uuden spinnun välillä.

Joakim
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote: Kaunissaaren eteläpuolelta kauas meidän taakse. Solveig keskeytti jostain syystä jo ennen Hevosia.
Eipä ollutkaan näin, vaan Solveig ei edes startannut. Keskeyttäjäksi luultu olikin Low (Siesta 32, kyllä on vaikea erottaa noita Södergren veneitä toisistaan), joka kääntyi takaisin kiertämään merkkiä.

Joakim
Guest

Post by Guest »


Lähtö oli hyvä kärjessä yhdessä Donnan (Inf31) kanssa.
Jep, lähtö oli hyvä, mutta sen jälkeen tipuimme heti kärjestä ja lähdimme hakemaan tasaista tuulta. Reitti meni Eestiluodon pohjoispuolelta, Kaunissaaren ja Kaiholmenin eteläpuolelta, tuulta oli mutta niin oli aallokkoakin, matka sinänsä ei ollut yhtään pidempi, mutta vauhti ei riittänyt. Oli myös tylsä purjehtia aivan omaa reittiä, vaikkakin aivan vapaissa tuulissa sai purjehtia.
Reitille palattuamme emme nähneet omanluokan veneitä, ensimmäinen vastaantulija oli Scanmar 33, olimme ilmeisesti toiseksi viimeisiä.
Hiukan oli taistelu tahto kateissa, mutta kohosi kokoajan. Emäsalon eteläkärjessa ohitimme Lown ja pohjoiskärjessä Bojanglesin. Matkalla muitakin ennen siltaa, mutta meillä ei ollut käsitystä sijoituksesta, joten meille tekstiviesti oli yllätys sijoituksesta(4). Rupesimme kiikaroimaan ja näimme Valpurin spinnun tosi kaukana edessä.

VindUngenista pääsimme ohi, mutta Ebnegea meni pikku hijaa ohi meistä spinnuosuudella, vaikka yritimme hakea vauhtia leikkailemalla, eroa ei ollut paljoa eteläjääpoijulla, jolla päätimme kokeilla meidän litteää spinnua.(ei oikein käsitystä vauhdista tällä spinnulla) Ajattelimme että emme kuitenkaan enää ehdi saamaan kiinni Valpuria tai Kaptahia, näin ei pitäs koskaan ajatella, Valpurin ja Kaptahin kryssi Kruunuvuorenselällä näytti menevän pahasti pieleen ja saimme heitä paljon kiinni.

Markku
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Emäsalon lenkin kiersin Donnan (Inferno 31) kanssa. Kippari-Markku on varsinainen Emäsalo-konkari, sillä hänellä on liki 30 kierrosta takana, wauh.

Mulle kisa oli ensimmäinen yökisa ja siksi kiva uusi kokemus. Lähtömme meni nappiin. Sitten purjehdimme pitkään yksin toivoen, että rannassa tuuli olisi ollut heikompaa. Kun palasimme muun fleetin luokse, ei tilanteesta ollut oikein mitään tietoa. Yön hämärässä ei oikein saanut selvää kuvaa, missä kukakin oli. Monirunkoja en nähnyt koko kisan aikana, olivat kai menneet ohi meidän kiertäessä Kaunissaarta. Väliaikatiedot sillan alituksen jälkeen yllättivät positiivisesti - oltiin 4.

Jos ei olisi kisa loppunut kesken kaiken, tiedä, miten olisimme vielä nousseet viime hetkillä ;-) Noh, hyvä oli 4. sijammekin. Yhtä kokemusta taas rikkaampana. Volvo-Suursaari onkin sitten pidempi puserrus...
Kaptah
alokas
Posts: 19
Joined: Tue Jun 05, 2007 13:21 pm

Post by Kaptah »

Anonymous wrote:
Ajattelimme että emme kuitenkaan enää ehdi saamaan kiinni Valpuria tai Kaptahia, näin ei pitäs koskaan ajatella, Valpurin ja Kaptahin kryssi Kruunuvuorenselällä näytti menevän pahasti pieleen ja saimme heitä paljon kiinni.

Markku
Syytämme luonnollisesti olosuhteita ja tuulen kääntymistä :-)

Me kyllä yritettiin nousta Vasikkasaaren länsiviitalta niin paljon kuin päästiin, mutta silti kurssi vei reilusti neljäviitankarin länsipuolelta. Samoin kävi parille isomman luokan veneelle, jotka ajoivat samoissa tuulissa. Kun heitettiin takaisin kohti öljysäiliöitä katsoimme säikähtäen, että te pääsette sinne ihan suoraan. Onneksi meidän kannalta tuo ei ratkaissut mitään, edes Ebnegean suhteen, vaikka joku "rangaistus" eteläpoijun töpeksimisestä oltaisiin ansaittu...

- Kimmo
Post Reply