WHC 14.5.2008

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

WHC 14.5.2008

Post by Olli »

Tulokset ovat tulleet, joskin ne vielä muuttuvat, jos on jotain oikeutta maailmassa: http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=94

Luulisin, että tuossa on mennyt Lisbethin ja Sea Monkeyn ajat ristiin, koska oltiin kuitenkin reilusti ennen maalissa.

Lähtö meni ajoituksen puolesta nappiin, mutta mulla oli lähtölinja ja kellonaika hetken kateissa ja häsäsin muutenkin sen verran epäoleellisia asioita samalla, että lähdin nostamaan liian myöhään. Taisi lähetysveneessäkin olla ruuti märkää, kun paukkua ei kuultu

Ajettiin G3:lla joka aluksi olikin parempi valinta kuin meidän G1, mutta tuulen tyyntyessä olisi kaivannut isompaa. Isompia manööveri-kämmejä ei saatu aikaiseksi, muutama pieni taktinen moka olisi voinut jäädä tekemättä. Lenssillä kulki tänään ihan hyvin, kryssitrimmi oli vielä aika vahvasti hakusessa, mutta tämähän oli vasta kauden toinen kerta vesillä.

Hyvä kisa kaikenkaikkiaan!
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3935
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mähän purjehdin hyvin etänäkin :)

Noei, mutta Olgallakin siis voi kuitenkin pärjätä jotenkin, olin ainakin itse hieman huolissani rikitrimmistä ja vauhdeista/nousukulmista, mutta ehkä Risto säätikin sitten rikiä?

Noh, ensi keskiviikkona sitten pääsee osoittamaan maailmalle, että viimeisen sijan saavuttaminenkin kyllä onnistuu.
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

En säätänyt rikiä, samoilla säädöillä mentiin, mitä sinne pistettiin mastoa nostettaessa.

Alun kovemmassa tuulessa G3 oli oiva valinta ja vene tuntui hyvin tasapainoiselta. Yläpoijulta lenssille käännettäessä nostettiin ensin spinnu ja sitten kaivettiin puomi sisältä, kun spinnupuomin sukka ei ollut vielä kiinni puomin kupeessa. Spinnun lasku otettiin hyvissä ajoin, kun oltiin kerran kolmistaan liikkeellä, kuitenkin käännös meni vähän pitkäksi.

Toinen kryssikin kulki vielä ihan ok, vauhtia ja kulmaa tuntui riittävän. Seuraavalle lenssille taas askarreltiin spinnun kanssa ja otettiin peräti genua pois jossain vaiheessa, kun jiippi lähestyi. Käärmesaaren takana käännettiin taas kryssille ja silloin tuntui, että meni käsijarru päälle. Olisiko tuuli tyyntynyt siinä vaiheessa?

Loppumatka sitten ajeltiin mikä pystyttiin ja kärki karkasi koko ajan kauemmas ja takaa tultiin ohi. Olisi varmaankin pitänyt vaihtaa G1:seen tuossa, mutta eipä vaihdettu.

Poijussa pistettiin sitten spinnupuomin sukkakin paikalleen, joten nyt vene on taas vähän valmiimpi. 8) Kivaa kuitenkin oli ja tuollaiseen hieman reippaampaan tuuleen alipainoisella miehistöllä (lomapurjehdus?) G3 on oiva valinta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11109
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mekin ajoimme pitkään (uudella dacron) kolmosella. Puuskikkaassa kelissä pitää
valita purje niitten hiljaisten hetkien varalle, ja koittaa selvitä puuskista joten
ykkönen kehiin. Muuten alimiehistöisenä tai nimenomaan lomapurjehdukseen
tuo kolmonen on mielestäni oiva purje. Nyt tuo 6-8m/s ei oikein riittänyt sille.

Olli oli ottamassa jymy-hienon lähdön, mutta lähti sitten piikkipaikalta slööraamaan
pitkin linjaa. Arvaan että viimeiset sekunnit eivät olleet ihan tiedossa, olisi kuitenkin
kannattanut lähteä riskillä ja lähteä uudestaan kun trafiikkia ei ollut.

Em. slööraamisen ansiosta pääsimme Lisbethin tuulen puolelle ja kun paaran
puoli radasta (toukokuussa vastatuulilähdöt) oli paremman näköinen kukaan
ei myöskään vendannut pois. Näin istuimme minuutteja fleetin ylimpänä
veneenä ja muut takana. Ylämerkillä noin pari sataa metriä johtoa, jota sitten
kolmosradalla saimme venytettyä lisää joka kryssillä. Selvästi ykkösgenoan
keliä.

Maalissa noin 6-7 min kakkoseen Blanco. Ensimmäinen erä taisi Ollin nykyisten
tulosten valossa mennä FE83:ille :)

PS. Kumiankka saa kyllä pitää konettaa vedestä lys-kisoissa. Pitäisi silloin vain
ilmoittautua 1,08 luvulla tietääkseni. Kiva nähdä uusia veneitä radalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Jos Kumiankka tapauksessa kyseessä on sisäkoneeton FE83, sen PITÄÄ ilmoittautua luvulla 1,08, koska FE83 vakioluku on kiinteälapaisella potkurilla. Potkurihyvitystä ei voi saada, jos on ulkoperämoottori, vaikka sitä suostuisi vedessä uittamaankin. Viittausta lys sääntöön en jaksa kaivaa.

Ville
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kumiankka valitettavasti pudonnee vielä yhden sijan, kun tuo Scanmarin lys-luku vaatisi rakettimoottorin...
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11109
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Vakioluku lienee taittolapapotkurilla ja on 1,07 SGV.

Harmi ettei ilmoittautumis- ja tulosjärjestelmissä ole tuota 'SGV' kohtaa, sillä se
on osa LYS-lukua.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Tjoo,

Täytyy pistää tuo 1.08 korvan taakse. Tosin eilisen perusteella epäilen, että Kumiankka ei ihan terävimmän kärjen osalta pääse pakkaa pahemmin sekoittelemaan...

Kävi jo mielessä, että jaksavatkohan ajanottajat odotella maalilinjan ylittämistämme. Jaksoivat kuitenkin.

Noh, esikuvien lisäksi maailma tarvitsee myös peräpään pitäjiäkin...

t:nimim "Mitä tarkoittaa rikin trimmaaminen"
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Hei Tahtoo mukaan omalla veneellä!!! Ei ole ollenkaan reilua aloittaa ilman meitä. No tosin täytyy Olgalle antaa mahdollisuus kerätä pisteitä... =P~
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Harmi ettei ilmoittautumis- ja tulosjärjestelmissä ole tuota 'SGV' kohtaa, sillä se
on osa LYS-lukua.
Tän kanssa pähkäillään tiistiksissäkin. Ongelma on, ettei peruspurjehtija ymmärrä noista koodeista hölkäsen pöläystä. Kun tuota on kysytty, noin 70 % ilmoittautujista ilmoittaa ihan mitä sattuu. Eli jäisi järjestäjän hommaksi etsiä joka hemmetin veneen _oikea_ perusvarustus lys-taulukosta ja vielä pahempaa erillisistä lys-todistuksista. Ei kiitos. Ja tuon merkkaaminen tulosten yhteyteen palvelisi senkin jälkeen aika pientä osaa jengistä, koska suurin osa ei edes tiedä mitä tuo tarkoittaa. Vaikea ongelma, periaatteessa SGV:t pitäisi kuljettaa koko ajan mukana, mutta käytännössä siitä on hitonmoinen vaiva "eikä kukaan kuitenkaan välitä".

Hyviä ideoita otetaan silti aina vastaan. Uusin yrityksemme hanskata näitä varustemuutoksia näkyy tuolta tiististen ilmoittautumislomakkeelta.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11109
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Onko tuo uusi lomake tuo rtf-tiedosto? Askel taaksepäin IMHO. Ai, löysin
sen sähköisen version.

Ihan hyvä yritys, mutta olisiko joidenkin nk. drop-down valikkojen tarjoaminen
helpompaa taapertajille? Tai rukseja

[x] purjehdin ilman spinnua koko kauden
[x] Purjehdin fokalla koko kauden
[_] veneessäni on vakiosta poikkeavasti taittolapapotkuri
[_] veneessäni on
jne.

Helpottaisi varmaan kun ko. LYS-taulukko olisi saatavana esim xml-muotoisena
webpalveluna, niin voisi webisivustotkin tarjota listan mistä valitsee oman
venetyyppinsä, ja varustekoodi tulisi mukaan automaagisesti.

On se, kun LYS-järjestelmäkin on liian monimutkainen...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Juu, se sähköinen versio on vähän jemmassa, ollaan tietoisia...

Itsekin ajattelin dropdowneja ensin, mutta ongelma on tuo jne. Koitapa laatia lista, missä on kaikki mahdolliset varustekombinaatiot... siitä tulee yllättävän pitkä. Purjehdin ilman spinaakkeria, mutta käytän genuaa veneessä jonka perusvarustuksessa on fokka ja minulla on taittolapainen potkuri vakioveneen kiinteälapaisen sijaan... Kombinaatioita on about kuusikymmentä.

Ainakin HTR kilpailun ilmoittautumislomakkeessa on ollut tuollainen valmis lista vakioveneistä alasvetovalikkona toteutettuna. En tiedä ollaanko sitä nyt tekemässä vai ei, mutta jotain ongelmaa siinäkin on ollut. Se on ollut hyvä juuri tuon takia, että varustekoodi tulee mukana. Lisäksi about puolet tiesmillä oneoff veneellä ajavista ilmoittaa ajavansa vakioveneellä. "En mä oo sitä mitenkään muuttanu, ihan tavallinen tehtaan malli."

Yritettiin saada tohon ilmoittautumissysteemiin semmonen logiikka, että sen kanssa ei niin mitenkään voisi vahingossa ilmoittaa vääriä tietoja. Katotaan miten käy...

Ville
[/quote]
Post Reply