Matala latausjännite 1GM10 + SHURtron Dual Battery Isolator
Posted: Sun Feb 17, 2008 22:10 pm
Meillä on feneessä kaksi akkua, eli hupi- ja käynnistysakku erikseen. Akkujen erillään pysymisestä huolehtii SHURtron Dual Battery Isolator , jossa on mitä ilmeisimmin diodit sisällä erottamassa ettei akusta toiseen kulje virta vaan virta kulkee vain laturilta kumpaankin akkuun.
Kuulin, että diodi laskee jännitettä noin voltin. Tämä pudotus tarkoittaa dramaattista latauksen hidastumista.
Edessäni on Yanmar 1GM10:n shop manual ja siinä ei näytä olevan ainakaan mitään vinkkiä siitä, että laturilla olisi mahdollista korjata tätä voltin pudotusta korottamalla laturista ulostulevaa jännitettä vastaavasti.
Mitähän kannattaisi tehdä, että saisi laturista paremmat tehot? ilmeisesti olisi ainakin seuraavia vaihtoehtoja
1) ohittaa SHURtron kokonaan so. laittaa akut rinnan jolloin starttiakun erillisyyden etu katoaa mutta lataus tulisi täysillä akuille
2) tehdä korkean virran kestävä kaksoiskytkin ohitukseen, jolla voisi käden käänteessä vaihtaa tilanteen korkean latausjännitteen ja akkujen irrallisuuden välillä
3) vaihtaa SHURtron Dual Battery Isolator johonkin modernimpaan tapaan hoitaa homma (onko sellaisia?)
4) suomi24-purjehdusherjapalstalta löytyi yksi tällainen vinkki, mitäs tämä tarkoittaa: "Jakodiodin aiheuttaman jännitehäviön voi kompensoida lataussäätimelle (vaihtovirtalaturi) kytkettävällä pienitehoisella piidiodilla. "
Kuulin, että diodi laskee jännitettä noin voltin. Tämä pudotus tarkoittaa dramaattista latauksen hidastumista.
Edessäni on Yanmar 1GM10:n shop manual ja siinä ei näytä olevan ainakaan mitään vinkkiä siitä, että laturilla olisi mahdollista korjata tätä voltin pudotusta korottamalla laturista ulostulevaa jännitettä vastaavasti.
Mitähän kannattaisi tehdä, että saisi laturista paremmat tehot? ilmeisesti olisi ainakin seuraavia vaihtoehtoja



