Page 1 of 1

Matala latausjännite 1GM10 + SHURtron Dual Battery Isolator

Posted: Sun Feb 17, 2008 22:10 pm
by FE-Sillanpää
Meillä on feneessä kaksi akkua, eli hupi- ja käynnistysakku erikseen. Akkujen erillään pysymisestä huolehtii SHURtron Dual Battery Isolator , jossa on mitä ilmeisimmin diodit sisällä erottamassa ettei akusta toiseen kulje virta vaan virta kulkee vain laturilta kumpaankin akkuun.

Kuulin, että diodi laskee jännitettä noin voltin. Tämä pudotus tarkoittaa dramaattista latauksen hidastumista.

Edessäni on Yanmar 1GM10:n shop manual ja siinä ei näytä olevan ainakaan mitään vinkkiä siitä, että laturilla olisi mahdollista korjata tätä voltin pudotusta korottamalla laturista ulostulevaa jännitettä vastaavasti.

Mitähän kannattaisi tehdä, että saisi laturista paremmat tehot? ilmeisesti olisi ainakin seuraavia vaihtoehtoja

:?: 1) ohittaa SHURtron kokonaan so. laittaa akut rinnan jolloin starttiakun erillisyyden etu katoaa mutta lataus tulisi täysillä akuille

:?: 2) tehdä korkean virran kestävä kaksoiskytkin ohitukseen, jolla voisi käden käänteessä vaihtaa tilanteen korkean latausjännitteen ja akkujen irrallisuuden välillä

:?: 3) vaihtaa SHURtron Dual Battery Isolator johonkin modernimpaan tapaan hoitaa homma (onko sellaisia?)

:?: 4) suomi24-purjehdusherjapalstalta löytyi yksi tällainen vinkki, mitäs tämä tarkoittaa: "Jakodiodin aiheuttaman jännitehäviön voi kompensoida lataussäätimelle (vaihtovirtalaturi) kytkettävällä pienitehoisella piidiodilla. "

Posted: Wed Feb 20, 2008 00:08 am
by harald
Hups, miten tämä viesti oli jäänyt huomaamatta?

Oletko varma että laitteessa on diodit? Oletko mitannut jännitehäviön
laitteen yli?

Minkäkokoiset akut sinulla on? Jos ovat aivan samanlaiset purkaisin ja
lataisin ne rinnankytkettynä ja jättäisin tämän jälkeen rinnankytkettynä,
suoraan laturin napaan kytkettynä. Meillä on tällainen järjestelmä, eli
kaksi 75Ah pysyvästi rinnan, eikä virta ole ikinä loppunut sen verran
etteikö kone lähtisi käyntiin (suuressa akustossa on vielä virtaa, vaikka
jännite olisikin alhainen).

Jos kuitenkin tuntuu siltä että haluaisit erillisen starttiakun, laittaisin tämän
diodin kautta rinnan hupiakuston kanssa. Näin hupiakusto latautuisi sata-
nolla suoraan laturista täydellä jänniteellä, käynnistyksessä huvennut
1Ah latautuun vähemmälläkin. Tuo starttiakku voisi olla aika pienikin, 24-36Ah?

Eli lyhyesti: hupiakut suoraan laturiin, ja starttiakku diodin kautta.

Tuosta neljännestä suomi24-vihjeestä: Minä jo väkersin jännitteen-
säätimeen tuollaista diodia säätimen maa-jalan väliin. Näin säädin
elää tuon 0.7V alhaisemmassa universumissa ja tökkää jännitettä
akun navoissa 13.8V->14.5V. Ymmärtääkseni tuollainen 14.5 ja ehkä
jopa ylikin olisi sopiva latausjännite tavalliselle märälle akulle, joka on
vajaa.

Kuva säätimestä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=laturi2

(ei tuokaan vielä päätynyt veneeseen asti, joten testaamatta)

Tuon voisi tehdä pikkukytkimellä rinnan niin saisi tiputettua latausjännitteen
sen 0,7V jos koneella joutuu vuorokausia ajamaan.

Kolmas vaihtoehto :)

Laitat sen ison hupiakuston pysyvästi rinnan ja käytät. Osta pienempi akku
jota säilytät veneessä starttikaapeleiden kera jossain.

Posted: Thu Feb 21, 2008 11:28 am
by KaleviHarkonen
Jos noiden diodien kanssa haluaa hienostella, voisi sitten valita schottkydiodit, joiden kynnysjännite on pienempi, 0,3 V. Mutta tässäkin asiassa varmaan se yksinkertaisin ratkaisu on kaunein. Yanmarininhan saa myös veivaten käyntiin.

Posted: Thu Feb 21, 2008 18:13 pm
by harald
Ei saa veivillä. Oletko sinä saanut?

Posted: Thu Feb 21, 2008 18:35 pm
by Panu
harald wrote:Ei saa veivillä. Oletko sinä saanut?
Tervehdys

Minä olen kerran saanut veivillä käyntiin (vahinko :-k?) . Sen jälkeen en ole edes yrittänyt. Parikymmentä kertaa veivanneena ja vain kerran siinä onnistuneena en jättäisi hyvillä mielin mitään tuon veivin varaan :?.

Posted: Thu Feb 21, 2008 22:54 pm
by KaleviHarkonen
Ei, en ole minäkään veivaillut. Mutta tuttavalla oli kokemuksia 15GM:n (tjsp, siis saman moottorin 2-sylinterinen versio) käyntiin veivaamisesta, kun autopilotti oli tyhjentänyt akut. Neuvona oli avata puristusvipu siksi aikaa, kun veivaa koneen vauhtipyörään liike-energiaa. Josko tämä tieto täällä kellekään uusi on.

Siis veivin varassa ei ollut tarkoitus olla, ensisijaisestihan moottori käynnistetään starttipainikkeesta. Mutta tarinan opetus lienee, että sitä veivaamista kannattaisi harjoitella satamaolosuhteissa.

Posted: Thu Feb 21, 2008 23:10 pm
by harald
Sitä on kyllä tullut harjoiteltua. Olisiko 1GM:ssä liian kevyt VP sitten, en tiedä.
Apuakselista tuli kyllä vino, mutta käyntiin se ei kyllä lähtenyt.

Edelleen olen sitä mieltä että pieni varaakku ja starttikaapelit on se paras
varamenetelmä.