Hups, miten tämä viesti oli jäänyt huomaamatta?
Oletko varma että laitteessa on diodit? Oletko mitannut jännitehäviön
laitteen yli?
Minkäkokoiset akut sinulla on? Jos ovat aivan samanlaiset purkaisin ja
lataisin ne rinnankytkettynä ja jättäisin tämän jälkeen rinnankytkettynä,
suoraan laturin napaan kytkettynä. Meillä on tällainen järjestelmä, eli
kaksi 75Ah pysyvästi rinnan, eikä virta ole ikinä loppunut sen verran
etteikö kone lähtisi käyntiin (suuressa akustossa on vielä virtaa, vaikka
jännite olisikin alhainen).
Jos kuitenkin tuntuu siltä että haluaisit erillisen starttiakun, laittaisin tämän
diodin kautta rinnan hupiakuston kanssa. Näin hupiakusto latautuisi sata-
nolla suoraan laturista täydellä jänniteellä, käynnistyksessä huvennut
1Ah latautuun vähemmälläkin. Tuo starttiakku voisi olla aika pienikin, 24-36Ah?
Eli lyhyesti: hupiakut suoraan laturiin, ja starttiakku diodin kautta.
Tuosta neljännestä suomi24-vihjeestä: Minä jo väkersin jännitteen-
säätimeen tuollaista diodia säätimen maa-jalan väliin. Näin säädin
elää tuon 0.7V alhaisemmassa universumissa ja tökkää jännitettä
akun navoissa 13.8V->14.5V. Ymmärtääkseni tuollainen 14.5 ja ehkä
jopa ylikin olisi sopiva latausjännite tavalliselle märälle akulle, joka on
vajaa.
Kuva säätimestä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... id=laturi2
(ei tuokaan vielä päätynyt veneeseen asti, joten testaamatta)
Tuon voisi tehdä pikkukytkimellä rinnan niin saisi tiputettua latausjännitteen
sen 0,7V jos koneella joutuu vuorokausia ajamaan.
Kolmas vaihtoehto
Laitat sen ison hupiakuston pysyvästi rinnan ja käytät. Osta pienempi akku
jota säilytät veneessä starttikaapeleiden kera jossain.