Karvalakki 2007

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Karvalakki 2007

Post by harald »

(Harald, Pone, Jussi, Pekka, sekä pikkumyyn spinnu+G3)

Tuulta N 9-10m/s (12-13). Aurinkoa, pari astetta plussaa aamulla.

Oli taas kuoppainen kelkkaretki siittimen viitalle ja takaisin. Ei Lauttasaaren
kirkkokellojen kumina ennen lähtöä, eikä Janin langettama suosikkipaineet
haitannet. Siltä näyttää nyt tällä hetkellä.

Puolen minuutin surffeja 10+ knots. Kivaa oli, eikä niin hirveän kylmää sittenkään.

Nyt Blue Peteriin, tulokset selvinnevät myöhemmin. Toivotaan että tuli
puolikas tavu täyteen (1111).

Tuloksia saadaan varmaan odottaa aika kauan, sillä isossa lähdössä joku
AE törttöili linjalla ja oli kaikkien tiellä. Näimme varmaan kahdeksan (8)
kolaria siinä tilanteessa.

Track siinä. Aika hienoja kryssikulmia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Arkki
luti
Posts: 665
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Onnittelut Harald & co! Voitto kotiin vielä viimeisestä kisasta ja tasoituksissa olisitte päihittäneet isomman lystin ykkösenkin http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... ndex.shtml .
Nyt kait keskitytään syyspurjehduksiin?!?

mode edit: pilkku-väli-url
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Guest

Re: Karvalakki 2007

Post by Guest »

harald wrote: Puolen minuutin surffeja 10+ knots. Kivaa oli, eikä niin hirveän kylmää sittenkään.

Nyt Blue Peteriin, tulokset selvinnevät myöhemmin. Toivotaan että tuli
puolikas tavu täyteen (1111).
Ensimmäinen aamu kun oli auton ikkunat jäässä, mutta merellä ei tosiaan ollut kylmä, vaan tuli hiki, vaikka vaatteita ei ollut mitenkään hirveästi. Kylmä tuli vasta maalista rantaan ajellessa, kun ei enää tarvinut tehdä mitään.

Jouduitteko tekin ottamaan spinnun alas vai ajoitteko muuten vaan "alakautta" ulos?

Käsittämättömän ylivoimainen oli voittonne (no ihan IMSin mukainen ko. tuulessa)!

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Karvalakki 2007

Post by harald »

Anonymous wrote:Jouduitteko tekin ottamaan spinnun alas vai ajoitteko muuten vaan "alakautta" ulos?
Jussi, meidän navigaattoritaktiikko voi varmaan kertoa itse miksi ajettiin noin,
itse en tiedä. ;) Jos alussa olisi tiedetty tarkka suunta olisi spinnulla ajaminen
koko rysäkari-siitin pätkä ollut ihan mahdollinen.
Käsittämättömän ylivoimainen oli voittonne (no ihan IMSin mukainen ko. tuulessa)!
No tänä vuonna ei kuitenkaan tullut 1000s voitto tasoitetussa ajassa.
Harmi että tuloksissa ei ole purjehdittuja aikoja. Ekana maalissa taisi olla
valpuri(inferno 31) ja sitten muutaman minuutin sisällä tokana lurifax (AE),
kolmantena vindungen (FG28e) ja me.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jan

Post by Jan »

Varmasti loistavasti purjehdittu teidän puolesta ja onnittelut teille!

Itse jäimme jo startissa aika paljon jälkeen ~2 minuuttia koska ei mahduttu linjalle Donnan suljettua meidän ovea yhtäkkiä.
Sen jälkeen lenssillä ulos menimme Melkin ja Pitkäkarin välissä ja tässä hävisimme ilmeisesti paljon verrattuna niihin jotka meni jossain toisessa aukossa. Otimme spinnu alas pahojen puuskien takia joita ei ehkä ollut yhtä paljon kauemmin Melkista? Kaikilla lähelläolevilla veneillä oli suuria ongelmia ja emme halunneet ajaa jonkun sivuun.
Slöörillä Koirasaareen otettiin kiinni joku ELan295 joka sitten keskeytti. Siesta 32 LOW:lla ei saanut spinnunsa alas koska se oli keulastaagissa kiinni ja keskeytti myös.
Valitettavasti olimme tässä vaiheessa noin 5 minuuttia muiden jälkeen joten emme enää päässeet mukaan "kilpailuun". Kryssi takaisin oli hauska ja ei oikeasti kylmä. Ainoat kilpakumppanit oli yksi ja avance33:n ja sitten myöhemmin joku 44 jalkainen Jeanneau joten oli aika tylsää... Ero pysyikin suurin piirtein samana maalilinjaan asti.
"Pitkissä" kisoissa ei kannata riskeerata niin paljon startissa?
Kenties pitäisi rakea lisätä jotta päästäisiin yhtä hyviin nousukulmiin kuin Charlotta.
Ei muuta sitten kuin masto alas ja vene ylös.
Guest

Post by Guest »

Jan wrote: Otimme spinnu alas pahojen puuskien takia joita ei ehkä ollut yhtä paljon kauemmin Melkista? Kaikilla lähelläolevilla veneillä oli suuria ongelmia ja emme halunneet ajaa jonkun sivuun.

"Pitkissä" kisoissa ei kannata riskeerata niin paljon startissa?
Kenties pitäisi rakea lisätä jotta päästäisiin yhtä hyviin nousukulmiin kuin Charlotta.
Meillä (Fun First) ei ollut mitään ongelmia ekalla spinnupätkällä. Joillain sporttisimmilla (ainakin FT10 ja osa X99) niitä kyllä oli. Toinenkin spinnuosuus meni ihan OK Gråskärsbådanille, jossa olimme hiukan valuneet alas suoralta linjalta ja päätimme ottaa spinnun alas. Tämä näkyi kyllä selvästä vauhdissa vieressä olleisiin veneisiin nähden, mutta kolarin jälkeen ei oikein ollut intoa puristaa viimeistä vauhtia.

Startissa riskeeraaminen on aina kovin suhteellista. Jos 2 min tappio on todennäköinen, on riski aika turha. Toisaalta kisan voittaminen ilman ylivoimaista venevauhtia (ala Charlotta ko. kelissä) on aika mahdotonta huonolla tai edes keskinkertaisella startilla. Ko. radalla ohittaminen olisi ollut sentään aika helppoa kryssien ja plattisten takia. Hitaamman veneen taakse juuttuminen strekillä taas on aivan "kuolemaksi".

En usko, että Inferno 31:llä mitenkään pääsee hyviin nousukulmiin. Vene on raskas ja vaatii vauhtia ja "voimaa". Ei tietysti tarkoita sitä, ettei vaikkapa raken lisääminen voisi parantaa nousukulmaa.

Joakim
Jan

Post by Jan »

Uskon että G3:lla tuo 13.5 asteen skuuttikulma on liian iso ja pienentämällä päästään korkeammalle. Ensi vuonna kokeillaan sitten enemmän jos saadaan vaan kunnolliset mittarit...
Rakea lisäisin jotta saisin vähän enemmän pinnapainetta keskikelissä. Mutta onhan se aika raskas vene joten poweria pitää olla. Mutta eikö nyt olla väärässä foorumissa taas kerran?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

Jan wrote: Rakea lisäisin jotta saisin vähän enemmän pinnapainetta keskikelissä.
Rakella ei ole oleellista vaikutusta pinnapaineeseen normaaleissa säätörajoissa, ainakaan osatakilaisessa.

Joakim
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Kuvat on otettu Donnasta. Tein "syrjähypyn" Inferno 31:een, kun muut FEt Charlottaa lukuun ottamatta päättivät kauden kovin aikaisin, sot sot [-X
Kuvista Charlottan tunnistaakin helposti, muihin lisäsin hieman kuvatekstejä.

Lisää kuvia Kopun sivuilla kisasta: http://www.koivusaarenpursiseura.fi/gal ... p?album=45
ja palkintojenjaosta: http://www.koivusaarenpursiseura.fi/gal ... p?album=46
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Karvalakki

Post by Jester »

Onnittelut Haraldille ja miehistölle ylivoimaisesta voitosta!

Laskin purjehdittuja aikoja tasoitetuista ajoista niin voidaan jatkaa turhia spekulaatioita. laskelmien oikeellisuudesta en mene takuuseen...

Ajoista voisi päätellä, että samanlaisetkin veneet kulkevat kovin eri vauhteja.

Sija Vene Malli LYS Purj.aika Ero nopeimpaan

4. Valpuri Inferno 31 1,15 14148
2. Lurifax Express 1,11 14170 -22
4. Vindungen Finngulf 28 1,14 14334 -186
1. Charlotta Finn Express 83 1,07 14362 -214
6. Donna Inferno 31 1,15 14535 -387
3. Helmi Express 1,11 14641 -493
Jester
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Näyttää sekä infernojen että albinien keskinäisten erojen olevan 3%
luokkaa. Sanotaan LYS-luvuista mitä vaan niin harvoin ne ovat tuon
verran pielessä kuitenkaan (keskimäärin).

Minusta tuntui että vindungenin ero meihin maalissa oli isompi kuin
30s, mutta siftit oli niin hurjia maalisuoralla että haitaria on varmaan..
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ahh tätä spekulointia:

ORC-Club performance line tuloksia (albineilla viime vuoden PLT/PLD,
donnalle samat kuin valpurin, matka 22NM):

Code: Select all

	             PLT	      PLD   purjaik	Perf Line
lurifax	      0.677	 98.5	14170	  7426
charlotta   0.591     47.4   14362	7445
helmi         0.677     98.5   14641  7745
valpuri	     0.728   110.8   14148	 7862
vindungen 0.687	    82.1   14334      8041
donna       0.728   110.8    14535	8144
Oma mielipide että oikeampi, me teimme navi-mokan ja lurifax
ajoi rysäkarin-siitin osuuden paremmin. Toisaalta meillä parempi
lähtö (?).

Mikähän olisi oikeasti vuoden PLT/PLD albin expressille?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Guest

Post by Guest »

harald wrote:
Oma mielipide että oikeampi, me teimme navi-mokan ja lurifax
ajoi rysäkarin-siitin osuuden paremmin. Toisaalta meillä parempi
lähtö (?).

Mikähän olisi oikeasti vuoden PLT/PLD albin expressille?
Mikäs sen mukavampaa kuin spekulointi!

Lurifaxin PLT ja PLD 2007: 0.678 98.1

Nopeasti merikartasta arvioituna sain radan pituudeksi 23 NM, mutta pistin lähdön ja kryssimerkin ulkomuistista.

Tuosta Club Offshore laskennasta sen verran, että se ei kuvaa kovin hyvin ko. rataa. Tuolla 23 NM radalla tulee Charlotan nopeudeksi 624 sec/NM, joka vastaa ~14 kn tuulta Charlotan Ocean tasoituksissa. 14 kn tuuli tarkoittaa Ocean/Offshoressa sitä, että radasta ajatellaan suurimman osan olevan ympyrärataa ja loput slööriä eli hyvin vähän kryssiä, jota kisassa oli paljon.

Tuulta kisassa taisi kuitenkin keskimäärin olla ~10 m/s, jolloin IMSin mukaan Albin Express ja FE-83 ovat käytännössä täsmälleen yhtä nopeita (kryssillä FE nopeampi, avotuulilla AE, keskimäärin FE niukasti nopeampi). 14 kn tuulessa sitten AE on jo IMSin mukaan selkeästi nopeampi kuin FE (keskimäärin, vain strekeillä FE nopeampi).

Kun nämä kaksi yhdistää, kärsii AE todella paljon "väärästä radasta" Club Offshore laskennassa.

Joakim
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa nyt sitten vuoden 2007 PLT/PLD arvoilla, ja kartasta mitattu
radan pituudeksi 22.8NM

Code: Select all

	  PLT	PLD	purjaik	perfline
lurifax	0.678	98.1	14170	7371
charlotta	0.591	47.4	14362	7407
helmi	0.678	98.1	14641	7690
valpuri	0.728	110.8	14148	7774
vindungen	0.687	82.1	14334	7976
donna	0.728	110.8	14535	8055
Eihän tuossa nyt niin hirveästi kryssiä ollut, vain koirasaari-rysäkari
sekä trutkobben maaliin.

Mitähän tuon kaavan (PLT * purjehdittu aika ) - (PLD * radan pituus) tuloksen yksikkö on?

Radan pituudella on aika suuri merkitys tuossa. 22.8 mailin radalla
lurifax voittaa, 22.1 vielä voittaa tai hyvin tasoissa meidän kanssa,
22.0 tulee meille jo niukka voitto. Kuvastaa ehkä eroja? metrejä eroa
voittajaan?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply