Asymmetristen spinnuveneitten polarit
Asymmetristen spinnuveneitten polarit
Pistetääns tähän kysymystä lähinnä Joakimille, mikä ettei Haraldkin jotain osaa sanoa.
Eli viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä suhaamaan assyveneellä (JS9000) rataa ja pitäisi saada jonkinlaista visiota siitä, miten sellaista ajetaan lenssillä.
Noin purjeen ajamisen kannalta homma lienee samanlaista kuin spinnun kanssa eli etuliikkiä pällistellään.
Mutta miten polarit lenssillä, leikataanko veneillä tyypillisesti paljon vai vain vähän enemmän kuin normispinnuveneillä?
Kuvista päätellen aika paljon, mutta minkälaisista apparenteista lienee kyse ja toisaalta miten paljon veneen muoto itsessään vaikuttaa niihin.
Lähinnä tärkeintä olisi saada jonkinlainen visio leikkauskulmista, etteivät lenssit mene täysin käsille liian alas/leikaten ajamisen takia.
Eli viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä suhaamaan assyveneellä (JS9000) rataa ja pitäisi saada jonkinlaista visiota siitä, miten sellaista ajetaan lenssillä.
Noin purjeen ajamisen kannalta homma lienee samanlaista kuin spinnun kanssa eli etuliikkiä pällistellään.
Mutta miten polarit lenssillä, leikataanko veneillä tyypillisesti paljon vai vain vähän enemmän kuin normispinnuveneillä?
Kuvista päätellen aika paljon, mutta minkälaisista apparenteista lienee kyse ja toisaalta miten paljon veneen muoto itsessään vaikuttaa niihin.
Lähinnä tärkeintä olisi saada jonkinlainen visio leikkauskulmista, etteivät lenssit mene täysin käsille liian alas/leikaten ajamisen takia.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
En ole koskaan kokeillut, mutta minulla on sellainen kutina että ensin ajetaan
ylös jotta saadaan vauhtia sekä apparenttituulta ja sitten ajetaan alaspäin
kunnes vauhti hiipuu. Sitten takaisin ylös vauhtia keräämään. Kun taitoa tulee
lisää niin löytää sen uran missä vauhti pysyy ja kurssin vaappuminen vähenee
asymptoottisesti(?).
ylös jotta saadaan vauhtia sekä apparenttituulta ja sitten ajetaan alaspäin
kunnes vauhti hiipuu. Sitten takaisin ylös vauhtia keräämään. Kun taitoa tulee
lisää niin löytää sen uran missä vauhti pysyy ja kurssin vaappuminen vähenee
asymptoottisesti(?).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
En tunne venettä lainkaan (nähnyt kai olen, jos se on se tosikapea puikula hoskilla), joten paha mennä sanomaan.
Yleisesti kevyissä tuulissa ei kai ole suurta eroa leikkauksissa, koska spinnullakin apparentti on varsin sivussa. Kovemmilla tuulilla sitten spinnulla ajettaisiin plattista, mutta assy ei sitä välttämättä salli, jolloin on ehkä pakko leikata edelleen. Sopivalla assymuodolla ja piiiitkällä tacklinella pystyy kuulemma plattistakin ajamaan.
Minä en ole kuin kerran purjehtinut assyllä, joten olen varmasti väärä neuvomaan. Silloin plattiksen ajaminen tuntui varsin tympeältä ja työläältä aika kapealla väylällä. Spinnulla olisi ko. veneellä (First 36.7) menty aivan plattista ko. kelissä (jotain 8 m/s) ja varmasti kovempaa.
Varmaankin assy toimiii lenssillä paljon paremmin nopeilla veneillä (Melges, 49 jne), jotka keräävät kunnolla apparenttia eli aika alaskin voi ajaa tosituuleen apparentin kääntymättä taakse. Onko JS9000 sellainen?
Joakim
Yleisesti kevyissä tuulissa ei kai ole suurta eroa leikkauksissa, koska spinnullakin apparentti on varsin sivussa. Kovemmilla tuulilla sitten spinnulla ajettaisiin plattista, mutta assy ei sitä välttämättä salli, jolloin on ehkä pakko leikata edelleen. Sopivalla assymuodolla ja piiiitkällä tacklinella pystyy kuulemma plattistakin ajamaan.
Minä en ole kuin kerran purjehtinut assyllä, joten olen varmasti väärä neuvomaan. Silloin plattiksen ajaminen tuntui varsin tympeältä ja työläältä aika kapealla väylällä. Spinnulla olisi ko. veneellä (First 36.7) menty aivan plattista ko. kelissä (jotain 8 m/s) ja varmasti kovempaa.
Varmaankin assy toimiii lenssillä paljon paremmin nopeilla veneillä (Melges, 49 jne), jotka keräävät kunnolla apparenttia eli aika alaskin voi ajaa tosituuleen apparentin kääntymättä taakse. Onko JS9000 sellainen?
Joakim
Niin, mäkin tunnen venettä lähinnä ulkonäön perusteella 
Jos Lys on 1,36, niin kai joku on nähnyt veneen nopeaksi ja 20 knotsin vauhteja sille mainostetaan. Pitänee vielä tsiigata SA:n keskusteluja, jos löytyisi jotain.
Ei kummallakaan teillä tule mieleen assyvenettä, josta olisi IMS-mittakirja (jossain päin maailmaa) niin voisi katsoa edes etäisesti minkälaisia jiippikulmia sille annetaan.

Jos Lys on 1,36, niin kai joku on nähnyt veneen nopeaksi ja 20 knotsin vauhteja sille mainostetaan. Pitänee vielä tsiigata SA:n keskusteluja, jos löytyisi jotain.
Ei kummallakaan teillä tule mieleen assyvenettä, josta olisi IMS-mittakirja (jossain päin maailmaa) niin voisi katsoa edes etäisesti minkälaisia jiippikulmia sille annetaan.
Mikä on assyvene? Laskeskelin keväällä Tempoa erilaisilla spinnuilla. Katsoin juuri IMSin jiippikulmat läpi: spinnulla ja keskilinja-assyllä ei ollut mitään käytännön eroa leikkauskulmissa.
Jollain herkemmin liikkuvalla veneellä varmasti leikataan enemmän.
IMS varmasti olettaa, että lenssillä ajetaan lenssille suunnitellulla assyllä.
Joakim
Jollain herkemmin liikkuvalla veneellä varmasti leikataan enemmän.
IMS varmasti olettaa, että lenssillä ajetaan lenssille suunnitellulla assyllä.
Joakim
Hyvä kysymys johon ei taida saada vastausta kuin kokeilemalla, parin videon :Anonymous wrote:Mikä on assyvene? Laskeskelin keväällä Tempoa erilaisilla spinnuilla. Katsoin juuri IMSin jiippikulmat läpi: spinnulla ja keskilinja-assyllä ei ollut mitään käytännön eroa leikkauskulmissa.
Jollain herkemmin liikkuvalla veneellä varmasti leikataan enemmän.
IMS varmasti olettaa, että lenssillä ajetaan lenssille suunnitellulla assyllä.
Joakim
http://www.youtube.com/watch?v=m0bI5rruw_o
http://www.youtube.com/watch?v=3WlxVJx48jM
http://www.youtube.com/watch?v=hzwZSdEKPd0
Perusteella voinee sanoa, että ei tuolla ihan plattista ajella, kun ison puomi on aika takana kaikissa. Ja toisaalta ei toi spinnuleikkaus näytä siltä että plattiksella spinnua paljon näkyisi ison takaata.
No kokeilemalla näkee,
Joopajoo, kiva venehän se oli, spinnubroachikin lähinnä nauratti kun miettii millaista se on FE:ssä, puhumattakaan nyt Platusta.
Kryssillä vauhtia tuntui olevan rajusti, 7 solmua ja ~35 astetta apparenttia (mittaristo ei kalibroitu eli...) mutta kun apparentti meni paljon 30:n alle niin vauhti tippui kyllä 5 solmun pintaan, mutta purje kyllä veti normaalisti...
Spinnulla tuli aika selväksi, että jos tahtoo vauhtia on pakko ajaa vähintään 150 apparenttiin, ei se apparentti tuntunut vielä tyyntyvän illan tuulissa nousevan eteen vaikka vauhtia oli hieman alle 10 solmua.
Pitänee tsiigata Meglun polareita, jos sellaiset löytyvät jostain.
Karmivaa on muuten nähdä mikä on tulos jos veneessä ei ole mitään myrkkyjä ja se on yhtäjaksoisesti vedessä heinäkuun lopusta...mutta HSK:n nosturipolitiikka estää pohjan pesun ja vesikin alkaa olla jo turhan kylmää uimiseen.
Kryssillä vauhtia tuntui olevan rajusti, 7 solmua ja ~35 astetta apparenttia (mittaristo ei kalibroitu eli...) mutta kun apparentti meni paljon 30:n alle niin vauhti tippui kyllä 5 solmun pintaan, mutta purje kyllä veti normaalisti...
Spinnulla tuli aika selväksi, että jos tahtoo vauhtia on pakko ajaa vähintään 150 apparenttiin, ei se apparentti tuntunut vielä tyyntyvän illan tuulissa nousevan eteen vaikka vauhtia oli hieman alle 10 solmua.
Pitänee tsiigata Meglun polareita, jos sellaiset löytyvät jostain.
Karmivaa on muuten nähdä mikä on tulos jos veneessä ei ole mitään myrkkyjä ja se on yhtäjaksoisesti vedessä heinäkuun lopusta...mutta HSK:n nosturipolitiikka estää pohjan pesun ja vesikin alkaa olla jo turhan kylmää uimiseen.
Miten niin estääPetri wrote:mutta HSK:n nosturipolitiikka estää pohjan pesun

Nosturikurssin käyneet jäsenet voivat lunastaa avaimen siihen kraanaan... Mun pitäisi vain käydä lunastamassa se avain, niin saisin operoida sitä (surkeaa) nosturia. Voisin hyvin harjoitella ensin jonkun muun veneellä

Olli Niemi
Joo, mutta nosturikurssi järjestetään vain keväisin, mikä on erityisen kätevää jos hommaat veneesi syksyllä.Olli wrote:Miten niin estääPetri wrote:mutta HSK:n nosturipolitiikka estää pohjan pesun![]()
Nosturikurssin käyneet jäsenet voivat lunastaa avaimen siihen kraanaan... Mun pitäisi vain käydä lunastamassa se avain, niin saisin operoida sitä (surkeaa) nosturia. Voisin hyvin harjoitella ensin jonkun muun veneellä
Ja ilmeisesti vain omistaja saa operoida sitä nosturia.
Mutta toki jos yön pimeydessä nostelisi salaa niin..

Saas nähdä miten skabataan tänään....kisat lykätty yhteen asti ja keli vielä aika killeriä.
Hakolan Tomilta tuli muutamia hyviä vinkkejä ajamisesta, mutta ilmeisesti meglu-piireissä ei paljoa välitetä target speedeistä yms. eikä veneissä edes ole lokeja...miten ne muka sitten purjehtii
Kuitenkin assyn/genaakkerin kanssa homman juoni ilmeisesti on ajaa vaan mahdollisimman alas ja antaa apparentin kääntyä.
Sunnuntaiksi tosin olisi vapaa miehistöpaikka, jos jotain kiinnostaa tulla ihmettelemään venettä.
Hakolan Tomilta tuli muutamia hyviä vinkkejä ajamisesta, mutta ilmeisesti meglu-piireissä ei paljoa välitetä target speedeistä yms. eikä veneissä edes ole lokeja...miten ne muka sitten purjehtii

Kuitenkin assyn/genaakkerin kanssa homman juoni ilmeisesti on ajaa vaan mahdollisimman alas ja antaa apparentin kääntyä.
Sunnuntaiksi tosin olisi vapaa miehistöpaikka, jos jotain kiinnostaa tulla ihmettelemään venettä.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Aika karua keliä tosiaan. Täällä lännessä puut notkuvat, valot
pitää olla päällä ja sadetta tulee reippaasti.
Testbedin tuulihistoria viimeiseltä parilta tunnillta huhuilee jopa
17m/s keskituulia Harmajalla. Kello 09 oli 17.8m/s. g
http://testbed.fmi.fi/history_browser.php?imgtype=wind
Helsinki Harmaja 22.09. klo 08:00 13.9 °C etelästä 15.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.09. klo 09:00 14.1 °C lounaasta 15.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.09. klo 10:00 13.6 °C lounaasta 14.0 m/s
AP-lippu on joskus ihan ok sittenkin...
eikös apparenttipurjehduksessa ajeta ensin vauhtia/apparentti
sivulle ja vasta sitten alas? No, jos on 18m/s on varmaan apparentti
takaa joka tapauksessa
pitää olla päällä ja sadetta tulee reippaasti.
Testbedin tuulihistoria viimeiseltä parilta tunnillta huhuilee jopa
17m/s keskituulia Harmajalla. Kello 09 oli 17.8m/s. g
http://testbed.fmi.fi/history_browser.php?imgtype=wind
Helsinki Harmaja 22.09. klo 08:00 13.9 °C etelästä 15.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.09. klo 09:00 14.1 °C lounaasta 15.0 m/s
Helsinki Harmaja 22.09. klo 10:00 13.6 °C lounaasta 14.0 m/s
AP-lippu on joskus ihan ok sittenkin...
eikös apparenttipurjehduksessa ajeta ensin vauhtia/apparentti
sivulle ja vasta sitten alas? No, jos on 18m/s on varmaan apparentti
takaa joka tapauksessa

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Rannalta otettu videogprs3gsurffausgpsvideokamerakännyllä;
http://www.iki.fi/~harald/suvlm2007/
Kisa yksi, kolmas ylämerkki, köliveneet (mp4, 23MB)
Kisa kaksi, köliveneet, ensimmäinen ylämerkki (mp4, 31MB)
Kisa kaksi, escow, ensimmäinen ylämerkki (mp4, 23MB)
http://www.iki.fi/~harald/suvlm2007/
Kisa yksi, kolmas ylämerkki, köliveneet (mp4, 23MB)
Kisa kaksi, köliveneet, ensimmäinen ylämerkki (mp4, 31MB)
Kisa kaksi, escow, ensimmäinen ylämerkki (mp4, 23MB)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020