Double-handed kisaa ensi vuonna?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Double-handed kisaa ensi vuonna?
Olisiko mielenkiintoa nk. Double-handed kisaan ensi vuonna? Eli kisa
joka ajettaisiin kahden hengen miehistöllä. Onko ajatuksia millaisesta
kisasta olisi mielenkiintoa? Emäsalon kierto? Lyhyempi saaristorata
päivällä tjms?
joka ajettaisiin kahden hengen miehistöllä. Onko ajatuksia millaisesta
kisasta olisi mielenkiintoa? Emäsalon kierto? Lyhyempi saaristorata
päivällä tjms?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Double-handed kisaa ensi vuonna?
Tokihan tuollainenkin olisi siisti, mutta tottapuhuen mielestäni ainakin meillä vene on turhan arvokas väline, että tahtoisin alkaa ottaa materiaalivaurioitten riskiä sen takia että pitkän kisan aikana väsymys aiheuttaisi vaaratilanteita. Eli lyhyempi saaristokisa olisi ihan jees.harald wrote:Olisiko mielenkiintoa nk. Double-handed kisaan ensi vuonna? Eli kisa
joka ajettaisiin kahden hengen miehistöllä. Onko ajatuksia millaisesta
kisasta olisi mielenkiintoa? Emäsalon kierto? Lyhyempi saaristorata
päivällä tjms?
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Riskinotto on erilaista kaksin, se on totta. Mutta se on sama kaikille 
Vedimme Aleksin kanssa sunnuntai illalla UKIn kolmen ratalähdön ja
palkintojenjakoon non-stop kasnäsiin noin 13 tunnissa jossa 6h unta
kaaliin. Sitten non-stop hanko, yhteensä 23h UKI-hanko. Olisiko tämä
sopiva kahdelle? Uho alkaa jo..

Vedimme Aleksin kanssa sunnuntai illalla UKIn kolmen ratalähdön ja
palkintojenjakoon non-stop kasnäsiin noin 13 tunnissa jossa 6h unta
kaaliin. Sitten non-stop hanko, yhteensä 23h UKI-hanko. Olisiko tämä
sopiva kahdelle? Uho alkaa jo..

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sama kaikille kyllä, mutta asia on hieman erilainen jos ei purjehdi omalla veneellään (ts. lippukunnanjohtaja ei kuitenkaan omista lippukunnan omaisuuttaharald wrote:Riskinotto on erilaista kaksin, se on totta. Mutta se on sama kaikille
Vedimme Aleksin kanssa sunnuntai illalla UKIn kolmen ratalähdön ja
palkintojenjakoon non-stop kasnäsiin noin 13 tunnissa jossa 6h unta
kaaliin. Sitten non-stop hanko, yhteensä 23h UKI-hanko. Olisiko tämä
sopiva kahdelle? Uho alkaa jo..

Re: Double-handed kisaa ensi vuonna?
TervehdysPetri wrote: Tokihan tuollainenkin olisi siisti, mutta tottapuhuen mielestäni ainakin meillä vene on turhan arvokas väline, että tahtoisin alkaa ottaa materiaalivaurioitten riskiä sen takia että pitkän kisan aikana väsymys aiheuttaisi vaaratilanteita. Eli lyhyempi saaristokisa olisi ihan jees.
Eihän tuo ole Olgalle edes mitään uutta. Muistan useankin kerran, kun olette olleet EWES / Westhousecuppia purjehtimassa kaksistaan

Totuuden nimissä ei tänä kesänä ole ollut tähän tarvetta, kiitos gastikoulun!

Voisihan tuo kaksistaan kisaaminen ollakin kokeilemisen arvoistakin, mutta missä ja miten? Annetaan ajatuksen hieman hautua, niin eiköhän joku ratkaisu siihenkin löydy.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Kyllä kai idea pitää olla hiukan pidempi pätkä? Tai sitten ratakisa. Muutenhan homma ei mitenkään poikkea LYS-kisoista, joissa aika monet ajavat kaksistaan, myös voittoon. Meidänkin parhaat Espoo Ranking pisteet tuli 2 1/2 hengen miehistöllä (10 vuotias tytär ajoi spinnupätkän ja meni sitten sisälle). Viikkokisoissa olimme 11 kertaa, joista 2 kolmen hengen, 1 2 1/2 hengen, 7 2 hengen ja 1 1 hengen miehistöllä.
Suomesta puuttuu tuollainen formaatti. Pari yksinpurjehduskisaa on jo.
Eihän kaksistaan kisaaminen ole yhtään sen vaarallisempaa kuin perhepurjehtiminen, joka on usein lähes yksinpurjehdusta.
Joakim
Suomesta puuttuu tuollainen formaatti. Pari yksinpurjehduskisaa on jo.
Eihän kaksistaan kisaaminen ole yhtään sen vaarallisempaa kuin perhepurjehtiminen, joka on usein lähes yksinpurjehdusta.
Joakim
Siis kuten Panu sanoi, ollaan me ajettu kahdestaan kaverin kanssa monet kisat, mutta kyse ei ole siitä, vaan lähinnä pitkän kisan aiheuttamasta fyysishenkisestä rasituksesta, joka sitten voi aiheuttaa keskittymisen herpaantumista jne.Anonymous wrote: Eihän kaksistaan kisaaminen ole yhtään sen vaarallisempaa kuin perhepurjehtiminen, joka on usein lähes yksinpurjehdusta.
Joakim
Ja mä vaan en tahdo ottaa niskoilleni lippukunnan veneen ajamista kiville viittä solmua vain siksi, että piti lähteä kisaan jossa riskit siihen ovat suuremmat.
Totta toki sekin, että lyhyt kisa ei paljoa eroaisi normikisasta.
Kannatan, osallistuisin mielellään vähän pitempään double-handed kisaan. Saisi sitten olla Emäsalo tai vaikkapa VSSR(ehkä yliveto?Anonymous wrote:Kyllä kai idea pitää olla hiukan pidempi pätkä? Tai sitten ratakisa. Muutenhan homma ei mitenkään poikkea LYS-kisoista, joissa aika monet ajavat kaksistaan, myös voittoon.
Suomesta puuttuu tuollainen formaatti. Pari yksinpurjehduskisaa on jo.
Joakim

Re: Double-handed kisaa ensi vuonna?
Olisi aika hieno. Päiväsaikaan purjehdittava saaristorata olisi kuitenkin näistä vaihtoehdoista mielestäni realistisempi. Ainakaan Emäsalon lenkin aikaan en vielä lähtisi ajelemaan vuorokauden ympäri vajaamiehityksellä, kun siinä on sitten vähintään puoli kautta vene telakalla, jos nukahtaa pinnaan... Loppusyksystähän olisikin sitten jo parempi ajaa kiville, saisi veneen talveksi sisälleharald wrote:Olisiko mielenkiintoa nk. Double-handed kisaan ensi vuonna? Eli kisa
joka ajettaisiin kahden hengen miehistöllä. Onko ajatuksia millaisesta
kisasta olisi mielenkiintoa? Emäsalon kierto? Lyhyempi saaristorata
päivällä tjms?

Toinen juttu mitä pitäisi kokeilla, olisi yksinpurjehduskisa. Tänä(kin) vuonna nukuin ohi KoPun yksinpurjehduksen. Siihen voisi lähteä ensi vuonna, ellei taas iske akuutti gastipula

Olli Niemi
Re: Double-handed kisaa ensi vuonna?
Kyllä te mielestäni suurentelette riskejä. Kilpailemisessa on tietysti aina riskinsä, mutta kyllä tuollaiset ~60 NM iltalähtökisat (Emäsalo, Pentala Race, HTR jne.) helposti ajaa nukkumatta ja jo nykyään osa ajaa nuo kaksistaan. Jos tuulee, kisa kestää ~12 tuntia. Jos ei tuule, voi toinen mennä nukkumaan. Emäsalon aikaan on tietysti usein aika kylmää.Olli wrote:
Olisi aika hieno. Päiväsaikaan purjehdittava saaristorata olisi kuitenkin näistä vaihtoehdoista mielestäni realistisempi. Ainakaan Emäsalon lenkin aikaan en vielä lähtisi ajelemaan vuorokauden ympäri vajaamiehityksellä, kun siinä on sitten vähintään puoli kautta vene telakalla, jos nukahtaa pinnaan...
Toinen juttu mitä pitäisi kokeilla, olisi yksinpurjehduskisa. Tänä(kin) vuonna nukuin ohi KoPun yksinpurjehduksen. Siihen voisi lähteä ensi vuonna, ellei taas iske akuutti gastipula
Yksinpurjehduskisa on ihan hauskaa leikkiä. Olen ollut kolme kertaa. Harjoitteluksi riittää hyvin pari viikkoa perhepurjehdusta. KoPun kisassa on ollut se vika, että joka kerta on menty jonkun muun fleetin läpi. Yhtenä vuonna se oli Express Ranking kisa ja ainakin tänä vuonna 470/505 SM-kisat. Multa jäi spinnujiippi tekemättä (otin spinnun etuajassa alas), kun alkoi hirvittää jollien ja katsojaveneiden seassa.
Joakim
Tuli kokeiltua double-handed ajoa eilen viimeisessä IMS-kisassa. Yksikin 45 min. ratakisa 8-11 m/s tuulessa vei kyllä hyvin mehut, kun ajoi kryssit skuutti kädessä ja hääri keulagastina lenssit. Ylämerkille tultiin sentään vielä kolmantena, mutta lenssillä meni takana olleet kolme (nopeampaa) venettä ohi, kun emme edes aluksi aikoneet nostaa spinnua, mutta tuulen ollessa tuolloin vain 8-9 m/s päätimme yrittää. Spinnuajossa ei ollut muuta ongelmaa, kuin se, että emme ehtineet katsomaan missä alamerkki on, joten menimme liian ylös ja jouduimme tulemaan sivutuulessa merkille. Kryssille käännyimme kuitenkin aivan kolmen edelläolevan veneen perässä. Toisella kryssillä menimme kuitenkin väärään laitaan ja pari kertaa kulkuaukon pussista lähes mereen hypännyt spinnu hidasti matkaa. Toinen lenssi meni jo paremmin ja ohitimme Miss Piggyn, joka ajoi täydellä miehistöllä ilman spinnua.
Saaristokisassakin lyhyehkö kryssi meni vielä mukavasti ja olimme taas ylämerkillä kolmantena, aivan Merinnan perälaudassa kiinni. Vastaavasti Merinna oli aivan Tarantellan perässä. Sitten alkoi pitkähkö sivutuulipätkä, jolla reivi oli ajoittain liikaa ja taas välillä purjetta oli liikaa 140 kg miehistöpainolle. Taas meni kaikki ohi, mutta kolme venettä oli vielä aivan lähietäisyydellä. Sitten ajettiin ~150 ja ~170 asteen lenssit, jotka meni OK spinnulla yhtä tavallista ja yhtä kiinalaista (12 m/s tuuli) broachia lukuunottamatta. Kutakuinkin vastaavasti broachailivat myös Miss Piggy ja Merinna täysillä miehistöillä. Tarantellakin keikkui välillä aika rajusti, muttei kai sitä broachaamaan saa yrittämälläkään. Yksi piiiitkä 10 kn surffi pinna toisessa ja spinnun skuutti toisessa kädessä tuntu aika hauskalta.
Kryssi takaisin Gråskärsbådanilta takaisin oli vaikeaa. Isoja maininkeja tuli lännestä ja uuden tuulen aallot luoteesta ja puuskat tulivat eri suunnista. Oli todella työlästä pitää tasaista kallistumaa veneellä. Alkupätkä meni kuitenkin hyvin ja kasvatimme etumatkaa Miss Piggyyn ja Tomppakin pysyi aika lähellä, ehkä 2-3 minuutin päässä. Loppua kohden tuuli keveni ja rei'issä tuulta oli aivan liian vähän reivatulle isolle, mutta puuskissa taas reilusti. Olisi pitänyt purkaa reivi aiemmin, mutta takki alkoi olla tyhjä. Lisäksi loppukryssillä menimme Tompan kanssa selkeästi väärään laitaan ja Miss Piggy meni ohi.
Tuntumaksi jäi, että tuossakin kelissä olisi ollut pienellä hienosäädöllä hyvät mahdollisuudet taistella kolmennesta sijasta kahden hengen miehistöllä. Mutta rankkaa oli! Nyt on kaikki paikat kipeinä.
Joakim
Saaristokisassakin lyhyehkö kryssi meni vielä mukavasti ja olimme taas ylämerkillä kolmantena, aivan Merinnan perälaudassa kiinni. Vastaavasti Merinna oli aivan Tarantellan perässä. Sitten alkoi pitkähkö sivutuulipätkä, jolla reivi oli ajoittain liikaa ja taas välillä purjetta oli liikaa 140 kg miehistöpainolle. Taas meni kaikki ohi, mutta kolme venettä oli vielä aivan lähietäisyydellä. Sitten ajettiin ~150 ja ~170 asteen lenssit, jotka meni OK spinnulla yhtä tavallista ja yhtä kiinalaista (12 m/s tuuli) broachia lukuunottamatta. Kutakuinkin vastaavasti broachailivat myös Miss Piggy ja Merinna täysillä miehistöillä. Tarantellakin keikkui välillä aika rajusti, muttei kai sitä broachaamaan saa yrittämälläkään. Yksi piiiitkä 10 kn surffi pinna toisessa ja spinnun skuutti toisessa kädessä tuntu aika hauskalta.
Kryssi takaisin Gråskärsbådanilta takaisin oli vaikeaa. Isoja maininkeja tuli lännestä ja uuden tuulen aallot luoteesta ja puuskat tulivat eri suunnista. Oli todella työlästä pitää tasaista kallistumaa veneellä. Alkupätkä meni kuitenkin hyvin ja kasvatimme etumatkaa Miss Piggyyn ja Tomppakin pysyi aika lähellä, ehkä 2-3 minuutin päässä. Loppua kohden tuuli keveni ja rei'issä tuulta oli aivan liian vähän reivatulle isolle, mutta puuskissa taas reilusti. Olisi pitänyt purkaa reivi aiemmin, mutta takki alkoi olla tyhjä. Lisäksi loppukryssillä menimme Tompan kanssa selkeästi väärään laitaan ja Miss Piggy meni ohi.
Tuntumaksi jäi, että tuossakin kelissä olisi ollut pienellä hienosäädöllä hyvät mahdollisuudet taistella kolmennesta sijasta kahden hengen miehistöllä. Mutta rankkaa oli! Nyt on kaikki paikat kipeinä.
Joakim
Voisin kuvitella Pikku Myyn olevan ko. kisassa viivalla. Kilpailu kuulostaisi todella mielenkiintoiselta. Vedettiin kaverini kanssa Optima 101:llä kolme legiä a:45nm kahdestaan Coursessa 2005. Ainoastaan voimat rupesivat loppumaan 8 tunnin kryssimisen jälkeen, ja loppu oli tuskaa. Ok Course ei ole mikään oikea kisa, mutta kyllä siellä yritettiin kokoajan mennä vauhdin kanssa. Mutta summa summaarum, HAUSKAA oli kahdestaan kun veti, kämmejä ei paljon ajateltu eikä niistä mainittu vaikka nitä tuli.
Navigare necesse est, vivere non est necesse