Page 1 of 1

Boatspeedin 10 käskyä

Posted: Sun Sep 09, 2007 23:19 pm
by harald
Tuo oli aika hyvä:

http://www.sailingworld.com/from-the-ex ... 38313.html

kohta 6 on sellainen mitä me seurataan, kunhan muut säädöt ovat
suurin piirtein oikein.

Kohta 4 niin rikimme tulisi olla tuota kireämpi mun mielestä.

Posted: Mon Sep 10, 2007 11:56 am
by Guest
Kohta 4 niin rikimme tulisi olla tuota kireämpi mun mielestä.
Miksi? Kysyn koska kiinnostaa.

Se, että leenpuolen vantit juuri ja juuri hengailevat löysällä ko kelissä on käsittääkseni ihan varsin hyvä prinsiippi rikitrimmille. Tässä on tietenkin venekohtaisia eroja, mutta ei se ainakaan kierämpi kästtääkseni saisi olla, vaan mielummin löysempikin?

Terveisin,

Anssi
FIN-241
FIN-10738

Posted: Mon Sep 10, 2007 12:01 pm
by harald
Ykkösgenoa on aika iso, ja kuormittaa keulaharusta fokkaa enemmän.
Veneen masto on myös aika taipuva, eikä hekin kiristämisellä saada
notkoa pois. Ja jos notkoa keulassa on liikaa niin se ei ole hyvä asia.

Tuolla rikillä prebendin aikaansaaminen vaatii myös aika tiukat yläharukset,
(vrt. artikkelin #3 käsky). Veneessähän on kannen päällä seisova masto,
joten prebendiä ei saada aikaiseksi kiilaamalla.

Erot tulevat sitten enemmänkin ykkösgenoan etuliikin kaarevuudesta.
On totta että mikäli veneen ykkösgenoa on kovin latteaksi (paljon
kuoppaa etuliikissä) leikattu niin sopivan löysä riki on hyvästä, tiettyyn
pisteeseen asti.

Toisaalta on turvallisempaa erehtyä löysemmän puolelle (kuten myös
skuuttien tai fallien kireydessä), tällä saa ainakin veneen liikkeelle
helpommin ja vauhti pysyy.