Tuo oli aika hyvä:
http://www.sailingworld.com/from-the-ex ... 38313.html
kohta 6 on sellainen mitä me seurataan, kunhan muut säädöt ovat
suurin piirtein oikein.
Kohta 4 niin rikimme tulisi olla tuota kireämpi mun mielestä.
Boatspeedin 10 käskyä
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Boatspeedin 10 käskyä
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Miksi? Kysyn koska kiinnostaa.Kohta 4 niin rikimme tulisi olla tuota kireämpi mun mielestä.
Se, että leenpuolen vantit juuri ja juuri hengailevat löysällä ko kelissä on käsittääkseni ihan varsin hyvä prinsiippi rikitrimmille. Tässä on tietenkin venekohtaisia eroja, mutta ei se ainakaan kierämpi kästtääkseni saisi olla, vaan mielummin löysempikin?
Terveisin,
Anssi
FIN-241
FIN-10738
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ykkösgenoa on aika iso, ja kuormittaa keulaharusta fokkaa enemmän.
Veneen masto on myös aika taipuva, eikä hekin kiristämisellä saada
notkoa pois. Ja jos notkoa keulassa on liikaa niin se ei ole hyvä asia.
Tuolla rikillä prebendin aikaansaaminen vaatii myös aika tiukat yläharukset,
(vrt. artikkelin #3 käsky). Veneessähän on kannen päällä seisova masto,
joten prebendiä ei saada aikaiseksi kiilaamalla.
Erot tulevat sitten enemmänkin ykkösgenoan etuliikin kaarevuudesta.
On totta että mikäli veneen ykkösgenoa on kovin latteaksi (paljon
kuoppaa etuliikissä) leikattu niin sopivan löysä riki on hyvästä, tiettyyn
pisteeseen asti.
Toisaalta on turvallisempaa erehtyä löysemmän puolelle (kuten myös
skuuttien tai fallien kireydessä), tällä saa ainakin veneen liikkeelle
helpommin ja vauhti pysyy.
Veneen masto on myös aika taipuva, eikä hekin kiristämisellä saada
notkoa pois. Ja jos notkoa keulassa on liikaa niin se ei ole hyvä asia.
Tuolla rikillä prebendin aikaansaaminen vaatii myös aika tiukat yläharukset,
(vrt. artikkelin #3 käsky). Veneessähän on kannen päällä seisova masto,
joten prebendiä ei saada aikaiseksi kiilaamalla.
Erot tulevat sitten enemmänkin ykkösgenoan etuliikin kaarevuudesta.
On totta että mikäli veneen ykkösgenoa on kovin latteaksi (paljon
kuoppaa etuliikissä) leikattu niin sopivan löysä riki on hyvästä, tiettyyn
pisteeseen asti.
Toisaalta on turvallisempaa erehtyä löysemmän puolelle (kuten myös
skuuttien tai fallien kireydessä), tällä saa ainakin veneen liikkeelle
helpommin ja vauhti pysyy.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020