Tässä aiemmin käynnistämääni isopurjeen paketoinnin helpottamiskeskusteluun jatkoa, eli koska laiskajaakot tyrmättiin melko selkein äänin, niin mitäpä ollaan mieltä tästä
http://www.mvbinfo.com/dp_03_SF_brochure.html
The Dutchman Sail Flaking System
Eli puomilta lähtee mastonsuuntaiset 2mm ohuet köydet ylös, yläpäät ovat kiinni isopurjeen puomin kannatinköydessä. Purjeeseen tehdään reikiä niin paljon, että niitä tulee yksi per puomille tuleva vekki eli ilmeisesti jokaisen ratsastajan kohdalle. Puomipussiratkaisuksi ei tässä käy perinteinen päälle vedettävä, koska nuo köydet ovat kiinteät.
Tuossa linkin tekstissäkin on teilattu lazy jack ja kehuttu tätä ratkaisua. Tämän kokeiluluontoinen tekeminen ei ole mahdollista, koska purjeeseen tehdään aika monta pientä reikää. Siis onko jollain suomenmaassa oikeita kokemuksia , tai jos ei , niin hyvin perusteltuja näkemyksiä edes?
Toki, jos viitsisin rei'ittää yhde vanhan ison niin voisihan tätä testatakin... vaan tuskinpa tuhoan hyvää varapurjetta.
The Dutchman Sail Flaking System
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Turhaa ja ehkä mahdotonta
Kun tarkemmin miettii, feneessä on kaksi tekijää jotka suorastaan estävät tämän menetelmän käytön:
a) dirkkiä ei ole (ainakaan meillä)
b) purjeen takaliikki on nykymallin mukaan selkeästi teoreettisen dirkkilinjan ulkopuolella. Eli kun purjeet tehdään isommiksi kuin pelkiksi kolmioiksi, koko tuo dutchman... mentelmä taitaa menettää mahdollisuutensa.
Enkä minäkään ole yhtään innnostunut ajatuksesta teettää reikiä purjeisiin enempää kuin mitä siinä jo on. Ennemminkin on sijaa reikien paikkaukselle. Mielestäni tuon linkin takaa kehuttu "tarvitaan vain parin millin levyinen reikä" on puolueellista tekstiä. Eihän kankaaseen tehdä vain reikää , vaan rei'illä täytyisi olla vahvikkeetkin.
Toinen seikka on sitten purjeen koko. Oli pieni tai iso iso, kyllä huviveneissä taitaa aina pärjätä ihan ilman mitään näitä lasku&pakkausapumenetelmiä.
a) dirkkiä ei ole (ainakaan meillä)
b) purjeen takaliikki on nykymallin mukaan selkeästi teoreettisen dirkkilinjan ulkopuolella. Eli kun purjeet tehdään isommiksi kuin pelkiksi kolmioiksi, koko tuo dutchman... mentelmä taitaa menettää mahdollisuutensa.
Enkä minäkään ole yhtään innnostunut ajatuksesta teettää reikiä purjeisiin enempää kuin mitä siinä jo on. Ennemminkin on sijaa reikien paikkaukselle. Mielestäni tuon linkin takaa kehuttu "tarvitaan vain parin millin levyinen reikä" on puolueellista tekstiä. Eihän kankaaseen tehdä vain reikää , vaan rei'illä täytyisi olla vahvikkeetkin.
Toinen seikka on sitten purjeen koko. Oli pieni tai iso iso, kyllä huviveneissä taitaa aina pärjätä ihan ilman mitään näitä lasku&pakkausapumenetelmiä.