Pentala race 2007 "kai me kierrettiin?"

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Guest

Pentala race 2007 "kai me kierrettiin?"

Post by Guest »

Petri wrote: Tällä kaudella itsellä takana ~13h Pentala Race ja 18,5 h Päitsi, yön yli molemmat ja ilman lepoa.
Milläs veneellä olit Pentala Racessa? Kryssiminen puuskaisessa 9-11 m/s tuulessa Porkkalanniemeen saakka vei kyllä hyvin mehut.

Joakim

mode edit: aihe pilkottu
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:
Petri wrote: Tällä kaudella itsellä takana ~13h Pentala Race ja 18,5 h Päitsi, yön yli molemmat ja ilman lepoa.
Milläs veneellä olit Pentala Racessa? Kryssiminen puuskaisessa 9-11 m/s tuulessa Porkkalanniemeen saakka vei kyllä hyvin mehut.

Joakim
No siis en sitä kehdannut paljastaa veneessäsi, mutta sanotaan näin että ilman teitä meidän kisa ei olisi mennyt niinkään putkeen kuin se nyt meni ;)

Eli pahamaineisella Daltonilla sitä tuli pyörähdettyä siellä ja 4 henkeä ja liian iso fokka (vaihdettiin kertaalleen ja lopulta ylös päätyi venynyt treeniykkönen, eli pahin vaihtoehto, mutta kun veneen sisällä oli sata litraa vettä ja 5 litraa bensaa, ei sisätiloissa pystynyt oleskelemaan tarpeeksi pitkään että olisi voinut etsiä oikeaa purjetta.

Kun alun kova keli laantui Porkkalan niemellä päin, alkoi meidänkin kisa ihan uudella tavalla, mutta etumatka teihin kahteen kärkiveneeseen oli jo liikaa saavutettavaksi.

Toki tuo "mystinen" 5% aikasakko ilman virallista jurykäsittelyä hieman haiskahti ESF:n "normaalilta" toiminnalta, jos vastakkain on oma ja vieras vene.
Yksi mielenkiintoisimmista kisoista on mielestäni Pentala Racen pitkä 55 NM kisa, jossa ajetaan Pentalasta Porkkalan selän yli ja takaisin (toiseen suuntaan sisäkautta) yöllä. Tuuliolot vaihtelevat ja hyvällä tuulten "haistelulla" repii suuria eroja kilpakumppaneihin. "Tuuliputkissa" on lähes aina joko kryssi tai plattis, vaikka avoimemmissa kohdissa olisikin sivutuulta. Harmi, että sinnekin tulee nykyään vähän veneitä.
Itse kisahan oli sinänsä ihan kiva, etenkin oli kiva tykitellä Jacom Ramsöstä lähtevää ränniä spinnulla muitten veneitten jäädessä seisomaan taakse.

Veneitten vähyys kyllä tosiaan ihmetytti, toki Hanko-Sandham vie kovat kisaveneet ja Hangon Regatan lähestyminen sitten perhekisaveneet, aika moni taitaa aloittaa siirtopurjehduksen juuri ko. viikonloppuna ja siihen kuvioon ei sovi yön yli väsytys perjantai-lauantai-yönä.
Guest

Post by Guest »

Toki tuo "mystinen" 5% aikasakko ilman virallista jurykäsittelyä hieman haiskahti ESF:n "normaalilta" toiminnalta, jos vastakkain on oma ja vieras vene.
Varaslähtö? Se on ainoa rankkari jonka voi saada ilman juryn avustusta.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:
Toki tuo "mystinen" 5% aikasakko ilman virallista jurykäsittelyä hieman haiskahti ESF:n "normaalilta" toiminnalta, jos vastakkain on oma ja vieras vene.
Varaslähtö? Se on ainoa rankkari jonka voi saada ilman juryn avustusta.

Ville
No, jos varaslähtö on se että ylittää maalilinjan pari minuuttia paukun jälkeen kippari saalinkien päällä diagonaalivantteja kiristämässä ja vene kohtuukallellaan, niin kyllä...

No ei, me siis ilmeisesti (kukaan meistä ei ole varma asiasta, kun siinä vaiheessa tilanne vielä oli meidän osalta täyttä selviytymistaistelua ja GPS-trackkiinkin olin unohtanut liian pienen näyttöönottotaajuuden, eli ko. kohta oli pyyhkiytynyt pois muistista) kierrettiin yksi merkki väärin ja takana ollut vene protestoi, mutta etäisyyden ja kelin takia ei me missään vaiheessa nähty niitten protesti-ilmoitusta. Ja sitten lopulta asia käsiteltiin ilmeisesti meidän kipparia kuulustelematta ja lätkäistiin sopivan kokoinen aikasakko, että meidät saatiin tiputettua palkinnoilta. 10% muistaakseni on se "virallinen" tai sitten 5 sijan pudotus tai suora diskaus.

Lähinnä hupaisaa tässä on, että eräs ESF:n vene jätti viime vuonna erään toisen merkin kiertämättä, mutta Jorin mukaan tällöin asia ei edennyt mihinkään todisteitten puuttuessa.

Eipä tuolla niin väliä, pieleen se meidän kisa meni monelta osin, eikä se 3/4 sijoitus nyt niin erityisesti olisi lämmittänyt.
Päijännepurjehdus. Nämä siis eivät mielestäni ole avomerikisoja.
Ville hei, Päijänne on järvi, ei kovin yllättävää ettei kyse ole avomerikisasta ;)
Guest

Post by Guest »

Petri wrote:
Eli pahamaineisella Daltonilla sitä tuli pyörähdettyä siellä ja 4 henkeä ja liian iso fokka (vaihdettiin kertaalleen ja lopulta ylös päätyi venynyt treeniykkönen, eli pahin vaihtoehto, mutta kun veneen sisällä oli sata litraa vettä ja 5 litraa bensaa, ei sisätiloissa pystynyt oleskelemaan tarpeeksi pitkään että olisi voinut etsiä oikeaa purjetta.

Kun alun kova keli laantui Porkkalan niemellä päin, alkoi meidänkin kisa ihan uudella tavalla, mutta etumatka teihin kahteen kärkiveneeseen oli jo liikaa saavutettavaksi.

Toki tuo "mystinen" 5% aikasakko ilman virallista jurykäsittelyä hieman haiskahti ESF:n "normaalilta" toiminnalta, jos vastakkain on oma ja vieras vene.

Itse kisahan oli sinänsä ihan kiva, etenkin oli kiva tykitellä Jacom Ramsöstä lähtevää ränniä spinnulla muitten veneitten jäädessä seisomaan taakse.

Veneitten vähyys kyllä tosiaan ihmetytti, toki Hanko-Sandham vie kovat kisaveneet ja Hangon Regatan lähestyminen sitten perhekisaveneet, aika moni taitaa aloittaa siirtopurjehduksen juuri ko. viikonloppuna ja siihen kuvioon ei sovi yön yli väsytys perjantai-lauantai-yönä.
Lähtöön kannattaa tulla ajoissa...

Ajoitte muuten juuri ennen lähtöä kiven yli! Yritin kovasti huudella, mutta tuuli vaimensi. Siis siinä eteläviitan pohjoispuolella on (yllättäin!) kivi, josta myös varoitettiin purjehdusohjeista ja jolle Valpuri ajoi edellisen Pentala Racen maalintulon jälkeen.

Meidän veneessä vettä oli vain 30 litraa. Tuli opittua, että täysinäinen vesitankki tyhjenee vessan lavuaariin ja sieltä pilssiin, jos fiksusti laittaa viemärin sulun kiinni ja hanan sulkuventtiin auki ja vene kallistuu tarpeeksi. Sekin riitti kastelemaan leivät, jotka laitoin tiskiallaskaappiin "kylmään ja kuivaan paikkaan".

Protestin teki muuten se SSR 395, joka näki, kun ajoitte yhden ratamerkin (jääpoiju Träskön ulkopuolella) väärin ja joka ei ole ESF:ltä. Te, ette taineet olla paikalla enää protestikäsittelyaikaan? 5% tuli harkinnan mukaan, kun virhettä pidettiin vastaavana kuin varaslähtöä, josta oli purjehdusohjeissa se 5% sakko. Toinen vaihtoehto kai olisi ollut DSQ?

Ai te pääsitte tykittelemään Jacobs Ramsjöllä! Me lilluttiin plattista 1-2 kn vauhtia aivan Marietan peräpeilissä kiinni ja hiukan vahdikkaampi meno alkoi vasta Vormön kohdalla. Ihmekkös hitaammat (tai jälkeen jääneet) veneet saivat niin paljon kiinni. Sama juttu taisi olla Kytöllä, jonka luona menimme 4-5 kn vauhtia, kun takaa tulevat näyttivät lentävän ko. kohdassa. Maalisuorakin sujui veneen kallistelematta 5-6,5 kn vauhtia.

Alustavasti hiukan tylsältä tuntunut kisa oli meidän osaltamme hauskaa Match Racea Mariettaa vastaan. Ennen paluumatkan Stora Mickelskäriä ero ei koskaan ollut yli 2 minuuttia ja suurin osa sitä ennen oltiin alle minuutin sisällä (johdossa olimme Porkkalan selän ylityksen ajan menomatkalla). Kisan hävisimme vasta maalisuoralla, jossa jäimme yli kolme minuuttia lisää Marietalle.

Miksi joku kiipeili mastossa pian lähdön jälkeen?

Joakim
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote: Lähtöön kannattaa tulla ajoissa...
Näinhän se on, mutta kun Platu ei kulje tuollaiseen vastatuuleen moottorilla kuin pari solmua, niin ennalta hyvin riittävä 3 tunnin varoaika HSK:lta Pentalaan ei sitten riittänytkään. Etenkin kun tähän siis liittyi bensatankin korkin aukeaminen itsestään rynkytyksen voimasta, bensojen vuotaminen sisätiloihin ja pakottava tarve hankkia lisää bensaa Skatalta.
Ajoitte muuten juuri ennen lähtöä kiven yli! Yritin kovasti huudella, mutta tuuli vaimensi. Siis siinä eteläviitan pohjoispuolella on (yllättäin!) kivi, josta myös varoitettiin purjehdusohjeista ja jolle Valpuri ajoi edellisen Pentala Racen maalintulon jälkeen.
Joo, onneksi ei näemmä kuitenkaan osuttu mihinkään, mutta ongelma oli saada isoa ylös ja vetämään, kun diagonaalivantit tosiaan olivat löystyneet ja masto ässällä, jolloin fallin kiskominen vaati käytännössä kahden miehen ja vinssin työpanoksen. Puhumattakaan siitä, että samaan aikaan piti äkkiä ottaa konetta pois, ennenkuin PKS astuisi voimaan jne.
Meidän veneessä vettä oli vain 30 litraa. Tuli opittua, että täysinäinen vesitankki tyhjenee vessan lavuaariin ja sieltä pilssiin, jos fiksusti laittaa viemärin sulun kiinni ja hanan sulkuventtiin auki ja vene kallistuu tarpeeksi. Sekin riitti kastelemaan leivät, jotka laitoin tiskiallaskaappiin "kylmään ja kuivaan paikkaan".
Tjoo, no toi Dalton oli! tunnetusti sellainen pesusieni veden suhteen, että keulaluukku suorastaa imi vettä sisäänsä ja kun sitten siinä vasta-aallokossa meni keulaan vaihtamaan purjeita niin vyötäröä myöten sitä oltiinkin hetken päästä veden alla ja iso osa vedestä päätyi veneen sisään.
Nyt keulaluukku ei enää päästäkään _niin_ paljoa vettä sisäänsä.

Märät leivät ovat ikäviä, etenkin bensa-vesi-sekoituksessa lilluneet sellaiset :) Se niistä subeista.
Protestin teki muuten se SSR 395, joka näki, kun ajoitte yhden ratamerkin (jääpoiju Träskön ulkopuolella) väärin ja joka ei ole ESF:ltä. Te, ette taineet olla paikalla enää protestikäsittelyaikaan? 5% tuli harkinnan mukaan, kun virhettä pidettiin vastaavana kuin varaslähtöä, josta oli purjehdusohjeissa se 5% sakko. Toinen vaihtoehto kai olisi ollut DSQ?
Niin teki, kyllä me se laiturilla saatiin tietää, mutta siinä vaiheessa ei kyllä sitten enää ollut mitään tehtävissä. Ja protestikäsittelystä yms. ei ilmeisesti pahemmin ainakaan soiteltu perään Jorille.
Ja kysehän on siitä, että miten sakko annetaan, jos kyse on vain yhden veneen mielipiteestä? Ilman että asiasta on todistetusti saatu informoitua virheen tehnyttä venettä. Juuri tämän takia homma vähän haisikin.
Tämä siis sillä varauksella, että ihan varmaankin ollaan voitu/kierrettiinkin merkki väärin, mutta kun ei asiasta ole oikein mitään muistikuvia/todistusaineistoa meillä itselläänkään.
Ai te pääsitte tykittelemään Jacobs Ramsjöllä! Me lilluttiin plattista 1-2 kn vauhtia aivan Marietan peräpeilissä kiinni ja hiukan vahdikkaampi meno alkoi vasta Vormön kohdalla. Ihmekkös hitaammat (tai jälkeen jääneet) veneet saivat niin paljon kiinni. Sama juttu taisi olla Kytöllä, jonka luona menimme 4-5 kn vauhtia, kun takaa tulevat näyttivät lentävän ko. kohdassa. Maalisuorakin sujui veneen kallistelematta 5-6,5 kn vauhtia.
Tykittely on suhteellista, vauhtia oli vain joku 4-5 solmua, mutta kovalta se tuntui kun muut veneet takana kulkivat tuota 1-2 solmua.

Maalisuoralla taas mentiin 7 solmua spinnubroachin rajamailla, kädet täysin hajalla spinnuskuutin kiskomisesta.
Alustavasti hiukan tylsältä tuntunut kisa oli meidän osaltamme hauskaa Match Racea Mariettaa vastaan. Ennen paluumatkan Stora Mickelskäriä ero ei koskaan ollut yli 2 minuuttia ja suurin osa sitä ennen oltiin alle minuutin sisällä (johdossa olimme Porkkalan selän ylityksen ajan menomatkalla). Kisan hävisimme vasta maalisuoralla, jossa jäimme yli kolme minuuttia lisää Marietalle.
Tjoo, meidän osaltamme kisa taas oli kohtalaisen tylsä, tai no, ensin siis 5 tuntia selviytymiskamppailua ja sitten yksin ajamista, kun tuo SSR 395 jäi Porkkalan kryssillä aika rajusti ja rännissä sitten jo mentiinkin omalla vauhdillamme.
Miksi joku kiipeili mastossa pian lähdön jälkeen?
No kuten todettua, löystyneitten diagonaalivanttien takia, joita kippari ei ollut itse pystynyt korjaamaan ennen skabaa kun piti taistella merenkäyntiä vastaan että vene ehtisi edes etäisesti ajoissa paikalle.
Guest

Post by Guest »

No ei, me siis ilmeisesti (kukaan meistä ei ole varma asiasta, kun siinä vaiheessa tilanne vielä oli meidän osalta täyttä selviytymistaistelua ja GPS-trackkiinkin olin unohtanut liian pienen näyttöönottotaajuuden, eli ko. kohta oli pyyhkiytynyt pois muistista) kierrettiin yksi merkki väärin
No, tuossa tapauksessa, jos ette edes itse tiedä ajoitteko radan oikein vai väärin, niin en hirveesti lähtisi moittimaan päätöstä. Käsittely sinänsä voi olla täysin laillinen vaikka ette olisi olleet paikalla.

Protestipäätöksistä voi a) pyytää uutta tutkintaa (tässä tapauksessa pitäisi mennä läpi, mutta lopputulema tod näk täysin sama), b) valittaa kilpailusääntölautakuntaan tai c) tyytyä. Täysin turhaa vihjailla epämääräisyyksiä tai moittia päätöstä muilla kuin em. tavoilla.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote: Protestipäätöksistä voi a) pyytää uutta tutkintaa (tässä tapauksessa pitäisi mennä läpi, mutta lopputulema tod näk täysin sama), b) valittaa kilpailusääntölautakuntaan tai c) tyytyä. Täysin turhaa vihjailla epämääräisyyksiä tai moittia päätöstä muilla kuin em. tavoilla.

Ville
Niin, siis tässähän lienee kyse siitä juridiikan perusperiaatteesta, että onko purjehtija syyllinen kunnes syyttömäksi itsensä todistaa, vaiko syytön kunnes syyllisyys voidaan todistaa.

Ja yhä, viime vuonna oli ilmeisesti ollut vastaava keissi, mikä taas oli päättynyt toisinpäin. Mutta kuten todettua, ihan sama se meille on, vaikka olisi tullut diskaus tai normaali 10%/5. sijan pudotus. Ei se kisa nyt mennyt muutenkaan niin hyvin, että "pronssisijalla" hirveästi tuuleteltaisiin.
Guest

Post by Guest »

Niin, siis tässähän lienee kyse siitä juridiikan perusperiaatteesta, että onko purjehtija syyllinen kunnes syyttömäksi itsensä todistaa, vaiko syytön kunnes syyllisyys voidaan todistaa.
Kilpailusäännöt eivät tunne tuollaista periaatetta. Lautakunnan tosin edellytetään käyttävän muistaakseni "erityistä harkintaa" jos joku osapuoli ei ole läsnä käsittelyssä.

Ville
Guest

Post by Guest »

Petri wrote: Niin, siis tässähän lienee kyse siitä juridiikan perusperiaatteesta, että onko purjehtija syyllinen kunnes syyttömäksi itsensä todistaa, vaiko syytön kunnes syyllisyys voidaan todistaa.

Ja yhä, viime vuonna oli ilmeisesti ollut vastaava keissi, mikä taas oli päättynyt toisinpäin. Mutta kuten todettua, ihan sama se meille on, vaikka olisi tullut diskaus tai normaali 10%/5. sijan pudotus. Ei se kisa nyt mennyt muutenkaan niin hyvin, että "pronssisijalla" hirveästi tuuleteltaisiin.
Jos ei ole paikalla protestikäsittelyssä, on aika selvää, että se voittaa, joka protestoi, jos protestilautakunnalla ei ole mitään syytä epäillä protestin todenperäisyyttä. Pitkissä kisoissa on aika mahdotonta ilmoittaa protesteista kisan aikana.

Aika eri juttu olisi, jos te olisitte olleet sanomassa, että kiersitte merkin. Jos ei itsekään ole siitä varma, ei ole hirveästi toivoa protestin voitosta. Näistä protesteista johtuen muuten eräällä venekunnalla on ollut tapana valokuvata kaikki merkinkierrot. Tiukassa tilanteessa GPS-track ei ole kovinkaan hyvä todiste helpon manipuloitavuuden takia. Sillä tietysti saa itselleen varmuuden merkin kierrosta, jos ei kisan aikana muistanut kiertoa vahtia.

Tuo 10% 5-sijaa ei ole mikään normaalitapaus, vaan joissain kisoissa kilpailuohjeen mukainen rangastus joistain rikkeistä. Sellaisesta ei ole mitään mainintaa kilpapurjehdussäännöissä tai LYS-säännössä. Jos ette merkkiä kiertäneet, oikeampi tuomio olisi varmasti ollut DNF/DSQ.

Joakim
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Aika eri juttu olisi, jos te olisitte olleet sanomassa, että kiersitte merkin. Jos ei itsekään ole siitä varma, ei ole hirveästi toivoa protestin voitosta. Näistä protesteista johtuen muuten eräällä venekunnalla on ollut tapana valokuvata kaikki merkinkierrot. Tiukassa tilanteessa GPS-track ei ole kovinkaan hyvä todiste helpon manipuloitavuuden takia. Sillä tietysti saa itselleen varmuuden merkin kierrosta, jos ei kisan aikana muistanut kiertoa vahtia.
Mikä estää kuvien manipuloimista?
Panukos sitä on usein todennut, että kuvilla ei ole todistusarvoa.
Tuo 10% 5-sijaa ei ole mikään normaalitapaus, vaan joissain kisoissa kilpailuohjeen mukainen rangastus joistain rikkeistä. Sellaisesta ei ole mitään mainintaa kilpapurjehdussäännöissä tai LYS-säännössä. Jos ette merkkiä kiertäneet, oikeampi tuomio olisi varmasti ollut DNF/DSQ.
Niinpä, DNF tai DSQ olisivatkin menneet läpi ilman ongelmaa.
Guest

Post by Guest »

Petri wrote:
Näinhän se on, mutta kun Platu ei kulje tuollaiseen vastatuuleen moottorilla kuin pari solmua, niin ennalta hyvin riittävä 3 tunnin varoaika HSK:lta Pentalaan ei sitten riittänytkään. Etenkin kun tähän siis liittyi bensatankin korkin aukeaminen itsestään rynkytyksen voimasta, bensojen vuotaminen sisätiloihin ja pakottava tarve hankkia lisää bensaa Skatalta.
Tuohon voisi tietysti vinoilla, että purjeveneellä kannattaa purjehtia. Tuossa kelissä 4 kn kryssi-VMG:n saavuttaa helposti. Tietysti löysäksi jäänyt riki on hiukan arveluttava yksinpurjehdukseen...

Joakim
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Anonymous wrote:
Tuohon voisi tietysti vinoilla, että purjeveneellä kannattaa purjehtia. Tuossa kelissä 4 kn kryssi-VMG:n saavuttaa helposti. Tietysti löysäksi jäänyt riki on hiukan arveluttava yksinpurjehdukseen...

Joakim
Toki toki, mutta toisaalta platu kylläkin vaatii aika rajusti punttia laidalle, että sillä pääsee yhtään minnekään kovassa vastatuulessa&aallokossa.
Etenkin kun isoahan ei siis saa kuin on/off-moodiin. Tai sen nostamista ylipäätänsä, kun se tapahtuu kannen alta ja tuo mutkalla ollut masto käytännössä teki homman lähes mahdottomaksi kahdelta mieheltä, niin yhdeltä sitten...

Mutta eipä siinä mitään, enemmän tuosta kisasta jäi muisteltavaa (ja tarinoitavaa) kuin tavis-tiistiksestä :)
Guest

Post by Guest »

Petri wrote: Niinpä, DNF tai DSQ olisivatkin menneet läpi ilman ongelmaa.
Näyttää vastaavia tapahtuvan paremmissakin piireissä: http://www.kns.no/Engelsk/Race/IMS_Worl ... ow;ID=1397

Purjehdusohjeita ei taida netissä olla, mutta sääntöjen mukaan tuo sijarangaistus voisi tulla vain "Part 2" rikkomuksista. Ilmeisesti tässäkin on kyse harkinnanmukaisesta rangaistuksesta, sillä tuskin voi olla sääntöä, jossa sanotaan, että merkin kiertämättä jättämisestä tulee 20% sijarangaistus. Silloinhan häntäpään porukan kannattaisi kurvata lähdöstä suoraan maaliin ja saada aika hyvä sijoitus.

Homma toiminnee niin, että ensin hylätään säännön 28.1 perusteella ja sitten annetaan täysin harkinnanvarainen hyvitys säännön 62 ja 64.2 puitteissa.

Joakim
Post Reply