Anonymous wrote:
Lähtöön kannattaa tulla ajoissa...
Näinhän se on, mutta kun Platu ei kulje tuollaiseen vastatuuleen moottorilla kuin pari solmua, niin ennalta hyvin riittävä 3 tunnin varoaika HSK:lta Pentalaan ei sitten riittänytkään. Etenkin kun tähän siis liittyi bensatankin korkin aukeaminen itsestään rynkytyksen voimasta, bensojen vuotaminen sisätiloihin ja pakottava tarve hankkia lisää bensaa Skatalta.
Ajoitte muuten juuri ennen lähtöä kiven yli! Yritin kovasti huudella, mutta tuuli vaimensi. Siis siinä eteläviitan pohjoispuolella on (yllättäin!) kivi, josta myös varoitettiin purjehdusohjeista ja jolle Valpuri ajoi edellisen Pentala Racen maalintulon jälkeen.
Joo, onneksi ei näemmä kuitenkaan osuttu mihinkään, mutta ongelma oli saada isoa ylös ja vetämään, kun diagonaalivantit tosiaan olivat löystyneet ja masto ässällä, jolloin fallin kiskominen vaati käytännössä kahden miehen ja vinssin työpanoksen. Puhumattakaan siitä, että samaan aikaan piti äkkiä ottaa konetta pois, ennenkuin PKS astuisi voimaan jne.
Meidän veneessä vettä oli vain 30 litraa. Tuli opittua, että täysinäinen vesitankki tyhjenee vessan lavuaariin ja sieltä pilssiin, jos fiksusti laittaa viemärin sulun kiinni ja hanan sulkuventtiin auki ja vene kallistuu tarpeeksi. Sekin riitti kastelemaan leivät, jotka laitoin tiskiallaskaappiin "kylmään ja kuivaan paikkaan".
Tjoo, no toi Dalton oli! tunnetusti sellainen pesusieni veden suhteen, että keulaluukku suorastaa imi vettä sisäänsä ja kun sitten siinä vasta-aallokossa meni keulaan vaihtamaan purjeita niin vyötäröä myöten sitä oltiinkin hetken päästä veden alla ja iso osa vedestä päätyi veneen sisään.
Nyt keulaluukku ei enää päästäkään _niin_ paljoa vettä sisäänsä.
Märät leivät ovat ikäviä, etenkin bensa-vesi-sekoituksessa lilluneet sellaiset

Se niistä subeista.
Protestin teki muuten se SSR 395, joka näki, kun ajoitte yhden ratamerkin (jääpoiju Träskön ulkopuolella) väärin ja joka ei ole ESF:ltä. Te, ette taineet olla paikalla enää protestikäsittelyaikaan? 5% tuli harkinnan mukaan, kun virhettä pidettiin vastaavana kuin varaslähtöä, josta oli purjehdusohjeissa se 5% sakko. Toinen vaihtoehto kai olisi ollut DSQ?
Niin teki, kyllä me se laiturilla saatiin tietää, mutta siinä vaiheessa ei kyllä sitten enää ollut mitään tehtävissä. Ja protestikäsittelystä yms. ei ilmeisesti pahemmin ainakaan soiteltu perään Jorille.
Ja kysehän on siitä, että miten sakko annetaan, jos kyse on vain yhden veneen mielipiteestä? Ilman että asiasta on todistetusti saatu informoitua virheen tehnyttä venettä. Juuri tämän takia homma vähän haisikin.
Tämä siis sillä varauksella, että ihan varmaankin ollaan voitu/kierrettiinkin merkki väärin, mutta kun ei asiasta ole oikein mitään muistikuvia/todistusaineistoa meillä itselläänkään.
Ai te pääsitte tykittelemään Jacobs Ramsjöllä! Me lilluttiin plattista 1-2 kn vauhtia aivan Marietan peräpeilissä kiinni ja hiukan vahdikkaampi meno alkoi vasta Vormön kohdalla. Ihmekkös hitaammat (tai jälkeen jääneet) veneet saivat niin paljon kiinni. Sama juttu taisi olla Kytöllä, jonka luona menimme 4-5 kn vauhtia, kun takaa tulevat näyttivät lentävän ko. kohdassa. Maalisuorakin sujui veneen kallistelematta 5-6,5 kn vauhtia.
Tykittely on suhteellista, vauhtia oli vain joku 4-5 solmua, mutta kovalta se tuntui kun muut veneet takana kulkivat tuota 1-2 solmua.
Maalisuoralla taas mentiin 7 solmua spinnubroachin rajamailla, kädet täysin hajalla spinnuskuutin kiskomisesta.
Alustavasti hiukan tylsältä tuntunut kisa oli meidän osaltamme hauskaa Match Racea Mariettaa vastaan. Ennen paluumatkan Stora Mickelskäriä ero ei koskaan ollut yli 2 minuuttia ja suurin osa sitä ennen oltiin alle minuutin sisällä (johdossa olimme Porkkalan selän ylityksen ajan menomatkalla). Kisan hävisimme vasta maalisuoralla, jossa jäimme yli kolme minuuttia lisää Marietalle.
Tjoo, meidän osaltamme kisa taas oli kohtalaisen tylsä, tai no, ensin siis 5 tuntia selviytymiskamppailua ja sitten yksin ajamista, kun tuo SSR 395 jäi Porkkalan kryssillä aika rajusti ja rännissä sitten jo mentiinkin omalla vauhdillamme.
Miksi joku kiipeili mastossa pian lähdön jälkeen?
No kuten todettua, löystyneitten diagonaalivanttien takia, joita kippari ei ollut itse pystynyt korjaamaan ennen skabaa kun piti taistella merenkäyntiä vastaan että vene ehtisi edes etäisesti ajoissa paikalle.