Offshore Week 2007
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Offshore Week 2007
Kauden Offshore Week on käynnissä. Palasin äsken pitkältä avomeripurjeh-
dukselta, joten lyhyesti:
9-11m/s melkein kaikki kuusi (Esteri ei saapunut lähtöalueelle) lähtivät
fokalla/kolmosella kuten mekin tuossa eilen illalla 18:00.
Startti ok, joskin Finell jyräsi kun vauhtimme ei ollut parhaimmillaan.
Rata Isosaari-kasuuni-sipoon ulkomatala-viron uusmadal-porkkala e-viitta-kasuuni-maali.
Eli kryssi-lenssi-kryssi-slööri-slööri-lenssi noin 95 mailia.
Eka kryssi ok kolmosella, Inferno 31 Valpuri pysyi "hollilla" eikä muut Tarantellaa
lukuunottamatta karanneet kovin paljon. Lenssi myöskin ok, sen aikana vaihdettiin
yöksi hyvän ja varman pinnatuntuman toivossa ja tuulen heikentyessä noin
12-14 knotsiin ykkönen keulille.
Kryssi Uusmadallalle loistava. Vene kulki loistavasti, @14knots tuulta vene-
vauhti 6.0 knots ja apparentti 30° ja välillä pitkiä aikoja 27°. Aallokko oli isoa,
toissapäivän myrskyn ja päivän kovan tuulen takia, virtausta eri paikoissa
0.5-1knots eri suuntiin.
Aamun valjetessa peräpeili vastaan tuli First 31.7, ja myös Inferno 31 oli jo
takana. Slöörillä olimme niitä harvoja jotka 9-10m/s tuulessa ajoivat
100-110° apparenttikulman slööriä spinnulla. Toinen slööri kasuunille nukuin.
Tässä First 31.7 nosti spinnun ja karkasi taivaanrantaan.
Kasuunin jälkeen maalisuoralla Inferno 31:nen pystyi isomman spinnunansa,
ja ehkä isomman runkonsa turvin ajamaan tosi alas, kun meidän kohtaloksi
koitui keikkuminen sivusuunnassa vanhassa aallokossa tuulen aina vain
tyyntyessä. Jouduimme leikkamaan aivan liikaa spinnulla, edes jonkinlaisen
vauhdin johonkin suuntaan toivossa.
Lopputulos ekassa mutta ai niin tärkeässä avomeripurjehduksessa kolmas.
Kisan voitti tarantella, sitten FortinaFun/Tom Finell +1:20h tasoitetussa
ajassa ja sitten me kolmantena noin 5min tasoitetussa ajassa perässä. Arvatkaa
harmittiko tällaisen purjehduksen jälkeen loppusuoran tyyntyminen 16knotsista
2-4 knotsiin? No vähän...
dukselta, joten lyhyesti:
9-11m/s melkein kaikki kuusi (Esteri ei saapunut lähtöalueelle) lähtivät
fokalla/kolmosella kuten mekin tuossa eilen illalla 18:00.
Startti ok, joskin Finell jyräsi kun vauhtimme ei ollut parhaimmillaan.
Rata Isosaari-kasuuni-sipoon ulkomatala-viron uusmadal-porkkala e-viitta-kasuuni-maali.
Eli kryssi-lenssi-kryssi-slööri-slööri-lenssi noin 95 mailia.
Eka kryssi ok kolmosella, Inferno 31 Valpuri pysyi "hollilla" eikä muut Tarantellaa
lukuunottamatta karanneet kovin paljon. Lenssi myöskin ok, sen aikana vaihdettiin
yöksi hyvän ja varman pinnatuntuman toivossa ja tuulen heikentyessä noin
12-14 knotsiin ykkönen keulille.
Kryssi Uusmadallalle loistava. Vene kulki loistavasti, @14knots tuulta vene-
vauhti 6.0 knots ja apparentti 30° ja välillä pitkiä aikoja 27°. Aallokko oli isoa,
toissapäivän myrskyn ja päivän kovan tuulen takia, virtausta eri paikoissa
0.5-1knots eri suuntiin.
Aamun valjetessa peräpeili vastaan tuli First 31.7, ja myös Inferno 31 oli jo
takana. Slöörillä olimme niitä harvoja jotka 9-10m/s tuulessa ajoivat
100-110° apparenttikulman slööriä spinnulla. Toinen slööri kasuunille nukuin.
Tässä First 31.7 nosti spinnun ja karkasi taivaanrantaan.
Kasuunin jälkeen maalisuoralla Inferno 31:nen pystyi isomman spinnunansa,
ja ehkä isomman runkonsa turvin ajamaan tosi alas, kun meidän kohtaloksi
koitui keikkuminen sivusuunnassa vanhassa aallokossa tuulen aina vain
tyyntyessä. Jouduimme leikkamaan aivan liikaa spinnulla, edes jonkinlaisen
vauhdin johonkin suuntaan toivossa.
Lopputulos ekassa mutta ai niin tärkeässä avomeripurjehduksessa kolmas.
Kisan voitti tarantella, sitten FortinaFun/Tom Finell +1:20h tasoitetussa
ajassa ja sitten me kolmantena noin 5min tasoitetussa ajassa perässä. Arvatkaa
harmittiko tällaisen purjehduksen jälkeen loppusuoran tyyntyminen 16knotsista
2-4 knotsiin? No vähän...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Grattis till en bra prestation.
Vene näytti kulkevan todella lujaa kryssillä siellä aamulla Uusmadalan lähellä. Olisin ottanut kuvia jos olisitte vähän hidastanut vauhtia. Infernolla ei kyllä onnistu tuossa tuulessa 110AWA ja TWS jotain WB:n "All Round" spinnulla. Muuten ajoitte varmasti aika pitkää styyralla ennen kuin heititte sinne Uusmadalan suuntaan?
Harmi kyllä että tuuli tyyntyi niin paljon lopussa, muuten olisitte olleet selvä kakkonen ja ero Tarantellalle(joku kulki upeasti startin jälkeisellä kryssillä ainakin) ei olisi ollut niin suuri.
Vene näytti kulkevan todella lujaa kryssillä siellä aamulla Uusmadalan lähellä. Olisin ottanut kuvia jos olisitte vähän hidastanut vauhtia. Infernolla ei kyllä onnistu tuossa tuulessa 110AWA ja TWS jotain WB:n "All Round" spinnulla. Muuten ajoitte varmasti aika pitkää styyralla ennen kuin heititte sinne Uusmadalan suuntaan?
Harmi kyllä että tuuli tyyntyi niin paljon lopussa, muuten olisitte olleet selvä kakkonen ja ero Tarantellalle(joku kulki upeasti startin jälkeisellä kryssillä ainakin) ei olisi ollut niin suuri.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tack. Se todella kulki. En tule unohtamaan sitä kryssiä. Mutta kolmas...
Eilen sitten ajettiin pari rataa, josta eka hylättiin liian hitaana (ei tuullut, ja
se tuuli mikä oli kääntyi 60°) ja toisessa olimme jotain viidensiä. Viisi venettä
olivat saman minuutin sisällä, 3 solmun nopeudessa se tarkoittaisi että 90m
sisällä olisi viisi FE83 virtuaalisesti tullut maaliin. Missä hävisimimme? Emme
tiedä, emmekä koskaan saa tietääkään.
Tänään ajettiin alueelle rasvatyynessä (Albin Expresseillä SM:ät samaan aikaan
lännempänä) ja odotettiin tuulen viriämistä pari tuntia. Miksi avomeri-SM
ratkaistaan aina AP-lipun alla ja voittaja on se, joka purjehtii pläkässä maaliin...
Kun saatiin kerrankin aikaiseksi rata, purjehdimme sen mielestäni hyvin, mutta
taas oli kohtalo viides tjms minuutin häviöllä.
Viimeisen radan aikana tuuli hiukan nousi, ja kohtuuhyvän purjehduksen tulos
oli piireissä ylivoimainen 1min30s voitto viimeisessä lähdössä.
Lopputuloksissa hiukan suorituksiin ei korreloiva neljäs sija, mutta se minkä
viime vuosi toi tuulten myötä, tämä vuosi vei.
Oli se UKI:n regatta kivempi
Eilen sitten ajettiin pari rataa, josta eka hylättiin liian hitaana (ei tuullut, ja
se tuuli mikä oli kääntyi 60°) ja toisessa olimme jotain viidensiä. Viisi venettä
olivat saman minuutin sisällä, 3 solmun nopeudessa se tarkoittaisi että 90m
sisällä olisi viisi FE83 virtuaalisesti tullut maaliin. Missä hävisimimme? Emme
tiedä, emmekä koskaan saa tietääkään.
Tänään ajettiin alueelle rasvatyynessä (Albin Expresseillä SM:ät samaan aikaan
lännempänä) ja odotettiin tuulen viriämistä pari tuntia. Miksi avomeri-SM
ratkaistaan aina AP-lipun alla ja voittaja on se, joka purjehtii pläkässä maaliin...
Kun saatiin kerrankin aikaiseksi rata, purjehdimme sen mielestäni hyvin, mutta
taas oli kohtalo viides tjms minuutin häviöllä.
Viimeisen radan aikana tuuli hiukan nousi, ja kohtuuhyvän purjehduksen tulos
oli piireissä ylivoimainen 1min30s voitto viimeisessä lähdössä.
Lopputuloksissa hiukan suorituksiin ei korreloiva neljäs sija, mutta se minkä
viime vuosi toi tuulten myötä, tämä vuosi vei.
Oli se UKI:n regatta kivempi

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kai sinne jotain uusia veneitä eksyy... Ja jos ei niin ei muuta kuin vaan IMS1 ja IMS2 eikä ollenkaan IMS3:sta. Muutenkin onnistuu paremmin jos FE83:t eivät osallistu jolloin luokasta saadaan tasaisempi. Ja ehkä olisi aikaa lisätä myös LYS-luokat(luokka, LYS4?) OW:lle jotta saataisiin enemmän osallistujia ja sitä myöten parempi regattatunnelma. Kisa itsessään sopii mainiosti myös pieneille veneille, pitkä avomeri on kuitenkin vaan max 100M ja muut kisat helpommat kuin Kopun tiistikset. Uskon että LYSsiin saataisiin paljon osallistujia vaikka ei olisikaan SM-kisat(toisaalta, miksi ei voisi olla?).
Jan
fin6863.wordpress.com
Jan
fin6863.wordpress.com
Tästähän toki on jo keskustelua AMP:n puolella http://www.avomeripurjehtijat.fi/forumi ... &topic=388Jan wrote:Kai sinne jotain uusia veneitä eksyy... Ja jos ei niin ei muuta kuin vaan IMS1 ja IMS2 eikä ollenkaan IMS3:sta. Muutenkin onnistuu paremmin jos FE83:t eivät osallistu jolloin luokasta saadaan tasaisempi. Ja ehkä olisi aikaa lisätä myös LYS-luokat(luokka, LYS4?) OW:lle jotta saataisiin enemmän osallistujia ja sitä myöten parempi regattatunnelma. Kisa itsessään sopii mainiosti myös pieneille veneille, pitkä avomeri on kuitenkin vaan max 100M ja muut kisat helpommat kuin Kopun tiistikset. Uskon että LYSsiin saataisiin paljon osallistujia vaikka ei olisikaan SM-kisat(toisaalta, miksi ei voisi olla?).
Jan
fin6863.wordpress.com
Mutta kyllä tuo 100nm avomerikisa, yhdistettynä ratakisoihin ja saaristokisoihin on jo aika riittävä tekijä nostamaan osallistumiskynnystä, lomaa kun kuitenkin on a)rajallisesti b) tosiasiassa aika moni voi keksiä parempiakin tapoja käyttää 4 päivää kuin purjehtia väsyneenä jne.
Eli kenties tosiaan tilausta olisi paljolti IMS1&2 luokkien Avomeri-SM:ille ja sitten pienempien veneitten "LYS-mestaruuksille" jotka ratkottaisiin viikonlopun aikana saaristo- ja ratakisoilla.
Tällöin sitä saattaisi itsekin joskus harkita osallistumista tai gastiksi tunkemista. Ja mullakin on tältä kesältä kohtapuoliin se 25 starttia kasassa eri veneillä, eli kyse ei ole niinkään kisainnon puutteesta vaan lähinnä ihan realiteeteista.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Joo, omasta mielestäni luokat voisivat olla IMS/LYS1, IMS/LYS2, IMS/LYS3 ja LYS4.
LYS4 pitkä rata olisi luokkaa Helsinki-Porkkala tai muu sellainen, max 60 mailia.
Suomenmestarin tittelit jaetaan veneille joilla IMS-mittakirja. Muille luokille
annetaan LYS-mestarin titteli. Teoriassa IMS-mittakirjan omaava vene voi siis
voittaa sekä SM:den että LYS-mestaruuden.
Muuten kaikki luokat ajaisivat samat radat, ratapurjehdukset ja saaristoratakin.
Mutta jos luokkajako etenkin hitaammassa päässä olisi tiukempi, tyyntymiset ja
muut eivät vaikuttaisivat tuloksiin enää yhtä paljon (vaikuttavat kuitenkin,
mutta vähemmän).
LYS4 pitkä rata olisi luokkaa Helsinki-Porkkala tai muu sellainen, max 60 mailia.
Suomenmestarin tittelit jaetaan veneille joilla IMS-mittakirja. Muille luokille
annetaan LYS-mestarin titteli. Teoriassa IMS-mittakirjan omaava vene voi siis
voittaa sekä SM:den että LYS-mestaruuden.
Muuten kaikki luokat ajaisivat samat radat, ratapurjehdukset ja saaristoratakin.
Mutta jos luokkajako etenkin hitaammassa päässä olisi tiukempi, tyyntymiset ja
muut eivät vaikuttaisivat tuloksiin enää yhtä paljon (vaikuttavat kuitenkin,
mutta vähemmän).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tietysti olisi ihanteellista saada enemmän luokkia, mutta veneitä (ja varsinkin gasteja!) on rajallinen määrä. Avomeri SM on kuitenkin suurimpia purjehduksen SM-kisoja ja varmaankin henkilöluvultaan suurin. Kovin helposti ei venemäärä nouse yli viimevuosien 30-40 veneen.
30-40 venettä taas ei ole mitään järkeä jakaa kolmea useampaan luokkaan, lähinnä tarve olisi toiseen suuntaan.
Valitettavaa on, ettei pienempiä veneitä oikein kiinnosta Avomeri SM:t eikä oikein muutkaan merialueen pidemmät kisat. Edes VSSR:ssä ei ollut kuin 10 venettä, joiden LYS alle 1,10. 1,10-1,20 välillä veneitä oli sitten jo yli 50 (IMS ja LYS).
Varmaankin suurimpana syynä on se, että viimeiset 15 vuotta kaikki myydyt uudet kilpapurjehtijaa kiiinnostavat veneet menevät reilusti yli 1,10:n.
Joakim
30-40 venettä taas ei ole mitään järkeä jakaa kolmea useampaan luokkaan, lähinnä tarve olisi toiseen suuntaan.
Valitettavaa on, ettei pienempiä veneitä oikein kiinnosta Avomeri SM:t eikä oikein muutkaan merialueen pidemmät kisat. Edes VSSR:ssä ei ollut kuin 10 venettä, joiden LYS alle 1,10. 1,10-1,20 välillä veneitä oli sitten jo yli 50 (IMS ja LYS).
Varmaankin suurimpana syynä on se, että viimeiset 15 vuotta kaikki myydyt uudet kilpapurjehtijaa kiiinnostavat veneet menevät reilusti yli 1,10:n.
Joakim
TervehdysAnonymous wrote:Tietysti olisi ihanteellista saada enemmän luokkia, mutta veneitä (ja varsinkin gasteja!) on rajallinen määrä...
Juuri tästä syystä järjestimme keväällä gastikoulun. Tunkua oli ja karsintaa piti tehdä rankalla kädellä. Neljällä veneellä ei hirveän monta "uutta gastia" saa koulutetuksi kilpapurjehdukseen. Toisaalta kannettu vesi ei kaivossa pitkään pysy, ellei gasteille järjestä mahdollisuuksia kokeilla oppimaansa käytäntöön ja kehittyä lajin parissa.
Varsin totta.Anonymous wrote:30-40 venettä taas ei ole mitään järkeä jakaa kolmea useampaan luokkaan, lähinnä tarve olisi toiseen suuntaan.
Jotenkin on vallalla käsitys, että jotta voisit perustaa vakavasti otettavan avomeri hankkeen on rahaa oltava käytössä luokkaa 200K¤ ja kolmen kuukauden kesäloma. Vasta näin suurilla investoinneilla ja ajan käytöllä olet "lunastanut" oikeutesi kutsua itseäsi avomeripurjehtijaksi. Mielestäni Harald on selvästi osoittanut, että edullisemminkin / vähemmälläkin voi pärjätä.Anonymous wrote:Valitettavaa on, ettei pienempiä veneitä oikein kiinnosta Avomeri SM:t eikä oikein muutkaan merialueen pidemmät kisat. Edes VSSR:ssä ei ollut kuin 10 venettä, joiden LYS alle 1,10. 1,10-1,20 välillä veneitä oli sitten jo yli 50 (IMS ja LYS).
Varmaankin suurimpana syynä on se, että viimeiset 15 vuotta kaikki myydyt uudet kilpapurjehtijaa kiiinnostavat veneet menevät reilusti yli 1,10:n.
Joakim
Osallistumisen kynnys on keinotekoisesti mielikuvissa korotettu turhan korkealle. Osin ehkä tahtomattakin, mutta lopputulos on kuitenkin sama. Veren vähyyttä podetaan vahvasti. Ovatko nykyihmiset niin mukavuuden haluisia, etteivät he tahdo lähteä mielestään "kylpyammeen" kokoisella veneellä isottelemaan oikeiden kilpapurjehtijoiden ja -veneiden (lue: isojen) keskuuteen.
Mitä pitäisi tehdä? Hmm... Paha kysymys, mutta jotain mielikuva markkinointi tulisi harjoittaa ja osallistumisen kynnystä madaltaa osallistujamäärien kääntämiseksi takaisin nousuun.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11313
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuuliraporttia:
Pitkä avomeri:
Helsinki Harmaja 01.08. klo 18:00 14.7 °C lounaasta 10.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 19:00 14.4 °C lounaasta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 20:00 14.4 °C lounaasta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 21:00 14.2 °C lounaasta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 22:00 13.8 °C lounaasta 7.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 23:00 13.3 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 00:00 13.5 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 01:00 13.2 °C lounaasta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 02:00 13.8 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 03:00 14.0 °C lounaasta 7.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 04:00 13.9 °C lounaasta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 05:00 13.8 °C lounaasta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 06:00 13.4 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 07:00 13.3 °C etelästä 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 08:00 13.4 °C etelästä 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 09:00 13.4 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 10:00 13.9 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 11:00 14.1 °C lounaasta 7.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 12:00 14.3 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 13:00 15.0 °C etelästä 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 14:00 16.1 °C kaakosta 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 15:00 15.7 °C etelästä 1.4 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 16:00 16.1 °C etelästä 2.0 m/s
Tarantella siis maalissa kello 11: ja rapiat. Me taisimme olla siinä 15:15.
Perjantaina:
Helsinki Harmaja 03.08. klo 11:00 15.6 °C kaakosta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 12:00 16.0 °C kaakosta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 13:00 15.7 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 14:00 15.1 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 15:00 15.5 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 16:00 15.7 °C idästä 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 17:00 15.6 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 18:00 15.5 °C idästä 4.0 m/s
Hmm, harmajalla ei näköjään tyyntynyt illalla saaristoradan loppua kohden,
vaikka sekä Tomppa että me huomasimme asian. Tyyntymiset saattavat
olla paikallisia tosin.
Lauantaina:
Helsinki Harmaja 04.08. klo 11:00 16.2 °C etelästä 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 12:00 16.5 °C etelästä 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 13:00 17.6 °C lounaasta 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 14:00 17.7 °C lännestä 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 15:00 18.4 °C lounaasta 6.0 m/s
Ihme että voitimme viimeisen lähdön...
Pitkä avomeri:
Helsinki Harmaja 01.08. klo 18:00 14.7 °C lounaasta 10.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 19:00 14.4 °C lounaasta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 20:00 14.4 °C lounaasta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 21:00 14.2 °C lounaasta 9.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 22:00 13.8 °C lounaasta 7.0 m/s
Helsinki Harmaja 01.08. klo 23:00 13.3 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 00:00 13.5 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 01:00 13.2 °C lounaasta 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 02:00 13.8 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 03:00 14.0 °C lounaasta 7.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 04:00 13.9 °C lounaasta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 05:00 13.8 °C lounaasta 8.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 06:00 13.4 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 07:00 13.3 °C etelästä 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 08:00 13.4 °C etelästä 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 09:00 13.4 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 10:00 13.9 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 11:00 14.1 °C lounaasta 7.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 12:00 14.3 °C lounaasta 6.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 13:00 15.0 °C etelästä 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 14:00 16.1 °C kaakosta 1.0 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 15:00 15.7 °C etelästä 1.4 m/s
Helsinki Harmaja 02.08. klo 16:00 16.1 °C etelästä 2.0 m/s
Tarantella siis maalissa kello 11: ja rapiat. Me taisimme olla siinä 15:15.
Perjantaina:
Helsinki Harmaja 03.08. klo 11:00 15.6 °C kaakosta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 12:00 16.0 °C kaakosta 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 13:00 15.7 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 14:00 15.1 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 15:00 15.5 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 16:00 15.7 °C idästä 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 17:00 15.6 °C idästä 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 03.08. klo 18:00 15.5 °C idästä 4.0 m/s
Hmm, harmajalla ei näköjään tyyntynyt illalla saaristoradan loppua kohden,
vaikka sekä Tomppa että me huomasimme asian. Tyyntymiset saattavat
olla paikallisia tosin.
Lauantaina:
Helsinki Harmaja 04.08. klo 11:00 16.2 °C etelästä 2.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 12:00 16.5 °C etelästä 3.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 13:00 17.6 °C lounaasta 4.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 14:00 17.7 °C lännestä 5.0 m/s
Helsinki Harmaja 04.08. klo 15:00 18.4 °C lounaasta 6.0 m/s
Ihme että voitimme viimeisen lähdön...

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
En tiedä mukavuuden halusta, mutta ainakin minusta pitkät avomerikisat ovat tylsiä. Ratakisat ovat paljon mukavempaa kisaamista ja varmasti myös opettavaisempia kuin yökaudet ajaella jonossaPanu wrote: Ovatko nykyihmiset niin mukavuuden haluisia, etteivät he tahdo lähteä mielestään "kylpyammeen" kokoisella veneellä isottelemaan oikeiden kilpapurjehtijoiden ja -veneiden (lue: isojen) keskuuteen.

--
Pekka
TervehdysPekka wrote: En tiedä mukavuuden halusta, mutta ainakin minusta pitkät avomerikisat ovat tylsiä. Ratakisat ovat paljon mukavempaa kisaamista ja varmasti myös opettavaisempia kuin yökaudet ajaella jonossa.
--
Pekka
En voi kuin yhtyä edelliseen mielipiteeseen. Siksi ei meidän venettä ole kyseisissä kekkereissä nähtykään... Nostan toki hattu niille, jotka jaksavat osallistua. Toisaalta pitäisi varmasti kerran ainakin olla itse mukana, jotta voisi oikein rintaäänellä kommentoida

Tuosta jonossa ajelusta ei kaiketi ole avomerikisoissa kysymys. Ongelma taitaa vaivata enemmän noita saaristokisoja, joissa järjestäjän mielikuvitus ei ole riittänyt kovinkaan pitkälle. Avomerikilpailuissa saat olla onnellinen jos edes näet vastustajasi lähdön jälkeen muuten kuin satamassa.
Noihin saaristokisoihinkin pitäisi saada johtavaksi ajatukseksi tehtävä ja sen suorittaminen. Esimerkiksi ehdotin HTPS:n sihteerille taannoin, että Emäsalonlenkin rataohjeeksi voisi lakonisesti todeta: lähto ja maali Pyysaaressa ja Emäsalo on kierrettävä. Ei mennyt ajatukseni jakoon. Saavat siis muut edelleenkin ajella jonossa toisten perävaloja yöllä seuraillessa.
Ajatukseni oli enemmänkin sellaista positiivishenkistä haihattelua tilanteen korjaamiseksi. Olen pahoillani jos annoin itsestäni väärän kuvan

Ystävällisin veneily terveisin PR
Jotenkin on ristiriitaista, että VSSR on erittäin suosittu ja houkuttelee paljon veneitä, joita ei muissa kisoissa käy. Sehän on kuitenkin paljon pidempi ja todennäköisesti enemmän jonossa ajelua, kuin Avomeri SM:n pitkä kisa.Pekka wrote:En tiedä mukavuuden halusta, mutta ainakin minusta pitkät avomerikisat ovat tylsiä. Ratakisat ovat paljon mukavempaa kisaamista ja varmasti myös opettavaisempia kuin yökaudet ajaella jonossaPanu wrote: Ovatko nykyihmiset niin mukavuuden haluisia, etteivät he tahdo lähteä mielestään "kylpyammeen" kokoisella veneellä isottelemaan oikeiden kilpapurjehtijoiden ja -veneiden (lue: isojen) keskuuteen..
Ilmeisesti VSSR:ssä (ja GR:ssä) on jotain mystistä hohtoa, joka vetää ihmisiä.
Ratakisat ovat tietysti erinomaisia purjehduksen oppimiseen, mutta toisaalta pitkissä kisoissa on paljon piirteitä, joita ei radalla opi (pidemmän ajan tuulimuutokset ja sen mukaiset reitinvalinnat, venevauhdin pysyminen kaikissa vahtivuoroissa ja pimeässä, ruokahuolto jne.).
Ehkä Avomeri SM:n ongelma (tai etu?) on juuri se, että siinä on molempia. Toiset valittavat ratakisoista ja toiset pitkistä kisoista. Kärjistäen jollapurjehtijat karkoitetaan pitkillä ja pelkästään isoilla köliveneillä purjehtineet ratakisoilla.
Joakim