Westhouse Cup 13.6.07 - pienoista puhuria

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Westhouse Cup 13.6.07 - pienoista puhuria

Post by Petri »

Vekkulina sattumana selaimen historiasta löytyy viime vuoden vastaavasta WHC:sta ko. otsikko eli ilmeisesti tämä kesäkuun toinen keskiviikko on laajalla otannalla aina kovatuulinen :)
Rata1 ajettiin ja tuulta oli varmaan se 8-10 m/s.

Ja muutenkin kisa oli aika viimevuotta, muu fleetti menee jossain ja Olga matelee hännillä.
N. 14 maissa sain vihdoin lukuisten soittoyritysten ja tekstarin jälkeen viestin spinnuajomiehistöltä..olivat näemmä karanneet mökille. Eli 50% normivahvuudesta jossain, onneksi gastikoulu satuttiin pistämään pystyyn koska rekrysin samantien innokkaan gastikoululaisen mukaan.
Ongelma toki oli se, että n. 50% spinnun käyttötaidosta&halukkuudesta oli myös poissa.

Startti sujui hyvin, mitä nyt junnualbinistit yrittivät nostattaa linjalta mutta eivät onnistuneet, startti hyvässä vauhdissa ehkä sekunti-pari paukun jälkeen. Spinnua ei siis oltu nostamassa mutta eipä paljoa haitannut, vihreällä merkillä oltiin vielä aika nipussa koko fleetin kanssa.
Oikeastaan spinnun käyttämättömyys ei loppujen lopuksi vaikuttanut juurikaan, mitä nyt spinnuttelevat hoot painoivat kauas pois, Lisbethiin kuitenkin oli vielä Melkin käännölläkin matkaa vain satakunta metriä.

X79 vetäisi tosin kääntömerkillä aika ovelasti eteen, nopeampi kaveri olisi protestoinut mutta survival-henki taisi viedä voiton aivoissani.
Kryssi Rysäkarille sitten olikin katastrofi, vene ei kulkenut eikä noussut, vaan jokainen vene pl. Teemini painoi kauas horisonttiin.
Yritin ajaa alemmas mutta ilmeisesti fokassa ei aivan paukut riitä työntämään keulaa aaltojen läpi, mitä ainakin genua tekee. Lopputuloksena sitä siis hakattiin aaltojen läpi jatkuvasti vauhdin hidastuessa ja nousukulmakin oli aika surkea, kun ~200kg miehistöpaino ei antanut kauheasti korjaavaa momenttia. Ison reivaus olisi saattanut auttaa, mutta veikkaisin että koko prosessissa olisi mennyt pidempään kuin saavutettava hyöty olisi ollut.

Loppu oikeastaan menikin sitten siinä slööraillessa maalia kohti, kunnes tuuli tuttuun tapaan shiftasi vastaan ja menetimme varmaan ratkaisevasti aikaa Teeminiin nähden, joka tuli kuitenkin aika kaukana takana.
Paukku jäi siis saamatta, mikä lienee toinen positiivinen asia kisassa startin lisäksi.

Ts. St. Olga Zero points ja kotiin häpeämään. Enpä jaksa kaivaa trackia ulos, kun ei siitä mitään järkevää saa ulos kuitenkaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei nyt zero sentään:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=62

1 Charlotta
2 Blanco (H)
3 Prisca (AE)
4 Anneli (ykkösgenoalla)
5 Helmi (AE)
6 Lisbeth!
..
17 St.Olga

20 venettä mukana

Onnittelut Lisbethille, Ollin mukaan heidän ensimmäinen tasoitus-
kilpailu. Hyvin menee, jatkakaa!

Image

Starttimme noudatteli viimeviikkoista kaavaa, ensin sivutuulessa
kohti rannan puoleista poijua ja muutama veneenmitta ennen
viivaa nostimme kryssille kohti ulompaa poijua. Aika ja matka
on aika paljon helpompi hallita tällä tavalla ja lähdössä olimme
kaiketi aika hyvissä asemissa, joskin lauma muita veneitä
tuulen puolella. Prisca oli aivan alla ja nostatteli jonnekin muualle
(eikö orderit olleet mukana) sillä me halusimme ajaa suoraan
kohti seuraavaa merkkiä mutta Prisca veti osan fleetistä
portista ja näin fleetti jakautui kahtia, Priscan seuraajat sekä
Charlottan seuraajat.

Vihreällä näkymä taakse oli hieno, valtavasti veneitä aivan
nipussa ja komeita broutsejakin nähtiin, hyvä ettei mm Annelin
masto kastunut.

Tarkalla spinnuajolla (barberit pohjassa, skuutti koko ajan
kireänä, etuliikki ei saa rullata) saimme säilyttää käärmesaarten
p-puolelle missä ensin suunnittelimme ajoa fokalla kohti melkin
e-kärkeä mutta tuulen kääntyessä muutimme suunnitelman
muttemme ehtineet valmistella jiippiä. Puuskat olivat n 22-24 knots
tässä kohtaa ja jiippi ei mennyt ihan putkeen. Kun valuimme
rhumblineltä alaspäin strekki tiukkeni koko ajan ja loppujen
lopuksi otimme sittenkin spinnun alas ja liruttelimme Blanco
sekä Helmi(?) kannoillamme kohti Melkin e-kärkeä.

Melkin kärjen kohdalla Blanco ja Helmi laskeutuivat koko ajan
alaspäin ja yritimme sekä säilyttää vapaat tuulet ja pysyä
heidän ja merkin välissä. Tilanne ratkesi sitten siihen että Helmi
päätti yrittää ottaa sisäpaikka nostattelemalla H-venettä ja näin
meille aukesi ovet kiertämään melkin e-kärjen poiju fleetin
johdossa.

Ensin luulimme seuraavaa legiä kryssiksi, mutta osoittautui sitten
pikkuhiljaa kun navigaattori uskalsi poistua reunalta että
legi oli (meille) hiukan kryssiltä alas, tai "löysä" kryssi. Jotkut
joutuivat kyllä tässä tamppaavassa vastaaallokossa tekemään
vendoja mutta tietääkseni kaikki FE:t ajoivat yhdellä
halssilla kohti rysäkarin e-kärjen tuntumassa olevia viittooja
kohti.

Näin mentiin sitten aika paljon ilman dramatiikkaa maaliin, joskin
miessaaren selällä kryssiminen biljardipöydällä ja 12-14 knotsin
tuulessa oli tosi nastaa! Näkyy varmaan plotista kuinka nastaa :)

Lopputulos kevätkauden viimeisessä osakilpailun kohdalla Charlottalle
historian toinen paukku ekana veneenä maalissa, isokin luokka
mukaanlukien (lähtivät 20min meidän jäljessä). Purjehdittiin noin
2h ja rapiat päälle. Nyt on hyvä viettää hiukan kesälomaa
regattojen merkeissä.
Last edited by harald on Wed Jun 13, 2007 23:00 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Ei nyt zero sentään:

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... results=62

1 Charlotta
2 Blanco (H)
3 Prisca (AE)
4 Anneli (ykkösgenoalla)
5 Helmi (AE)
6 Lisbeth!
..
17 St.Olga

20 venettä mukana
Oho, kohtalaista alistusta FE-fleetiltä meitä lukuunottamatta.
H-veneet jäivät pääsääntöisesti taakse ja Albineitakin jäi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Oho, kohtalaista alistusta FE-fleetiltä meitä lukuunottamatta.
H-veneet jäivät pääsääntöisesti taakse ja Albineitakin jäi.
Joo, nyt pitää kyllä FEneen LYS-lukua nostaa! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
ville
alokas
Posts: 8
Joined: Tue May 29, 2007 14:36 pm
Location: Helsinki

Post by ville »

Olin istumassa isomman luokan Infernon laidalla ja olipa melkoisen tylsä rata.

Tehtiin muistaakseni kaksi jiippiä ja kaksi vendaa vajaassa kahdessa tunnissa.
Ville,

s/y piiska | platu 25 | FIN-133
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Petri wrote: Oho, kohtalaista alistusta FE-fleetiltä meitä lukuunottamatta.
H-veneet jäivät pääsääntöisesti taakse ja Albineitakin jäi.
Joo, nyt pitää kyllä FEneen LYS-lukua nostaa! :)
No älä edes mainitse tuollaista, kun juuri on päässyt eroon protestiriskistä aka. voita Anneli vanhalla spinnulla, niin satanen lisää tasoitusta vielä tekisikin terää :)

Tompan puheita nyt ei kukaan ole huomioinut, kun ne olivat ruotsiksi :)
Eikun prkl, Ruotsissahan Lyssejä päätetään?

Ja me kyllä jouduimme vendaamaan kertaalleen Rysäkarille tultaessa, osittain ihan sen takia että tuon merkinkierron yhteydessä jouduin ajamaan aika alas ja toisaalta kun yritin ajaa alas että vene saisi vauhtia aaltoja vastaan.
Perjantaina kyllä roudaan G2:n veneelle ja tsekkaan miten pitkäksi alaliikki menee, josko siitä saisi sitten jonkinlaisen purjeen.

Vierasveneistä puheenollen, eräs FE-vakiogasti havaittiin eilen kerettiläisessä seurassa eli Albinin kyydissä, joko pitäisi kaivaa talikot ja soihdut esiin?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Laitetaanpa Lisbethinkin selitykset tänne.

Lähtö oli heikko, ensimmäistä kertaa tänä kesänä viivalla, ja ensimmäinen myötätuulilähtö ikinä, olin siis ihan hukassa. Jäätiin sumppuun, eikä uskallettu nostaa spinnua ennen kuin päästiin Annelin alapuolelle.

Spinnulla kulki kohtuullisesti, vaikka meno ehkä näytti (ja tuntui) välillä hurjalta. Ahdas ränni teki touhusta kohtuullisen jännää, kun sen enempää kipparilla kuin miehistölläkään ei ole hirmuista kokemuspohjaa tiukemman kelin spinnuilusta. Käärmeluotojen pohjoispuolella oltiin hyvissä asemissa, omien laskujeni mukaan neljäntenä(?), mutta spinnun lasku tiukassa sivutuulessa ei mennyt ihan oppikirjan mukaan, ja keulapurjekin saatiin rintaliiveille, kun läpilatta kääntyi solmuun. Tässä menetettiin monta sijaa, Anneli meni meistä ohi, ja Olgakin sai kiinni.

Melkin jälkeen kryssillä alettiin tehdä eroa Olgaan, ja saavutettiin Anneliakin aika hyvin. Panu päätti vielä vaihtaa Rysäkarilla vanttiruuvin, joten päästiin tasoihin, mutta Rönnkobbenille ajettaessa Anneli kulki G1:llä hieman kovempaa.

Lopussa olin jo ajamassa samalle kivelle, mihin joku J sittemmin karahti, mutta onneksi miehistö oli hereillä.

Kaiken kaikkiaan tosi hauska kisa, kokonaan gastikoulumiehityksellä kunnon olosuhteissa, ja näin hyvin meni. Kiitokset miehistölle, toivottavasti teille ei jäänyt traumoja 8)
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Seuraavassa Annelin meriselitys.

Eilinen oli kauden aloitus Annelille ja kuten aikaisemmin valmistelut yms. oli hieman vaiheessa.

Matkalla Lauttasaaresta lähtöpaikalle kokeilimme G3 ja G1 eroja nousukulmassa ja nopeudessa. Nopeasti ymmärsimme, ettei keli ollut meidän G3:sen vaan päätimme lähteä asenteella rohkea rokan syö G1:llä liikkeelle. Näin arvelimme Charlotankin tekevän (jos se nyt joku referenssi on :roll:).

Juuri ennen lähtöpaikalle saapumista katkesi ison skuuttitaljan ja puomin välistä köysijatko. Nopeasti harsin uudella köydella paikat kasaan ja eikun lähtöä odottamaan. Pienten kaarteluiden jälkeen kuulin paukun. Onneksi Charlotta meni juuri editsemme ja kysyin paljonko aikaa. Sai veret pysäyttävän vastauksen:" 38 sekuntia". Perk...le, vene ympäri G1 ylös ja kohti linjaa. Ei varmasti tarvitse sanoa, että lähtö oli heikko. Tosin emme tainneet olla ainoita, onneksi... :wink:. Nopeasti spinnu ylös ja huru kyytiä kohti vihreää merkkiä. Yritimme saada Genoaa alas, mutta falli oli hirttänyt itsensä johonkin. Ei tullut alas vaikka kaksi miestä roikkuin etuliikissä. Paljon painoa keulassa ja runsasta yritystä kostautui pienenä keikkumisena. Voisi sanoa, että yritimme Dip Pole Jibea (lue Dive) uudessa muodossa. Harald totesi kisan jälkeen, ettei masto ollut kaukana vedestä :?.

Otin hädissäni spinnun alas vihreällä, koska oletin tuulen kääntyvä yhä enemmän sivulle, jolloin iso, G1 ja spinnu oli ollut tuhoisa yhdistelmä. Tässä vaiheessa Lisbeth taisi livahtaa ohi. Hetken kuluttua kurssi kääntyi takaisin lenssille ja spinnu vetoon. Spinnu alas ja jotenkin saimme G1 sählättyä alas ennen Lauttasaaren lounaisnurkan kääntömerkkiä (huh huh) ja vaihdoimme sen toiselle fallille varmuuden vuoksi. Tässä tohinassa kuluikin tovi aikaa, mutta onneksi meistä ei mennyt kuin pari venettä ohi.

Alkoi strekki Melkin kärkeen ja puolivälissä matkaa huomasin, ettei Lisbeth pysynyt vauhdissa. Meniköhän spinnun laskun kanssa pitkäksi...?
Jääpoijulta alkoi toinen strekki Rysäkarin eteläpuolen portille. Albineita alkoi tulla perä edellä vastaan... (jee jee). Rysäkarin portilla Jani huomasi, että alapuolen ylävantti heilui irtonaisena tuulessa. Vanttiruuvin yläpään kiinnityssokka oli irronnut. Hetken uskoin rikin tulevan alas seuraavasssa vendassa. Nyt tuli kipparille kiire. Vendaan ei ollut enää paljoa matkaa. Veneen uumenistä löytyikin vanha vanttiruuvi (juuri se, jonka joku uhkasi heittää ylimääräisenä painona mereen viime kaudella) ja siitä irrotin kiinnityssokan ja asensin paikoilleen. Väänsin käsin äkkiä vanttiruuviin korvakuulolla sopivan kiristyksen ja vendasimme. Tässä tohinassa Lisbeth otti meidän 150m etumatkan kiinni ja olisi halunnut mennä edelle. Olimme toista mieltä. Pienen luffailun jälkeen Olli taipui kohtaloonsa ja jäi (lue: oli pakoitettu jäämään) meidän paskoihin (sorry, mutta kisa on kisa). Peräkanaa kohti Rönnkobbenia ja käänsimme pari veneen mittaa ennen Lisbettiä kohti Miessaaren selkää. Yhä yrittivät päästä yläpuolelle painamaan, mutta onneksi meillä on silmät myös selässä.

Nyt avonaisemmassa tuulessa G1 veti paremmin kuin Lisbethin G3 ja rakoa aloi syntyä. Punaisen lateraalin jälkeen kurssi nousi vielä hieman ja G1 etu G3:seen nähden parani vieläkin. Lisbeth oli antautuva. Vihreältä parin vendan jälkeen karien välistä ajaen tulimme maaliin shiftailevassa tuulessa noin minuutti ennen Lisbethiä toisena Fe-83 veneenä. Ei hullumin olla tuloksissa 4/20 ja kun veneessä oli miehistönä kolme gastikoululaista + poikani \:D/. Vasta matkalla takaisin Lauttasaaren tuli Olga vastaan ja totaalisen antautuneen he huusivat vain, ettei ollut tarpeeksi läskiä laidalle.

Myöhemmin selvisi, että olimme ainut pikkuluokan vene joka ajoi koko matkan täydellä isolla ja genoa 1:llä. Kertaakaan ei ollut tuntemusta, että vene lähtisi hallitsemattomasti lapasesta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11313
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tiukemman kelin spinnuttelussa on muutama perusjuttu jolla estetään tuo
deathroll tai keinuminen;

- Ison skuutti niin auki että puomi on vantissa kiinni, ja kikkatalja tosi kireälle
- molemmat barberit pidetään pohjassa
- spinnun skuutti pidetään tavallista kireämmällä jottei spinnu ala osoittamaan
liikaa (voimavektori siirry) liiaksi tuulenpuoleiselle sivulle. Keskisauma noin
veneen keskiviivalla on hyvä

Tämä siitä syystä että mikäli spinnu on liian ulkona veneestä ja osoittaa sivulle
niin spinnun vetävä voima topissa vääntää (mieti venettä ylhäältäpäin) maston
toppia jiippiin. Tästä se heiluri alkaa. Kovemmassa kelissä spinnun etuliikki ei saa
siis rullata.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Tiukemman kelin spinnuttelussa on muutama perusjuttu jolla estetään tuo
deathroll tai keinuminen;

- Ison skuutti niin auki että puomi on vantissa kiinni, ja kikkatalja tosi kireälle
Toisaalta eikö tuo kikan pitäminen ja eritoten unohtaminen kiinni sitten ole yksi kuoleman askel (ainakin Platussa kikka vedetään heti auki jos alkaa näyttämään pahalta).
- spinnun skuutti pidetään tavallista kireämmällä jottei spinnu ala osoittamaan
liikaa (voimavektori siirry) liiaksi tuulenpuoleiselle sivulle. Keskisauma noin
veneen keskiviivalla on hyvä
Saisiko toisaalta spinnun vaikutusta myös heikennettyä ehkä aliskuuttaamalla puomia ts. pitämällä puomia edempänä kuin olisi tarve ja sitten vielä pitämällä spinnua tiukempana kuin olisi tarve.
Etenkin kun noissa spinnupätkissä tuuli tuli kuitenkin suhteellisen takaata.
Tällöin iso hieman peittäisi spinnua ja ehkä hillitsisi spinnun menoa, eikä kuitenkaan nopeushaitta olisi merkittävä tossa kelissä, kun pelkällä isollakin jo painoi kohtalaisen haipakkaa vauhtia.
]
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote: Alkoi strekki Melkin kärkeen ja puolivälissä matkaa huomasin, ettei Lisbeth pysynyt vauhdissa. Meniköhän spinnun laskun kanssa pitkäksi...?
Meni pitkäksi ja leveäksi :oops: Jäätiin siinä todella reilusti, mutta sitten ruvettiin saavuttamaan, kun saatiin purjeet taas vetoon, ja nokkakin suostui kääntymään oikeaan suuntaan kohti Melkin kärkeä...
Panu wrote:Väänsin käsin äkkiä vanttiruuviin korvakuulolla sopivan kiristyksen ja vendasimme. Tässä tohinassa Lisbeth otti meidän 150m etumatkan kiinni ja olisi halunnut mennä edelle.
Ei siinä kohdassa ollut kyllä enää kuin pari veneenmittaa eroa, otettiin se 150 m kiinni jo kryssillä rysäkarille. Kyllä se teidän vanttiruuvin vaihto oli euroopan nopein suoritus, koska heti siinä rysäkarin jälkeen heitettiin paaralle teidän paskoista, ja kun seuraavan kerran kohdattiin, oltiin vain karvan verran edellä...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2300
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Laitoin Rean ottamia kuvia WHC kisasta Annelin albumiin. Ne löytyvät linkin http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... -13-6-2007 takaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply