Page 1 of 1
Spinnuvaihtoehto
Posted: Thu Nov 30, 2006 17:39 pm
by Olli
Posted: Thu Nov 30, 2006 17:53 pm
by Petri
G.6 Spinaakkeri
G.6.1 Materiaalit
Vapaasti
G.6.2 Rakenne
a) Rakenteen tulee olla pehmeä.
b) Rakentamistekniikka on vapaa.
G.6.3 Mitat
a) Sivuliikkien maksimipituus on 8100 mm
b) Puolileveyden maksimimitta on 5040 mm
c) Neljännesmitta ja kolmeneljännesmitta ei saa ylittää puolileveyden maksimimittaa
Hähää, eihän noitten perusteella tuota voisi kieltää

Posted: Thu Nov 30, 2006 21:32 pm
by Olli
No niin, jokohan ens kaudella jollain on tollanen. Itse ehdin jo tilata "vanhanaikaisen" spinnun...
Tuolla on muutama videopätkä:
http://www.istec.ag/?main=galerie&sub=videos&lang=de
Nätisti lentää, mutta onkohan tosta oikeesti hyötyä...
Posted: Fri Dec 01, 2006 10:19 am
by harald
eihän se selviä kuin kokeilemalla onko tuosta hyötyä vai ei. Epäilen ettei ole.
Kerran kun tuo on kiertynyt keulaharuksen ympärillä niin..?
Posted: Fri Dec 01, 2006 11:14 am
by Petri
harald wrote:eihän se selviä kuin kokeilemalla onko tuosta hyötyä vai ei. Epäilen ettei ole.
Kerran kun tuo on kiertynyt keulaharuksen ympärillä niin..?
No siis mitä nuo tekijät valehtelevat, niin ilmeisesti keskituulissa/keskikovissa tuo olisi aika kovakin tekijä, koska se nostaa veneen keulaa ylös ja etenkin isommissa veneissä se tuntuu olevan aika merkittävä tekijä. FE:ssä spinnulla porukkaa siirretään pois perästä, mutta isommissa veneissä porukkaa taidetaan siirtää perään, ettei keula sukella kun >100 m^2 spinnut tykkäävät painaa keulaa alas.
Ja idea kait on, ettei tuollainen spinnu kierry keulaharuksen ympärille kovinkaan herkästi, koska siipi pitää spinnun muodossaan jiippien aikana. Aika rajuja kulmiakin noissa videoissa ajavat, eli kaitpa tuo myös auttaa siinä. Hintaeroa näemmä 30% normaalispinnuun, joten voisi kuvitella, että noitakin saattaisi kyllä Suomeenkin rantautua kisaveneisiin, ellei sitten IMS pistä stoppia hommalle, tai jos IMS hyväksyy niin voisi kuvitella että jokaisessa IMS-raaserissa on sen jälkeen ainakin yksi tuollainen spinnu.